Views
8 months ago

2018-23

  • Text
  • November
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Schip
  • Burmester
  • Binnen

De Binnenvaartkrant 2 6

De Binnenvaartkrant 2 6 november 2018 Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! Bewerbung über: www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers KAPITÁNkormidelník! SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be FÜR DIE UNTER UNSERER LEITUNG FAHRENDEN MOTORTANKSCHIFFE SUCHEN WIR: Schiffsführer, Steuerleute mit Patent, Steuerleute und Matrosen Fahrgebiet: ARA und Rhein Anforderungsprofil für Bewerber Schiffsführer / Steuermann mit Patent: • Rheinpatent • ADN Zertifikat • Beherrschen der Deutschen und Niederländischen Sprache • Berufserfahrung in der Tankschifffahrt Wir bieten: • interessantes Salär • interessante Schweizer Arbeitsbedingungen • interessante Schweizer Sozialleistungen (Aufbau Altersvorsorge) • Vergütung der Verpflegung an Bord und der Reisekosten • fachspezifische Ausbildung (Vergütung der Kurskosten) Steuerleute und Matrosen müssen in Besitz eines gültigen Schifferdienstbuches sein. Für weitere Informationen wenden Sie sich bitte an Herrn A. Fontijne dispo@intertrans.ch und/oder +41 61 487 90 70

De Binnenvaartkrant 3 6 november 2018 Beetje water erbij; problemen blijven De regen van de afgelopen weken biedt wel enig soelaas op de Europese rivieren, maar de waterstanden blijven laag en de problemen voor schippers, operators, bevrachters en verladers duren voort. Kaub gaf maandag 5 november 55 Vandalen vernielen kerkschip in Luik Het kerkschip Emmaüs in Luik zou volgend jaar sowieso verdwijnen, maar niemand had kunnen voorzien dat deze ontmoetingsplek voor binnenschippers op zo’n trieste manier zijn deuren zou moeten sluiten. In het laatste weekend van oktober hebben vandalen ’s nachts de boel kort en klein geslagen. Pater Jos Jehaes, aalmoezenier in Luik, heeft er bijna geen woorden voor: “Alle ruiten zijn kapot en binnen is alles vernield. De zondags mis heeft niet kunnen centimeter aan. De recordlaagtes van oktober zijn daarmee verleden tijd, maar de was zet niet door. ELWIS voorspelt voor eind deze week een daling naar 38 centimeter. Verladersorganisatie evofenedex heeft becijferd dat het vervoer van goederen via andere wegen dan de binnenvaart rond de 380 miljoen euro extra kost. Die extra kosten gaan op aan het inzetten van extra schepen, opslag en het inschakelen van treinen en trucks. Verladers komen in de knel, aldus evofenedex. Adjunct-directeur Joost Sitskoorn: “Alles wat niet via de binnenvaart weg kan, Binnenvaart groeit minder hard dan weg en spoor In de komende vijf jaar groeit de vervoersprestatie van de binnenvaart in Nederland gemiddeld met 0,9 procent per jaar, gemeten in ladingtonkilometers. Dat is minder dan het wegvervoer met 1,9 procent per jaar en het spoorvervoer met 1,1 procent. Dat heeft het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) berekend voor het jaarlijkse onderzoek Kerncijfers Mobiliteit. Voor het vervoerd gewicht in het binnenlands goederenvervoer rekent het KiM op een groei van gemiddeld 1,5 procent per jaar en voor het internationale vervoer een groei van gemiddeld 1,2 procent per jaar. Dat betekent dat de totale vervoersprestatie in 2023 respectievelijk 10 en 8 procent hoger ligt dan in 2017. In de eerste acht maanden van dit jaar is het vervoervolume van de binnenvaart toegenomen met 1,3 (ladingtonkilometers) tot 2,8 (vervoerd gewicht) procent in vergelijking met dezelfde periode plaatsvinden. Van de daders is geen spoor. We hebben geen adreskaartje gevonden.” Voorafgaand aan het vandalisme was binnen twee weken tijd al drie keer ingebroken op het kerkschip. De schade zal niet worden hersteld omdat het besluit tot sloop al was genomen. Het voormalige werkschip, in 1970 verbouwd tot kerkschip, heeft het einde van zijn levensduur bereikt. Jos Jehaes, inmiddels negentig jaar oud, zou volgend jaar een punt zetten achter zijn aalmoezenierschap in Luik. Nu neemt hij noodgedwongen al eerder afscheid. “Het is te triest voor woorden. We zijn de boel nu aan het opruimen en binnen drie weken is het kerkschip weg.” Toen Jehaes eind jaren 60 door de toenmalige bisschop van Luik werd gevraagd om binnenvaartaalmoezenier te worden dacht hij aanvankelijk dat hij dit niet zou kunnen. “Ik woonde in Limburg en moest ineens diensten in het Frans gaan verzorgen. En dat terwijl ik nog nooit aan boord van een binnenschip geweest was.” “Maar ik heb nooit spijt gehad wordt geprobeerd via de weg of spoor weg te zetten. Maar ook dat is lastig, want alle capaciteit die er is wordt maximaal benut. Bovendien is er tekort aan vrachtautochauffeurs, dus daar liggen geen mogelijkheden meer. Uitwijken naar een andere modaliteit is niet mogelijk.” van 2017. De internationale afvoer van droge en natte bulk was in deze maanden van 2018 lager dan in 2017. De toename bij de andere goederensoorten en -stromen was echter dermate groot dat het binnenvaartvervoer in totaal toch is toegenomen. Lage waterstanden Het KiM verwacht is dat de langdurige droogteperiode met lage waterstanden in rivieren en vaarverboden op sommige kanalen tot een iets lagere groei van de binnen vaart voor geheel 2018 leidt. Voor het vervoerd gewicht is dat in 2018 een groei van 1,8 procent en voor de ladingtonkilometers 0,9 procent. Hessens verkeersminister Tarek Al-Wazir: “Start meteen met verdieping Rijn” Tijdens een bezoek aan de containerterminal van Contargo Rhein-Main in Gustavsburg heeft Tarek Al-Wazir, verkeersminister van de deelstaat Hessen, de politiek in Berlijn opgeroepen om onmiddellijk met de verdieping van de Midden-Rijn te beginnen. De politicus van Die Grünen bezocht de terminal voorafgaand aan de deelstaatverkiezingen in Hessen, die op 28 oktober plaatsvonden en waarbij Bündnis 90/ Die Grünen een goed resultaat boekten. Het is zelfs mogelijk dat Tarek Al-Wazir minister-president van Hessen wordt. (archieffoto Tekst & Toebehoren) De groene verkeersminister staat bekend om zijn visie op mobiliteit en goederenvervoer. Eerder dit jaar ondertekende hij samen met de deelstaten Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen een resolutie over de verdieping van de Midden-Rijn tussen Wiesbaden en St. Goar. Dit project uit het Bundesverkehrswegeplan 2030, dat nog in de planfase zit, mag volgens Al-Wazir niet op de lange baan worden geschoven. Er moeten zes knelpunten worden weggewerkt om op het hele traject een vaargeuldiepte van 2,10 meter te hebben. De kosten-batenverhouding van de vaargeulverdieping bedraagt 1:30, aldus Al-Wazir. Geen enkel ander project uit het Bundesverkehrswegeplan levert volgens hem meer op dan de Rijnverdieping. “De capaciteit tussen Rotterdam en Bazel zou in één klap met 10 procent toenemen. Beter kan men zijn geld niet investeren.” Het bezoek van Al-Wazir aan de terminal in Gustavsburg was meer dan alleen een verkiezingsuitstapje. De minister nam ruim de tijd voor een rondleiding over de terminal en een gesprek met Christian Eichmeier, managing director van Contargo Rhein-Main. Hij kon met eigen ogen zien hoe zelfs het water in de Mainmonding zó laag stond dat de zandbanken zichtbaar waren. Als gevolg van het lage water op de Rijn zijn de overslagvolumes op de terminals Gustavsburg en Koblenz van Contargo Rhein- Main fors gedaald. Op deze terminals vindt dan ook vrijwel uitsluitend binnenvaartoverslag plaats. Daarentegen heeft de terminal in de oostelijke haven van Frankfurt ook veel spoorvervoer, waardoor de problemen in de binnenvaart makkelijker kunnen worden opgevangen. Al-Wazir uitte zijn bezorgdheid over de stagnatie van de Rijnvaartvolumes, terwijl het totale goederenvervoer in Duitsland groeit. dat ik het gedaan heb en ik heb het graag gedaan. Wat een mooie vriendschappen heb ik mogen sluiten! Ik heb in al die jaren veel vreugde met schippers gedeeld, maar ook verdriet. We waren de laatste tijd nog met een klein ploegje, maar ook dat was leuk. Een beetje zoals een familie. Ik was graag nog even doorgegaan.” Jehaes verzorgt nog diensten in een rusthuis en een kleine parochie. Daarnaast is hij aalmoezenier in een schipperskapel in Maasmechelen. “Dat blijf ik ook doen. Ik ben nog gezond en mobiel!" Truman show Directeur-generaal van Rijkswaterstaat Michèle Blom en ProRaildirecteur Pier Eringa vertelden in De Volkskrant over het infrastructuurbeleid. Je moet de mobiliteit en het vrachtverkeer natuurlijk opvangen. Je kan het niet verminderen of tegenhouden. Dat je niet bijvoorbeeld een snelweg door het Amazonegebied aanlegt (zoals die briljante nieuwe baas van Brazilië wil) ligt voor de hand. Hartstikke duur en zonde van de natuur, maar ja, je moet toch wat. Dus wordt er in Nederland – waar toch al geen boom meer op zijn oorspronkelijke plek staat – 1.100 kilometer extra asfalt aangelegd. Denk erom: alle infrastructuur die er al ligt, goed onderhouden hoor en natuur lijk het toverwoord: innoveren! Michèle Blom: “De kans ligt in technologie. Die gaat ons helpen.” Inderdaad: als auto’s contact hebben met de beheerder kunnen er nog meer auto’s tegelijk rondtoeren door Nederland. De ProRail baas voegt er verrassend aan toe dat ook treinen een rol kunnen spelen. Die kunnen dankzij innovatieve technieken korter op elkaar gaan rijden. “Dat scheelt ook capaciteit.” De overheid heeft zich erbij neergelegd dat je mobiliteit en vrachtvervoer ruim baan moet geven. Wanneer is het genoeg? Vraagt Michèle zich reto risch af. Over vaarwegen geen woord. Dat is uit de mode. Nederland heeft op een ander net overgeschakeld, zoals Amerika dat deed aan het einde van de Truman Show. Voor wie die film niet kent: Truman Burbank speelt vanaf zijn geboorte in een realityshow op de Amerikaanse tv. Hij weet dat echter zelf niet en denkt dat zijn medespelers echt zijn vrouw en zijn vrienden zijn en dat het lieve, fictieve stadje Seahaven waar hij woont, echt bestaat. (Nu volgt een ‘spoiler’) Heel tv-kijkend Amerika is bij deze realityshow aan de buis gekluisterd, tot hij het aan het slot van de film doorkrijgt en uit het decor stapt. Gejuich bij de kijkers, die vervolgens massaal overschakelen op een ander kanaal. Heb jij nooit dat je denkt: dit kan niet waar zijn. Alsof je in een toneelstuk leeft waarin iedereen om je heen een rol speelt en de bedenker ervan een flinke borrel op had toen hij dit stuk schreef? In eerdergenoemde krant stond ook een verontwaardigd verhaal dat Nederland miljarden aan accijnsinkomsten misloopt als iedereen elektrisch gaat rijden. Elektrisch rijden is wel leuk idee, maar het moet natuurlijk geen succes worden. Oktober was een succesmaand met twee records: het water op de Rijn stond nooit zo laag en het wereldwijde verbruik van olie brak door de 100-miljoen-vaten-per-dag-grens. Die twee records hebben volgens Donald Trump niets met elkaar te maken, verklaarde hij desgevraagd, waarop hij zijn charmante assistente vroeg: “Wie is die Rijn?” Als ik Truman Burbank was geweest, was ik lekker in Seahaven gebleven. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant