Views
1 year ago

2018-15 Rhein

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rhein
  • Schip
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 17 juli 2018 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL UW LEVERANCIER VOOR: O.A. FLENZEN, FITTINGEN, LASBOCHTEN, BUIZEN EN AFSLUITERS Van Utrechtweg 29 2921 LN Krimpen aan den IJssel Tel : 0180-551460 | Fax: 0180-518711 Email: verkoop@hilto.nl | www.hilto.nl Hilto bv is lid van :

De Binnenvaartkrant 15 17 juli 2018 Wereld van de Binnenvaart krijgt vaste grond onder de voeten Hashtag ‘werkenindebinnenvaart’ wordt vaak gedeeld Na de eerste drie maanden van activiteiten kijkt Karel Uyldert tevreden naar de ontwikkeling van het initiatief om de binnenvaartpromotie een extra boost te geven met de stichting European Inland Navigation Promotion, bekend van de Wereld van de Binnenvaart. “Het gaat voorspoedig. Je ziet hoe op alle platformen die we gebruiken het bereik stijgt en vrijwel overal ontvangen we positieve reacties. Er komen na elk nieuw bericht volgers bij en zelden haakt iemand af. We hebben het gevoel dat wat we doen past bij de behoefte.” Zowel in Nederland als in België groeit het aantal volgers op Facebook en sinds kort ook Instagram, al blijft dat laatste in België wat achter bij de Nederlandse groei. “Je kan ook goed zien dat het delen van berichten samenhangt met voor welke leeftijd de content bestemd is.” Brede steun De stichting is opgezet om het werken in de binnenvaart meer onder de aandacht te brengen, juist van de mensen die aanvankelijk niet zo in dat werk waren geïnteresseerd. De brede steun voor het initiatief komt niet als een verrassing voor Karel Uyldert, de motor achter de stichting. “Het vinden van nieuw personeel is voor de hele sector belangrijk. Het is lastig goede mensen te vinden, maar dat geldt natuurlijk ook voor veel andere sectoren.” En veel sectoren vissen in dezelfde vijver van beroepsopleidingen. Ook sectoren waar de overheid de scepter zwaait, zoals de zorg, Defensie en onderwijs. “En voor die sectoren wordt volop reclame gemaakt door de overheid. Als je dan niets doet als binnenvaart, dan blijf je onzichtbaar. Gelukkig zie je dat de binnenvaart zich steeds beter positioneert, onder andere door vlogs zoals jullie dat doen bij De Binnenvaartkrant.” Het blijft de vraag hoe groot het draagvlak is in de binnenvaart om hier echt in te investeren. “Het besef dat het niet eens meer 5 voor 12 is, maar 5 óver 12, is er nog niet. Veel individuele schippersondernemers hebben voldoende personeel en denken dat het zo’n vaart niet loopt. Totdat ze op zoek moeten naar personeel…” Achterban Karel Uyldert is de maker van het programma De Wereld van de Binnenvaart dat enkele jaren gele den te zien was op RTL7. Hij beschouwt de binnenvaart als de achterban van de stichting European Inland Navigation Promotion. Een achterban die de stichting sponsort (de sponsorwerving werd beschreven in het artikel ‘Superleuke binnenvaart beter over het voetlicht’ in De Binnenvaartkrant 11 van 23 mei). De sponsorwerving wordt na de zomermaanden weer opgepakt. “Met de fondsen die we tot nu toe hebben opgehaald via sponsoring zijn we in staat om de fundering stevig neer te zetten.” De websites wereldvandebinnenvaart.nl en wereldvandebinnenvaart.be beginnen vorm te krijgen en worden veel bezocht, met name door links in de sociale media. De bedoeling is die websites tenminste ook Engels- en Duitstalig te presenteren, maar daar wil Karel Uyldert nog even mee wachten. “Eerst moeten we volledig tevreden zijn over de fundering. Anders moet je elke aanpassing in drie talen doen.” Hij merkt al aan de filmpjes dat er ook veel belangstelling is vanuit Oost- en Centraal-Europese landen als Polen en Tsjechië. Vloggen De sponsors of donateurs van de stichting kunnen een week lang een camera mee krijgen om zelf in een vlog te laten zien hoe het leven aan boord van hun schip is. Het eerste – ruwe – materiaal komt momenteel binnen bij de stichting en zal worden bewerkt tot echte vlogs. “Het gaat langzamer dan we hadden verwacht, doordat vanaf een schip dat bijvoorbeeld in Bazel ligt, niet eenvoudig even een paar gigabytes aan filmmateriaal naar ons toe kan worden gezonden. Ik verwacht binnen enkele weken de eerste filmpjes online te kunnen zetten." "De website is gekoppeld aan ons Youtube-kanaal en dat zullen we aanjagen via de sociale media. We proberen het natuurlijk zo snel mogelijk online te zetten, want dan kun je de actualiteit volgen. Bijvoorbeeld bij laag water: hoe ga je daarmee om, wat heeft het voor gevolgen aan boord? Daar willen we op inspelen." "Het hoeven geen lange filmpjes te zijn. Filmpjes korter dan dertig seconden zijn het populairst op Youtube. Bij Facebook heb je al een terugval in kijkers na tien seconden. "Soms verrassen dingen ons: een jongen die in de sluis een schip vastlegt, wordt talloze malen gedeeld. Gooit diezelfde jongen een touwtje naar de wal op de losplaats, dan lijkt niemand geïnteresseerd. We merken wel dat de hashtag ‘Werkenindebinnenvaart’ snel wordt gedeeld.” Mankracht De taak van Karel Uyldert en zijn mensen is momenteel om de achterban betrokken te houden bij de activiteiten van de stichting. “Dat gaat goed hoor, we krijgen veel materiaal – foto’s, filmpjes – spontaan toegestuurd met de opmerking: ‘Misschien kun je dit wel gebruiken’.” Hij hoopt dat de binnenvaart breed achter het initiatief blijft staan, ook vanuit de verschillende organisaties. “Die organisaties hebben niet de tijd en de mankracht om dagelijks de sociale media te bestoken met berichten. Dat doen wij wel. We promoten de binnenvaart met video en beeldmateriaal.” Het past net... Het 110 meter lange Feadship-superjacht Anna is met drie duwboten van De Vries Makkum via Amsterdam naar Harlingen gebracht. Dat moest over het IJsselmeer naar Amsterdam, want Sluis Kornwerderzand is te ondiep. HEBO Maritiemservice zette de Catharina 5, 7 en 10 in. Rijkswaterstaat beveiligde de passage van de Schellingwouderbrug met twee schepen. Vrachtschepen moesten afstoppen tijdens de passage van de brug. Het luisterde zó nauw dat de 17 meter brede romp op het breedste punt met kussens beschermd moest worden tegen mogelijke beschadigingen door het beton van de brug. De speling was nog geen 50 centimeter. De circa veertig minuten durende passage leverde lange files op de weg op. Zodra de Oranjesluis gepasseerd was, nam het Havenbedrijf Amsterdam de begeleiding van het jacht over. Rondvaartschepen maakten even snel een rondje om het imposante schip goed aan de gasten te laten zien. De Anna is het grootste Feadshipsuperjacht dat De Vries tot nu toe bouwde in het Friese Makkum. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Binnenvaartkrant