Views
10 months ago

2018-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Schip
  • Burmester
  • Binnen

De Binnenvaartkrant 20 6

De Binnenvaartkrant 20 6 november 2018 Ketelbinkie: De meest compacte oliegestookte (combi) ketel voor aan boord. • kinderlijk eenvoudig • compact • degelijk, duurzaam en veilig • met perfecte service BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Vanaf € 2.270,79 excl. BTW 9,5 kW 17 kW 25,7 kW Ook complete installatie mogelijk www.maritimebooster.nl Jan van der Heijdenstraat 1 3281 NE Numansdorp T 088-1180800 E info@maritimebooster.nl

De Binnenvaartkrant 21 6 november 2018 CCM3 bewijst innovatieve veelzijdigheid met afbouw Watertrucks DOOR JAN HOEK Het aan de Biesboschhaven Noord in Werkendam gevestigde bedrijf CCM3 is sinds januari 2016 actief in de binnenvaart. De internatio naal opererende onderneming kent een uitstekende start en heeft tot nu toe vijf (elektrische) binnenvaartschepen afgebouwd, zowel tankers als droge ladingschepen. CCM3 heeft diverse specialisaties en verrichtte naast de afbouw tal van turnkeyprojecten op het gebied van motoren, pompsysteem, leidingwerk, constructiewerk en vloeren. Het succes van het bedrijf is volgens managing director Ceylan Düzdüsen simpel te verklaren: “We werken op een informele, flexibele en klantgerichte manier, waarbij het een groot pluspunt is dat we alle specialismes, ofwel het totale pakket, onder één dak hebben. Er heerst bij ons een echte ‘aanpakkersmentaliteit’, een eigenschap waar we bijzonder trots op zijn en, in onze ogen heel belangrijk, we doen ook echt wat we beloven.” Sendo Liner CCM3 noemt zichzelf een ‘innovatieve specialist’ en in de praktijk blijken dat geen loze woorden te zijn. Zo is het Werkendamse bedrijf betrokken bij de afbouw van achttien duwbakken voor het spraakmakende Europees project Watertruck+, ontwikkeld voor de kleinere waterwegen in België. Ook met de afbouw van de nieuw ontworpen Sendo Liner onderscheidt CCM3 zich als innovatieve specialist met als resultaat onder andere voordelen als 32 procent minder benodigd vermogen/brandstofverbruik, 40 procent minder CO 2 -uitstoot en 8 procent Projectleider Piet Korevaar. (foto’s Jan Hoek) meer laadcapaciteit. Ceylan Düzdüsen heeft de nodige ervaring in de maritieme wereld. Hij werkte zo’n 23 jaar als vestigingsdirecteur bij Volker Stevin en was daarna ruim anderhalf jaar commercieel directeur bij SKB in Werkendam. Dat bedrijf zou na een verhuizing naar Strijen later failliet gaan. Zelfstandig “Op een gegeven moment werd mij gevraagd waarom ik niet voor mezelf begon. Ik heb daar enkele maanden over na moeten denken en toen besloten de stap te wagen. Na het vertrek uit Werkendam van SKB Piping & Constructie was er namelijk een gat in de markt ontstaan en dat wilde ik met CCM3 opvullen. Met een aantal ervaren medewerkers die bij SKB hebben gewerkt – dat was voor mijzelf een voorwaarde om als zelfstandig ondernemer te starten – ben ik in januari 2016 begonnen”, aldus Düzdüsen. Inmiddels bestaat het CCM3-team uit 35 gemotiveerde personen waaronder engineers, projectleiders, voormannen, constructeurs en pijpfitters. Een van de voormalige SKB-werknemers is Piet Korevaar, projectleider bij de afbouw van de achttien Watertrucks. Hij vertelt over dat project: “Binnenkort worden de eerste twee duwbakken opgeleverd. Volgens de planning worden er elke vier weken twee afgebouwd.” Watertrucks gevaren worden.” “CCM3 gaat tien zelfaangedreven duwbakken bouwen van de CEMTklasse I”, vertelt een contente Düzdüsen over de opdracht voor de Watertrucks. “Deze hebben als afmetingen 38,50 x 5,05 meter en een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden er zes uitgerust met een boegschroef en vier met een boeg- en hekschroef.” “Daarnaast bouwen we twee niet zelf-aangedreven duwbakken van de CEMT-klasse II ‘short’, die afmetingen hebben van 40 x 6,60 x 2,80 meter. De zes duwbakken van de CEMTklasse II ‘long’ zijn 10 meter langer. Drie ervan worden uitgerust met een boegschroef. Een van de Watertrucks wordt voorzien van een stuurhut.” Nieuwe perspectieven De Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, is zeer enthousiast over het project. Eerder concludeerde hij dat de Watertrucks nieuwe perspectieven openen voor bedrijven in Vlaanderen die aan of vlakbij een kleinere waterweg liggen. Met het project ligt de focus vooral op het transport van goederen die nu nog over de weg worden vervoerd (modal shift) maar het kan evengoed een vervanging van oude(re) schepen zijn. Jaarlijks neemt het aantal spitsen in Vlaanderen af met 10 procent en bij de kempenaars met 6 procent. De veroudering van de huidige vloot kleinere schepen en de vergrijzing onder de schippers zorgt voor een daling van de beschikbare scheepscapaciteit, waardoor het steeds moeilijker wordt om te concurreren met het wegtransport. De Watertrucks moeten zorgen voor een ommekeer, waarbij zelfs gedacht wordt aan een vloot van 500 bakken op termijn. Het project is gesubsidieerd via het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie, die voor het totale project 23 miljoen euro heeft uitgetrokken. De achttien bij CCM3 af te bouwen Watertrucks zullen gedurende de proef, die loopt tot 2020, jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren; dat is een equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. Duidelijk is dat er mede dankzij de innovatieve specialist CCM3 een belangrijke stap wordt gezet naar een heropleving van het vrachtvervoer over kleine binnenwateren in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Binnenkort worden de eerste twee duwbakken opgeleverd. Verwisselbaar “De bij Pattje Waterhuizen gebouwde casco’s zijn geleverd door ConcordiaDamen. Voor de machine kamer op het achterschip is een uniek concept ontworpen. Alles, waaronder de door Verhaar Omega geleverde boegschroef en de door Marine Power Drecht steden geleverde generator, is gemonteerd op een skid en opgebouwd in een groot frame. Hierdoor zijn ze onderling verwisselbaar en kan er altijd met de ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Duwbakken breken los Op de Oude Maas zijn ter hoogte van Puttershoek op dinsdagmiddag 23 oktober twee duwbakken losgebroken van een duwstel. Dat gebeurde toen het duwende schip op de oever vastliep. Een collega-schipper pikte de duwbakken op en zag kans om ze naar de wal te duwen. De overige scheepvaart heeft weinig hinder ondervonden en kon vrij snel de plaats van het incident weer passeren. Schepen van Rijkswaterstaat en de Zeehavenpolitie waren ter plaatse om het incident verder af te handelen. (foto MediaTV)

De Binnenvaartkrant