Views
1 year ago

2018-15 Rhein

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rhein
  • Schip
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 6 17

De Binnenvaartkrant 6 17 juli 2018 FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Haar stoel is leeg; Haar stem is stil… Wie haar gekend heeft, weet wat dat zeggen wil. Met al haar levenslust en wilskracht heeft zij de strijd niet kunnen winnen. Na alle fijne jaren die wij met haar mochten beleven, hebben wij met veel verdriet afscheid moeten nemen van mijn lieve vrouw, onze moeder, schoonmoeder en mijn oma Jannetje Ursinus - Speksnijder Jannie in de leeftijd van 72 jaar. 12 juli 2018 Astanaplein 28 3072 JR Rotterdam Wim Francien en Pieter Dick en Adéle Zarah De crematie heeft plaatsgevonden op 18 juli 2018 Vonk BV is een rederij met 10 eigen schepen. Voor het beunschip Gelderland (1000 ton) zijn wij op zoek naar een Schipper en Matroos. Nette woning. Vaargebied Maasbracht - Luik. Dagvaart en weekenden vrij. 4daagse werkweek is bespreekbaar. Nadere info: P. Moorlag Tel 026-4432402 Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Suchen Sie Personal ? ? ? Wir bieten Personal für Binnenschifffahrt : Deksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän. Tel.num.: 00421 917 166 721 00421 918 828 726 E: tmlg.info1@gmail.com KvK num.: 71401202 Aziatisch Personeel Vanaf Euro 92,50 per dag. Tel. +31-1089-00061. Of +49-3222-1094-892. E: sales@ continentalcrewing.eu Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Te Koop : 57m x 7m Bjr. 1957, 720 ton. Luiken, 1 ruim, stalen vloer, 550pk Volvo. Met vast werk. Prijs 140.000,- euro. Tel. +32 499 731 631 Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP,I.b.v. groot vaarbewijs. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré. Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Snel Groeiende Rederij Vaart u regelmatig via de met 12 Partyschepen in de Kreekraksluizen? randstad zoekt Schippers, Pik daar dan een exemplaar Stuurmannen en Matrozen van De Binnenvaartkrant die graag werk op oproepbasis mee. zoeken. Ook nu er geen Ben je representatief, heb je sluispersoneel meer is, ligt een groot-vaarbewijs de krant daar voor u klaar ! of papieren als Stuurman of Matroos ? Te Koop TELESCOPISCHE Bel ons dan: 06-10647099 of SPUDPALEN mail: planning@boot10.nl Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! Gevraagd: Oproepkracht www.botermantechniek.nl Bent u gepensioneerd en op T: 06 54 28 7373 zoek naar een rustige bijverdienste, Gezocht Matroos op min. Stuurman en kunt u de MTS Relationship touwen vast zetten ? 3 op 3 weken af. Lux con. Binnenlandse vaart vanuit Tel : 0031 653 924 619 Rotterdam. Bel: 06-574 969 22 Gezocht: Gemotiveerde Nummerweergaven aan Kapitein (7 op/7 af) voor Cuneus Netherlands zoekt containerduwvaart A’pen - i.o.v. m/s Conforza Meerhout. STUURMAN Transshipping@inos.lu I.b.v. Dienstboekje met functie stuurman. Vaar/verlof i.o. Loon conform CAO. Tel.: 0181 71 23 14 Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 TE KOOP SLEEPBOOT Afm. 23m x 5,70m x 2,20m Motor 730 pk gm Kijkhoogte 9 meter Inruil en financiering mogelijk wordt met certificaten geleverd tot 2023. evt. met werk. Inruil van duwbak ook bespreekbaar. Tel: +31653153374 Email: Oossi@planet.nl

De Binnenvaartkrant 7 17 juli 2018 Zomercontrole op het IJ DOOR EVERT BRUINEKOOL Het zomerseizoen is aangebroken. Mooi weer zorgt voor heel veel boten op het water. Zeker op het IJ in Amsterdam. Dit houdt in dat toezichthouders voor de veiligheid op het water een tandje bijzetten. We lopen (varen) een dagje mee met Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor een veilig en vlot gebruik van de Rijksvaarwegen, zet naast de politie, Waternet en de Havendienst van Amsterdam bijzondere opsporingsambtenaren in. Met kleine, snelle boten richten zij zich vooral op de watersporter: informeren, voorlichten en, als het echt niet anders kan, verbaliseren. Verbaliseren gebeurt direct bij gevaarlijke situaties. Zero tolerance! In andere gevallen zijn de mannen meestal coulanter. Tieners Eerder op die dag meldde zich al een jachtje met een touw in de schroef. Het werd ‘s ochtends door het RWS-patrouillevaartuig naar de haven naast de Oranjesluis gesleept. Al snel na het uitvaren treffen we een groepje tieners aan – 14 en 15 jaar – dat het IJ oversteekt. Een bootje van een meter of 6 tot 7 met een RIB op sleep. Het bootje steekt vanaf het Java-eiland over naar de verkeerde wal en blijft langer buiten de recreatiebetonning varen. Niet helemaal volgens de regels. Even aanspreken. Dan blijkt het ook nog een grensgeval te zijn qua leeftijd voor het varen op het schip. Papieren hebben de jongens niet. Na onderzoek in de wettelijke vereisten besluiten de medewerkers van Rijkswaterstaat de jongens met een pittige waarschuwing te laten gaan. Echter, voor de veiligheid begeleiden ze het schip tot ver in Zijkanaal K, met de opmerking dat ze niet terug het IJ op mogen. Er wordt vaak onnodig midden in de geul gevaren. (foto's E.J. Bruinekool Fotografie) Duitse parlementariërs op de bres voor binnenvaart In Duitsland is de nieuwe parlementaire groep voor de binnenvaart samengesteld. Dit team van parlementsleden zet zich in voor het vervoer over de waterwegen. De zogenoemde PG BiSchi bestaat al sinds de jaren 90 en is voor de Duitse binnenvaartbonden een belangrijk aanspreekpunt in de Berlijnse politiek. In november organiseert de groep in samenwerking met binnenvaartbond BDB een parlementaire bijeenkomst over de binnenvaart. De leden van de PG BiSchi zijn in deze regeerperiode: Eckhard Pols (CDU/ Een sloep op het IJ met gasten, drank en harde muziek. CSU), Gustav Herzog (SPD), Andreas Mrosek (AfD), Bernd Reuther (FDP), Jörg Cezanne (Linke) en Claudia Müller (Grüne). De coördinatie is in handen van Gustav Herzog. De Duitse overheid zet de komende jaren in op het versterken van het binnenvaartvervoer. Daartoe worden de vaartrechten afgeschaft, wordt het steun programma voor de moderni sering van de vloot uitgebreid en komt er een Masterplan voor de binnenvaart. Dat laatste wordt momenteel voor bereid door vijf thematische werkgroepen. Even later weer komt er op het IJ een kort planerende RIB aanvaren. Die is nog ver weg, maar al snel past de schipper zelf zijn vaargedrag weer aan. Achter het Centraal Station mag je maar 12 kilometer per uur varen. Het is het drukste gebied op het IJ, mede door de voortdurend heen en weer varende ponten van het Amsterdamse vervoersbedrijf. De RIB was bijzonder opvallend; hij had deels de striping van een politieboot. Dat is even afgeplakt met een veiligheidsvestje. De schipper was even daarvoor ook al door een ander team gecontroleerd. Even later dendert een jacht naar de sportkolk van de Oranjesluis. Over de marifoon klinkt diverse malen de roep: “Kan het niet wat rustiger?”, ondanks het feit dat de schipper de snelheid van 18 kilometer niet overschrijdt. Hij heeft niet in de gaten dat hij hinderlijke golfbewegingen veroorzaakt voor een rij jachten voor de sluis. Even aan boord en een praatje maken, papieren controleren en aanspreken op goed zeemanschap. Dreunende muziek en tientallen mensen aan boord, sloepen van rondvaartbedrijven die beroepsmatig varen… het komt allemaal voorbij, iedereen wil met mooi weer het water op. Ook tal van passagiersschepen met gasten op het water, zelfs afgemeerde superjachten. Al met al een wirwar van schepen die tussen de veren en beroepsvaart doorkruisen als ze het IJ oversteken. Vooral de regels rond het snelvaren en het stuurboord wal houden zijn aandachtspunt van Rijkswaterstaat. Worden die regels goed nageleefd, dan wordt het een stuk veiliger op het water. Doorlopend worden vandaag recreatieschippers aangesproken door de ambtenaren. De beroepsvaart laten zij nu met rust: die weet over het algemeen heel goed wat zij doet. Regels Henry van der Laan, mobiel verkeersleider en boa, vaart samen met zijn collega op het IJ op de RWS 830. Samen met de RWS 70 controleren zij deze dagen vooral de recreatievaart. Een van de problemen waar zij met hun dagelijks werk tegen aanlopen, is dat niet alle recreatievaarders de regels op het water goed kennen. “Er is geen vaarbewijs nodig met een schip tot 15 meter dat niet harder dan 20 kilometer kan varen”, vertelt Van der Laan. “Heb je een vaarbewijs, dan heb je de regels ook geleerd en die kennis missen sommige watersporters.” Dat is alleen in de scheepvaart mogelijk. “Voor elk voertuig moet je in Nederland een papiertje hebben.” Veel voorkomende fouten die gemaakt worden, zijn te snel varen en niet weten waar dat wél mag, geen stuurboord wal houden, midden in de vaargeul varen en vergeten achterom te kijken. Jachten moeten soms oversteken. “Het liefst zo snel mogelijk van recreatiegeul naar recreatiegeul. Op het stukje rond de Oranjesluis vaart men ook kriskras door elkaar. Doordat je naar je eigen sluis moet, maar dat wordt heel goed verduidelijkt in het knooppuntenboekje van Varen doe je Samen. Bereid je daarop voor”, adviseert Van der Laan recreanten. Met oude, slecht onderhouden bootjes is de kans op storingen en stilvallen aanwezig. Dat is in de geul erg gevaarlijk. Michael Maasland, sinds een jaar mobiel verkeersleider, verbaast zich vooral over zwemmers. “Zelfs midden op het water en op de afmeerplaatsen. Ze beseffen niet dat het levensgevaarlijk is: een hoofd is voor een schipper in de verte minder dan een speldenknopje, hij kan niets doen.” Die middag volgen uit zo’n vijftien controles verschillende processen-verbalen, onder andere voor snelheidsovertredingen, waterskiën waar het niet is toegestaan en het niet gebruiken van het dodemanskoord. BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! De leden van de parlementaire groep. (foto BDB) www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960

De Binnenvaartkrant