Views
11 months ago

2018-15 Rhein

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rhein
  • Schip
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 4 17

De Binnenvaartkrant 4 17 juli 2018 TE KOOP Interesse? Laat het ons weten! Ms Adriana - € 412.000 Dubbelwandig, Lage kruiplijn L 76,95 B 8,18 D 2,52 T 1060 BJ 1957 Mbs Bontekoe Jr - prijs: n.o.t.k Ruime woning, Evt. met werk L 66,90 B 6,62 D 2,80 T 767 BJ 1960 Ms Borelli - prijs: n.o.t.k L 110 B 11,45 D 3,62 T 3228 BJ 2009 Hybride schip sinds 2016 Mbs Bremare - € 299.000 met nieuwe papieren Starters schip, Evt. met werk L 64,54 B 7,50 D 2,82 T 800 BJ 1947 KAPITÁN! patrick@theblueworld.nl • 06-553333583 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be De beste stuurlui staan niet aan wal Wechseln Sie den Kurs Ihrer Karriere RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 30 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 350 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1 e en 2 e Kapitein • i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim • Donaupatent is een pré • Ervaring in de passagiersvaart • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal • Representatief uiterlijk • Goede vrijetijdsregeling en salariëring • Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | info@rsrnemo.com Voor meer informatie: +31 621839314 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld! RsR Nemo Ltd. ist der Anbieter von nautische Management für Flusskreuzfahrtunternehmen. Zu diesem Zeitpunkt führt RsR Nemo Ltd. mehr als 30 Flusskreuzfahrtschiffe und ist mit einer Anzahl von mehr als 350 Mitarbeitern eine der größten Managementgesellschaften für die Flusskreuzfahrt. Wir suchen: Steuermann • i.b.v. Rhein- und/oder Donaupatent ist ein Vorteil • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Maschinist • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Maschinist • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Sind Sie die richtige Person für eine der oben genannten Positionen dann senden Sie bitte Ihre Bewerbung an: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | info@rsrnemo.com Für weitere Informationen: +31 621839314 Keine Akquisition über diese Anzeige durch Personalvermittlungen erwünscht! Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM

De Binnenvaartkrant 5 17 juli 2018 Wanneer komen Lorentzsluizen 2.0 in zicht? DOOR MENNO BONNEMA Terwijl megaproject De Nieuwe Afsluitdijk volop in de belangstelling staat, blijft het over het toekomstbestendig maken van de Lorentzsluizen – een van de voor de scheepvaart belangrijke onderdelen – angstvallig stil. Projectleider Wim Boogholt van Provincie Friesland praat De Binnenvaartkrant bij over de laatste stand van zaken: wanneer komen de Lorentzsluizen 2.0 in zicht?. In maart dit jaar opende het Afsluitdijk Wadden Center. Gelegen aan de IJsselmeerkant, maar met op het dakterras een imponerend uitzicht over de Wadden, biedt dit nieuwe educatiecentrum actuele informatie over alles wat er de komende jaren aan en met de Afsluitdijk gaat gebeuren. Opvallend is dat er weinig informatie te vinden is over wat toch één van de grootste deelprojecten is: het moderniseren van de Lorentzsluizen. Radiostilte De verbreding van de Lorentzsluizen staat al jaren op het verlanglijstje van de scheepvaart die gebruikt maakt van de route via het IJsselmeer naar de Waddenzee en andersom. De provincie, die als kartrekker van het verruimen van het sluizenproject optreedt, is zich daar zeer bewust van, zo laat Boogholt weten. “Momenteel hebben we bewust een soort radio stilte in acht genomen, omdat we druk bezig zijn met het overleg richting het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Dat ministerie moet nog een positief besluit nemen over de verbreding van de vaarwegpassage bij Kornwerderzand.” “Het is ook niet zo maar een besluit natuurlijk, als je bedenkt dat het geheel begroot is op 203 miljoen euro. Ook richting de Europese Unie zijn we druk bezig om nogmaals het belang van dit Problemen op Donau door vastgelopen schepen Eind juni veroorzaakten twee aan de grond gelopen schepen op de Donau bij Pfelling dagenlang filevorming op de rivier. Pas na een week konden schepen die uit Deggendorf kwamen de Beierse havens Regensburg en Passau weer bereiken. In de haven van Deggendorf lag de scheepsoverslag bijna helemaal stil. Zo’n dertig schepen en bakken met meer dan 55.000 ton lading zaten vast. Nadat de vaarweg weer was vrijgegeven, moest veel lading als gevolg van het laagwater worden overgeheveld op andere schepen. Een deel van de lading ging in tussenopslag. project duidelijk te maken om zodoende de nodige subsidiegelden binnen te kunnen krijgen. Met die twee genoemde zaken zijn we momenteel razenddruk.” Over wanneer er meer duidelijkheid komt, kan Boogholt nog geen concrete datum noemen. “Wij verwachten dat er rond september of oktober een definitieve go moet komen van het ministerie. Wij zijn daar positief over. We denken dat we inmiddels het grotere belang voor de binnenvaart richting het ministerie hebben kunnen overbrengen." "Eerst werd door een aantal mensen gedacht dat dit project slechts ten goede zou vallen aan een paar scheepsbouwers. Maar inmiddels is het inzicht gekomen dat met bredere sluizen gewoon veel meer mogelijk wordt. Zo kunnen er geheel nieuwe vaarroutes ontstaan, en andere verkort worden, waardoor ook weer andere vaarwegen ontlast worden.” Voor de Beierse havens is het voorval aanleiding om opnieuw te pleiten voor een betere verbinding tussen havens, spoor en binnenvaart. De Duitse overheid wil hier werk van maken. “Als havens zijn we een interface tussen de vervoersmodi”, aldus Joachim Zimmerman van bayernhafen. “Spoor en vaarweg hebben In 2022 starten De beoogde verbreding van de Lorentzsluizen is van 17 naar 25 meter, een breedte die door de beroepsvaart naar voren is gebracht. Voor het prijskaartje van 203 miljoen “wordt het hele gebied rond de sluizen aangepakt en er komen in totaal vier nieuwe bruggen”, vertelt Boogholt. Naast de financiering door de rijksoverheid en de subsidie uit Brussel betaalt ook het betrokken bedrijfsleven mee. Voorlopig schat Boogholt in dat als alles volgens de huidige planning positief verloopt, de werkzaamheden begin 2022 kunnen starten en eind 2013 afgerond moeten zijn. “Hinder voor de beroepsvaart zal onvermijdelijk zijn. Natuurlijk is uitwijken naar de Stevinsluizen bij Den Oever een optie, maar vanwege de enorme omweg eigenlijk alleen als het niet anders kan.” nog ruimte voor extra goederenvolumes. Wij zullen er hard aan werken dat meer gebruik van deze vervoersmodi wordt gemaakt. Een evenwichtige transportbalans, dat is ons doel.“ Minister maakt indruk op organisaties Zowel de ASV als Koninklijke BLN-Schuttevaer zijn positief gestemd over het gesprek dat ze deze maand afzonderlijk hadden met minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De ASV, die op 10 juli met haar om tafel zat, stelt dat de houding van de minister “hartverwarmend, begripvol en bezorgd” was. BLN- Schuttevaer, dat de VVD-minister op 12 juli trof, spreekt van “een plezierige kennismaking en een open gesprek”. Bij de ontmoeting met de ASV waren de CCR-eisen het belangrijkste onderwerp, die volgens de schippersorganisatie zijn ingevoerd met de bedoeling om tot een koude sanering te komen van oudere schepen. "De CCR-regel geving is geen natuurramp die over ons gekomen is. Het is beleid op aantoonbaar verkeerde (achterhaalde) gronden door mensen bedacht en uitgevoerd. Als de consequenties zodanig zijn dat de hedendaagse maatschappij een ander beleid wil dan is het onverteerbaar dat deze kaalslag doorgaat alleen omdat dat nu eenmaal zo afgesproken zou zijn." De boodschap van de ASV aan de minister was, zo publiceerde de vereniging op Facebook: “Wij hebben nu 10 jaar op allerlei manieren gepoogd deze afbraak een halt toe te roepen. Er is geen tijd meer voor onderzoeken of iets dergelijks. Er moet op zeer korte termijn een pas op de plaats gemaakt worden en vervolgens besluiten wat er WEL aan eisen doorgevoerd gaat worden waarbij nut, noodzaak en haalbaarheid de uitgangspunten moeten zijn.” Beschermen “De houding van de Minister was hartverwarmend, begripvol en bezorgd”, blikt de ASV terug. “Waarbij de indruk ontstond dat deze minister veel waarde hecht aan de (diversiteit van de) binnenvaartvloot. Ook kreeg de ASVdelegatie de indruk dat deze minister er veel aan gelegen is de waardevolle Nederlandse vloot waar mogelijk is te beschermen tegen aantasting en afbraak.” De ASV heeft verteld dat er per land verschil is in de wijze van keuren. In onder meer Duistland en België zou dat minder streng gebeuren en dat verklaart volgens de ASV waarom er in die landen veel minder protest is tegen de regels. Het luisterend oor van Van Nieuwenhuizen stemt de ASV hoopvol. “Als er een minister is die hier Minister Cora van Nieuwenhuizen. (foto Rijksoverheid) het verschil in kan maken, dan is het deze minister. We weten dat wij, de binnenvaart, de minister veel druk opleggen. Er is immers nauwelijks tot geen tijd meer om dit beleid te herzien. Maar juist nu, nu de maatschappij vastloopt wat vervoer betreft, nu het milieuvraagstuk zo breed aanwezig is, juist nu is het HET moment om de koers te wijzigen.” Regie BLN-Schuttevaer had met Van Nieuwenhuizen “een open gesprek, waarin we vooral benadrukten hoe belangrijk de binnenvaartsector is voor Nederland. De minister onderkent dit belang en is met ons van mening dat meer ingezet moet worden op multimodaliteit. Het belang van ook de kleinere schepen en het fijnmazige vaarwegennet hebben we in dit gesprek onderstreept. Wij benadrukten dat de minister daarin een rol heeft en hierin meer de regie zou moeten pakken.” Die rol is volgens BLN-Schuttevaer ook voor de milieu- en klimaatdoelstellingen wenselijk. “De binnenvaartsector kan en wil enorm veel en heeft ook al diverse initiatieven laten zien op gebied van duurzaamheidsoplossingen. Maar daarvoor is wel noodzakelijk dat de overheid heldere kaders stelt, want deze missen we nu als sector.” De regiefunctie gaat het ministerie van I&W nu al wel nemen voor het rivierensysteem, aldus BLN- Schuttevaer. “De minister vindt het samen met ons onbegrijpelijk dat het economisch aspect van rivieren teveel onder druk staat vanuit de andere functies zoals recreatie en natuur. In een integrale systeemaanpak dat alle projecten voor het hele rivierensysteem koppelt zal nu ook het economisch belang voor de binnenvaartsector nog beter worden betrokken.” Nieuwe vondst Dat de sympathieke VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen 300 miljoen uittrekt voor een paar extra stroken asfalt op de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem is voor een ‘die hard’ automobilist (en dat zijn we allemaal) goed nieuws. Lekker doorscheuren. Nog mooier is dat de minister volgens tientallen berichten in de media ‘nieuwe vondsten’ om de doorstroming te bevorderen in overweging wil nemen. Het gebruik van ‘nieuwe vondsten’ is in zichzelf een mooi Droste-effect, namelijk een nieuwe vondst. Meer Nederlands dan innovatie, dus ook al een compliment voor de communicatieadviseur van Infrastructuur & Waterstaat. Maar je voelt hem al aankomen: wij weten wel een mooie nieuwe vondst. Cora wijst expliciet het vrachtverkeer over de A15 aan als de schuldige voor de ‘dure files’. Nou dat kan ook over water, vindt Marten Fernhout, die me daarover belde. Marten Fernhout was toen ik over de binnenvaart begon te schrijven voorzitter van de Federatie van Schippersbonden, in de jaren 80 zeg maar het VVD/CDA-kabinet van het particuliere binnenvaart-politiekspectrum. Hij heeft me toen persoonlijk dat hele spectrum uit de doeken gedaan, zoals hij nu weer alle credo’s van de binnenvaart door de jaren heen opsomt. ‘Vervoer over Water de Juiste Weg’ (Toerbeurtvereniging Noord-Zuid), ‘De Betuwelijn ligt er al’ (De NPRC in een flyer over de Waal, toen het spoorlijntje er dus nog niet lag) en de onvolprezen slogan ‘Hier vaart een file van 60 vrachtauto’s’ (Bureau Voorlichting Binnenvaart). De A15 tussen Papendrecht en Gorinchem loopt parallel aan de Merwede, het drukst bevaren stukje water in Europa, waarop nog zeven keer zoveel schepen kunnen varen zonder noemenswaardige consequenties voor de veiligheid of doorstroming. Hey, waar kennen we dat van? O ja, die rivier stroomde precies naast de Betuwelijn. Nou moe, en daar loopt die weg ook al naast. Dus je hebt een rivier waarop van alles mogelijk is. Vervolgens leg je een dure, waardeloze spoorlijn ernaast aan. En tenslotte ga je wanhopig toch maar die weg verbreden. Als je dan zegt dat weer (onder druk van de asfaltlobby) hardnekkig van de rivier wordt weggekeken, dan krijg je zelfs van die sympathieke minister te horen dat de binnenvaart dat zelf maar moet regelen. Dat is niet helemaal eerlijk, want dat heeft ze nog niet gezegd. Zij hoeft als minister niet te praten met een kantine vol vertegenwoordigers van een verzuilde binnenvaart. De binnenvaart blijft de perfecte afspiegeling van de walsamenleving, want ook in de binnenvaart heeft zich de ontzuiling voltrokken. Het verschil met de tijd van Marten Fernhout is dat de geclusterde partijen van nu niet meer samen door de deur van de kantine kunnen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant