Views
4 years ago

2018-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Maritime
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Marine
  • Nieuwe
  • Schip
  • Gaat
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 67

De Binnenvaartkrant 67 Maritime Industry 2018 18 23 mei 2018 vikingcruises.com/careers.

De Binnenvaartkrant 66Maritime Industry 2018 19 23 mei 2018 Panolin: biologisch afbrekbare olie én langere standtijd OCEANDIVA gaat milieubewuster werken Geen verkooppraatjes, maar een echt beduidend langere standtijd mogelijk voor scheepsmotoren met biologisch afbreekbare olie van Panolin. De wens milieuvriendelijker te werken bracht OCEANDIVA en Panolin samen. De Oceandiva Futura wordt al anderhalf jaar gebruikt voor een proef met biologisch afbreekbare olie. Al die tijd vaart het schip op de Panolin biologische olie, wat driemaal langer is dan de standtijd met synthetische olie. Jan Peetoom is nautisch coördinator bij OCEANDIVA en verantwoordelijk voor het onderhoud van de Oceandiva Original en de Oceandiva Futura. De twee schepen zijn varende evenementenlocaties voor zakelijke evenementen van 75 tot 1.500 gasten en actief in Nederland, Duitsland en België. Al 1.500 uur Elke 500 uur werd de olie bemonsterd. Nu, na de 1.500 uur, gaat dat om de 200 uur gebeuren. Peetoom verwacht dat de olie nog wel even meekan. “Het is echter beter het nu even goed in de gaten te houden. De standtijd is immers al driemaal langer dan met normale olie.” Panolin onderzoekt de oliemonsters gratis voor klanten. Het voordeel voor de klanten is dat zij door de bemonstering voortdurend de motoren monitoren op hun conditie. Koelvloeistoflekkage, slijtage en nog veel meer is door de bemonstering duidelijk herkenbaar in het rapport. De twee Caterpillar-motoren van Jan Peetoom: “De standtijd is immers al driemaal langer dan met normale olie.” (foto E.J. Bruinekool Fotografie) 1250 pk gebruiken samen 160 liter olie per motor. Het is een halve dag werk om de olie te vervangen. Uit voorzorg worden de filters wel elke 500 uur vervangen. “Afgewerkte olie is ook milieubelastend; die moet immers verwerkt worden”, vertelt Peetoom. “Nu dus al twee maal 320 liter minder afvoeren en wie weet wordt het driemaal minder afvalolie. Het is nu een kostenbesparing van 30 procent op materiaal – de werktijd nog niet meegerekend. De olie is ongeveer dubbel zo duur als normale synthetische olie, maar we gebruiken hem nu driemaal zo lang.” Milieubewust werken Uiteindelijk gaat er in overleg met Duport Lubricare, de officiële importeur en distributeur van Panolin in Nederland, ook gekeken worden naar hydraulische olie en schroefasvet. Ook zal er in de toekomst onderzocht worden of het mogelijk is met de Oceandiva Original over te schakelen op Panolin, met de twee Cumminsmotoren van 515 pk. Het ziet ernaar uit dat in de toekomst de generatoren ook overgaan. Eerst wachten ze op het uiteindelijke resultaat van de twee hoofdmotoren. Naast de proef met olie wordt er bij OCEANDIVA alleen nog met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen schoongemaakt. Afval wordt gescheiden, zwart water afgevoerd en op de ligplaats hebben ze zelf walstroom aangelegd. Milieubewust werken staat bovenaan op de prioriteitenlijst. Specificaties “Wij onderzoeken voor de klant of onze olie aansluit bij de specificaties die de fabrikant voorschrijft voor de motoren”, vertelt Michael Anslijn, accountmanager van Duport Lubricare. “Boskalis, Van Oord, Jan De Nul, Van der Wiel en Rijkswaterstaat voor kustwerken en schepen, daar is biologische olie al geaccepteerd. Staatsbosbeheer heeft er zelfs beleid van gemaakt; zij vinden dat ze een voorbeeldfunctie hebben.” “Het Total Acid Number (TANgetal) kan bij Panolin hoger zijn. TAN is het zuurniveau in olie en dat is een indicatie van nitratie, oxidatie en vervuiling oftewel veroudering. Dit is een van de belangrijkste parameters die de optimale interval voor de verversing van de olie bepaalt.” Nieuwe technieken “Dat is ook de reden dat wij bemonsteren. Dan weet je exact wanneer de olie vervangen moet worden”, vertelt Anslijn. “Schippers blijven begrijpelijk vaak werken met een product dat ze goed kennen. Dat werkt, maar met de huidige technieken kan er veel milieuvriendelijker en betrouwbaarder gewerkt worden. De langste standtijd die door Panolin is bereikt met deze motorolie is 2.800 uur.” www.duportlubricare.nl/panolin www.oceandiva.nl (foto E.J. Bruinekool Fotografie) De Oceandiva Futura. (foto Oceandiva)

Binnenvaartkrant