Views
1 year ago

2018-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Schip
  • Burmester
  • Binnen

De Binnenvaartkrant 18 6

De Binnenvaartkrant 18 6 november 2018 Wij wensen Christian Büchting een behouden vaart met mts Burmester 100 Kadlec & Brödlin GmbH SCHIFFSELEKTRIK ELEKTRONIK NAVIGATION KOMMUNIKATION ELECTRIC MARINE BUILDING and ENGINEERING .GmbH DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 19 6 november 2018 Büchtings vierde Sunrisetanker is jubileumschip DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Hij was in 2012 de eerste die een tanker van het gloednieuwe scheepstype Sunrise bestelde bij GS Yard – toen nog Groningen Shipyard geheten. En onlangs nam eigenaar Christian Büchting van Tank- und Frachtschifffahrt C. Burmester uit het Luxemburgse Roedt zijn vierde Sunrisetanker in gebruik: de Burmester 100. Daarmee telt de vloot van Burmester nu twaalf schepen, allemaal binnenvaarttankers. Deze omvang is echter kortstondig, aangezien de rederij volgend jaar afscheid neemt van de laatste zes enkelwandige tankers. Wel komt er nog een vijfde Sunrisetanker bij, zodat de teller naar alle waarschijnlijkheid eind 2019 op zeven tank schepen staat. (foto's Jan Johan ten Have) Laatste loodjes In het stuurhuis, waar de aimabele Büchting zijn bezoek ontvangt, klinken tijdens het interview regelmatig alarmbellen. Er wordt – in de laatste dagen voor de overdracht – volop getest. Mensen van de werf, onderaannemers en de inspecteur van classificatiebureau Lloyds… Iedereen is aan boord druk doende met de laatste loodjes. De proefvaart is inmiddels al even achter de rug. “Die verliep prima. Zoals te doen gebruikelijk waren er enkele kleinigheidjes die aangepast moesten worden”, vertelt Büchting. Het is de bedoeling dat het schip enkele dagen na het interview vertrekt naar Lingen om te gaan laden voor de maidentrip met vooralsnog onbekende bestemming. Kanaalvaart De vraag of de Sunrise-tankers goed bevallen, is een vraag naar de bekende weg. Niet voor niets bestelde hij voor de vierde keer een tanker van dit type: “Wij zijn uitermate tevreden over de kwaliteiten van dit scheepstype. Zowel verbruik als tonnage zijn gunstiger dan bij tankers van vergelijkbare omvang.” Dat formaat is 85 bij 9,60 meter. Grotere schepen wil Büchting niet: “Wij zijn veelal actief in de kanaal vaart. Ook dit schip gaat voor bevrachter TankMatch varen met vooral minerale oliën van BP en Shell.” “Ons vaargebied is en blijft naast de Rijnregio met name de Noord-Duitse kanalen tot aan Berlijn en Maagdenburg.” Burmester 100 Na de reguliere dubbelwandige tankers Christoph Burmester en Tom Burmester – ook gebouwd bij Groningen Shipyard – en de Sunrisetankers Georg Burmester, Nicole Burmester en Lotti Burmester draagt dit schip de naam Burmester 100. Na louter schepen met voor- en achternaam nu een genummerd exemplaar; voor die stijlbreuk in naamgeving bestaat een zeer logische verklaring, die de stevige band tussen de rederij en scheepswerf GS Yard onderstreept: de Burmester 100 is het jubileumschip van de werf. Het is het honderdste schip dat er in exact tien jaar tijd is gebouwd. De tewaterlating van het casco vond eind juni plaats, op de dag van het jaarlijkse Zomerfeest van GS Yard waar in aanwezigheid van vele bekenden en relaties uitvoerig werd stilgestaan bij het jubileum van de werf. Deze mijlpaal was voor Büchting bijzonder genoeg om het als blijvende herinnering op de boeg van de tanker te laten prijken. Het blijft overigens bij een eenmalig ‘uitstapje’: het volgende nieuwbouwproject – wederom een Sunrisetanker van 85 bij 9,60 meter, die komende winter wordt gebouwd bij GS Yard – gaat varen onder de naam Katharina Burmester. Details De Burmester 100 verschilt in weinig van de voorgangers. “Ten opzichte van de Lotti Burmester praat je enkel over verschillen in details”, vertelt Büchting, die destijds als eerste koper nauw was betrokken bij de ontwikkeling van dit schip. Naast de uitstekende prestaties in verbruik en tonnage, hebben de Sunrisetankers nog enkele sterke punten. Zo is het schip voorzien van dubbele aandrijving door twee relatief kleine en lichte Volvo Penta D13-motoren van slechts 450 pk per stuk. De voortstuwing vindt plaats door twee schroeven met een diameter van slechts 1,30 meter, waardoor het schip beter uit de voeten kan en meer vracht kan vervoeren bij laag water. Kapitein op de Burmester 100 wordt Gines Börchers, die tot voor kort het bevel voerde op de Georg Burmester. Hij vaart sinds zevenenhalf jaar met veel plezier voor C. Burmester, zowel vanwege de prima verstandhouding met zijn werkgever als vanwege het prettige varen op de Sunrisetankers. “Het vaargedrag is uitstekend, dit type schip is heel goed te manoeuvreren”, vertelt hij. Indeling Ten opzichte van de Georg Burmester ziet hij wel wat kleine veranderingen: “Sinds 2012 is de techniek uiteraard wat vooruit gegaan. Ook deden we zelf op basis van ervaringen en voortschrijdende inzichten enkele aanpassingen. Onder meer aan de indeling van de machinekamer en de kapiteinswoning.” “Ik zie ernaar uit om te gaan varen op de Burmester 100, want het is natuurlijk altijd mooi om op een splinternieuw schip te stappen.” Aan mts Burmester 100 leverden onder andere: GS Yard B.V. Complete afbouw All Pumps Holland B.V. Pompen pakket Alphatron Marine B.V. JMA-610 radar, MFM-line navigatie apparatuur en GPS-kompas Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH HA-DU Shaft und Abdichtung HR Piping B.V. Het complete machinekamer inrichting Kadlec & Brödlin GmbH Wir projektierten, lieferten und installierten die elektrische und elektronische Ausrüstung inkl. der Steuerungs- und Automatisationstechnik sowie das Tankmess- und Alarmierungssystem und die dazugehörige Visualisierung sowie die Navigations- und Kommunikationseinrichtungen Kampers Pompservice B.V. 2 stuks KAMPERS 2C182/74XHE ladingpomp in kruiplijnuitvoering Lloyd’s Register EMEA Geclassificeerd Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 main propellers, diameter 1400mm, 4 blades, skew design and the OPTIMA® nozzles for this vessel (‘Package’) Reintjes Benelux bvba 2x WAF 164 met een reductie van 5.044:1 Schreinerei Marcus Leder GmbH Komplette Innenausbau Wohnung und Steuerhaus Fenster und Türen Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Hefkolom, stuurhuis en de autokraan Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 3800-4k (schroefdiam 820mm) verticale opstelling, 190 kW bij 1780 omw/min. bediening wegafhankelijk incl. omschakeling pomp/boegschroefbedrijf Volvo Penta Europe Office Benelux Volvo Penta 2x D13 en 1x D9 WindeX Engineering B.V. RVS Klaproosters DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant