Views
9 months ago

2018-20 HFE

  • Text
  • September
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Fisheries
  • Goed

De Binnenvaartkrant 4 25

De Binnenvaartkrant 4 25 september 2018 R i v e r t r a n s p o Met ruim 25 jaar ervaring op het gebied van transport en vervoer over water zoeken wij, naast onze duwvaartrederij, schepen die kunnen bijdragen aan verdere optimalisering en uitbreiding van onze dienstverlening. r t (Toekomstig) Logistiek Planner Binnenvaart Standplaats: Hazeldonk (regio Breda, Meer, grensstreek België/Nederland) Contract: full-time / vast dienstverband Krijg jij voldoening als duizenden mensen op hun plaats van bestemming komen? Wil jij jouw verantwoordelijkheid dragen en de ruimte krijgen om verder te ontwikkelen? Dan hebben wij voor jou een hele fijne werkplek ingericht waar een internationaal georiënteerde functie in de “feel good” sector op jou wacht. Scylla AG is een familiebedrijf sinds 1974 en onze vloot telt op dit moment 29 schepen. We zijn een rederij die volop in beweging is en voortdurend zoekt naar nieuwe mogelijkheden. Van de Graaf & Meeusen Rivertransport B.V. zoekt contact met schippers/eigenaren van schepen tussen 500-1.500 ton en/of schippers die een dergelijk schip ambiëren. Wij zoeken een langdurige, actieve en constructieve samenwerking waarbij wij u een financiëel sterke organisatie bieden die u steunt bij: • De exploitatie van uw schip waarbij daghuur alsmede dagvracht de opties zijn. • Beschikbaar stellen van kennis op diverse vlakken. U kunt daarbij denken aan technische alsmede financiële ondersteuning. Voor de juiste personen met een passend schip behoort volledige financiering tot de mogelijkheden. Overtuig ons met: • Jouw MBO-diploma met afstudeerrichting relevant aan deze functie • Enige ervaring in óf affiniteit met Logistiek Plannen of Maritieme Logistiek • Kennis van de Europese waterwegen • Gevoel voor dienstverlening aan onze collega’s en gasten • Jouw bereidheid er is om soms ook ’s avonds en in weekend stand-by te staan • Goede beheersing van de Duitse en Engelse taal in woord en geschrift • Gestructureerd en planmatig werken onder alle omstandigheden • Jouw zelfvertrouwen om jouw basiskennis van de Franse taal te durven gebruiken Zodat jij in staat bent om (straks): • Vaarplannen te schrijven en aan te passen • Sluizen, aanlegplaatsen etc. vast te leggen in Europa • Facturatie/kosten van afval(water), energie en havengelden op te volgen • In contact te staan met kantoren, schepen en autoriteiten • In te spelen op wensen van onze klanten Dan bieden wij jou: • Een salaris die jij aantrekkelijk zult noemen • Een dertiende maand • GSM van de zaak • Interessante reiskostenvergoeding • Opleidingen • Verrassende activiteiten met het personeel • Goed bereikbare locatie met prettige collega’s • Een fulltime contract op basis van 40 uur per week Spreekt dit jou aan? • Mail je CV naar johan.rijken@scylla.ch Wilt u meer weten over de mogelijkheden? Neem contact op met: Stefan Vilters +31 (0) 1804871 20 / vilters@vdgm.nl of Hans van de Graaf graaf@vdgm.nl Wechseln Sie den Kurs Ihrer Karriere RsR Nemo Ltd. ist der Anbieter von nautische Management für Flusskreuzfahrtunternehmen. Zu diesem Zeitpunkt führt RsR Nemo Ltd. mehr als 30 Flusskreuzfahrtschiffe und ist mit einer Anzahl von mehr als 350 Mitarbeitern eine der größten Managementgesellschaften für die Flusskreuzfahrt. Wir suchen: Steuermann • i.b.v. Rhein- und/oder Donaupatent ist ein Vorteil • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Maschinist • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Maschinist • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Sind Sie die richtige Person für eine der oben genannten Positionen dann senden Sie bitte Ihre Bewerbung an: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | info@rsrnemo.com Für weitere Informationen: +31 621839314 Keine Akquisition über diese Anzeige durch Personalvermittlungen erwünscht! Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM Kommen Sie an Bord als KAPITÄN oder Steuermann auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans ist: Eine Flotte von 30 modernen, gut gepflegten, ausschließlich eigenen Mega-Tankschiffen mit separater Wohnung und allem benötigten Komfort. Innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes transportieren wir minerale Ölprodukte und chemische Produkte. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse ( Englisch, C-Zertifikat, ... ) und Aufstiegsmöglichkeiten für motivierte Mitarbeiter. System zu besprechen. Wir suchen motivierte Kapitäne und Steuermänner mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be

De Binnenvaartkrant 5 25 september 2018 Trajectcontrole mogelijk in Amsterdamse grachten DOOR EVERT BRUINEKOOL Met sensoren en slimme camera’s verzamelt Waternet informatie van het verkeer op de Amsterdamse grachten. De kunstmatige intelligentie van project digitale Gracht voorspelt op welke plekken het erg druk zal zijn. Op basis daarvan kan de vaarwegbeheerder schippers informeren, verkeersmaatregelen nemen en overlast aanpakken. Het project is genomineerd voor de Waterinnovatieprijs 2018, die op 29 november wordt uitgereikt. De Digitale Gracht is een samenwerking met Improvement IT en Global Guide-systems. Op het dasboard met real-time weergave worden de snelheden en routes van schepen geregistreerd. De informatie wordt gebruikt voor het verkeersmodel en toezicht. Iemand die tegen de vaarrichting invaart of lawaai maakt, zorgt direct 3e kolk Beatrixsluis: alle deuren zitten erin! Op maandag 17 september heeft Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat de vierde sluisdeur van de nieuwe 3e kolk Beatrixsluis op zijn plek gehesen. Zaterdag 15 september was deur 3 al gedaan. Daarmee zitten nu alle vier de sluisdeuren nu op hun plek. De eerste twee sluisdeuren waren eind augustus al geplaatst. Dat waren de deuren voor het buitenhoofd (Lekzijde). De nu geïnstalleerde deuren zijn die in het binnen hoofd (kanaalzijde). Het plaatsen van de deuren was (foto’s Rindert van der Toren) voor een alarm in de meldkamer. Waternet wil nog niet over het systeem praten; daarvoor is het te vroeg. Volgens de woordvoerder staat het in de kinderschoenen en wordt het nog niet in de praktijk gebruikt. “Het is nog niet toepasbaar.” Handhaven In een Youtube-filmpje laat Waternet zien hoe het werkt: geluidssensoren zetten camera’s in werking bij lawaai en ook als een vaartuig tegen de richting in vaart worden automatisch beelden gemaakt. De intelligente software registreert direct. Ook is er een boei die hinderlijke waterbewegingen registreert. Het door Global Guide Systems geleverde ‘Smart City’-systeem registreert met slimme sensoren, boeien en camera’s. Ook AIS zou volgens bronnen gekoppeld zijn en officiële rondvaartschepen zouden met een chip uitgerust zijn. een precisiewerk dat heel wat uren in beslag nam. De deuren zijn 28 x 14 x 6,25 meter groot en wegen per stuk 490 ton. (illustratie Global Guide Systems) Schouwspel Net als bij de plaatsing van de eerste twee deuren was er ook nu veel publiek. Ditmaal konden ze het schouwspel vanaf de brug volgen. “Nu we zo dichtbij konden staan, besef ik pas echt hoe groot deze deuren zijn”, zei een van de toeschouwers. “De werkmannen die ernaast stonden, leken opeens mini-mensen.’ Na het plaatsen zijn de pennenbaan en het aandrijfportiek op de deur bevestigd en worden de aandrijvingen van de vlinderkleppen geplaatst en aangesloten. Daarna begint het testen van de deuren. Sas van Vreeswijk doet metingen en proeven om te testen of de deuren de kolk waterdicht afsluiten en controleert de werking van de motoren en of de deuren goed open en dicht bewegen. Vanaf dat moment volgt een lange periode van testen van de software en de sensoren en als allerlaatste een volledige test of alle afzonderlijke componenten ook goed in “Dit systeem biedt veel kansen voor de toekomst”, stelt Marco Kreuger, woordvoerder van Rederij Kooij. “Waternet heeft flink geinvesteerd om meer objectieve informatie te krijgen over wat er daadwerkelijk gebeurt op de gracht. Weten wat en wie er overlast veroorzaakt, is noodzakelijk om problemen effectief te kunnen oplossen.” Er wordt nu nog vooral gemonitord. De vervolgstap zou moeten zijn dat er ook effectief op basis van deze informatie gehandhaafd kan worden en maatregelen genomen kunnen worden. Positief Ook Frans Heijn, woordvoerder van Verenigde Rederijen Amsterdam (VRA) is positief. Maar hij heeft er een dubbel gevoel over: de handhaving op het water zelf samenhang met elkaar werken. Dit alles wordt tot het einde van dit jaar voor de deuren 1 en 2 doorlopen. Daarna volgt, met de opgedane inzichten, de afbouw en het testen van de deuren 3 en 4. Helemaal aan het eind wordt het nieuwe complex in zijn geheel getest met alle aanwezige componenten. Schutten XL De 3e kolk heeft vier sluisdeuren in totaal, twee aan iedere kant. Het voordeel hiervan is dat als een deur defect of in onderhoud is, blijft ook nodig. Zijn kritische noot is dat niet pas aan het eind van de maand bekeuringen gestuurd moeten worden. Er moet direct gehandhaafd worden. “Het is positief dat er metingen gedaan worden waar de overlast vandaan komt.” Al zeggen veel schippers het antwoord op die vraag al te weten: illegale rondvaart en watersport. Sommige beroepsschippers zijn bang dat het systeem alleen voor bekeuren gebruikt gaat worden. Andere reders zijn positief; zij houden zich immers aan de regels. Ze vinden het goed als illegale rondvaarders er tussenuit gehaald worden. Volgens insiders zijn er op dit moment gesprekken met de grote rondvaartbedrijven om vaardata met Waternet te delen om het systeem te finetunen. er altijd nog een tweede deur in bedrijf is en het schutten gewoon door kan gaan. Onderhoud kan dankzij het rol- en droogzetsysteem in de deurkas gebeuren. De deuren hoeven daarvoor niet op transport. Een ander voordeel is wat Rijkswaterstaat ‘Schutten XL’ noemt: bij gebruik van de twee buitenste sluisdeuren is de kolk effectief 300 meter lang en kunnen er twee schepen van ieder 135 meter tegelijk worden geschut. Dat is efficient en scheelt de schepen straks wachttijd. In memoriam Jan Tinnemans Op 23 augustus is Jan Tinnemans sr. na een lang ziekbed thuis in zijn vertrouwde omgeving in Maasbracht overleden. Hij was 79 jaar. P.H. Tinnemans en zonen, zo luidde jarenlang de naam van het scheepsreparatiebedrijf in Maasbracht. In het midden van de jaren 60 namen de zonen Jan, Pierre en Jos het familiebedrijf over van hun vader Pierre, die het drie jaar vóór het begin van de Tweede Wereldoorlog gesticht had. Na de vroege dood van Jos zetten Jan en Pierre het bedrijf voort. In dezelfde periode verhuisde het scheepstimmerbedrijf van de Hoofdstraat naar de Industrieweg. De familie Tinnemans bouwde op die plek een nieuwe werf met kantoor. En bovenal werd er een nieuwe haven aangelegd. Onder de bezielende leiding van Jan werd P.H. Tinnemans en Zonen in de jaren 70 en 80 een bekende specialist in het leggen van houten vloeren in binnenschepen en groeide de onderneming uit tot de grootste leverancier van azobe buikdenningen in Nederland. In deze periode nam de scheepswerf staalbedrijf Heymans uit Maasbracht over, dat werd toegevoegd aan het timmerbedrijf. Naast de vertrouwde timmerwerken speelde Jan in op de vraag naar staalwerk en reparaties. De scheepswerf richtte ondertussen ook het vizier op het vervaardigen van dagpassagiersschepen van 25 tot 40 meter. Bij Jan Tinnemans was de klant koning. Jan was een bekend persoon in de scheepvaartwereld, binnen en buiten Maasbracht en Limburg. Hij gold als een ondernemer van de ‘geroemde oude stempel’. Hij stond niet op de voorgrond, maar toch was hij altijd duidelijk aanwezig. Een harde werker voor wie het principe ‘afspraak is afspraak’ heilig was. In 1997 droeg hij de leiding van zijn bedrijf over aan zijn zoon Jan en neef Geert. Ook na zijn pensionering bleef Jan intensief betrokken bij het wel en wee van het familiebedrijf. Zijn adviezen werden nog vaak in dank aanvaard. Hij laat een grote leegte achter. Noud van der Zee

De Binnenvaartkrant