Views
3 years ago

2018-18

  • Text
  • Augustus
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Marine
  • Schepen
  • Jaar
  • Maken
  • Tussen

De Binnenvaartkrant 4 28

De Binnenvaartkrant 4 28 augustus 2018 Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer u. Steuerleute (m/w) mit Patent bis Mannheim Arbeitsplatz: Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Containerschiff Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek VOOR DE ONDER ONZE REGIE VARENDE MOTORTANKSCHEPEN ZIJN WIJ OP ZOEK NAAR : Kapiteins, Stuurmannen met patent, Stuurmannen en Matrozen Vaargebied: het ARA en de Rijn Kandidaten Stuurmannen met patent dienen in het bezit te zijn van : • een Rijnpatent • een ADN certificaat • beheersing Nederlandse & Duitse taal • ervaring in de tankvaart Wij bieden: • een goed salaris • goede Zwitserse arbeidsvoorwaarden • goede Zwitserse pensioenopbouw • menage en reisgeld (door ons vergoed) • vakgerichte opleidingen (door ons vergoed) Stuurmannen en Matrozen zijn in bezit van een geldig dienstboekje Voor verdere informatie kunt U contact opnemen met Dhr. A. Fontijne 0041/61/4879070 en/of dispo@intertrans.ch Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Join Us WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Bewerbung über: Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits www.fluvia.eu/jobs Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! tanker shipping | tank storage | tanker brokers Für unsere Business Unit Shipping suchen wir Sie im Bereich der Schubschifffahrt zur langfristigen Verstärkung ab sofort unbefristet, im 14/14-System und in Vollzeit als Schiffsführer (w / m) Steuermann mit Patent (w / m) (mit gezielter Förderung zum Schiffsführer (w / m)) • Rheinpatent (mind. Duisburg - offenes Meer) • Radarpatent, ADN von Vorteil • Berufserfahrung in der Führung eines Schubbootes mit 4–6 Leichtern • Deutschkenntnisse (Bordsprache) Interesse? Dann freuen wir uns auf Ihre Bewerbung: Imperial Pushbarging Lux S.àr.l 37, Esplanade de la Moselle | L-6637 Wasserbillig | Luxemburg Andrès Davids Telefon +352 236778-50 Mobil +49 174 1581701 andres.davids@imperiallogistics.com www.imperiallogistics.com

De Binnenvaartkrant 5 28 augustus 2018 Jos en Tilly Evens varen sinds 1981 op een spits “Mogelijkheden voor vergroening spitsen beperkt” DOOR NOUD VAN DER ZEE Jos en Tilly Evens kochten hun spits Daevanos in 1981, toen in West-Europa nog 8.000 spitsen voeren. Ze hebben sindsdien een zeer wisselende markt gekend, aanvankelijk met toerbeurten en later op de vrije markt. De vloot spitsen nam met sprongen af. Jos kent de problematiek als geen ander, was bestuurslid bij de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid en is nauw betrokken bij het werk van de schippersvereniging ASV. “Bij de grindwinning in Limburg zijn ze blij dat ze nog kleine schepen hebben”, vertelt Jos Evens. “Want voor elk schip dat wegvalt, is er geen of moeilijk vervangend vervoer over water te vinden. Soms dreigt er een tekort aan schepen. Als er een bepaalde tonnage lading in beeld is en men kan geen garanties geven dat dit over water vervoerd kan worden. En dat geldt niet alleen voor spitsen, maar ook voor grotere schepen, tot 700 ton laadvermogen. Nu buigt het parlement zich over het dreigend tekort aan kleine schepen, na de oproep van de ASV en evofenedex. De ASV heeft hier ook met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat overleg over gevoerd.” Eisen Het is een heikel thema: de steeds hogere eisen aan bestaande schepen maken de bedrijfsvoering van kleinere schepen steeds moeilijker. “Tilly en ik denken al heel lang na om onze spits te vergroenen. Officieel gaan we dit jaar met pensioen, maar Tilly en ik hebben besloten om nog enige tijd deel te nemen aan de spitsenvaart. Dan moeten je schip en motor in orde zijn. De motor van onze spits leent zich ervoor om te kunnen varen op koolzaadolie in plaats van gasolie. Er was een project waarbij een aantal Rijksvaartuigen omgebouwd was om op koolzaadolie te kunnen varen.” Dat bleek haalbaar doordat de accijnzen op koolzaadolie werden beperkt. Opheffing van die beperking was ook het einde van het project. “De prijs voor koolzaadolie werd te hoog. De mogelijkheden voor vergroening op spitsen zijn beperkt.” Beurs Bij de start met de Daevanos zag de markt er heel anders uit. Er waren nog toerbeurten (schippersbeurzen) en zeker voor een spits was het onvermijdelijk dat daarvan gebruik werd gemaakt. “Toen we onze spits kochten, was het slecht gesteld met het vervoer over water. Schippers moesten gemiddeld vijf weken leeg tegen de kant liggen voor een reis. (…) We hebben regel matig van de beurs gebruik gemaakt, ook in het buitenland. Wat voor ons het beste uitkwam en het beste betaalde.” Jos Evens wijst banken en overheden aan voor het verdwijnen van veel spitsen. De handel in kleine schepen viel ook stil. “Veel schippers bleven een tijdlang op de schepen varen, doordat ze niet verkocht konden worden.” Jos: ”Ik raakte intensief betrokken bij de Vereniging Toerbeurt Noord- Zuid, een vereniging van varende schippers. Ik liet me overtuigen mee te helpen als bestuurslid op Jos Evens: “We denken er al lang over om onze spits te vergroenen.” kantoor en op de beurs. De beurs is inmiddels verdwenen maar de vereniging bestaat nog. Ze komt alleen nog in actie als de bevrachters geen schepen kunnen vinden voor hun lading.” Er waren voortdurend bedreigingen voor de markt van de kleine schepen. Er was de wisselwerking tussen vraag en aanbod. “Als de opdrachtgever het werk niet kwijt kon, zocht hij een andere weg en daardoor zakte de markt weer in. We waren bovendien afhankelijk van de seizoensinvloeden en van de situatie op de landbouwmarkt.” De scheepvaart in met name Frankrijk had ook nog eens te maken met een sterk verval van de vaarwegen door gebrekkig onderhoud. Dat had direct consequenties voor de bedrijfsvoering. “Door stremmingen konden wij geen prognose afgeven wanneer we met onze spits op de plaats van bestemming zouden aankomen. Daardoor daalde weer het aantal kleine schepen voor het vervoer over water.” Toch zou Jos Evens niet graag zien dat de overheid met subsidies gaat strooien. “In Frankrijk en België worden grote subsidies verstrekt. Ik gun het die schippers, maar het vertekent de markt. Als ASV hebben we altijd gezegd dat de tarieven waarvoor we vervoeren zodanig moeten zijn dat we daarvan kunnen reserveren voor een motor als deze aan vervanging toe is. Een subsidie kan nuttig zijn voor technische voorzieningen die zonder subsidie niet gerealiseerd kunnen worden. Het nieuwe product moet breed op de markt gezet worden en uiteindelijk te koop zijn zonder subsidie.” Kriebels Tilly vertelt dat Jos en zij nog steeds graag varen. Wanneer zij enkele dagen in hun huis in Echt zijn, begint het weer te kriebelen. Na hun pensioen hopen ze een klein scheepje aan te schaffen en het liefst koers te zetten naar Engeland om daar de kanalen te verkennen. Ze hebben met de vaart op de Daevanos hun droom van toen verwezenlijkt. Jos: “Ik ben schipper sinds 1969. Eerst heb ik negen jaar bij m’n vader aan boord gevaren. Wij hadden destijds een beperkt vaargebied: IJmuiden-Luik. Toen ik Tilly leerde kennen, maakten we samen toekomstplannen. We wilden een eigen schip en zo ver mogelijk varen, naar Frankrijk op een spits. Maar eerst kochten we een oud scheepje van 24 bij 4,50 meter met een laadvermogen van 170 ton.” De opbrengst van de verkoop van dat – opgeknapte – scheepje vormde het startkapitaal voor de aankoop van de Daevanos in 1981. “Scheepjes zijn gemaakt om te varen, zeg ik altijd. Liefst zo ver mogelijk – dat kon nog in de tijd dat we geen kinderen hadden. Voor mijn Rijnpatent deed ik in Straatsburg examen in de Franse taal. Toen konden we zonder loods in Duitsland varen. Ons vaargebied in Duitsland was van Kiel tot Nürnberg en in Frankrijk zijn maar weinig kanalen die we niet hebben bevaren. Over het algemeen vervoerden we graan of veevoer. Dat doen we nog. We hebben een paar keer ijzer, platen en staalproducten naar Duitsland vervoerd. We voeren dan de Neckar op naar Heilbronn.” Tilly merkt op dat zij en Jos veel tijd in het buitenland voeren. “We hebben veel gevaren en hard gewerkt. Er waren jaren bij dat we nog geen maand per jaar in Nederland vertoefden.” En wie weet, binnenkort de oversteek naar Engeland… Precisiewerk met sluisdeuren van 490 ton De eerste deuren van de 3e kolk van de Beatrixsluis zitten op hun plaats. Op 23 en 14 augustus heeft Sas van Vreeswijk, de aannemingscombinatie die de kolk in opdracht van Rijkswaterstaat bouwt, er twee geplaatst. Ze wegen 490 ton per stuk en werden gehesen door een drijvende kraan van 42 meter hoog. Dat was een precisiewerk, dat per deur circa dertien uur vergde. Het manoeuvreren van de ponton met daarop de kraan gebeurde met lieren, omdat dat de veiligste methode zou zijn. De kraan bracht de deur langzaam in de juiste positie en liet hem zakken op de onderrolwagens waarover hij straks heen en weer gaat rollen. Het goed in evenwicht houden van de deur op het moment van neerzetten was daarbij cruciaal. Begin september is de plaatsing van sluisdeuren 3 en 4 gepland. Die zijn bestemd voor het binnenhoofd aan de kanaalzijde. (foto Rijkswaterstaat/Rindert van der Toren) TE KOOP ALU FRIESCHE LUIKEN VOOR 135 m. X 11,45 m. Ruim opening 105 m. X 10,06 m. Alu Friesche kap luiken type 10.100/2400/2,5 patent met hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000 met inschuifsysteem en Davids om Luikenwagen in te klappen i.v.b met SI / gangboord breedte. Handreling voorzien op luiken met houders. Conform regels SI. Luiken worden gereviseerd en in goede staat geleverd. PRIJS: EURO 90.000,- +32 498 524344 Kantoor van Gerechtsdeurwaarders SMEETS &VERMEULEN Hoekstraat 20/1, B-3910 Neerpelt, België, tel. +32 11/64.20.32, E-MAIL: kantoor@gdwsmeets.be OPENBARE EN GERECHTELIJKE VERKOOP IN EEN ENKELE ZITDAG VAN HET ms SUR L’EAU Gerechtsdeurwaarder Bert VERMEULEN te Lommel zal overgaan tot de openbare en gerechtelijke verkoop van het motorschip SUR L’EAU, varende onder de Belgische vlag, laadvermogen (NT) : 350 t (metrisch), lengte (LOA): 3912 cm, breedte: 510 cm, maximale diepgang: 180 cm, gemeerd te TESSENDERLO, aan de kade langs de Havenlaan, OP VRIJDAG 28 september 2018 vanaf 15u00 in de veilingzaal van de gerechtsdeurwaarders te B- 3545 Halen, Staatsbaan 58 Bezichtiging: 7 en 14 september 2018 tussen 10.00 u en 11.00 u. Verdere informatie te verkrijgen bij de gerechtsdeurwaarder. Kapitein In bezit van: - Rijnpatent tot Basel - Radarpatent - ADN-certificaat Wij bieden u: - Werken op moderne schepen - Vrije tijdsregeling 2 w - 2 w - Aantrekkelijk loon PETROTRANS SA Captain With: -Rhinepatent till Basel - Radarpatent - ADN-CERTIFICATE We offer you: - Modern Barges - Work regime 2 w - 2 w - Attractive salary 19, Avenue des bains . L - 5610 Mondorf-Les-Bains + 35 226 119 081 · petrotrans@pt.lu

Binnenvaartkrant