De Binnenvaartkrant 4 23 oktober 2018 Gevraagd: Schipper(sstel) en volmatroos Wij zijn op zoek naar een enthousiaste schipper of schippersstel voor ons 135 meter vrachtschip dat internationaal vaart (ook Donau). Ook zoeken we een volmatroos voor ons 80 meter vrachtschip (vaargebied Nederlandse, Belgische, Duitse kanalen etc.). Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden en vrijetijdsregeling in gezamenlijk overleg. Alleen schippers kunnen wij op voorhand een maand/maand-regeling aanbieden. Armaris Schepen BV • Ir. Blankenstraat 9 • 4251 NR • Werkendam PARTYSERVICE NEDERLAND ZOEKT EEN FULLTIME SCHIPPER Voor onze partyschepen de Ameland, Brandaris en Marlina zoeken wij collega’s. Onze schepen liggen in Rotterdam en Spijkenisse. We varen voornamelijk in regio Rijnmond maar zijn inzetbaar door heel Nederland. Ook komen tochten naar Duitsland en België regelmatig voor. Zorg jij met liefde en vakmanschap voor de schepen en een veilige vaart? Wil je werken in een leuk, jong en enthousiast team? Stuur je cv en motiatiebrief naar jp.vanderlinde@partyservice.nl. Liever telefonisch contact? Bel naar 06 - 81 88 92 99 PARTYSERVICE.NL Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be De beste stuurlui staan niet aan wal RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 30 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 350 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1 e en 2 e Kapitein • i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim • Donaupatent is een pré • Ervaring in de passagiersvaart • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal • Representatief uiterlijk • Goede vrijetijdsregeling en salariëring • Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | info@rsrnemo.com Voor meer informatie: +31 621839314 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld! Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM
De Binnenvaartkrant 5 23 oktober 2018 Brandbrief over diepgang Waal De binnenvaart heeft al geruime tijd last van lage waterstanden op de Waal. Het Centraal Overleg Vaarwegen heeft hierover een brandbrief gestuurd naar minister Cora van Nieuwenhuizen. In het verleden lag voor het internationale scheepvaartverkeer het kritische diepgangspunt tot Keulen op de Rijn in Duitsland. Nu de vaardiepte op de Waal sterk afneemt, ligt de minst diepe locatie feitelijk in Nederland, klaagt het COV. “Internationaal zijn er afspraken gemaakt over een streefdiepte bij een lage afvoer. Inmiddels is duidelijk dat deze overeengekomen streefdiepte van 2,80 meter op de Waal niet wordt gehaald”, stelt het platform waarin CBRB, BLN-Schuttevaer, evofenedex en de Vereniging van Waterbouwers overleggen en lobbyen voor betere natte infrastructuur. 500 ton lading “Het gemis aan waterdiepte ten opzichte van de streefdiepte is opgelopen tot 50 centimeter. Concreet betekent dit dat een groot rijnschip per reis tot 500 ton lading minder kan vervoeren. Hiermee kunnen per schip, per reis 15 vrachtwagens minder van de weg worden gehaald.” Het COV constateert dat de streefdiepte op de Waal van 2,80 meter bij een overeengekomen lage rivierstand (OLR) niet gehaald wordt. “Dientengevolge blijft de bevaarbaarheid van de Waal gedurende laagwaterperiodes achter bij die van de Rijn in Duitsland.” Het COV wijdt de huidige situatie mede aan versterkte bodemerosie en “een verzuild rivierbeleid, waarin waterveiligheid, waterkwaliteit en scheepvaart onvoldoende integraal worden benaderd”. Economische slagader Jaarlijks bevaren ruim 100.000 vrachtschepen de Waal. Ze transporteren gezamenlijk 130 miljoen ton lading. De Waal is daarmee een essentiële transportas die de zeehavens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen verbindt met het Europese achterland. Gezien de grote belangen voor de vervoerssector en de Nederlandse economie pleit het COV voor een samenhangend, bovenregionaal en internationaal rivierbeleid voor de Nederlandse Rijntakken. Daarnaast roept de organisatie mini ster Van Nieuwenhuizen op om met concrete maatregelen te komen die de bevaarbaarheid van de rivier op peil brengen. Een schip op de Waal bij Nijmegen. (archieffoto Tekst & Toebehoren) Reactie op column ‘Eer’ Michel Gonlag schreef in zijn column ‘Eer’ (in De Binnenvaartkrant van 9 oktober) dat het helaas vermeldenswaard is als een politicus wil opkomen voor de belangen van het kleine schip. En dat daarom in de vorige krant de PVV op de voorpagina stond. Volgens de heer Gonlag zegt het feit dat de ASV PVV’ers uitnodigt heel veel over de wanhopige, precaire positie van de kleine schepen. (De heer Gonlag blijft maar denken dat het alleen over kleine schepen gaat wat de ASV betreft. Ik raad hem aan eens een ASV nieuwsbrief te lezen, of een keer naar een vergadering te komen.) Toch bijzonder dat de ASV nu verweten lijkt te worden dat zij zonder vooringenomenheid iedereen die de binnenvaart een warm hart toedraagt een podium wil bieden. Was het niet zo dat wij “over onze schaduw heen moesten stappen”? Was het niet zo dat wij moesten samenwerken? Gaat het er niet om dat de binnenvaart dankbaar mag zijn voor alle steun die ze krijgt? Hoe kan het dat – aan de ene kant refererend aan de waarde van een maatschappij vol verschillende kleuren en gewoontes – Michel Gonlag kennelijk vindt dat de ASV wel (een politieke partij) moet buitensluiten. In dit geval de PVV. INGEZONDEN BRIEF De PVV is werkelijk in gesprek gegaan met de aanwezigen; vele politici doen dat nog steeds niet. De ASV bestaat uit leden en donateurs die de binnenvaart een warm hart toedragen en bereid zijn daar iets voor te doen. Leden van allerlei verschillende pluimage. Al die leden moeten gehoord worden, daar willen wij en mogen wij geen onderscheid in aanbrengen. Al die leden zijn ook in staat die grote verschillen te overbruggen vanwege het doel: het belang van de binnenvaart. En Michel Gonlag moet wel helemaal blind zijn als hij niet kan of wil zien wat de PVV voor de binnen vaartsector betekent. Het zou ons niet bepaald sieren als we wel gebruik zouden willen maken van de inzet van de PVV maar verder, uit angst voor dit soort reacties, dezelfde PVV geen podium gunnen om duidelijk te maken wat ze doen voor de binnenvaart en waarom. Ik was wél aanwezig bij de betreffende vergadering en vond alle sprekers, van PVV, EICB en evofenedex, prima. Dat waren veel sprekers die soms zelfs een tegengesteld belang lijken te hebben. Maar toch was daar respect en volle aandacht voor elkaar en voor de aanwezige schippers. Op hoeveel plekken in deze sector is dat? Meestal is er nauwelijks een schipper uitgenodigd. Is het niet het allergrootste belang dat we in ieder geval met elkaar in gesprek komen? Teleurstellend dat een journalist die dikwijls aangetoond heeft goed te weten hoe de hazen lopen dan op zo’n makkelijke manier wil scoren ten koste van het belang van een sterke samenwerking voor de binnenvaart. De heer Gonlag kon zich voorstellen dat het ook een alarmbelletje doet rinkelen bij partijen als GroenLinks en D66 als een ultrarechtse partij met zo’n sympathiek onderwerp aan de haal gaat. Nota bene een grensoverschrijdend onderwerp waar echt Europese eer te behalen valt. “Dat laat je toch niet aan de eurofobe PVV over”, zegt de heer Gonlag. Wat de ASV betreft staat de deur voor iedere politieke partij open die werkelijk iets wil doen (of zegt dat te willen) voor de binnenvaart. Daarom is er al een breed scala aan partijen langsgekomen: VVD, SP, D66 en PvdA bijvoorbeeld. Maar….er zijn nog steeds partijen die niet eens met de ASV willen praten… Over uitsluiten gesproken! Waarbij het door Michel Gonlag aangehaalde GroenLinks tot nu toe uitblonk in het negeren van de binnenvaart, behalve natuurlijk als er een telefoontje te verbieden valt in de stuurhut. Misschien een onderwerp voor een column? Ondertussen lezen we hoe de heer Gonlag geniet van het multiculturele Ajax. Michel Gonlag mag dan genieten van Ajax, geef mij het vrouwenelftal maar; dat is pas elkaar de bal toespelen! Sunniva Fluitsma, woordvoerder ASV
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl