Views
9 months ago

2018-20 HFE

  • Text
  • September
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Holland
  • Fisheries
  • Goed

De Binnenvaartkrant 45

De Binnenvaartkrant 45 Urk en Holland Fisheries Event 2 25 september 2018 ONDERSTEUNING DOOR SPECIALISTEN DIE UW TAAL SPREKEN Als onderdeel van een familiebedrijf geloven wij in de kracht van langdurige relaties. Wij begrijpen uw bedrijfsvoering en uitdagingen. Wij verkopen en onderhouden Cat motoren, wereldwijd geroemd om hun betrouwbaarheid, kwaliteit en lange standtijden. Intensieve samenwerking met onze klanten is daarbij essentieel om het maximale uit onze oplossingen te halen. Met onze landelijke servicedekking en het wereldwijd servicenetwerk van Caterpillar ondersteunen wij u snel, professioneel en met persoonlijke aandacht. WE TAKE CARE OF IT. PON POWER BV pon-cat.com/scheepvaart ©2018 Caterpillar All Rights Reserved Holland Fisheries Event standnummer C11 LEVENSDUUR VAN DE OLIE VERDUBBELEN ADDINOL EcoCraft 4015 Hightech dieselmotorolie Door onze expertise, service, advies en kwalitatief hoogwaardige producten lukt het lubricoat om de levensduur van de motorolie en de olie voor de keerkoppeling ( ADDINOL Ecogear) te verdubbelen en soms zelfs te verdrievoudigen. Lubricoat heeft meerdere tevreden klanten in de binnenvaart en visserij. Deze schippers zijn niet alleen tevreden over de motorolie, maar worden ook voorzien van adviezen over brandstofadditieven en fijn filtratie. Zo adviseert lubricoat het gebruik van LDA (Lubricoat Diesel Additief) en het gebruik van 0.5 micron filter van Micfil. Deze combinatie zorgt voor een optimaal gebruik van de motoren. Voordelen • Langere stand tijden • Minder olieverbruik • Kostenbesparing • Verlenging van de levensduur van de motor en motoronderdelen • Minder vaak olie verversen en dus minder afvoeren • Minder roet in de motorolie • Lagere oxidatie waarden • Zeer goede thermische bestendigheid • Direct contact met de leverancier • Adviezen waar je wel wat aan hebt Cygnus 1200 pk Mitsubishi S16 KW 45 + motor Wartsila 6R32LND 2000 PK 8000 draaiuren Brandschoon en nog geen olieverversing noodzakelijk. LUBRICOAT B.V. • Nijverheidsbuurt 6 • 3474 LB Zegveld • +31 (0) 6 5310 7688 • info@lubricoat.nl

De Binnenvaartkrant 44Urk en Holland Fisheries Event 3 25 september 2018 10e editie Holland Fisheries Event groter dan ooit De tiende editie van Holland Fisheries Event vindt plaats op 5 en 6 oktober. De visserij- en maritieme beurs op Urk is niet meer weg te denken en geldt als een economische en innovatie impuls voor visserij en maritieme sector. De beurs staat onder exposanten bekend als een beurs waar je zaken kunt doen. De beursvloer van Holland Fisheries Event, in de Koningshof Party & Events op Urk, wordt ingenomen door meer dan honderd exposanten uit binnenen buitenland. De officiële opening wordt op vrijdag 5 oktober om 10.30 uur verricht door CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik. Zij zal ingaan op de positie van de Neder landse visserij vanuit Europees oogpunt. Meer stands Vanwege de groeiende belangstelling is het aantal stands opnieuw uitgebreid. De beursorganisatie ziet een opvallende toename van internationale bedrijven die graag hun producten en diensten presenteren aan de Nederlandse visserijsector. (foto’s Holland Fisheries Event) Er worden circa 4.000 bezoekers verwacht. “De bezoekers die op onze tweedaagse beurs afkomen zijn voornamelijk de eindbeslissers binnen het bedrijf. Op de vorige editie werden er tientallen orders gesloten en getekend in de stands. We zijn een echte vakbeurs waar we trots op zijn”, vertelt Klaas-Jelle Koffeman, voorzitter van Stichting Visserijdagen Urk, die initiator is van Holland Fisheries Event. Flynth-paviljoen Flynth adviseurs en accountants is opnieuw hoofdsponsor van Holland Fisheries Event. De A-zaal waarin het bedrijf zich al enkele edities presenteert, heeft nu de naam Flynth-paviljoen. Daar zal Flynth samen met bedrijven die betrokken zijn bij het Masterplan Duurzame Visserij de laatste innovaties en de nieuwste plannen op het gebied van visserijondernemerschap presenteren. Andere bedrijven die daar te vinden zijn, zijn onder andere Padmos, Hoekman Shipbuilding en Comint Urk. Openingstijden Holland Fisheries Event is gratis toegankelijk. Vooraf aanmelden kan via www.holland-fisheries.nl. Ook parkeren is gratis. De beurs is op vrijdag 5 oktober geopend van 11.00 tot 21.00 uur en op zaterdag 6 oktober van 09.00 tot 15.00 uur. Positieve visserij investeert ondanks onzekere tijden DOOR EVERT BRUINEKOOL Het gaat goed met de visserij, al pakken er donkere wolken samen door de Brexit en het gedoe rond de pulsvisserij. En in de zomer waren de vangsten slechter dan gebruikelijk. Door de aanhoudende noordenwind, volgens sommigen. Anderen zeggen weer: het is de golfbeweging van de natuur; die noordenwind speelt maar een bescheiden rol. “Vissers zien in de praktijk al twee jaar dat de vangsten minder worden en de vis wordt kleiner”, vertelt Barend Hakvoort, hoofd marketing bij Visafslag Urk. “Het is gewoon een gevolg van de golfbeweging van de natuur: zeven magere jaren en zeven vette jaren.” Een gemiddeld schip ving vier jaar geleden 30 ton in vier dagen, nu hooguit de helft. De hogere prijs verzacht de pijn het een beetje. Ook de afslag had 30 procent minder kilo’s in de eerste helft van dit jaar; de hogere prijs maakte het ook hier een klein beetje goed. Vissers en de afslag zijn desondanks positief. Er is nog nooit zo veel vis geweest. “We wachten op een zuidwesten windje, dan zal de visserij ongetwijfeld aantrekken”, voorspelt Hakvoort. “We hebben er vertrouwen in dat het straks weer aantrekt. We hebben daarop ook geïnvesteerd.” De investeringen waren groot in de afgelopen jaren: een vissorteermachine en tubs met een tubswasmachine. De vermindering van de aanvoer van vis komt dus onverwachts. Veranderingen Zowel de veiling als de vissers zien veel ten goede veranderen, in de natuur en bij de vloot. “Er zijn ruim vijftien nieuwe schepen besteld, waarvan een boomkorkotter, veertien flyshooters en twinriggers. Veel vissers verlaten de traditionele manier van boomkorvissen om brandstof te besparen. Circa zestig schepen zijn op de pulsvisserij overgestapt eerder met circa (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) zestig schepen overgestapt. Het bespaart circa 50 procent brandstof. In de winter gaat een groot deel van de Urker vloot in het zuidelijk deel van Het Kanaal vissen op mul, poon en inktvis. Het doel is dat in de toekomst uit te breiden en de vangst op Urk aan te voeren. Brexit Er pakken zich wel donkere wolken samen boven de Engelse wate ren met de naderende Brexit. Vooral voor de grote scholvangst in de Noordzee zal de Brexit gevolgen hebben. Er zijn twintig klanten van de Urker visafslag die onder Engelse vlag varen. De kosten kunnen enorm oplopen als er een aanlandingsplicht ingesteld wordt. Dit zou kunnen inhouden dat de vis in Engeland verhandeld moet worden. Bij verhandelen in een van Europa afgescheiden Engeland kan men in Nederland te maken krijgen met importheffingen. Dat werkt kostenverhogend. Nederlanders, Engelsen en anderen vissen al jaren voor andere Europese kusten. Bij een handelsoorlog, als de politiek het niet goed regelt, zijn er alleen maar verliezers. “We volgen de ontwikkelingen op de voet”, zegt Hakvoort. “Het inklaren is volgens de douane weer een jaar uitgesteld.” Pulsvisserij Een andere grote onzekerheid voor de visserij is het pulsvissen. Het Europees Parlement stemde begin dit jaar in met een totaalverbod op pulsvisserij. Kleinschalige en tradi tionele vissers voerden afgelopen maanden diverse acties tegen deze vorm van visserij. “Vreemd dat Fransen zo tegen puls zijn. De Franse staandwantvisserij geeft de schuld van slechtere vangst aan pulsvisserij.” De vis zou doodgaan door de stroom. De vis die aan boord komt, is echter springlevend volgens Hakvoort. Nu moet met de aanlandingsplicht zelfs de ondermaatse vis mee naar de veiling, al zijn ze springlevend. “Terugzetten loont voor de visstand. Het is jammer dat die regel is doorgevoerd en je het als discards moet inleveren op de afslag.” Alles wat in het net zit, moet mee. Over een jaar zouden ze wel goed zijn voor consumptie, nu is het afval. Onzeker Pulsvissen is het enige alternatief om schol op een milieuvriendelijkere wijze te vangen stellen voorstanders. Bij boomkorvisserij wordt de bodem beroerd en door het zwaardere slepen van de netten is veel meer brandstof nodig. Door kleine elektrische pulsjes komt de vis door schrik van de bodem in het zwevende net boven de bodem. De overgestapte vissers hebben veel geïnvesteerd in de nieuwe visserijmethode. “Vooral de Franse lobby, die niet wetenschappelijk onderbouwd was in het Europarlement, heeft veel bijgedragen aan het verbieden van pulsvisserij”, stelt Hakvoort. “Hoe het verder gaat, is onzeker. Nederland moet zich hard maken voor dit milieuvriendelijkere alternatief om op schol te vissen.” Het bespaart circa 50 procent brandstof en beroert de bodem niet. Al met al zijn er veel onzeker heden voor de visserij in de komende jaren. Toch ziet Hakvoort het zonnig in: “Er is nog nooit zo veel vis geweest in de Noordzee volgens onderzoek. Dat stemt positief voor de toekomst.”

De Binnenvaartkrant