Views
4 years ago

2018-17 Drechtsteden

  • Text
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Augustus
  • Drechtsteden
  • Jaar
  • Onze
  • Waar
  • Bedrijven
  • Staat

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 14 augustus 2018 SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com Wij wensen SVO Kleine veel succes met ms Rehoboth expertise survey Breda DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 11 14 augustus 2018 Familie Kleine van klipperaak naar modern binnenschip DOOR JAN HOEK In 1911 liet Jan Kleine uit Hoogeveen een 146 ton metende ijzeren klipperaak (26,6 x 4,98 mtr), compleet met helmhout, gaffeltuig en twee zwaarden, bouwen bij scheepswerf Peters in Dedemsvaart; dit zeilende binnenvaartschip kreeg de naam Rehoboth. Ruim een eeuw later werd een 3320 ton metend vrachtschip opgeleverd met een afmeting van 110 x 11,45 meter dat eveneens de naam Rehoboth kreeg. De eigenaar is de tegenwoordig samen met echtgenote Marion op Urk woonachtige Wim Kleine, de vierde generatie in de familie die vaart op een schip met deze naam. Concordia Damen Shipbuilding uit Werkendam is leverancier van het Chinese casco. Markerink in Lobith/Tolkamer zorgde voor de nodige ondersteuning en gastvrijheid. De afbouwleveranciers zijn Wessels uit Haren Ems, Oechies uit Rotterdam en Van Wijk Werkendam. De hoofdrol in dit afbouwproject lag in de vertrouwde handen van eigenaar Wim Kleine. Hij selecteerde de genoemde bedrijven en voerde bovendien de regie tijdens de afbouwperiode. Begin juli vond de geslaagde proefvaart van de Rehoboth plaats op het IJsselmeer nabij de Urker haven. Wim Kleine: “Voor de vierde keer op rij staat er een ABC-hoofdmotor in de machinekamer. De eerste twee waren blauw gespoten, de laatste twee zwart. Het zijn ongekend goede motoren, maar omdat ze nog al eens een druppeltje smeerolie zweten, ziet een zwarte motor er altijd netjes uit. Het schip is luxe uitgevoerd, met een aparte haven-set en een groter accupakket, zodat we iets minder met de zware generatoren moeten draaien. Aan boord hebben we VOORTVAREND VERZEKERD overal ledverlichting en we beschikken over de nieuwe Swiss Radars, in mijn ogen een noviteit. Het is met een fijne, grote stuurhut met kolom en dubbele brug al met al een bijzonder mooi schip geworden”, concludeert de trotse eigenaar. “Ik heb in het verleden alle casco’s van mijn nieuwbouwschepen gekocht bij Concordia. Afspraak is daar afspraak, ook als het gaat over de prijs; bijbetalen omdat de kiloprijs ineens hoger is, komt bij Concordia niet voor. Ze halen kwalitatief goede schepen uit China, vooral omdat ze daar de begeleiding in eigen handen hebben.” Concordia Damen Shipbuilding laat oude tijden herleven. Paul Cornet, scheepsmakelaar bij de in Werkendam gevestigde onderneming, legt uit: “In januari worden 19 casco’s vanuit China op een ponton verscheept. Op een tanker en een drogelading schip na zijn alle schepen door ons verkocht, waarbij we kunnen spreken over een prima prijs/ kwaliteitverhouding. Persoonlijk contact met de klant is voor ons heel belangrijk. Het partnerschap met Damen Shipyards bundelt onze technische kennis en het netwerk en zorgt voor meer mogelijkheden in het buitenland. Wij beschikken over een grote groep vaste klanten, waaronder veel binnenvaartschippers die geregeld voor nieuwbouw bij ons terugkomen. Wim Kleine van de Rehoboth is daar een mooi voorbeeld van.” Familiegeschiedenis In 2002 kocht Wim Kleine een schip uit de vaart waarbij een koprevisie uitgevoerd moest worden bij Markerink. Toenmalig verkoper Fred Roos en de huidige directeur Alexander Markerink gaven Kleine zoveel vertrouwen dat besloten werd in Tolkamer, met een open calculatie, een schip af te bouwen. Aan dat besluit ging een lange familiegeschiedenis vooraf. Wim Kleine vertelt daarover: “Op de klipperaak die mijn overgrootvader in 1911 had laten bouwen, heeft mijn grootvader nagenoeg zijn hele leven gevaren; oorzaak waren de crisis in de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog. Mijn vader heeft met mijn opa het familiebedrijf voortgezet. In de jaren 90 deed ik dat samen met m’n vader, waarna ik in 1999 het bedrijf heb overgenomen. In 2003 kwam ik in contact met Chris Kornet van Concordia, die mij een 135 meter-schip van het type Muscari aanbood dat al in aanbouw was. Twee jaar later diende zich echter al een koper aan en konden we dit schip goed verkopen. In die tijd bouwde Concordia voor Hovestad een nieuwe Sayonara, een 110x11.45 schip met lage kruiplijn. Met het uitbouwen van de kanalen zag ik daar ook wel wat in en heb toen ook zo’n schip besteld dat eind 2006 werd opgeleverd. Ondanks de afgelopen crisisperiode hebben we ook op de kanalen ons geld kunnen verdienen, vooral doordat het schip in een groot gebied ingezet kon worden. Het vaargebied bestond onder meer uit de Midden-Weser, Unterweser en Hunte. Lees verder op pagina 12 >> Aan ms Rehoboth leverden onder andere: OOK DE REHOBOTH GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! 088 6699500 | eoc.nl | Concordia Damen Afbouw Alphatron Marine B.V. - Alphaline - Alphachart - VHF - AIS - GPS-kompas ABC, Anglo Belgian Corporation N.V. 1 x 6DZC - 1326 kWm - 1000 tpm ADS van STIGT Masson keerkoppeling type MM W18000 C met een reductie 3,184:1, via de PTO wordt de stuurwerkpomp aangedreven. ADS van STIGT bedieningssysteem gebaseerd op de ZF Cruisecommand processor met een MC2000 hendel op de brug All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket Bestevaer Expertise B.V. Volledige certificering Blommaert BVBA 1 HLW 10/6000 22 FRK 10.100/3670/2,5 Derkiena Dakradarmast type Loma Voormast type Improval Damen Marine Components Straalbuis: Optima 1.816 mm EOC Schepenverzekering Verzekering Franssen groep Uitlaatgassen geïsoleerd, machinekamer ingang geïsoleerd en 2 geluidskasten geplaatst Oechies Elektrotechniek - Electrische installatie - Verlichting - Vloerverwarming - Camerasysteem - Nautisch pakket - Radar - Airco - Brandmeldinstallatie - TV installatie met schotel RAFA Scheepsramen B.V. Ramen Sign Service Centre Scheepsnamen Speedheat Breda Vloerverwarming Sygo B.V. Geleverd scheepsladingmeter en hoogtemeter Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Compleet stuurhuis Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Spudpalen, ankerlieren, autokraan, ballastpomp en hefkolom Veth Propulsion B.V. 1 Veth Jet boegschroef, 4-K-1300A (533 kW/2100 rpm) WindeX Engineering B.V. Airconditioning, voorbereiding en overdrukinstallatie DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant