Views
1 year ago

2018-15 Rhein

  • Text
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Rhein
  • Schip
  • Onze
  • Goed

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 17 juli 2018 Nieuwe LPG-tanker voor Chemgas: Alize Op 28 juni is in Rotterdam de nieuwste LPG-tanker van Chemgas Shipping gedoopt: Alize. De champagne werd door Ulrike Mehrle tegen de boeg gezwaaid. De fles sloeg in één keer stuk. Zij is de echtgenote van Dieter Mehrle, die hoofd is van Barging Services Europe bij BASF, een belangrijke klant van Chemgas. Ook dit schip is, geheel volgens de traditie van de rederij, genoemd naar een wind. De alizé (het is eigenlijk een Franse naam) is een passaatwind. Met de blauwe hemel en de volle zon was er bij de doop, die plaatsvond aan de Westerkade, geen zuchtje wind te voelen. De 110 meter lange en 11,40 meter brede Alize is het eerste schip uit een serie van drie, vertelde algemeen directeur Gunther Jaegers tijdens de officiële maar gemoedelijke ontvangst bij Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging De Maas aan de Veerhaven. De andere twee, de Aurora en de Autan, komen nog dit jaar in de vaart. Triple A-klasse De serie staat binnen Chemgas bekend als de ‘Triple A-klasse’. Niet alleen omdat de namen van de schepen allemaal met de letter A beginnen maar ook omdat ze de laatste stand in de techniek vertegenwoordigen, waar meer dan vijftig jaar Chemgas-ervaring in verwerkt is. Ze worden uitgerust met een intrekbare flextunnel van Ulrike Mehrle verrichtte de doop. Rechts van haar Gunther Jaegers. Van der Velden. De Alize kan 2.800 m 3 laden. “Het schip is ook voor laag water goed uitgerust”, aldus Gunther Jaegers. “De diepgang is met 2,75 meter geijkt, relatief weinig dus. Daarmee kunnen we ook bij laag water goed naar Ludwigshafen, of verder door naar Zwitserland. Dat is te danken aan de ideale rompvorm én de flextunnel die is aan te passen aan de waterstand.” Bij tests liep het schip 23 kilometer per uur. “Behoorlijk snel voor een schip als dit”, stelde Gunther Jaegers tevreden vast. Ook kapitein/scheepsmanager Remko de Bruijn is blij met het nieuwe schip. Hij vaart al 28 jaar bij Chemgas. De Alize is zijn zesde schip. Hij was op de werf aanwezig tijdens de afbouw en is met name te spreken over alle nieuwe technieken aan boord. “Zoals de flextunnel. Die werkt uitstekend. Zonder ballast kun je nog gewoon goed varen. Zelfs zonder de kopschroef te gebruiken kun je goed wegkomen.” Zonder klanten geen werk De casco’s zijn in Kladovo aan de Donau gebouwd, door Gebr. De Jonge Shipbuilding Services. De afbouw is in handen van TeamCo “Wij leverden het complete schip en danken Chemgas Barging s.a.r.l. voor het vertrouwen” THE CONNECTING SPECIALIST TeamCo Shipyard BV ‘ Wij wensen het mgs Alize een behouden vaart. ’ Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665500 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 11 17 juli 2018 in Heusden. De drie nieuwe schepen zijn voor het grootste deel vervangingsinvesteringen en dragen in belangrijke mate bij aan het verder verbeteren en up-to-date houden van de Chemgas-vloot, vertelde Gunther Jaegers. Hij bedankte ABN AMRO voor het mogelijk maken van de investering: “We hebben een lange relatie; de bank is ons altijd trouw en schenkt ons vertrouwen.” Hij dankte ook doopvrouw Ulrike Mehrle – die afzag van het traditionele doopcadeau en in plaats daarvan een schenking voor een kinderhospice in Mannheim voorstelde, een verzoek waaraan Chemgas graag en gul voldeed. Gunther Jaegers sloeg ook haar echtgenoot, Dieter Mehrle, niet over: “Als rederij heb je klanten nodig. Klanten zoals BASF. Anders doe je een investering als deze voor niets. Zonder klanten hebben we geen werk.” Het in Rotterdam gevestigde Chemgas – de doop was op loopafstand van het hoofdkantoor – bestaat sinds 1965. De gespecialiseerde rederij beschikt momenteel over een vloot van 25 eigen binnenvaart-LPG-tankers, acht zee gaande LPG-tankers, aangevuld met gemiddeld drie à vier ingehuurde coasters. Chemgas maakt deel uit van de Jaegers Group uit Duisburg. De doop vond plaats aan de Westerkade in Rotterdam. Aan mts Alize leverden onder andere: Shipyard Kladovo Service Bouw casco - Hydraulisch aggregaat: - F.T. Gasolie trimpompen AANDRIJVING, voor aandrijving boeg- PSI Pijpleidingen Gebr. de Jonge Shipbuilding Services type HPP 7000-280 } 1-1-1/7,5 kW Hoko Installatiebedrijf schroef- en ladingpompbedrijf (zgn. V/Hz Leidingsystemen aan dek (laad-los) B.V. Levering casco - Roeraandrijving: type 2 DWK 6080/60 Complete sanitaire installatie regeling) Veth boegschroef, bestaande uit: Root recruitment Coating TeamCo Shipyard B.V. Afbouw, boord- - Hydrodynamische profielroeren: Kampers Shipyard B.V. 1 – Caterpillar diesel motor, model C18 Speedheat Breda Vloerverwarming lichtbakken en uitlaten aan dek 2 stuks XR 200 Stuurhuis + achtermast SCAC ACERT, 448 bkW, 1 – Stamford Veth Propulsion B.V. Alphatron Marine B.V. - Hydrospoiler: type FLEX XR-T 1800 LWC Group B.V. generator, model HCM534E2 (oversized), 1 Veth Compacy Jet boegschroef, - 2x JMA-610 radar - Straalbuis: Optima 1800 mm 0,5 L/D Slangenkraan WLL 999kg @ 15 meter Prime power vermogen: 532 kVA / 425 type CJ-1000 (340 kW/1800 rpm) - MFM-line apparatuur - Schroef: 1800 mm, High Skew, 5-blads Motrac Hydraulics B.V. ekW, 440 Volt (60Hz) Werkina Werkendam B.V. - Conning systeem - Tunnels: 2 stuks Van der Velden® FLEX - Levering 75kVA asgenerator C. 1x1 – CATERPILLAR DIESEL GENERATOR De complete elektrische installatie inclusief Blommaert BVBA Tunnel type 2 ES1800 incl. hydrauliek en - Levering en installatie van hogedruk- en SET, (enkel) bestaande uit: 2-draads databesturing, monitoringsysteem Voormast type Improval Touch screen bedieningspaneel zuig leidingen en slangen 1 – Caterpillar diesel motor, model C9,3 met touchscreenbediening, compleet Bureau Veritas Marine Netherlands Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie OMRU Scheepsramen ACERT DITA, 1 – Leroy-Somer generator, nautisch pakket, camerasysteem, complete Tekeningkeur, inspecties en afgave Class Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Ramen en deuren model LSAM 46.3 L11, Prime power airco installatie, satellietsysteem, tank- Certificates en Statutory Certificates Schilderwerk Pon Power B.V. vermogen: 313 kVA / 250 ekW (50 Hz) meetsysteem, Ecdis Inland Viewer en AIS Damen Marine Components en Van der Foresta Trading B.V. A. 1x1 – CATERPILLAR SCHEEPSMOTOR D. 1x1 – CATERPILLAR DIESEL GENERATOR installatie Velden Marine Systems - F.T. smeerolie haspelsets VOOR VOORTSTUWING, MODEL 3512c SET, (enkel) bestaande uit: WindeX Engineering B.V. - Stuurpaneel: vol-hydraulische bediening - F.T. VICTOR zwart water pomp met Maximaal Continu Vermogen 1194 kW 1 – Caterpillar diesel motor, model C4,4 DIT - Airconditioning HP 7000 versnijder (1600 bhp) bij 1600 tpm 1 – Leroy-Somer generator, model LSAM - Overdrukinstallatie - NIEUW: BOSS eco Intelligente brandstof - F.T. Frequentiegeregelde hydrofoor met B. 1x1 – CATERPILLAR SCHEEPSDIESEL 44.3 S5, Prime power vermogen 63,8 kVA / - RVS Klaproosters besparende verbruiksindicator luchtgekoelde regelaar MOTOR VOOR EEN GENERATOR 51 ekW (50Hz) - Ventilatoren DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Werkbezoek in Meppel Dinsdag 10 juli heeft het BVB een werkbezoek georganiseerd voor Stieneke van der Graaf, Tweede Kamerlid namens de Christen- Unie. Samen met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) ontving het BVB het Kamerlid bij de MCS-terminal in Meppel. Hierbij waren tevens twee lokale fractiemedewerkers aanwezig. Na een rondleiding op de terminal kreeg het gezelschap een rondleiding aan boord van het ms Uniqueship. Dit werd op dat moment geladen in Meppel, dus konden de gasten dit proces live meemaken. Vervolgens mocht het Kamerlid nog een stukje meevaren met de Uniqueship, van Meppel naar Zwartsluis, waarmee de ervaring compleet was. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Gedurende de middag konden diverse actuele zaken aangekaart worden, zoals het personeelstekort, de congestie, vergroening en de brug- en sluisbediening. Stieneke van der Graaf was zeer enthousiast over onze bedrijfstak en vond het dan ook een waardevolle middag. De aandachtspunten neemt ze mee. Dank aan MCS terminals Meppel en Uniqueship voor de medewerking. Volgende werkbezoek in de planning is voor GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger op 25 juli. Bart van Gent, beleidsmedewerker Smart Shipping bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is hierbij aanwezig. Dit werkbezoek zal plaats vinden vanaf de Verkeerspost in Dordrecht. Wereldhavendagen De voorbereidingen voor de Wereldhavendagen in Rotterdam zijn in volle gang. Dit grootse maritieme evenement vindt plaats van 7 tot en met 9 september in en om het Rotterdamse havengebied. De bezoeker wordt een uitgebreid programma aangeboden, voor ieder wat wils. Het thema dit jaar is Energize. Tijdens de Wereldhavendagen kan het publiek aan de Wester kade kennismaken met de moder ne en duurzame binnenvaart. Zowel met een kadepresentatie waar uitvoerig aandacht wordt geschonken aan de slimme technische oplossingen die de binnenvaart trendsetter gaan maken op het gebied van duurzaam vervoer over en werken op het water. Maar ook met schepen voor de kade die jong en oud kunnen bezichtigen en zelf ervaren wat werken en wonen aan boord inhoudt. Op vrijdag een kraanschip van Mercurius voor het jongerenprogramma, zaterdag het eerste LNG-kraanschip: de Werkendam van Van Oord, en zondag een Ecotanker van AMS. Bureau Voorlichting Binnenvaart en Expertise- en Innovatie- Centrum Binnenvaart vertellen in de tentpresentatie graag over de duurzame ontwikkelingen in de binnenvaart. Speciale aandacht is er voor LNG als brandstof. LNG (Liquid Natural Gas) is aardgas dat onder een temperatuur van -162 graden vloeibaar is gemaakt. Hierdoor is het in volume afgenomen en kan het gemakkelijk opgeslagen Stieneke de Graaf (links) was op werkbeozek in Meppel. worden in een tank. De tank zorgt ervoor dat het gas op die lage temperatuur blijft. In vergelijking met diesel zorgt LNG voor 80 tot 90 procent minder fijnstof en 70 procent minder stikstof en daarbij ook nog eens een 25 procent CO 2 -besparing. Tijdens de Wereldhavendagen krijgt het publiek meer informatie over deze en andere ontwikkelingen op het gebied van vergroeningstechnieken aan boord. Wellicht zien we ook u nog begin september!

De Binnenvaartkrant