Views
8 months ago

2019-01

  • Text
  • Binnenvaart
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Haven
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Onze
  • Volgens

De Binnenvaartkrant 10 8

De Binnenvaartkrant 10 8 januari 2019 DE BINNENVAARTKRANT Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor familie Kremer Wij wensen familie Kremer veel succes met het mts Hayley Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com MTS HAYLEY Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete afbouw van MTS HAYLEY en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 11 8 januari 2019 Familie Kremer vervangt enkelwandige vloot door dubbelwandig kanaalschip Hayley DOOR JAN HOEK Bert Kremer uit Almelo komt uit een echte schippersfamilie en begon op 17-jarige leeftijd zijn maritieme leven bij Damco. Hoewel zijn ouders altijd actief waren in de vrachtvaart, koos hij voor de tankvaart. Op een gegeven moment begon hij als zelfstandige en was hij eigenaar van enkelwandige tankers als Noorderhoofd, Brandaris en de Hayley. Op dit moment vaart hij op de circa 1.370 ton metende Selina (85 x 9 meter), eveneens een enkelwandige tanker. En juist voor die tankers is er sinds 1 januari nauwelijks nog lading. De Europese wetgeving schrijft immers voor dat vrijwel alle lading voortaan vervoerd dient te worden met dubbelwandige schepen. Kanaalschepen Zo’n zeven jaar geleden richtte Bert Kremer samen met zijn zoon Jeroen het familiebedrijf Kremer Schifffahrt GmbH op. Bert Kremer wil nog een jaar of twee varen, maar voor zijn zoon zou de toekomst er met de huidige vloot niet al te rooskleurig uitzien. In familiair overleg werd besloten een dubbelwandige type C-tanker te laten bouwen bij De Gerlien van Tiem. Het werd de circa 1.700 ton metende Hayley, genoemd naar de dochter van Jeroen. De afbouw vond plaats bij De Gerlien van Tiem. (foto’s Jan Hoek) Het complete schip is door Rensen- Driessen Shipbuilding aangenomen en geleverd aan de familie Kremer. Het Chinese casco meet 85 x 9,60 meter. De vijf gecoate De familie Kremer heeft zeer goede ervaringen met Bornemann-pompen en koos weer voor dat merk. tanks hebben een inhoud van 380 kuub elk en zijn geschikt voor het vervoer van mineralen en lichte chemie. “We zijn met Wim Driessen en Eric Rietveld, projectleider bij De Gerlien van Tiem, om tafel gaan zitten en zijn tot een goed akkoord gekomen voor de afbouw van de Hayley. We hebben nagenoeg altijd op kanaalschepen gevaren en de afmeting van ons nieuwbouwschip is dan ook een bewuste keus.” “Het is momenteel weliswaar vrij rustig, maar we verwachten/ hopen dat het op korte termijn gaat aantrekken. We varen zo’n zeven jaar op de Duitse kanalen voor Tankpartner uit Kaltenkirchen. Die samen werking bevalt prima, zodat we ook met onze nieuwbouwtanker voor deze rederij blijven varen”, zegt Jeroen Kremer. Laatste reis In 2012 kocht de familie Kremer uit de vaart de in 1973 op de J.J. Sietas Werft in Hamburg gebouwde Dettmer Tank 44. De tanker was aanvankelijk 80 x 9 meter en is later verlengd tot 85 meter. De laatste reis van deze Hayley is naar alle waarschijnlijkheid naar de smeltkroes van Hoogovens in IJmuiden. Voor vader en zoon Kremer voldeed de voorgestelde besteklijst van de nieuwe Hayley aan nagenoeg alle wensen. Slechts op details was er op hun verzoek een wijziging. Jeroen vertelt daarover: “Er stond een ander merk ladingpompen op de lijst, maar omdat wij zeer goede ervaringen hebben met de Bornemann-pompen, hebben we daarvoor gekozen.” De Bornemannpompen aan boord van de Hayley hebben een capaciteit van 370 en 250 kuub per uur. “Veelal hebben tankers van dit type een hoofdmotor van 1.000 pk. Wij hebben met 1.210 pk bewust gekozen voor de wat krachtiger Caterpillar C32. Het is altijd prettig wat pk’s over te hebben.” “De Gerlien van Tiem is een goede werf en is gunstig gelegen ten opzichte van onze thuishaven Almelo”, zegt Jeroen Kremer tot besluit. “Hun verhaal klonk goed en gedane toezeggingen hebben ze in de praktijk absoluut waargemaakt. Ze komen met verantwoorde opties en denken waar nodig met je mee.” Aan mts Hayley leverden onder andere: De Gerlien van Tiem B.V. – Scheepsreparatie – Nieuwbouw Complete afbouw Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Installatie tankinhoudsmeting en tankalarmeringen en gasdetectie systeem voor stuurhuis en woning Blommaert BVBA Voormast type Improval, heklichtbeugel type Improval, boordlichtbak type Isis, heklichtbeugel Improval en boordlichtbakken Isis Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Dijvler Materiaal B.V. Boeg- en achterankerlier, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad Dolpower B.V. Ten behoeve van voortstuwing een Caterpillar motor, type C32 met een vermogen van 1217 pk., Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 425kVA, Motor John Deere, type 6135, Generator Stamford HCM434, Generatorset 2 t.b.v. boordnet en ladingpompen 107kVA, Motor John Deere, type 4045, Generator Stamford UCM274 en Generatorset 3 t.b.v. boordnet 62kVA, Motor John Deere, type 4045, Generator Stamford UCM224 EPS European Pump Services B.V. Eén stuks 350m3/uur EPS/Bornemann ladingpompsysteem, type HC 232 aangedreven door een drukvaste 125 kW ABB elektromotor en één stuks 250m3/uur EPS/ Bornemann ladingpompsysteem, type HC 180 aangedreven door een drukvaste 84 kW ABB elektromotor Foresta Trading B.V. Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. ballast/stripping ejector ≈ 200 m³/u per stuk, gasolie trimpomp, smeerolie haspelsets, F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar Kampers Pompservice B.V. Restladingpomp type Kampers 2M98 Kampers Shipyards Stuurhuis + hefgeleidekoker Licorne Fuel B.V. Q8 Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH The main propeller, diameter 1650mm, 5 blades, skew design RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Speedheat Breda Vloerverwarming Van Tiem Elektro B.V. Complete elektrische installatie, databesturingssysteem, brandmeldinstallatie, nautisch pakket, camerasysteem, kaartplotsysteem airconditioning en tankmeetsysteem DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant