Views
4 years ago

2018-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Maritime
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Marine
  • Nieuwe
  • Schip
  • Gaat
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 23

De Binnenvaartkrant 6 23 mei 2018 Wat liefde bouwt, dat blijft bestaan. Volkomen ontredderd delen wij u mee dat, na een noodlottig ongeval, is overleden onze lieve zoon en kleinzoon Nico Spier 26 april 1982 20 mei 2018 Harry en Ada Opa Spier Nico is thuis, Vechtstraat 27 in Ridderkerk, waar donderdag 24 mei van 14.00 - 15.00 uur en van 19.00 - 20.00 persoonlijk afscheid genomen kan worden. Zaterdag 26 mei nemen we om 14.45 uur met elkaar afscheid van Nico in de aula van het crematorium, Maeterlinckweg 101, 3084 KD Rotterdam. Hierna is er gelegenheid om met elkaar te praten en de familie te condoleren. Correspondentieadres: Harry en Ada Spier, Rivierstaete 17, 2953 HC Alblasserdam Wij zullen je nooit vergeten Nico Liefs je vrienden BINNENVAARTVLOG.NL STAAT VOOR DE TOEKOMST FAMILIEBERICHTEN geboorte • verloving • huwelijk • overlijden • dankbetuiging • in memoriam Familiebericht plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl Gezocht Matroos op MTS Relationship 3 op 3 weken af. Lux con. Tel : 0031 653 924 619 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. E: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Overweegt u een Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 95,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Filipijns óf Roemeens personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06 52 68 82 52 óf www.alfuru.com Gezocht per direct Dierenartsassistente ! Ligt jouw hart bij dieren? Wil je veel leren en ben je bereid je handen uit de mouwen te steken? Neem dan contact op met Dierenartspraktijk Lammers te Rotterdam-Nesselande. Telefoon: 010-4213176 E-mail: info@ dierenartslammers.nl Gevraagd op ms LYDIA Matroos/Volmatroos of Stuurman. Weekenden en in schoolvakanties vrij. Interesse? Tel: 0616-463633 Schepen Gezocht Circa 50-55m x 6m70 met één ruim of ruime doorrij opening en strakke ijzeren vloer voor vast werk. Tel. +32 499 731 631 HERMOTORISERING? Shipfix Techniek ’s-Gravendeel is uw merkonafhankelijke leverancier en inbouwer voor al uw boegschroef- en voorstuwingsmotoren en aggregaten. Werkschip Janny www.shipfixtechniek.nl info@shipfixtechniek.nl Tel. 06-15204640 Rondvaartschipper (m/v) gezocht Oproep of ZZP. I.b.v. groot vaarbewijs. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré. Solliciteren? Mail naar werving@blueboat.nl of bel 020-820 4545 Diesel SLIJM - BACTERIE bestrijder ACTICIDE® CMG www.GBIJT.nl HEEFT U MEEGEWERKT AAN EEN OMBOUW PROJECT, LAAT HET ONS WETEN KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website B E F R A G A G sucht für seine 5 eigenen Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • Rheinpatent bis Mannheim, bis Basel von Vorteil • ADN-Schein Das Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Basel sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel. Neben einer pünktlichen Bezahlung Ihres Gehalts bieten wir Arbeitssicherheit sowie interessante Schweizer Arbeitskonditionen und interne Weiterbildungskurse. Arbeits- und Freizeitverhältnis 1:1 – Schichtsystem 2/2 oder 3/3. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Dann melden Sie sich unter +41 41 511 10 35 oder per Email an info@befrag.ch Gevraagd: Aziatisch Personeel Lichtmatroos op het MTS Vanaf Euro 92,50 per dag. “Duchesse” Tel. +31-1089-00061. 3 weken op/ 3 weken af. Of +49-3222-1094-892. Vaargebied België. E: sales@ Werkzaamheden: continentalcrewing.eu onderhoud schip, schoonmaken tanks…. TE KOOP MS Tel 06-317 55 007 L 80 B 9 D 2.47 T 1228 Tel: 06-302 34 284 Gezocht een nette Kapitein met Rijnpatent voor mts Te Koop TELESCOPISCHE Charis. ARA en Rijnvaart SPUDPALEN Tel. 06-29 349 467 Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! Suchen Sie Personal ? ? ? www.botermantechniek.nl Wir bieten Personal für T: 06 54 28 7373 Binnenschifffahrt : Deksmann, Matrose, BEMANNING NODIG? Steuermann, Kapitän. Gerwil Crewing Letland SIA Tel.num.: 00421 917 166 721 biedt u per direct aan : 00421 918 828 726 (licht)matroos/ goede E: tmlg.info1@gmail.com condities. KvK num.: 71401202 Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 HOUSEBOAT & BARGES FIND YOUR PERFECT VESSEL Gevraagd voor de buitenlandse markt. Luxe motors, Kempenaars en andere schepen geschikt voor bewoning. Neem vrijblijvend contact met ons op. Telefoon +31 (0)6 54936843 • johan@houseboatsandbarges.com www.houseboatsandbarges.com BINNENVAART VLOG WWW.BINNENVAARTVLOG.NL SALES@BINNENVAARTKRANT.NL +31 (0)10 414 00 60 DE BINNEN VAART KRANT Speciaal verzoek aan u, de binnenvaartondernemer! AANKOMENDE THEMA'S RESERVEER UW PLEK 17 spontane dames op de fi ets willen graag met u meeliften van Nieuwegein naar Wageningen op 15-06-2018 / vrijdagavond. Eventuele opstapplaats: Beatrixsluis of andere suggestie welkom. ELECTRIC & HYBRIDE MARINE 19 JUNI +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL RHEIN 17 JULI Vergoeding is bespreekbaar. Wie wil deze dames onze mooie branche over water laten zien? Mocht u deze bijzondere vracht willen vervoeren dan kunt u contact opnemen via: lindavanwijk1967@gmail.com of 06 40 35 84 62

De Binnenvaartkrant 7 23 mei 2018 Amsterdam gaat cruisevaart inperken DOOR EVERT BRUINEKOOL De partijen die het nieuwe college van Amsterdam vormen, willen het toerisme drastisch inperken. Daardoor komen de cruisevaart en de rondvaart zwaar onder vuur te liggen. De maatregelen zijn ingrijpend. De Passenger Terminal Amsterdam (PTA) wordt toch niet naar de Coenhaven verplaatst, maar moet elders in het Noordzeehavengebied komen, Airbnb wordt aan banden gelegd en touringcars worden uit het centrum geweerd. Rondvaartschepen mogen niet meer stoppen in het centrum; opstappen mag alleen aan de rand van de stad. Dat meldde Het Parool vorige week op basis van gelekte berichten uit het nieuwe coalitieakkoord van GroenLinks, D66, PvdA en SP. De plannen veroorzaken onrust onder maritieme ondernemers. De PTA wilde zelf niet reageren en verwees door naar aandeelhouder Havenbedrijf Amsterdam. De nieuwe afspraken druisen in tegen Toch net iets te hoog eerder genomen beslissingen van de gemeente. De beste optie, zo was toen de conclusie, was de PTA naar de Coenhaven te verplaatsen. Ook aan de Havenvisie 2030, die door de gemeenteraad is goedgekeurd, wordt voorbijgegaan. Daarin staat nog een groei tot 250 aanlopen van zeecruiseschepen. Werkgelegenheid De cruisevaart, zee- en riviercruises samen, maakt slecht 1,5 procent uit van de totale toeristenstroom in Amsterdam. Maar de branche is wel belangrijk voor de werkgelegenheid. Alleen de zeegaande cruisevaart zorgt in de haven al voor ruim 600 banen. Cruiseport Amsterdam is verbaasd over de plannen. Eind vorige week beraadde men zich nog op een reactie. In hoeverre de plannen de riviercruisevaart zullen raken, is nog onduidelijk. Ook bij Havenbedrijf Amsterdam was op dat moment niets meer bekend dan het krantenbericht. Het Havenbedrijf is verbaasd dat goed onderbouwde besluiten over het verplaatsen van de PTA naar de Coenhaven ineens van de kaart geveegd worden. “De bron was gisterochtend het Parool; ik heb er drie dingen in gelezen”, vertelt Anja de Kiewit, woordvoerster van het Havenbedrijf Amsterdam. “Ten eerste mogen kleine cruiseschepen blijven komen. Ten tweede: de PTA naar de Coenhaven gaat niet door, wat opmerkelijk is na het onderzoek. En tot slot moet voor de verplaatsing van de PTA buiten Amsterdam een alternatief gezocht worden." Woordvoerster Christiana Brands van rondvaartbedrijf Strömma (voorheen Cannel Company) is verbaasd over de plannen. Strömma heeft tal van opstapplaatsen in de binnenstad. “Het is vreemd. In hetzelfde plan staat dat de verkeersstromen beheerst moeten worden. Als gasten buiten de stad opstappen, komen er weer nieuwe verkeersstromen op gang. De gasten moeten naar buiten het centrum en dat staat haaks op het plan.” Dat er veranderingen aankomen, lijkt zeker met de nieuwe coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en SP. “Experts houden rekening met een groei van nu 18 miljoen bezoekers per jaar, naar meer dan 25 miljoen toeristen in 2025”, schreef Het Parool. Die trend wil men keren, of ten minste beteugelen. Het aandeel toeristen dat via de cruisevaart naar de stad komt, is wel erg klein. Wat de uitwerking op de reders is, is niet te voorspellen. Er zijn al reders die niet meer naar Amsterdam willen komen als ze niet in het centrum mogen liggen. Meld overlast golfslag op Westerschelde (foto AS Media) Zondagavond 13 mei heeft een containerschip even na zeven uur ’s avonds bij Gouda de spoorbrug geramd. Het waterpeil op de Gouwe was iets hoger dan normaal; daarvoor had het schip, naar verluidt, ook ballast ingenomen. Desondanks was het vaartuig net iets te hoog. Toen het schip onder de spoorbrug doorvoer, ging het met de voorste containers nog goed; één van de laatste containers op het schip raakte echter de onderkant van de brug. Deze container kwam half langs het schip te hangen. Twee andere containers raakten ook beschadigd. Het schip zelf bleef in tact. Dat kon niet gezegd worden van de spoorbrug. Die verschoof door de klap 30 centimeter. Treinverkeer was die zondag niet mogelijk. De dag erna reden treinen om via de andere spoorbrug. In de nacht van maandag op dinsdag is tijdelijke ondersteuning aangebracht en konden treinen weer gebruik maken van de brug. Voor de scheepvaart gold toen nog steeds een hoogtebeperking (van 7 meter), doordat de brug niet kon draaien. Sinds donderdagochtend is dat weer wel mogelijk. Overlast door golfslag door grote zeeschepen blijft een aandachtspunt op de Westerschelde. Om een duidelijk beeld te krijgen over het aantal gevallen heeft de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit een digitaal formulier ontwikkeld waarmee overlast en/ of schade door golfslag gemeld kan worden. Dat is gebeurd in overleg met BLN- Schuttevaer en het Nederlandse en het Vlaamse Loodswezen. BLN- Schuttevaer raadt schippers aan bij overlast en/of schade door golfslag het formulier in te vullen en te versturen. Dan “zullen de bijbehorende beelden en communicatie van het voorval worden opgeslagen. De beelden zullen samen met de gegevens van het formulier bekeken worden door de GNA en de Commissie Nautische Veiligheid Scheldegebied.” De GNA geeft altijd een terugkoppeling over de actie die is ondernomen naar aanleiding van de melding. Het incident moet sowieso altijd gemeld worden bij de verkeerscentrale van het betreffende gebied. Hierbij is het belangrijk dat een schipper de tijd en plaats doorgeeft. Als door de golfslag ook schade is ontstaan, moet men te allen tijde aangifte doen bij de politie. Dat gebeurt niet automatisch bij het insturen van het formulier. Het formulier is te vinden op www.vts-scheldt.net. “De binnenvaart gaat er als geheel op vooruit” >> Vervolg van pagina 5 Bij veel bedrijven heeft men vier of vijf websites of systemen openstaan om aan de informatie te komen. Die gegevens worden nu gebundeld aangeboden. Dat maakt het voor hen overzichtelijker, terwijl ze weten dat ze de laatste informatie hebben én dat die klopt.” En wat merkt de binnenvaartondernemer? Sjoerdsma: “Dat hij met Nextlogic een betrouwbare planning heeft. Dat de afgegeven verblijfsduur in de haven realistisch haalbaar is en hij op tijd weer zijn vaarschema naar het achterland kan starten. Net zoals terminals er van op aan kunnen dat als ze een kade, kraan en ploeg inplannen voor de binnenvaart, ze ook kunnen draaien. Zo niet, dan kunnen we via de heldere afspraken en vastgelegde data controleren waar het mis is gegaan – én wat we er in het vervolg samen aan kunnen doen…” Groen: “Ik ben ervan overtuigd dat alle partijen erop uit zijn een beter product te leveren. Nextlogic moet daarin faciliteren.” Sjoerdsma: “Uiteindelijk doel is dat de bedrijven erop vooruitgaan én de binnenvaart als geheel. Als het binnenvaartproduct betrouwbaarder wordt, neemt het volume weer toe. Nextlogic gaat heus niet alles oplossen, maar we kunnen wel een belangrijke stap voorwaarts maken.” Hoeveel winst is er te behalen? Hoeveel korter worden de wachttijden voor de binnenvaart? Groen: “Ik kan er geen concreet getal aan hangen. Nextlogic gaat niet de volledige congestie in de haven oplossen, maar zal wel veel inefficiency wegnemen. Daar ben ik van overtuigd. Hoeveel dat is en hoe snel het gaat… Een groot voordeel is dat we iets in handen hebben waarmee we – met z’n allen – steeds weer verbeteringen kunnen doorvoeren.” Een containerschip ligt te laden bij ECT.

Binnenvaartkrant