Views
4 years ago

2018-11 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Maritime
  • Binnenvaartkrant
  • Jaar
  • Marine
  • Nieuwe
  • Schip
  • Gaat
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 23 mei 2018 Aan RT Raven leverden onder andere: Heinen & Hopman Engineering B.V. Heating Ventilation Air Conditioning Kooiman Marine Group Kooiman Omega Pin Pon Power B.V. A. 3 x 1 - CATERPILLAR MARINE PROPULSION ENGINE, MODEL 3516C HD (HIGH DISPLACEMENT) Heavy Duty Rating 2240 kW (3004 bhp) at 1800 rpm B. 2 x 1 - CATERPILLAR MARINE GENERATOR SET, (each) consisting of: 1 - Caterpillar marine diesel engine, model C18 SCAC ACERT 1 - Leroy-Somer marine generator, model LSAM 49.3 M6 Prime power rating: 580 kVA / 464ekW (50 Hz) C. 1 x 1 - CATERPILLAR MARINE GENERA- TOR SET, (each) consisting of: 1 - Caterpillar marine diesel engine, model C9.3 DITA 1 - Caterpillar marine generator, model LSAM 46.3 L10 Prime power rating: 250 kVA / 200 ekW (50 Hz) D. 1 x 1 - CATERPILLAR MARINE EMERGEN- CY GENERATOR SET, consisting of: 1 - Caterpillar marine diesel engine, model C4.4 DITA 1 - Leroy-Somer marine generator, model LSAM 44.3 L10 1 - Radiator with mechanical fan drive Prime power rating: 102,5 kVA / 82 ekW (50 Hz) WK Hydraulics BV D e hydraulische installatie voor de lieren en ander deck-equipment RT Raven, ’s werelds grootste Rotortug, DOOR JOHAN DE WITTE Op de Albwardy Damen-werf in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten, is de Rotortug RT Raven gebouwd. De sleper is eigendom van KT Maritime Service Australia, onderdeel van Kotug. Het schip is ontworpen door Robert Allan LTD. Voor de detailengineering was Damen Shipyards Hardinxveld verantwoordelijk. Met een lengte van 46 meter en een bollard pull van ruim 100 ton is de RT Raven de grootste Rotortug ter wereld. 46 meter Deze ART 100-46-klasse Rotortug is de grootste en geavanceerdste Rotortug ooit gebouwd. De afmetingen zijn 46 x 16 meter met een fully loaded diepgang van 7 meter en totaal 1.300 ton waterverplaatsing. Er is 452 ton bunkercapaciteit aan boord en ruimte voor 237 ton zoet water. Het werkdek meet 190 m 2 . De voorstuwing bestaat uit drie Caterpillars type 3516 C HD, elk goed voor 1.865 kW, met SRP 1515 FP Schottels. Ook zijn er drie generatoren - van 545, 250 en 107 kVA en is er een hekschroef geïnstalleerd voor Dynamic Positioning DP-2. Damen De stalen sleepdraad op de drum (foto’s Kotug International) van de achterwinch heeft een dikte van maar liefst 56 millimeter. In uitvoering heeft deze sleep/werkboot alle opties. Voorop is een render & recovering-winch geplaatst. Op het achterdek een zware kraan voor onderhoud aan drijvende leidingen en FiFi1-bluscapaciteit. De equipment is door Damen Shipyards Hardinxveld naar Sharjah getransporteerd en in samenwerking met ontwerpbureau Robert Allen geïnstalleerd. Met name Gijs Mourik en Jordy van den Berg van Damen hebben dit project met hun medewerkers ter plaatse geëngineerd. “Ondanks de ervaring met twee kleinere, eerder door Damen geleverde Kotug Rotortugs met 80 ton bollard pull was dit een onderscheidend project”, aldus Mourik. De RT Raven is tussen steven en spiegel kingsize. Twintig jaar Ard-Jan Kooren is executive director van KT Maritime en tevens chief executive officer van Kotug International uit Rotterdam. Bij de doopceremonie in januari zei hij: “Dit jaar is het twintig jaar geleden dat we onze eerste serie Rotortugs hebben gebouwd. En vandaag zijn we hier een nieuwe mijlpaal, de doop van de grootste en meest geavanceerde Rotortug ooit gebouwd.” De RT Raven is inmiddels volop Wij wensen KT Maritime Service Australia veel succes met RT Raven DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 11 23 mei 2018 levert prestaties in Australië (foto Kotug/Piet Sinke) aan het werk. Het vaartuig wordt ingezet voor offshore-diensten, sleephulp, personeels-en standbytaken op het Bayu Undan-veld in de Timorzee, ten noorden van Australië. Opdrachtgever is olieen gasbedrijf ConocoPhillips. De overeenkomst over de zeegrens tussen Timor-Leste en Australië is op 6 maart dit jaar ondertekend in New York. Hierdoor moet Australië na jaren onderhandelen over de exploratierechten nu ook op gelijke voet met Timor-Leste de gas- en olievoorraden ontginnen en de opbrengsten delen. De waarde van de voorraden in het gasveld Greater Sunrise wordt geschat op ruim 30 miljard euro. Kotug KT Maritime Service Australia is door Kotug International en Teekay Shipping Australia in 2012 als joint venture opgericht voor zeesleepdiensten en bijbehorende maritieme diensten in Australische en regionale markten. Onlangs is Kotug volledig eigenaar geworden van KT Maritime. Het Australische bedrijf is gespecialiseerd in ondersteuning van drijvende LNG-terminals wereldwijd. KT Maritime profiteert hierbij van de reputatie, ervaring en expertise van zijn moederbedrijf om klanten veilige, transparante en praktische maritieme diensten te bieden. Kotug International is een toonaangevende leverancier van sleepdiensten, met een vloot van meer dan honderd sleepboten die over de hele wereld actief zijn. CDC al 25 jaar coöperatief sterk DOOR JOHAN DE WITTE Op het moment van oprichting van Coöperatie Kamar Bulk Transport u.a. in 1993 zijn er twaalf duwbakken en twee duwboten aangesloten. Kantoorlocatie is het WTC, waarna de Zomerhofstraat, Waalhaven Oostzijde, kantoorschip Hendrik aan de Woudrichemstraat en de huidige locatie aan de Ophemertstraat volgen. Op 1 juni 2011 verandert de handelsnaam in Coöperatieve Duwbakken Centrale u.a. Onder leiding van Richard Pols, die vele jaren voorzitter was, werd de harmonie bewaard in goede en slechte tijden. Door samenwerking wist hij een vuist te maken. In augustus 2016 overleed Pols plotseling, maar zijn naam blijft onverbrekelijk verbonden met de coöperatie. 25 jaar na oprichting telt CDC rond de honderd duwbakken met een royale 350.000 ton lading-/ opslagcapaciteit en tien duw-/ sleepboten. Het is gelukt om met een groot aantal individuele ondernemers markteconomisch te groeien tot een succesvol resultaat. CDC bestaat 25 jaar. Dit wordt 24 mei gevierd aan boord van het partyschip Grace Kelly, met een toost, rondvaart en walking diner. CDC is een begrip in de duwbakkenwereld. Iedereen Op het kantoorschip Hendrik aan de Waalhaven Oostzijde groeide de inmiddels tien man sterke De crew van CDC. (foto Johan de Witte) CDC-crew uit zijn jas. Zicht op de Waalhaven en op het werk was een voorwaarde voor een nieuwe locatie. De eerste verdieping aan de Ophemertstraat 43 beantwoordde daaraan. Het is een eigentijds, ruim en modern kantoor. We spreken met Jacqueline Hoppen, Pieter-Jan Broere en Daniël Vidakovic aan een royale en-dan-is-er-koffietafel. Telefoonpraat op de achtergrond bewijst dat de duwbakkenbusiness door draait. Op de vraag wie het hier voor het zeggen heeft, kijkt men naar elkaar. “Iedereen”, is het antwoord. “Onze club wordt geleid door een bestuur. We functioneren vanuit een coöperatieve gedachte en betrekken medewerkers en leden bij de besluitvorming.” Onmisbaar Jacqueline ís met hetgeen zij dagelijks realiseert voor CDC – en doordat ze paraat is sinds de oprichting – 'moeder-overste’. Pieter-Jan Broere trekt als gewezen varensman aan de touwtjes en weet waar hij over spreekt. Annemieke van der Lee is voorzitter, kent alle ins & outs van CDC en is verantwoordelijk voor de boekhouding. In haar afwezigheid wordt ze door collega’s met respect vernoemd als “een topvrouw”. Hans van der Geer, de sleepbotenman, is het voorbeeld van nauwkeurigheid en heeft als bijnaam ‘Excelgoeroe’. Daniël Vidakovic heeft dat multifunctionele. Naast zijn CDC-discipline is hij bestuurslid bij Koninklijke BLN-Schuttevaer. En dan zijn er nog Angela, Sylvia en Peter, die stuk voor stuk als onmisbaar worden gekwalificeerd. “CDC is een formule die werkt, echter niet zonder medewerking van alle betrokkenen en opdrachtgevers. Waarvoor dank voor 25 jaar samenwerking!” Hotspots Door adequaat handelen met materiaal en service is de coöperatie op hotspots als Rotterdam en Amsterdam een partner voor opdrachtgevers. Een voorbeeld hiervan is de plastic scheidingsproblematiek; voor het massaal aangeboden plastic afval was er vorig jaar namelijk niet voldoende verwerkingscapaciteit. CDC acteerde onmiddellijk en kon twintig duwbakken onderbrengen. De naamsbekendheid in combinatie met de stabiele tarieven evenals de duw-/sleepservice is daarbij voor opdrachtgevers doorslaggevend. Ook de spreekwoordelijke ‘spiering offeren om de kabeljauw’ te vangen in een permanent fluctuerende zeehaven verlangt visie, waarmee op lange termijn een redelijke exploitatie wordt beoogd. Hiertoe is eveneens een ledenstop noodzakelijk, die overcapaciteit voorkomt. Solidariteit en saamhorigheid zijn kernwaarden voor CDC. Het heeft de leden geen windeieren gelegd; ze zijn bijna allemaal nog lid sinds het begin!

Binnenvaartkrant