Views
3 years ago

2018-25

  • Text
  • Binnenvaart
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Gaat
  • Schip
  • Onze
  • Schepen
  • Goed
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 10 4

De Binnenvaartkrant 10 4 december 2018 VOORTVAREND VERZEKERD 180 JAAR KENNIS EN ERVARING 24/7 BEREIK- BAAR OOK DE TESSA GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.600 andere ondernemers kiest Tessa Scheepvaart B.V. van de mts Tessa ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen de Tessa een GOEDE VAART! 088 6699500 | eoc.nl | @EOCverzekering /EOCverzekering Aan mts Tessa leverden onder andere: Scheepsreparatie – Nieuwbouw De Gerlien van (1409 bhp) bij 1600 tpm Tiem B.V. B 1 X 1 – CATERPILLAR SCHEEPSDIESEL MOTOR VOOR Complete afbouw EEN GENERATOR AANDRIJVING, voor aandrijving Blommaert BVBA boegschroef- en ladingpompbedrijf (zgn. V/Hz regeling) bestaande uit: 1 – Caterpillar diesel motor, Voormast type Improval, heklichtbeugel type Arizona, boordlichtbakken type Isis, dakradarmast type Futura model C18 SCAC ACERT, 448 bkW en 1 – Stamford en stuurhuttrap generator, model HCM534E2, Prime Power vermogen: 625 kVa, 500 ekW, 440 Volt, 60 Hz (oversized) Damen Marine Components en Van der Velden Marine Systems C 1 X 1 – CATERPILLAR DIESEL GENERATOR SET, Stuurpaneel: SP2700, hydraulisch aggregaat: type (enkel) bestaande uit: 1 – Caterpillar diesel motor, HPP 2700-280 } 1-1-1 / 7,5 kW, roeraandrijving: type model C4.4 ACERT DITA en 1 – Leroy-Somer generator, model LSAM 44,3 L10, Prime power vermogen: 3 AG 4000 – 80 / 120 en hydrodynamische profielroeren: 3 stuks type HD 200 123,8kVA / 99 ekW (50 Hz) Den Breejen Shipyard D 1 X 1 - CATERPILLAR DIESEL GENERAOTR SET. (enkel) bestaande uit: 1 – Caterpillar diesel motor, model Schroefasinstallatie EOC Schepenverzekering C4,4 DITA en 1 Leroy-Somer generator, model LSAM Verzekering 44,3 M6 Prime Power vermogen: 86,3 kVA / 69 ekW Foresta Trading B.V. (50 Hz) Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen, 2x F.T. Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH ballast/stripping ejector ≈ 200 m³/u per stuk, gasolie The main propeller, diameter 1700mm, 5 blades, trimpomp, smeerolie haspelsets, F.T. Hydrofoor met skew design luchtgekoelde frequentieregelaar PSI Piping Kampers Pompservice B.V. Leidingwerk Restladingpomp type Kampers 2M98 Van Tiem Elektro B.V. Kampers Shipyard Complete elektrische installatie, databesturingssysteem, brandmeldinstallatie, nautisch pakket, Stuurhuis + hefgeleidekoker Licorne Fuel B.V. camerasysteem, kaartplotsysteem, airconditioning en Q8 tankmeetsysteem Marflex B.V. Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering 8 x MDPD-80 ladingpompen incl. nazuigpompen B.V. Pon Power B.V. Isolatie en betimmering van achterwoning en stuurhuis A 1 X 1 – CATERPILLAR SCHEEPSMOTOR VOOR VOORTSTUWING MODEL 3512C Ongelimiteerd Vol Continu Vermogen 1051 bkW DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL MTS Tessa Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete afbouw van MTS Tessa en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart.

De Binnenvaartkrant 11 4 december 2018 Dirigo breidt vloot uit met chemietanker Tessa DOOR JAN HOEK De in 2014 bij de inmiddels verdwenen Rotterdamse werf Trico afgebouwde tanker Mart is genoemd naar de zoon van scheepvaartondernemer Tonny van Strien uit Kerkdriel. Als je vier jaar later een kopie van deze tanker laat afbouwen bij De Gerlien van Tiem én je hebt een dochter met de naam Tessa, dan is het duidelijk wie de doopplechtigheid van de circa 2.900 ton metende chemicaliëntanker gaat verrichten. De Tessa is, na de Carpe Diem, Carpe Noctem, Carpe Auroram, Rhody en Mart, het zesde schip van de vloot van Dirigo bv. Het door Gebr. de Jonge geleverde casco van de Tessa is gebouwd op de Servische werf in Kladovo en kwam tijdens de bouwvak aan in Druten. Daar werd de type C- tanker (110 x 11,45 x 3,20 meter) in veertien weken tijd afgebouwd. Gerwin Hoogeveen uit Zwolle heeft al jaren de ambitie om als zelfstandig schipper verder te gaan. Tonny van Strien heeft samen met hem een compromis bedacht, waardoor Hoogeveen nu mede-eigenaar is van de Tessa. Laatste duwtje Eric Rietveld van De Gerlien van Tiem werkte tijdens de gehele afbouw nauw samen met eigenaar Tonny van Strien. Volgens de projectleider werkte de constante aanwezigheid van Van Strien alleen maar positief: “Het is een man die heel goed weet wat en hoe hij het wil. Op die manier zijn wij als werf nog beter in staat maatwerk te leveren.” Ook Van Strien noemt de samenwerking goed. Op de vraag waarom hij De Gerlien van Tiem heeft uitgekozen als afbouwwerf, zegt hij: “Een vriend van mij, Hans Hooijmans, heeft hier gewerkt en met zijn positieve opmerkingen gaf hij mij het laatste duwtje.” (foto’s Jan Hoek) De aangepaste tunnel zorgt voor een soort straaleffect. Dat dankzij een licht opwaartse druk doordat de tipplaat zo’n 5 graden oploopt. Met de hydrodynamische profielroeren wordt het effect verder versterkt. Een stuurrooster zorgt voor minder weerstand.” “De Caterpillar 3512 hebben we afgesteld op 1.400 pk in plaats van de gebruikelijke 1.500 pk, waardoor sprake is van een beter rendement op de schroef. Daarbij hebben we met de 1.400 pk bij 1.600 toeren meer dan genoeg vermogen”, stelt Van Strien. Particulier ondernemer Hij noemt zijn bedrijf Dirigo geen rederij, maar noemt zichzelf een particulier ondernemer die door wil groeien. Hij legt uit: “Een particulier beschouwt het als een eigen schip, terwijl het voor een rederij vaak gereedschap is. Mijn ervaring is dat particulieren meer betrokken zijn.” De Tessa beschikt over acht gecoate en met spiralen uitgevoerde tanks met een inhoud van 380 kuub elk. Het dubbelleidingsysteem maakt desgewenst tegelijkertijd laden en lossen mogelijk. Willemsen Interieurbouw zorgde, evenals aan boord van de Mart, voor de kwalitatief hoogwaardige betimmering. Als de Tessa is vertrokken naar Kerkdriel voor de feestelijke doopplechtigheid in thuishaven Kerkdriel, valt er zeker geen gat aan de afbouwkade bij De Gerlien van Tiem. In de orderportefeuille van de scheepswerf in Druten zitten onder andere de afbouw van zeven tankers, nieuwbouw van een passagiersschip en twee grote verbouwingen van riviercruiseschepen. Branchevertegenwoordiger Tonny van Strien is sinds juli 2014 bestuurslid van de ledengroep Tankvaart van Koninklijke BLN- Schuttevaer. Hij zegt daarover: “Er moet voor de tankvaart een branchevertegenwoordiging zijn, zodat we kunnen meedenken en -praten over een beter product. Daar besteden we veel aandacht aan. Als bestuurslid hoor je meer, zie je meer en ontmoet je veel mensen. Ik voel me zeer betrokken bij de tankvaart en heb daarover ook een mening die ik als bestuurslid tijdens vergaderingen en bijeenkomsten kan ventileren.” “De tankvaart is een innovatieve branche waarin we te maken hebben met steeds veranderende wetgeving. Het is vaak twee stapjes vooruit en één terug, maar daardoor behalen we af en toe, zoals met de detonatieroosters, een succesje.” “Vroeger was de binnenvaart een nogal zeg maar afgezonderde groep. Tegenwoordig gaan we steeds meer op in de samenleving. Dat is met de tegenwoordige systeemvaart, waarbij de betrokkenen een tijd aan boord zijn en een tijd thuis aan de wal verblijven, iets waarmee we rekening moeten houden. Over al die veranderingen in de tankvaart praat ik, zolang ze prijsstellen op mijn mening, graag mee.” In feite is de Tessa een kopie van de Mart, met een paar aanpassingen op detail. Het casco-ontwerp is van de vorig jaar overleden Frans van Meerendonk uit Terneuzen, een voormalig schipper die zijn hele leven heeft nagedacht over de verbetering van binnenvaartschepen. Met de afbouw van de Onderneming IV bewees Van Meerendonk eerder dat het geen verloren tijd was en realiseerde hij met zijn bedrijf Aqua Logic een schip dat meer dan 20 procent voortstuwingsrendement haalde. Eerst met de tanker Mart en nu met zusterschip Tessa zijn er nog een paar weerstanden aan kop en kont weggepoetst met als resultaat een verbetering van een aantal procenten. Brandstofbesparing Tonny van Strien verwacht met de innovatieve ontwikkelingen een brandstofbesparing van minimaal 10 procent. “Op het gebied van laadvermogen en brandstofgebruik is er zeker winst geboekt.

Binnenvaartkrant