Views
8 months ago

2018-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Schip
  • Burmester
  • Binnen

De Binnenvaartkrant 26 6

De Binnenvaartkrant 26 6 november 2018 Werkendam 0183 67 80 30 UW LEVERANCIER VOOR: O.A. FLENZEN, FITTINGEN, LASBOCHTEN, BUIZEN EN AFSLUITERS Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 Op maat gemaakt: Aluminium luiken Van Utrechtweg 29 2921 LN Krimpen aan den IJssel Tel : 0180-551460 | Fax: 0180-518711 Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van : Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24/7 bereik voor noodgevallen • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

De Binnenvaartkrant 27 6 november 2018 EVdB lobbyt voor binnenvaart vanuit de dagelijkse praktijk Met de Europäische Vereinigung der Binnenschiffer (EVdB) heeft de binnenvaartsector er sinds enkele maanden een nieuwe belangenvertegenwoordiger bij. Een gesprek met voorzitter Iris Klinkenberg. Jürgen Zimmer. De EVdB is ontstaan vanuit de onvrede van binnenschippers met het ligplaatstekort in Duitsland. Dit probleem is al jaren bekend, maar lijkt steeds groter te worden. Enerzijds snoepen woningbouwprojecten langs het water steeds meer rustplaatsen van de binnenvaart af. Anderzijds laat de renovatie van bestaande ligplaatsen en de bouw van nieuwe op zich wachten, onder meer door het capaciteitstekort bij de bevoegde instanties. Rheinauhafen Het verbod op vastmaken in de Keulse Rheinauhafen, waar de bolders de trekkracht van grote binnenschepen niet meer aankunnen, was voor een groep binnenvaartondernemers de druppel die de emmer deed overlopen. Zij protesteerden dit voorjaar luid toeterend tegen dit besluit en tegen het ligplaatstekort in het algemeen. Dit leidde tot de oprichting van de beroepsorganisatie EVdB. In september zijn Iris Klinkenberg (1e voorzitter), Jürgen Zimmer (2e voorzitter), Iris Rutjes- Felsecker (3e voorzitter) en Franziskus Schramm (penningmeester) tot bestuursleden verkozen. Ze hebben alle vier, samen met hun partners, een eigen binnenvaartonderneming. Dagelijkse realiteit “Wij zijn er als EVdB voor iedereen die dagelijks met de problemen te maken heeft”, zegt voorzitter Iris Klinkenberg. “Dit zijn varende ondernemers, maar ook bemanningsleden en scheepspersoneel in opleiding.” Hoeveel leden de EVdB inmiddels heeft, houdt de vereniging liever voor zich. Ledenwerving is voor de nog jonge organisatie een pittige klus: “Binnenschippers willen nu eenmaal eerst daden zien voor ze zich aansluiten bij een vereniging. Tegelijkertijd kun je alleen grote stappen zetten als er veel mensen achter je staan.” “Op de binnenvaartbeurs in Kalkar hebben we goede, directe gesprekken gehad met varende ondernemers en bemanningsleden. We zulen ook op de beurs in Gorinchem aanwezig zijn.” Iris Klinkenberg. Het is niet de eerste keer dat naast de traditionele binnenvaartorganisaties een nieuwe belangenvertegenwoordiger opstaat. Doen de bestaande organisaties dan niet genoeg hun best? De EVdB wil niet met verwijten strooien. “Maar we zijn wel van mening dat vooral de grote bonden te ver afstaan van de dagelijkse realiteit en té politiek bezig zijn.” Boze burgers De actie van de EVdB in de Rheinauhafen leidde ertoe dat alle betrokkenen om de tafel gingen en overgangsregelingen zijn gezocht tot er nieuwe meerpalen staan. De EVdB gaat de verdere ontwikkeling opvolgen en zet zich ook elders in Duitsland in voor ligplaatsbehoud en -uitbreiding. De stad Mainz heeft jaren geleden het havengebied Zollhafen overgedragen aan de Zollhafen GmbH & Co, die er een woon- en werkgebied ontwikkelt. De ligplaatsen aan de Nordmole zijn nu nog Iris Rutjes-Felsecker. beschikbaar, maar worden begin 2019 verwijderd. De ligplaatsen aan de Südmole zijn al verwijderd en moeten vervangen worden door een nieuwe ligplaats inclusief parkeerplaats. Omwonenden verzetten zich hiertegen. “Het aantal burgerinitiatieven tegen ligplaatsen in Mainz is enorm”, aldus Klinkenberg. “Men protesteert om diverse redenen, gaande van geluids- tot stankoverlast. Binnenvaart wordt de laatste tijd steeds vaker neergezet als een milieuvervuiler.” “Mensen die aan het water wonen, willen wel schepen voorbij zien varen maar ze niet voor hun deur hebben liggen. Van de economische functie die de binnenvaart heeft, hebben maar weinig mensen besef. Heel zorgwekkend. Daarom zetten we ook in op bewustwording van het grote publiek en de bevoegde instanties.” Ieder voor zich, samen sterk De EVdB is vertegenwoordigd op allerlei binnenvaartbijeenkomsten. In november staat naast het congres van Via Donau/CCR in Wenen ook de binnenvaartavond van de Parlamentarische Gruppe Binnenschifffahrt in Berlijn op de agenda. “We hebben contacten met andere binnenvaartorganisaties en worden uitgenodigd om deel te nemen aan hun evenementen. Echte samen werking zou ik dat niet noemen. Wij vinden dat iedere organisatie zich vanuit haar eigen kracht, op haar eigen manier voor de toekomst van onze sector moet inzetten.” Stap voor stap krijgt de EVdB als Franziskus Schramm. beroepsorganisatie meer voet aan de grond. “Waar we als bestuur de tijd vandaan halen? We máken tijd, naast onze werkzaamheden binnen onze eigen bedrijven. Als je niets doet, verandert er niets, terwijl de problemen zienderogen toenemen. In Duitsland is wel geld voor natte infrastructuur, maar geen capaciteit om projecten te plannen en uit te voeren.” De laatste jaren hebben veel binnenschippers hun lidmaatschap bij belangenorganisaties opgezegd omdat het te duur zou zijn voor wat het oplevert. Dat maakt de slagkracht van belangenvertegenwoordiging er niet groter op. Klinkenberg: “De hoogte van de ledenbijdrage zal bij de EVdB niet het probleem zijn. We zijn op veel fronten actief. Van Mainz tot Scharnebeck en het Wesel- Datteln-kanaal. We gaan in gesprek met overheden opdat er geen binnenvaartinfrastructuur wordt gepland door mensen die de sector niet kennen. Helaas gebeurt dit nog vaak, zelfs bij grote sluisprojecten. Dat moeten we als sector niet willen.” Venlo: toch geen kabelbaan over de Maas Barkmeijer Stroobos failliet Er komt geen kabelbaan over de Maas in Venlo. Dat hebben het gemeentebestuur en de initiatiefnemers, ondernemers Frank Vaessen en Hessel Meyer, gezamenlijk besloten. Zij hebben namelijk ook de plannen geannuleerd voor het Fort van Venlo, op het kazerneplein aan de overkant van de rivier. Daar zouden een amusementscentrum, bioscoop en hippiemarkt komen. De kabelbaan moest dan het stadscentrum verbinden met het Fort van Venlo. Geen draagvlak Een van de oorzaken is dat er onvoldoende perspectief is dat de plannen commercieel succesvol zouden zijn. Er blijkt weinig interesse van andere ondernemers voor de ontwikkelingen op het kazerneterrein. Bovendien is er in Venlo geen draagvlak voor de kabel baan over de Maas. Het afblazen van de ontwikkeling kost de gemeente 700.000 euro. Dat bedrag betaalt Venlo aan de initiatiefnemers als vergoeding voor de door hen gemaakte kosten. Barkmeijer Shipyards in Stroobos is dinsdag 30 oktober failliet verklaard. De Friese scheepsbouwer had zelf het faillissement aangevraagd. In totaal werken er circa 150 mensen bij Barkmeijer. Daaronder waren tientallen uitzendkrachten, die direct naar huis zijn gestuurd. De werf werkte onder meer aan twee schepen voor een Britse baggeraar. Die opdracht, goed voor 70 miljoen euro, zou Barkmeijer de das hebben omgedaan. De kosten liepen op door steeds nieuwe en scherpere eisen. Ook een oninbare order door het omvallen van Peters Shipyards in 2014 zat het bedrijf dwars. DE BINNENVAARTKRANT is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag VERSPREIDPUNTEN U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl ADRES ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 klantenservice@binnenvaartkrant.nl ONLINE www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl Samen met BVB: www.binnenvaartcijfers.nl REDACTIE Michel Gonlag (Eindredacteur) M 06-53244445 Martin Dekker (Hoofdredacteur) M 06-22871516 Sarah De Preter M 06-22701893 Jessy Burgers KLANTENSERVICE – ADMINISTRATIE Karin Hell (Office Manager) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) SALES Ken Rijkers (Commercieel Manager) Rica Adjis (Accountmanager) Noah Seip (Commercieel medewerker binnendienst) VORMGEVING Steven Chiang San Lin DRUK Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. AAN DIT BLAD WERKTEN MEE Evert Bruinekool Frank Antonie van Alphen Jan Hoek Jan Johan ten Have Jitze Hooghiemstra Johan de Witte Joke Heikens Menno Bonnema Noud van der Zee Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen.

De Binnenvaartkrant