Views
10 months ago

2018-20 HFE

  • Text
  • September
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Fisheries
  • Goed

De Binnenvaartkrant 39

De Binnenvaartkrant 39 Urk en Holland Fisheries Event 8 25 september 2018

De Binnenvaartkrant 38Urk en Holland Fisheries Event 9 25 september 2018 Investeringen in innovatie geven Van Beelen Group een voorsprong Netten en touwen van Nederlands fabrikaat STAND D34 Net als alle negen vorige edities van Holland Fisheries Event heeft Van Beelen Group een stand. De gerenommeerde producent van touw en netten mag dan meer dan de helft van zijn omzet uit export halen, Nederland is nog steeds een zeer belangrijke markt, vertelt directeur Caroline van Beelen. “We hebben nog geen één beurseditie gemist. In Urk ontmoeten we veel klanten. Op de beurs hebben mensen tijd. Daar horen we rechtstreeks van de mensen die onze producten gebruiken, wat ze er in de praktijk van vinden.” Haar technische achtergrond komt Caroline goed van pas. Ook al studeerde ze lucht- en ruimtevaarttechniek, in 2006 ging ze in het familiebedrijf werken. Vijf jaar later ging haar vader met pensioen en nam Caroline de leiding over. Een groot deel van de voorraad ligt in IJmuiden. Van Beelen Group produceert netten, touwen, kabels en alles wat daarbij hoort. Die levert het bedrijf rechtstreeks aan scheepseigenaren, maar vaker aan coöperaties, nettenmakers en producenten van kooien voor visteelt. De commerciële visserij is veruit de belangrijkste markt: van boomkor- tot pelagische visserij en aquacultuur. Mercy Ships: volle kracht vooruit! Een unicum in de maritieme sector: al veertig jaar vaart Mercy Ships met een ziekenhuisschip naar de armste landen van de wereld om gratis medische zorg te verlenen. Met de Africa Mercy, voorzien van vijf operatiekamers en meer dan tachtig ziekenhuisbedden, worden mensen geholpen met levens bedreigende tumoren, brandwonden, vergroeide benen Caroline van Beelen: ook een Dyneema-oplossing voor de vislijn. en gespleten lippen. Mercy Ships doet dit werk ‘omdat ieder mens kostbaar is’. Zo kunnen kinderen weer naar school, ouders weer werken, voor hun gezin zorgen en hebben jong en oud weer een toekomst! Ook investeert Mercy Ships in trainingen en cursussen van lokaal medisch personeel en in uitbreiding van klinieken. Zo heeft de hulp die Mercy Ships biedt een duurzaam karakter. Van IJsland tot Nieuw-Zeeland Maar Van Beelen bedient ook ande re sectoren. Bijvoorbeeld met hoofdlijnen en voorlopers voor sleepboten, koppelverbanden voor de binnenvaart, hijsstroppen voor de offshore-industrie, synthetische liertouwen en lijnen voor de recreatievaart (superjachten, sportzeilers en kitesurfers). Van Beelen levert aan klanten over de hele wereld. “Van IJsland tot Nieuw-Zeeland”, zegt Caroline van Beelen. “We hebben op meerdere plaatsen voorraden liggen om snel te kunnen reageren voor klanten die in die regio varen.” Het bedrijf bestaat al meer dan een eeuw. Caroline van Beelen vertelt: “In 1906 is mijn vaders opa begonnen. Van Beelen is een Katwijkse naam, maar het familiebedrijf breidde al snel uit naar IJmuiden. Dit werd immers in de 20e eeuw de grootste visserijhaven van Nederland.” Daar zit het bedrijf nog steeds – in de haven en dus dicht bij de klanten. Productie in Nederland In IJmuiden zit het kantoor en ligt een deel van de voorraad. De productie gebeurt in de eigen fabriek in Gouderak (aan de Hollandsche IJssel). “We zijn de enige nettenfabriek die nog in Nederland produceert. Toen anderen naar Oost- Europa en naar Azië verhuisden, hebben wij geïnvesteerd in nieuwe technologieën, machines en in automatisering. We konden zodoende ook de ervaring en kennis van de medewerkers behouden.” “Door die combinatie kunnen we snel en flexibel werken. In overleg met een klant kunnen we nieuwe ideeën of technieken verwerken, zelf ontwerpen maken en die testen. Uiteraard hebben we standaardproducten, maar zelfs die zijn in veel gevallen klantspecifiek. Ook in latere jaren, bijvoorbeeld tijdens de economische crisis en in de jaren dat de visserij door een dal ging, zijn we altijd blijven investeren. Tegen de stroom in en op eigen kracht.” Dyneema Door de voortdurende focus op innovatie was Van Beelen voorloper in het toepassen van Dyneema. Deze supersterke kunststofvezel op basis van polyetheen is ontwikkeld door DSM. “De touwen en kabels zijn net zo sterk als de stalen versies die altijd gebruikt werden in de visserij, maar ze zijn veel lichter. Halverwege de jaren 90 zijn we al met Dyneema begonnen. We gebruiken trouwens ook andere, nieuwe materialen, al naar gelang wat zich het beste leent voor de toepassing. Bijvoorbeeld Enkalon en Technora. Het hoeft heus niet altijd Dyneema te zijn.” Werd Dyneema in de bodemvisserij aanvankelijk vooral gebruikt voor netten en de minder kritische touwen, inmiddels heeft Van Beelen ook een oplossing voor de vislijn. “Natuurlijk een enorm belangrijk onderdeel, waar niets mis mee mag gaan. De netten van Dyneema worden ingezet om brandstof te besparen, 15 procent is zeker mogelijk. Voor de vislijn geldt vooral het gebruiksgemak. Bovendien gaat de ‘warp’, als de configuratie op het schip in orde is, anderhalf keer zo lang mee.” vanbeelengroup.nl vb-ropes.com Momenteel ligt het schip in Guinee, waar de armoede erg groot is. Mercy Ships biedt hulp met meer dan 400 vrijwilligers, waaronder tientallen mensen uit Nederland. Het gaat om zeer gemotiveerde verpleegkundigen en chirurgen, maar bijvoorbeeld ook om machinisten, technici, koks en schoonmakers. Om gratis medische hulp te kunnen verstrekken, krijgt Mercy Ships steun van onder meer bedrijven uit de maritieme sector en daarbuiten. Voorbeelden van donaties in de vorm van producten en materieel zijn te lezen op www.mercyships.nl/nieuws. Ook op andere manieren steunen ondernemers, bedrijven en ziekenhuizen het werk, bijvoorbeeld in het kader van maatschappelijk betrokken ondernemen. Mercy Ships denkt graag met partijen mee over samenwerking, nu én in de toekomst. Zeker met het oog op het nieuwe schip dat momenteel wordt gebouwd, speciaal uitgerust voor de meest voorkomende aandoeningen in Afrika. Interesse? Stuur vrijblijvend een mail: bedrijven@mercyships.nl. Samen met u zeggen wij graag: volle kracht vooruit!

De Binnenvaartkrant