Views
3 years ago

2018-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 20 4

De Binnenvaartkrant 20 4 december 2018 Wij feliciteren Van Loon Shipping van harte met mts Dortsman Brouwer maritiem werkendam Non Ferro bv DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 21 4 december 2018 Mts Dortsman maakt van Dordt Madurodam DOOR JOHAN DE WITTE Dolderman-productie leidt tot spitsuur aan de kade. Parkeren is daarbij een puzzel. Het tij tilt de Dortsman op een podium en als we de ‘col’ naar het trunkdek nemen, komt er spontaan wat inspiratie voor dit artikel bovendrijven: deze binnenvaartgigant maakt van historisch Dordt Madurodam. (foto Johan de Witte) 135 x 17,55 meter, type Scheldehuid, inhoud 9.000 cbm, 1.650 ton cascogewicht en een 55 m 2 grote cockpit… Het is dan wel niet meer helemaal uniek, maar als je na de oversteek met de Waterbus hier aan boord stapt blijft het indrukwekkend groot. Rensen-Driessen Shipbuilding heeft het casco ontworpen en gebouwd in opdracht van Van Loon Shipping. Het is een doorontwikkeld casco van het Rensen- Driessen in-house team. Het schip heeft twaalf centertanks met een gelijk aantal Marflex-pompen en een tot op de millimeter uitgelijnd leidingsysteem van RuGoTech. Huid, trunk en roefdek ogen zo strak als glas; het laswerk krijgt een 9. Boeiingen en dekhuis weerspiegelen ambitie. De medewerkers van Van Loon Shipping gaven de Dortsman de aanblik van een pleziervaartuig. Aan dek komen we Arjan van Loon en zoon Niels tegen. Niels is medeaandeelhouder in de inmiddels vijf schepen tellende firma en tevens kapitein van en spil in deze nieuwbouw. Overigens is broer Bart, die op de Veerman vaart, eveneens partner; dochter Jasmijn beheert de boekhouding en Willeke van Loon zorgt zoals vanouds voor inrichting en comfort op de schepen. Een familiebedrijf pur sang! Hebben jullie tijd voor een interviewtje? “Straks in Café de Merz. Kijk even rond. We moeten eerst naar het voordek.” Het rondje Dortsman is een genoegen, we zien een imposant schip met tweemaal 3512 Caterpillar en John Deere als energiebron. Allround zichtbare aandacht voor ieder onderdeel. De machinekamer heeft het karakter van een filmset waarin een gigantische Van Wijk-spudpaal een hoofdrol speelt. Het is binnenvaart 2 punt 0. Ervaring is ingelast, de kracht van ondernemen voelbaar. Persoonlijk accent Routine of niet, elk schip is weer een spannend project. Een maritieme ondernemer legt een persoonlijk accent op zijn schip qua uitvoering en functie. Na het fiat van de bank zoekt hij samen met de makelaar een werf. Dat is niet zomaar een één-tweedrietje… Het gaat over prijs en kwaliteit. Wie, wat en waar? Wordt het Roemenië, Turkije of Polen? De beslissing valt. Zelf ga hij er tien keer naar toe om de uitvoering bij te sturen. Transport. Verkoop van het oude schip, aankoop van equipment voor het nieuwe. Op de helling, vier maanden inbouw, overleg en survey kosten minstens een paar schoenen. Wetgeving versus onduidelijk wetgeving! Ook niet te vergeten: de bemanning én welke vlag gaat er in de mast? Men noemt het een traject, of een ‘schip vol’ diversiteit. Het vraagt ervaring, durf en management. Manoeuvreren is ook nog eens essentieel, ofschoon het varen door de berg aan administratie bijzaak lijkt te worden. En last but not least de emoties en trots als alles is goed gegaan. Trouw Lunchtijd in de Merz. We vragen Niels – die al acht jaar meedraait en op zijn negentiende de Botlekbrug succesvol achter zich liet aan het roer van het vier hoog geladen mcs Dortsman – waarin het nieuwe mts Dortsman uniek is. “Uniek zegt ons niets, we kijken naar duurzaamheid, functie en veiligheid. We zijn trouw aan leveranciers, zoals voor de Veth Jets en Heatmaster-ketel.” En, met een knipoog naar zijn vader: “Wat goed is, moet je niet veranderen. Het Van der Velde stuursysteem is bijvoorbeeld op alle schepen vrijwel uniform evenals apparatuur en bediening. Het voorkomt dat je misgrijpt!” Lees verder op pagina 22 >> VOORTVAREND VERZEKERD 180 JAAR KENNIS EN ERVARING 24/7 BEREIK- BAAR Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor Van Loon Shipping Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com OOK DE DORTSMAN GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.600 andere ondernemers kiest Van Loon Shipping van de mts Dortsman ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen de Dortsman een GOEDE VAART! 088 6699500 | eoc.nl | @EOCverzekering /EOCverzekering

Binnenvaartkrant