Views
4 years ago

2018-17 Drechtsteden

  • Text
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Augustus
  • Drechtsteden
  • Jaar
  • Onze
  • Waar
  • Bedrijven
  • Staat

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 28Drechtsteden 11 14 augustus 2018 Is Drechtsteden optie voor proeftuin? SeaBubble: een bolide op water DOOR JOHAN DE WITTE Bestuurders uit de Drechtsteden zien de SeaBubble wel zitten. Als het aan hen ligt was het bezoek dat het bijzondere vaartuig 31 mei aan de regio aflegde, niet eenmalig. Na de internationale presentatie in Parijs, stal de SeaBubble de show met een proefvaart langs de Drechtsteden. Wethouders van deze gemeenten en de Zuid-Hollandse gedeputeerde Rik Janssen voeren in gezelschap van Seabubble-oprichter, de oud-wereldkampioen windsurfen Anders Bringdal, mee. Autonoom varen Schoon vervoer over het water met het comfort en de snelheid van een auto spreekt veel mensen aan. Geen golven, geen emissie en geen geluid. SeaBubbles is een innovatief Frans bedrijf, dat experimenteert met personenvervoer over de Seine. Hollands vaarwater bleek zich uitstekend te lenen om de geschiktheid te testen – ook in relatie tot de beroepsvaart waarmee de vaarweg gedeeld moet worden. Waar files worden omzeild met watertaxi’s, raceboten, waterscooters en fast ferries, is een type draagvleugelboot zeker geen vreemde eend in de bijt. Het systeem is niet uniek – reizen op draagvleugels (foto SeaBubbles/Milan Rinck) met de KD tussen Rotterdam en Keulen of met Connexxion van IJmuiden naar Amsterdam was al mogelijk. De elektrische SeaBubble is ongetwijfeld schoner, duurzamer, stiller en comfortabeler. De SeaBubble vereist nu nog een stuurman; op termijn denkt men aan autonoom varen. Foiling De SeaBubble maakt gebruik van foiling. Deze technologie is door Alain Thébault ontwikkeld voor de trimaran Hydroptère. Een zogenaamd Fly By Wire Control System zorgt voor de stabiliteit van de SeaBubble. Naast de huidige 5-persoons uitvoering kan de techniek ook worden toegepast op grotere versies. SeaBubbles was op uitnodiging van een aantal ondernemers en Deal Drecht Cities in de Drechtsteden om te onderzoeken of hier een proeftuin mogelijk is. Zowel publieke als private partijen worden betrokken bij de verdere ontwikkeling en eventuele invoering van dit personenvervoer over het water. Het is de ambitie van SeaBubbles is om in 2024 minimaal in vijftig steden operationeel te zijn. Aan boord gaan gebeurt in een dock waarin de SeaBubble ligt afgemeerd. Stabiel instappen dus. Bij 12 kilometer per uur komt de SeaBubble uit het water, waarna hij op zijn draagvleugels naar de snelheid van 50 kilometer planeert. Voor steden aan het water kan de SeaBubble in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen bij het personenvervoer. Maar dan blijft de vraag: waarom ‘Sea’ in de naam staat en het geen ‘RiverBubble’ is… Algemeen Installatieburo Poley ‘viert’ 40-jarig bestaan met verhuizing Algemeen Installatieburo Poley bestaat dit jaar veertig jaar. Een mooi moment voor een verhuizing, besloot directeur Niels Poley. Het familiebedrijf verruilde op 1 mei de Molenvliet voor de Scheepmakersstraat. Ook in Zwijndrecht maar dan op industrieterrein De Geer, amper 200 meter van de Oude Maas. Het bedrijf bestaat veertig jaar. “Mijn ouders zijn in 1978 gestart, destijds als centrale verwarmingsbedrijf. In de loop der jaren zijn de activiteiten uitgebreid – met loodgieterswerk, sanitair en badkamers. Zo is het bedrijf gegroeid, met een vaste en uitstekende ploeg medewerkers.” Veertien medewerkers telt Algemeen Installatieburo Poley momenteel. Inclusief Niels, die in 1999 bij het bedrijf kwam werken. In 2006 nam hij het van zijn ouders over. “Deze omvang is ideaal: we hebben alle disciplines in huis en kunnen grote projecten aan, maar we voelen ons ook niet te goed voor kleine opdrachten. We zijn nog steeds een familiebedrijf, met korte lijnen. Klanten weten wie ze voor zich hebben.” scheepvaart een belangrijke doelgroep. “Dat is altijd zo gebleven”, vertelt Niels Poley. “Al hebben we daarnaast ook steeds utiliteitsbouw, woningbouw en installatiewerk voor particulieren gedaan.” Werken voor de binnenvaart bevalt Niels en zijn collega’s nog steeds uitstekend. “We rijden het hele land door om klanten aan boord te helpen – waar ze ook liggen met hun schip. Ook van een rit naar België of Duitsland maken we geen probleem. Voor ‘landprojecten’ blijven we dichterbij en richten we ons vooral Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant.” Met veertig jaar ervaring weten ze bij Algemeen Installatieburo Poley alles wat je op installatiegebied kunt tegenkomen op schepen. “We doen bijvoorbeeld nog steeds oliegestookte cv-ketels. Er zijn niet zo veel bedrijven meer die dat nog doen. Dikwandig leidingwerk lassen kunnen we ook zelf. Airconditioning “Sinds 2017 zijn we gecertificeerd voor F-gassen. Een van onze medewerkers, Richard de Graaff, heeft daar de speciale opleiding voor gevolgd. Daarmee kunnen we de installatie van warmtepompen en airconditioning ook geheel in eigen beheer uitvoeren. Het is een van de stappen waarmee we ons hebben geprepareerd voor de toekomst.” Duurzaamheid gaat ook in zijn vak een steeds belangrijker rol spelen, voorziet Niels Poley. Daarin past de certificering voor F-gassen. De juiste verwerking van deze gefluoreerde broeikasgassen is vanuit milieuoogpunt belangrijk. “Ook met het oog op duurzaamheid, én kostenbesparing, is het hergebruik van het koelwater van de motor of generatoren aan boord voor vloerverwarming. Die vraag neemt merkbaar toe.” Verhuizing Klaar voor de toekomst is Algemeen Installatieburo Poley ook dankzij de verhuizing. Het nieuwe pand aan de Scheepmakersstraat is niet noemenswaardig groter, vertelt Niels, “Maar de indeling is praktischer en het werkt prettiger als alles nieuw en net is. We hebben verder meer ruimte en faciliteiten om klanten te ontvangen.” In het najaar wordt een open dag voor klanten en andere relaties georganiseerd. “De exacte datum is nog niet bekend. Waarschijnlijk wordt het in september of oktober.” Oliegestookte cv-ketels Vanaf het allereerste begin is de Het nieuwe pand aan de Scheepmakersstraat. (foto Installatieburo Poley)

De Binnenvaartkrant 27 Drechtsteden 12 14 augustus 2018 Binnenvaart Centre of Excellence in Zwijndrecht De regio Drechtsteden staat bekend om haar maritieme en binnenvaartkennis. Veel bedrijven en inwoners hebben een link met de sector. De gemeente Zwijndrecht is thuishaven van de nationale binnenvaart, waar 800 ondernemers hun thuishaven hebben. Zwijndrecht herbergt nu ook het Binnenvaart Centre of Excellence. In mei dit jaar werd het centrum door ondernemers en overheid geopend als plek om de aanwezige kennis en vakmanschap in de binnenvaartsector te bundelen rond innovatieprojecten. Manager Cees-Willem Koorneef: “Denk aan het bouwen van een prototype, schone motoren, IT-oplossingen, autonoom varen en ambassadeurs voor het onderwijs. Dit projectennetwerk moedigt binnenvaartondernemers aan om hun kennis te delen in concrete projecten en echte vraagstukken van ondernemers op te lossen met de beste kennis voorhanden.” Samenwerken In het Binnenvaart Centre of Excellence staat de ondernemer en zijn schip centraal en wordt waar nodig samengewerkt met kennisinstellingen, brancheorganisaties en overheid. De eerste bijeenkomsten in het centrum tonen aan dat ondernemers elkaar graag ontmoeten en dat het centrum voorziet in een eigen vertrouwde plek. De opzet van dit centrum is een initiatief van de Economic Development Board. Het Binnenvaart Centre of Excellence heeft een praktische locatie aan de Lindtsedijk 14 in Zwijndrecht, op het Zwijndrecht Innovation Park. Als een scheepseigenaar een bijeenkomst wil organiseren of een projectlocatie zoekt en het eigen schip niet de aangewezen plek is, biedt het Binnenvaart Centre of Excellence diverse mogelijkheden. Deal Drecht Cities, de regionale promotieorganisatie, ondersteunt de ondernemers in de exploitatie van het centrum en fungeert als centrale agenda. Wie meer wil weten over het Binnenvaart Centre of Excellence of meteen een bijeenkomst wil plannen, kan contact opnemen met Menno Bijnagte van Deal Drecht Cities via menno@dealdrechtcities.nl of 078-30 32 037. Opening Op 7 mei werd het Binnenvaart Centre of Excellence officieel en vooral feestelijk geopend. De gemeente Zwijndrecht stelt een locatie ter beschikking op het Zwijndrecht Innovation Park aan de Lindtsedijk 14b. Burgemeester Schrijer en wethouder Kreukniet gaven symbolisch de sleutel aan prominente binnenvaartondernemers als Ben Maelissa (Danser Group) en Gerard Deen (Deen Shipping). Het Centre concentreert zich op thema’s als duurzaamheid, automatisering en schling. In teams werken ondernemers samen met kennisinstellingen, innovatiecentra en branchestructuren. De bedoeling is dat het Binnenvaart Centre of Excellence de afstand verkleint naar kennisinstellingen en overheden. Cofano, STC, Deen Shipping en Universe Shipping presenteerden hun ideeën tijdens de openingsbijeenkomst, dus er kon meteen aan de slag worden gegaan. Gerard Deen bij de opening: “Wij willen als ondernemers op informele wijze kennis uitwisselen over zaken die ons in de dagelijkse praktijk bezighouden. Over de beslissing welke brandstof we gaan gebruiken. Over de automatisering van schip en ladingdata. Over technische regelgeving en de consequenties voor onze bedrijfsvoering. En over het personeel van de toekomst. Dat dit in onze eigen binnenvaartregio plaatsvindt is een belangrijke plus, want hier gebeurt het.” Drechtsteden en Havenbedrijf Rotterdam werken ook mee aan deze bundeling van kennis met de binnenvaartondernemers. Smeerolie Manager Cees-Willem Koorneef van het Centre of Excellence zei onlangs in een interview in het Algemeen Dagblad: “Innoveren is vooral netwerken.” In datzelfde interview gaf hij aan dat de binnenvaartondernemers uitstekende vakmensen zijn maar ook wel tegen problemen aanlopen. “Schippers moeten werken aan duurzamere voortstuwing, maar ook de opvolging in het bedrijf is vaak een probleem. Ondertussen staan ze voor grote investeringen.'' In het Centre of Excellence kunnen de schippers in contact worden gebracht met andere bedrijven en overheidsinstellingen. Op 7 mei werd het Binnenvaart Centre of Excellence officieel en vooral feestelijk geopend.

Binnenvaartkrant