Views
2 years ago

2018-26 Kerst

  • Text
  • December
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Kerst
  • Nieuwe
  • Onze
  • Feestdagen
  • Wensen
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 18

De Binnenvaartkrant 2 18 december 2018 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbung über: Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! ADN-transporten in goede banen leiden Voor onze nieuwe duwboot zijn wij op zoek naar een gemotiveerde kapitein. Als kapitein bij Parabel Barging ben je verantwoordelijk voor het vervoeren van ADN-transporten met één vaste duwbak. Hierbij geef je leiding aan een team van professionals en houd je je bezig met de veiligheid aan boord. Wat verwachten we van jou? Wij gaan graag in gesprek met een kapitein die in het bezit is van een Rijnpatent, radarpatent en ADN Basis. Heb jij je Rijnpatent nog niet (volledig)? Jouw sollicitatie zien we ook graag tegemoet! Want wij vinden jouw enthousiasme en bereidheid om bij te leren net zo belangrijk. Je beschikt verder over goede communicatieve en leidinggevende vaardigheden en bent een waardevolle toevoeging aan het team. Wat kan je van ons verwachten? Een uitdagende baan op een gloednieuwe duwboot. Je komt terecht in een organisatie waar volop ruimte is voor ontwikkeling en waar jij centraal staat. Ook bieden wij: • Luxemburgse condities • Goed salaris • Vaarsysteem in overleg Wil je meer informatie? Bel dan +352 2670 5264 of mail parabelbarging@inos.lu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers Parabel Barging SarL Route du Vin 7 . L-5401 AHN Postadres: Postfach 53 . L-6701 Grevenmacher Tel: +352 2670 5264 . Fax: +352 2670 6964 . Mobnr: +31 653145095 (W. Sep) E-mail parabelbarging@inos.lu De beste stuurlui staan niet aan wal RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 30 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 350 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1 e en 2 e Kapitein • i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim • Donaupatent is een pré • Ervaring in de passagiersvaart • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal • Representatief uiterlijk • Goede vrijetijdsregeling en salariëring • Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | info@rsrnemo.com Voor meer informatie: +31 621839314 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld! VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch

De Binnenvaartkrant 3 18 december 2018 Minister: “Boetes hoeven niet omlaag” De boetes in de binnenvaart zijn niet hoger dan voor andere sectoren. Ze zijn juist lager. Dat is een van de uitkomsten uit de onderzoeken die minister Cora van Nieuwenhuizen heeft laten uitvoeren om het boetebeleid te evalueren. Ze ziet dan ook geen aanleiding om de boetes in de Binnenvaartregeling aan te passen. De bestuurlijke boetes zijn in andere sectoren gemiddeld twee tot drie maal zo hoog als in de binnenvaart. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft begin deze “Tarieven, omzet en winst omhoog dankzij laagwater” Het lage waterpeil en het grote gebrek aan laadcapaciteit daardoor zorgden in het derde kwartaal voor een “spectaculaire stijging van de tarieven met 27%” ten opzichte van het tweede kwartaal. Dat schrijft het Economisch Bureau van ABN AMRO in zijn 10 december verschenen rapport Stand van Transport. “Veel binnenvaartondernemers varen wel bij de hogere prijzen. De omzet steeg in het derde kwartaal met gemiddeld 18%. Dat leidt tot een veel hogere winstmarge.” Aldus de bankeconomen. De totaal vervoerde lading nam in het derde kwartaal flink af: van 96,0 miljoen ton naar 86,4 miljoen ton. Personeelstekort 34,8 procent van de ondernemers in de transportsector heeft last van het personeelstekort. Vorig jaar oktober was dat nog 21,1 procent. Dit vormt mogelijk een belangrijke belemmering voor groei, waarschuwt ABN AMRO. “De stemming van ondernemers Kantoor dicht met Kerst In verband met de feestdagen is het kantoor van De Binnenvaartkrant gesloten van 22 december tot en met 1 januari. Vanaf 2 januari zijn we weer telefonisch bereikbaar. Mailberichten en reserveringen voor advertenties kunnen tijdens de kerstvakantie wel worden gestuurd; die zullen we op 2 januari in behandeling nemen. De redactie werkt wel gewoon door; het nieuws stopt immers maand wel aan de Tweede Kamer toegezegd dat ze bereid is om – net als in andere sectoren gebruikelijk is – een matiging van 50 procent op te nemen als de eigenaar of exploitant van een schip een zelfstandig ondernemer (natuurlijk persoon) is. Doordat sprake is van wettelijk gefixeerde boetes, kan de uitvoerende instantie, Inspectie Leefomgeving en Transport, bij de hoogte ervan geen rekening houden met de omstandigheden. Ook zal de termijn waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt ("indienen van een zienswijze") in de transportsector lijkt sinds het begin van 2018 een dalende trend te hebben ingezet. Dit is in lijn met de afvlakkende economische groei. Toch ligt het vertrouwen nog op een vrij hoog niveau. De bouwproductie is nog steeds hoog, nooit. Mail svp rechtstreeks naar redactie@binnenvaartkrant.nl. Ook de dagelijkse berichtgeving op www.binnenvaartkrant.nl gaat komende weken door. De eerste editie van 2019 verschijnt op 8 januari. De tweede kunt u al meteen de week erna verwachten: die komt op 15 januari uit. Vanaf dan verschijnt De Binnenvaartkrant in het vertrouwde ritme: elke veertien dagen, in de oneven week. tegen een bestuurlijke boete, worden verlengd van twee naar vier weken. Van Nieuwenhuizen gaat overleggen met ILT, politie, Rijkswaterstaat en de Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam om te kijken of meer uniformiteit in het toezicht op de Binnenvaartwet mogelijk is. Bijvoorbeeld door het aantal toezichthoudende organisaties te verminderen. Uit de onderzoeken, uitgevoerd door Twynstra Gudde en Panteia, is namelijk naar voren gekomen dat de afzonderlijke diensten zelf hun eigen werkwijze bepalen. wat te zien is aan het vertrouwen van transportondernemers die bouwmaterialen vervoeren.” Ook het vertrouwen van ondernemers in het containervervoer is gedaald. Dat noemt de bank opvallend, “want de overslag van containers groeit dit jaar opnieuw flink. Wellicht hangt het afgenomen vertrouwen samen met de groeivertraging in China en de dreiging van een escalatie van het handelsconflict tussen de VS en China.” (foto Tekst & Toebehoren) “Snelheidsbeperking op Rijn is absurd idee” Huiverig om de binnenstad autovrij te maken? Leg dan het emissieprobleem elders neer. Dit is, kort samengevat, de reactie van binnenvaartbond BDB op het voorstel van de Keulse burgemeester Henriette Reker om een snelheidsbeperking voor binnenschepen op de Rijn bij Keulen in te voeren. Reker opperde de maatregel om luchtvervuiling tegen te gaan. Als het wegvervoer aan banden gelegd zou worden, moest ook de scheepvaart langzamer en daardoor schoner varen. De maximumsnelheid op de Rijn moest bijvoorbeeld 30 kilometer worden. “Stroomafwaarts varen binnenschepen bij Keuken zo’n 20 kilomter per uur”, aldus de BDB. “Stroomopwaarts vaart een ge- CBRB en Koninklijke BLN-Schuttevaer beschouwen de onderzoeken en de reactie van de minister als een “startpunt van een nader vorm te geven verbetertraject”. Ze willen komend jaar daarover om tafel met ILT en het ministerie. De ASV wijst erop “dat de binnenvaartsector niet 1 op 1 vergelijkbaar is met andere sectoren. Er is een enorme diversiteit tussen de binnenvaartbedrijven met dus ook enorme verschillen in economisch voordeel cq het opleveren van gevaar. Gefixeerde boetes doen op geen enkele manier recht aan die diversiteit.” laden schip zelden sneller dan 10 kilometer per uur. Door de stroomsnelheid hebben vrachtschepen stroomafwaarts maar weinig motorondersteuning nodig en veroorzaken ze weinig schadelijke emissies.” De bond refereert aan een onderzoek van de Duitse milieudienst waaruit blijkt dat binnenschepen geen significante invloed hebben op de stikstofdioxidebelasting in binnensteden. BDB-voorzitter Martin Staats: “In plaats van het goederenvervoer op de Rijn aan banden te leggen zou men zich beter inzetten voor een modal shift naar de vaarwegen. Trouwens: geen enkele staat kan op eigen houtje snelheidsbeperkingen op de Rijn invoeren.” Toekomst Soms hoor je een minister echt wel zinnige dingen zeggen. In verband met het veranderende klimaat moeten we met betrekking tot de waterhuis - houding echt naar de toekomst gaan kijken. In het verleden keken we nooit naar de toekomst, bleven we een beetje steken in ons verleden. Eerst was dat roemrijk met bijvoorbeeld wereldberoemde zeevaarders. Maar de laatste tijd is dat verleden toch wel in een tikkie genuanceerder licht komen te staan. Deze stoere zeevaarders waren eigenlijk piraten en slavendrijvers. Honderden jaren lang geloofden we dat dit helden waren. Als je nou iets wilt leren over imagebuilding en promotie dan is het dus zinvol even naar de heren zeehelden te kijken. Nou is er wel een verschilletje tussen het heden en het verleden. Zo beschikten de slachtoffers van onze zeehelden niet over Twitter of Whatsapp. Ze moesten het doen met de overlevering. En dat is al moei - lijk genoeg als je je zelf in alle bochten moet wringen om te overleven. Dat betekende dat onze helden zo lang niemand met fotootjes op Instagram kon getuigen van hun misstanden, lekker hun gang konden gaan. Je kunt een paar eeuwen terugkijken door de documenten uit die tijd te bestuderen, maar dat is hartstikke moeilijk. We begrijpen er net zo weinig van als wanneer mensen uit die tijd een tekst van nu zouden moeten lezen (leg het bovenstaande maar eens aan ze uit). Maar nog één dingetje uit dit verleden: dachten ze toen echt niet aan de toekomst? Wanneer is Nederland begonnen zich druk te maken over bijvoorbeeld waterhuishouding? Dat duurde echt niet tot de laatste klimaatsceptici het zwijgen was opgelegd. Van alle mensen in de wereld zijn Nederlanders het meest op de toekomst gericht, juist vanwege de waterhuishouding. We moesten wel toen ergens rond 1100 het veenland begon te dalen in het westen van Nederland. Een gevolg van de ontginning van dat veen. Stond ineens het water van de Zuiderzee hoger dan het land en waren dijken noodzakelijk. Toen hebben we leren polderen omdat we het water weg moesten pompen van achter de dijken en dat is meteen het begin van onze waterhuishouding, ons schattige molenlandschap, ons fijnmazig vaarwegennetwerk, de turfvaart en uiteindelijk dus ook van de binnenvaart. Van het één kwam dus het ander en dat was misschien niet allemaal gepland, er werd toch heus samen gewerkt aan de toekomst van het land. Wat ik mooi vind, is dat onze voorvaders niet hun spulletjes oppakten en het hogerop zochten maar dijken uitvonden en molens en gaandeweg ook platbodems en trekschuiten (en tankers en containerschepen, maar dat was dan weer later). Beter om zo’n minister serieus te nemen als ze zegt dat het tijd wordt om naar de toekomst te kijken. Zeker als het een Nederlandse minister is. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

Binnenvaartkrant