Views
1 year ago

2018-20 HFE

  • Text
  • September
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Fisheries
  • Goed

De Binnenvaartkrant 41

De Binnenvaartkrant 41 Urk en Holland Fisheries Event 6 25 september 2018 Een goed begin is het halve werk, begin met Werckpost nautisch • technisch • logistiek • commercieël • administratief Werckpost - uitzendbureau en familiebedrijf - werkt anders dan andere bedrijven. We hebben de ervaring van meerdere generaties en weten dat er goede en slechte tijden zijn. Niets blijft hetzelfde en dat vinden we helemaal niet erg. De drang naar vernieuwing zit ons namelijk in het bloed. Werckpost is volop beweging, kennis, talent en vakmanschap. Dit kunnen wij inbrengen om samen met u grote stappen te maken binnen uw organisatie. Wij helpen u vooruit te kijken. Om met u te sparren en ideeën uit te wisselen, deze uit te voeren en zo te komen tot een goed resultaat; dat is wat wij voor ogen hebben. We voelen de verantwoording om de juiste medewerker(s) op de juiste plek te zetten en zijn loyaal aan u als opdrachtgever. De branches waarin wij werkzaam zijn: food, zeevaart, techniek/bouw, zakelijke dienstverlening. Van vloer tot kantoor, alle mogelijke functies komen bij ons aan bod. U geeft aan welke taken en verantwoordelijkheden en wij zorgen voor de juiste persoon op de juiste plek. Werckpost • Wijk 2 - 29 • 8321 ER URK • 0527 - 74 80 10 • info@werckpost.nl • www.werckpost.nl Van ons kunt u verzekerd zijn! John P. de Wit Assurantien BV is een middelgroot verzekeringskantoor. Ons kantoor heeft een landelijke reputatie op weten te bouwen, vooral op het gebied van visserijverzekeringen. Van Harlingen tot Breskens worden visserijverzekeringen bij ons kantoor ondergebracht. Ook op zoek naar een verzekering? Onze specialisten adviseren u graag! JOHN P. DE WIT assurantiën John P. de Wit • Langeweg 63 3251 LH Stellendam • t 0187-491755 • e info@johnpdewit.nl • i www.johnpdewit.nl

De Binnenvaartkrant 40Urk en Holland Fisheries Event 7 25 september 2018 ROC Friese Poort Urk sluit met praktijkgericht leren aan bij wensen deelnemers en bedrijven STAND D30 + D31 DOOR EVERT BRUINEKOOL Bij ROC Friese Poort Urk zorgen ze ervoor dat de opleidingen aansluiten bij de wens van het bedrijfsleven en de deelnemers. Opleidingen en cursussen voor volwassenen op maat voor visserij, koopvaardij en binnenvaart zijn voortaan eenvoudiger te volgen voor werkenden. Voor varenden is het moeilijk om – op vaste tijden – naar school te gaan; op het water moeten ze hun geld verdienen. Lang in de schoolbanken zitten kan niet. Voor deze mensen ontwikkelde ROC Friese Poort Urk trainingen en opleidingen die op afstand te volgen zijn en op zaterdag als de vloot binnen is. In september zijn de eerste drie nieuwe trainingen van vier dagdelen gestart. Wiebren Minnema (links) en Pieter Leen Bos. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Zelf storing oplossen Elektrotechniek Aan Boord – Basis: wat doe je als een elektrisch systeem uitvalt? Door deze training leer je elektrische schema’s lezen en met behulp van een multimeter storing opzoeken. Al even praktisch is de cursus voor lassen. Met Lassen Maritiem - Basis kun je zelf kleine reparatieklussen uitvoeren. De derde training nieuwe speelt zich af in en rond de machinekamer: Veilig Werken in de Machinekamer. Om zelfstandig en veilig storingen te signaleren en op te lossen. Daarnaast leer je eenvoudige mechanische werkzaamheden uitvoeren. Al met al handige trainingen, met veel slimme weetjes van de vakman. Naast deze opleidingen zijn er nog tal van andere maritieme opleidingen en cursussen. “Het radar patent draaien we nu een jaar. Dit zijn we gaan doen vanwege vragen uit de binnenvaart”, vertelt Wiebren Minnema, opleidingsmanager Nautische en Logistieke opleidingen bij Urk ROC Friese Poort. “Dit doen wij op onze moderne VSTEP-binnenvaartsimulator. Deze hebben we een jaar geleden aangeschaft”, voegt Pieter Leen Bos toe, coördinator Volwassenonderwijs voor de opleidingen aan het ROC Friese Poort Urk. Leren in de praktijk De simulator is in staat om problemen voor de scheepvaart vooraf aan te geven, bijvoorbeeld als er veranderingen aan kustwerken zijn. “Wij willen graag als school als intermediair functioneren tussen de beroepsgroep en de overheid.” Ook wordt de simulator ingezet bij bijvoorbeeld marifoonopleidingen. “Wij geven mensen training in nood-, spoed- en veiligheidsverkeer met de simulator. Dit is een belangrijk stukje praktijk ervaring”, vertelt Bos. Ook bij de korte opleiding Vaarbewijs voor mensen met zeevaartpapieren en de gewone opleiding Vaarbewijs worden de simulatoren gebruik. Zelfs bij Vaarbewijs 1 en 2 wordt de simulator ingezet. Voor de opleiding Stuurman Werktuigkundige Zeevisvaart MBO 2 BBL (SW6) moest je twee jaar naar school. De opleiding is inmiddels aangepast aan de moderne tijd. Studenten hoeven in twee jaar tijd nog maar acht weken per jaar naar school en werken daarnaast dankzij digitaal leren, mét begeleiding, in hun eigen tempo. Dit geldt ook voor de SW5 BBL-opleiding die in januari 2019 start. Maatschappelijk betrokken ROC Friese Poort is sociaal betrokken bij mensen en hun omgeving. Zo is er een nauwe samenwerking met de Urker Zeeverkenners. Daarnaast zijn er goede banden met de KNRM. Die assisteert op haar beurt regelmatig bij veiligheidstrainingen ‘op zee’ voor Urk. Het is mogelijk een training te volgen voor het Basic Safety-certificaat dat in de offshore en zeevaart wordt gebruikt. “Het zou goed kunnen dat dit certificaat voor de binnenvaart verplicht gaat worden”, vertelt Minnema. “Het is nog niet duidelijk welke kant het op zal gaan, maar veiligheid krijgt ook in de binnenvaart een grotere rol.” Op dit moment wordt gewerkt aan een trainingscentrum bij KD Workboats op Urk. Dit zal de school vanaf 2019 huren voor de Basic Safety Training (STCW). Dit initiatief komt voort uit de nauwe samenwerking die de school heeft met het bedrijfsleven, via Urk Maritime. Je kunt op Urk dan ook voor alle maritieme diensten terecht. www.rocfriesepoort.nl Aersmash: impuls voor versheid en houdbaarheid door optimale luchtkwaliteit STAND A15 + A16 DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Zichtbaar zijn ze niet, de bacteriën, pollen en schimmels in de lucht. Maar ze zijn wel degelijk aanwezig, in grote aantallen. En ze zijn van grote, negatieve invloed op de versheid en houdbaarheid van verse producten zoals vis. In de afgelopen vier jaar heeft de Nederlandse innovatie Aersmash zich bij vele producenten en handelsbedrijven bewezen: het systeem zuivert de lucht van veroorzakers van ziekte en bederf. Versproducten blijven langer zuiver en onaangetast. Langoustines “Voedselversheid en -houdbaarheid zijn van enorm belang voor alle partijen in de keten. Vis en zeevruchten zijn bij uitstek kwetsbaar voor bederf. Met het elimineren van bacteriën, schimmels en pollen door de Aersmash-box is luchtverontreiniging geen bedreiging. En dat is een zeer grote stap voorwaarts”, vertelt directeur Ludo Tissingh. “Bijkomend voordeel, zeker niet onbelangrijk: de Aersmash maakt de werkomgeving gezonder voor de medewerkers.” Neem bijvoorbeeld de langoustine. Deze staat erom bekend snel aan bederf onderhevig te zijn. Zwarte verkleuring van de koppen kan al kort na de vangst optreden. “Langoustinevissers die de Aersmash gebruiken, vertellen dat dankzij deze box aan boord er geen verschil meer is te zien tussen de vangst van maandag en vrijdag. De Aersmash zorgt voor enkele dagen langere houdbaarheid. Zeer kostbare tijd”, weet Tissingh. Ludo Tissingh: “Zet de Aersmash-box aan vóórdat de vangst binnenkomt. Dat voorkomt deze kruisbesmetting.” (foto Jan Johan ten Have) Plasmatechniek “Bij vis begint het bederfproces in feite direct na de vangst. Deeltjes die bij een vorige vangst in de lucht terechtkwamen, landen op de pas gevangen vis en beginnen gelijk met hun schadelijke werk. Zet de Aersmash-box aan vóórdat de vangst binnenkomt. Dat voorkomt deze kruisbesmetting doordat de Aersmash kwalijke deeltjes zeer snel en grondig elimineert.” De Aersmash is een effectief instrument voor de bestrijding van listeria. Deze bacterie kan zich tot onder het vriespunt voortplanten, waardoor vriestechnieken niet werken. Ook schoonmaken met hoge druk werkt niet, omdat listeriabacteriën in de lucht direct weer landen op pas schoongemaakte oppervlakken. Dat is een groot probleem in de voedselindustrie en de visserij. Aersmash maakt listeria onschadelijk. Basis van de Aersmash is plasmatechniek, een techniek die in de keukenbranche al veel langer wordt toegepast. Geïoniseerd plasma onttrekt door een scheikundige reactie waterstofmoleculen aan de schadelijke delen. Deze verliezen hiermee direct hun schadelijke werking. Aersmash is de eerste die deze techniek toepast in boxen voor onder meer de visserij. De Aersmash is verkrijgbaar met een zuiveringscapaciteit van 800 tot meer dan 26.000 kubieke meter per uur. Het systeem is heel eenvoudig te installeren naast andere systemen. Het is zowel stand-alone als geïntegreerd te gebruiken. Resultaten “De basis van dit ionisatieproces ligt gewoon in de natuur. Onze box bootst dit natuurlijke proces na, waarmee wij eigenlijk niks anders doen dan moeder natuur een handje helpen”, zegt Tissingh. Het Urker vissersschip UK-158 vaart inmiddels al een jaar met een Aersmash-box aan boord. Ook op de duurzame MDV1 van stichting Masterplan Duurzame Visserij is het systeem te vinden. Hier draagt de Aersmash bij aan een pilotproject voor verdere ontwikkeling van ecologisch en economisch duurzame visserij. Tissingh: “Zowel de eigenaren als de verwerkingsbedrijven zijn erg tevreden over de resultaten.” www.aersmash.com

Binnenvaartkrant