Views
9 months ago

2018-20 HFE

  • Text
  • September
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Fisheries
  • Goed

De Binnenvaartkrant 6 25

De Binnenvaartkrant 6 25 september 2018 U ZOEKT PERSONEEL? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL TE KOOP Luikenkap 135m x 11,45 Alu Friesche kap / gereviseerd met Luikenwagen +32 498524344 BINNENVAART VLOG Snel Groeiende Rederij Aziatisch Personeel met 12 Partyschepen in de Vanaf Euro 92,50 per dag. KICKERS randstad, Tel. +31-1089-00061. Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of zoekt Schippers, Of +49-3222-1094-892. een mededeling. Kicker plaatsen? Stuurmannen en Matrozen E: sales@ die graag werk op oproepbasis continentalcrewing.eu zoeken. Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Ben je representatief, heb je Te Koop : 57m x 7m een groot-vaarbewijs Bjr. 1957, 720 ton. of papieren als Stuurman of Luiken, 1 ruim, stalen vloer, Matroos ? 550pk Volvo. Bel ons dan: 06-10647099 of Met vast werk. Prijs 140.000,- Aflosser Gevraagd ! Vaart u regelmatig via de mail: planning@boot10.nl euro. Bent u gepensioneerd, min. Kreekraksluizen? Tel. +32 499 731 631 Stuurman Binnenvaart Pik daar dan een exemplaar Gemotiveerde ervaren en kunt u touwen vast zetten ? van De Binnenvaartkrant Aziatische bemanning Rondvaartschipper (m/v) Binnenlands varend en rustige mee. Afdrachten en verzekeringen gezocht vaart. Ook nu er geen conform wetgeving. Oproep of ZZP,I.b.v. groot Bel: 06-57496922 met nwg sluispersoneel meer is, ligt Vanaf Euro 95,00 per dag, vaarbewijs. aan. Schip Haai / Christina de krant daar voor u klaar ! lange periode. Schottel-ervaring en bekend in Barko UG Duisburg. Amsterdam zijn een pré. Kapt/Stuurman Gezocht Filipijns óf Roemeens Tel. +49-3222-1096-896. Solliciteren? Mail naar Containerduwvaart, vnl. personeel Of : + 31-1025-799-22 werving@blueboat.nl België, Vanaf 100 euro per dag. E: sales@barkocrewing.eu of bel 020-820 4545 Lux. Condities. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.barkocrewing.eu +35/226705261, www.alfuru.com Cuneus Netherlands zoekt transshipping@inos.lu BEMANNING NODIG? i.o.v. m/s Conforza HOLLAND SHIP CLEANING Gerwil Crewing Letland SIA STUURMAN Te Koop TELESCOPISCHE Scheepsruimen 500 BAR + biedt u per direct aan : I.b.v. Dienstboekje met functie SPUDPALEN verven Hydrojetten 2500 (licht)matroos/ goede stuurman. Vaar/verlof i.o. Loon Beste kwaliteit prijs ! BAR condities. conform CAO. Tot 25 m onder het schip uit ! Tel. 0617324458 Email: office.nl@gerwil.com, Tel.: 0181 71 23 14 www.botermantechniek.nl T. 0527-690032 T: 06 54 28 7373 Suchen Sie Personal ? ? ? Wir bieten Personal für Licht(matrozen) en Binnenschifffahrt : Stuurmannen beschikbaar Deksmann, Matrose, Zeer interessante tarieven. Steuermann, Kapitän. Via Upstream Crew Tel.num.: 00421 917 166 721 bel 085 8772324 , 00421 918 828 726 of email ons E: tmlg.info1@gmail.com info@upstreamcrew.com KvK num.: 71401202 BEKIJK DE ONLINEKRANT VOOR INTERESSANTE VLOGS Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 WITJES TOLKAMER Te koop gevraagd: Beunschepen Voor meer informatie over onze schepen, bezoek de website! www.witjestolkamer.nl Email: info@witjestolkamer.nl Telefoon: 06 53681317 Vereiste Matroos: dienstboekje matroos Vereiste Schipper: GVB A/B - inclusief P, radarpatent en marifooncertificaat Stuur je CV naar: werving@aqualiner.eu www.dewaterbus.be

De Binnenvaartkrant 7 25 september 2018 PVV steunt ASV in strijd tegen belemmerende regels Het boetebeleid waar de binnenvaart last van heeft, moet drastisch aangepast. Tweede Kamerlid Roy van Aalst van de PVV wacht de evaluatie door ILenT af, maar zodra die in Den Haag behandeld wordt, weet hij zijn standpunt al: “De binnenvaart is een hardwerkende sector. Val die niet lastig en houd je bezig met belangrijker zaken.” Dat zei Van Aalst zaterdag 22 september tijdens de najaarsvergadering van de ASV in Rotterdam. Hij zit sinds anderhalf jaar in de Tweede Kamer en is daar voor zijn partij woordvoerder voor Infrastructuur en Waterstaat én voor binnenvaart. De ASV vindt bij hem een gewillig oor, vertelde woordvoerder en oud-voorzitter Sunniva Fluitsma, bijvoorbeeld voor het behoud van kleine schepen, de strijd tegen de strengere technische voorschriften van de CCR en toen GroenLinks met het voorstel kwam voor een verbod op bellen tijdens het varen. Steeds meer partijen in de Tweede Kamer maken zich sterk om de binnenvaart overeind te houden, aldus Van Aalst. “Bijvoorbeeld als het gaat om die CCR-regels. De PVV is sowieso niet blij met Europese regels. Helemaal niet als ze de binnenvaart om zeep helpen. Raads- en Statenlid Willem Boutkan in actie tijdens de ASV-vergadering. De huidige minister is ook bereid om zich daarvoor in te zetten. op de weg hebben we met steeds meer files te maken; daarom moet er meer lading over het water. De kansen liggen er en de ruimte is er.” Ook Fluitsma is positief over Cora van Nieuwenhuizen. In het gesprek dat de ASV deze zomer met de minister had, constateerde ze dat die “oprechte zorg heeft en zich niet verstopt. Ze vroeg wat ze nog kan doen?” Fluitsma heeft wel een antwoord: “Gewoon niet de onredelijke CCR-regels uitvoeren. Als andere landen de zwaardere technisch eisen bij inspecties niet toepassen, hoeft Nederland dat ook niet te doen. Dat is alvast een begin.” Van Aalst werd 22 september vergezeld door partijgenoot Willem Boutkan, gemeenteraadslid in Almere en Statenlid van Provincie Flevoland. Boutkan, die onder meer bij de Waterpolitie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft gewerkt, is nauw betrokken bij de binnenvaart (zo zeer zelfs dat hij donateur is van de ASV). Op Boutkans initiatief wordt binnenvaart alsnog opgenomen in de visie op duurzaam goederenvervoer waaraan de provincie momenteel werkt. “95 procent van de export uit Flevoland gaat over de weg. Op 13 september is Flevokust officieel geopend; daardoor is de provincie nu eigenaar van een haven en containerterminal. Maar de focus op vervoer over water is naar buiten gericht. Wat binnen de polder mogelijk is, daar wordt niet naar gekeken. Dan denkt men alleen aan recreatievaart.” Daar krijgt de binnenvaart juist met steeds meer beperkingen te maken, doordat schutlengtes van sluizen worden ingekort, met veiligheid als motief. Men is bang voor aanvaringen. “Maar negen van de tien keer dat dat gebeurde, kwam het door foute bediening of foute procedures”, zei Boutkan. Hij wist Provinciale Staten er, in samenwerking met de ASV en BLN-Schuttevaer, toe te bewegen dat de Zuidersluis wordt voorzien van een aanvaarbeveiliging en langere schepen weer mogen schutten. In De Binnenvaartkrant van 9 oktober besteden we aandacht aan de presentaties die Khalid Tachi van het EICB en Joost Sitskoorn van evofenedex bij de ASV hielden. Boete ingetrokken om onzichtbaar verbodsbord Jaring Ruijtenberg hoeft geen boete te betalen voor het verkeerd afmeren in de Amsterdamse Sonthaven. Dat bepaalde de rechter op 11 september. De schipper van ms Duplus was daarvoor twee jaar terug bekeurd. Hij maakte in de rechtszaal echter aannemelijk dat hij niet kon weten dat hij daar niet achteruit mocht afmeren. Toen hij ‘s avonds in het donker arriveerde, was het onverlichte verbodsbord niet zichtbaar, zo was zijn verweer. Er lag bovendien al een ander schip zo. Het schikkingsvoorstel was 210 euro, maar Ruijtenberg weigerde te betalen. Hij liet de zaak voorkomen. “Uit financieel oogpunt had ik beter die 210 euro kunnen betalen; nu moest ik mijn schip een dag stilleggen en dat is duurder. Maar het ging me om het principe. Ik wil bewerkstelligen dat Haven bedrijf Amsterdam nu verlichting op die borden plaatst, zodat ze wél te zien zijn.” Niet alleen de rechter, ook de officier van justitie was het met de schipper eens. Hij trok de schikking in. InBev start nieuwe binnenvaartshuttle InBev start in januari 2019 een nieuwe binnenvaartshuttle vanuit Jupille. De bierbrouwer heeft nog veel meer ideeën om actiever gebruik te maken van de vaarwegen – en het spoor. De import- en exportstromen van de InBev-brouwerijen in België en Duitsland lopen via de haven van Antwerpen. Jaarlijks vertrekken 33.000 exportcontainers uit Antwerpen met daarin onder meer Leffe. In Antwerpen komen jaarlijks 5.000 importcontainers met Corona-bier aan. InBev probeert de containers zo duurzaam mogelijk van en naar het achterland te brengen. Logistiek directeur Alexander Soenen: “Wij sturen nog steeds 25.000 vrachtwagens per jaar vanuit onze brouwerijen naar de Antwerpse haven. Daar willen we wat aan doen.” Test met binnenvaart Tussen 2013 en 2017 heeft InBev in Europa zijn CO 2 -footprint fors gereduceerd. Daar zet het bedrijf ook de komende jaren verder op in. “We kijken onder meer naar alternatieve transportmodaliteiten. In Frankrijk en tussen Duitsland en Italië hebben we grote volumes overgeheveld van de weg naar het spoor. Af en toe laten we een binnenschip met leeggoedbakken van Leuven naar Jupille varen. In januari 2019 gaan we een test doen met binnenvaartvervoer vanuit Jupille. Dit moet 5.000 trucks van de weg halen. We hebben nog veel meer ideeën rond spoor- en binnenvaartvervoer, maar zien ook obstakels.” Hoog op de wensenlijst van InBev staat een dedicated biertrein vanuit Leuven naar de haven van Antwerpen. De brouwerij in Leuven is de grootste binnen het concern en ligt vlak naast het station van Leuven. Van nood tot deugd Na de zomermaanden heeft iedereen het werkritme langzamerhand weer herpakt. De afgelopen zomer heeft veelal in het teken gestaan van de opnieuw oplaaiende discussie rondom het verblijf van jeugdige vluchtelingen in Nederland en de lage waterstand. Ondanks, of misschien wel mede GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart dankzij, de lage waterstand draaien veel binnenvaartondernemers wel een goed derde kwartaal. De laagwaterperiode zette eind juni in en zorgde onder meer in de IJssel voor de nodige problemen. Op sommige smalle delen van de IJssel mochten binnenvaartschepen elkaar niet meer passeren; een soort inhaalverbod. Via onderling contact moest er worden afgesproken wie als eerste zou passeren, om problemen te voorkomen. Het voordeel van het lage water was dat er minder ton per schip geladen kon worden en er vaak meer schepen nodig waren voor het vervoer van de betreffende tonnage. Er ontstond daardoor een tekort aan scheepsruimte, dus gingen de transportkosten omhoog. Om aan de vraag te kunnen voldoen, is ook voldoende personeel nodig aan boord. Helaas hoort de SAB met regelmaat dat het niet altijd gemakkelijk is om jongeren te interesseren voor de binnenvaart. De branche biedt veel vrijheid maar heeft ook zijn beperkingen. Denk maar aan verjaardagsvisite of het nemen van een abonnement op bijvoorbeeld de sportschool of een voetbalvereniging. Gelukkig komen er ieder jaar aan het begin van het schooljaar nog steeds veel scholieren voor de aanvraag van een dienstboekje aan de SAB-balie. Om de vraag naar scheepspersoneel op te lossen is het sinds kort voor vluchtelingen met een verblijfsvergunning mogelijk om zich in vier maanden te laten opleiden tot matroos. Het bedrijf Emprove begeleidt de deelnemers op deze weg. In deze vier maanden maken de cursisten zich diverse onderdelen eigen, zoals kennis van gevaarlijke stoffen, veiligheidsmanagement, kennis van middelen en materialen, brandbestrijding en verschillende operationele en technische vaardigheden. Op het communicatieve vlak wordt gewerkt aan onderwerpen als conflictbeheersing, samenwerking, zelfkennis en interculturele communicatie. Na één week training mogen de cursisten aan boord om de praktijk te ervaren. In de vrije weken zullen er aanvullende trainingen gevolgd worden om aan alle huidige eisen te voldoen. De animo is groot en omdat het binnenvaartpersoneel in het bezit moet zijn van een geldig dienstboekje, heeft de SAB zich er sterk voor gemaakt om alle instromers tijdig van een boekje te voorzien.

De Binnenvaartkrant