Views
4 years ago

2018-09

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Miljoen
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Onze
  • Twee
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 17

De Binnenvaartkrant 17 24 april 2018 Nieuwe wachtplaatsen bij Beatrixsluis zijn klaar DOOR EVERT BRUINEKOOL Op 18 april leverde Sas van Vreeswijk het eerste deel van het verbrede Lekkanaal op. Motorkraanschip Progress verwijderde de laatste boeien met zijn kraan, waarna het mts Zennestroom als eerste kon afmeren. Mts Commander volgde dat voorbeeld. 2 miljoen kubieke meter zand is afgegraven. Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk leverde het verbrede Lekkanaal én de extra ligplaatsen zo snel mogelijk op aan Rijkswaterstaat, zoals ook was beloofd aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Zodra het project klaar is, levert dat elf ligplaatsen extra op voor de scheepvaart. Derde kolk “Wederom een stapje in de voltooiing van de derde kolk”, stelde Ype Heijsman, directeur Netwerkontwikkeling bij Rijkswaterstaat Midden-Nederland. “Reden dus om hier enige aandacht aan te besteden. De verwachting is dat de Motorkraanschip Progress haalde de tonnen voor de meerplaats weg. derde kolk van de Prinses Beatrixsluis eind van het jaar in gebruik genomen gaat worden.” Hierna overhandigde Heijsman schippers Bennie Kiers van de Zennestroom en Remko Meeusen van de Commander een oorkonde en een bos bloemen. Anné Middendorp, voorzitter van de regionale afdeling van BLN- Schuttevaer, roemde de samenwerking met de aannemer. “De lijnen met de aannemer zijn kort. Als er problemen lijken te zijn, overleggen we en wordt het direct opgelost. Zo werd een verblindingsprobleem door verlichting op de bouwplaats binnen enkele uren verholpen en is de verlichting aangepast. De snelle schaalvergroting van de scheepvaart maakte het echt nodig dat er ook aan meerpalen iets zou veranderen.” MTS Zennestroom meerde als eerste af. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) ‘Peter-palen’ “Wij wilden zwaardere meerpalen, omdat de schepen alleen maar groter worden. Sas van Vreeswijk loste het op en zie: hier staan de palen”, vertelt Middendorp. “Mijn voorganger Peter de Jonge heeft dit geregeld met de aannemer. Peter van Walsum heeft het idee ingebracht en Peter Meeuwsen heeft het technisch onderbouwd. Mijn voorstel is dan ook hun naam aan de afmeerpalen te verbinden: de Peter-palen.” Jacco Kwakman, omgevingsmanager van Sas van Vreeswijk, vertelt: “Wij zouden lage bolders plaatsen. In de afstemming met BLN-Schuttevaer bleek dat dat niet voldoende was voor de toekomst. Het was eenvoudig te wijzigen qua fundering en zonder extra hoge kosten. Toen hebben wij de meerpalen aangepast.” “Leuk en bijzonder, je moet ergens de eerste mee zijn”, zegt Bennie Kiers van de Zennestroom, met een glimlach. “Afmeren is dagelijks werk voor ons, maar met een nieuwe plek moet je even extra opletten.” De kade loopt een klein beetje rond; met oog op drukpunten moet je als schipper goed opletten met afmeren. Maar: “De kade ziet er prima uit en is makkelijk aan te varen.” INEOS en Imperial bestellen vier butaangastankers Chemiebedrijf INEOS en Imperial Logistics hebben vier butaangastankers besteld. VEKA bouwt twee schepen van 110 bij 17,50 meter en TeamCo Shipyard twee van 110 bij 15 meter. “We zijn blij met de VEKA Group en TeamCo Shipyard twee professionele en ervaren Nederlandse werven als partner voor de bouw van onze gespecialiseerde schepen te hebben gevonden“, zegt Hugh Carmichael, directeur van INEOS Trading & Shipping. “De expertise en de technische knowhow van beide bedrijven zullen ons helpen het gezamenlijk project voor deze megabarges succesvol uit te voeren,” vult Steffen Bauer aan. Hij is bij Imperial Logistics Chief Operating Officer van de business unit Shipping. Het gaat om tankers die specifiek gebouwd zijn voor onder druk vloeibaar gemaakte butaangas. De schepen komen tussen de herfst van 2019 en het voorjaar van 2020 in de vaart. Ze zullen worden ingezet voor de aanvoer van butaangas naar de INEOS-raffinaderij in Keulen. Het gas komt van Oiltanking Antwerp Gas Terminal (OTAGT) in Antwerpen, waar Europa’s grootste butaangasopslag wordt gebouwd. Aantrekkelijk evenement rond doopceremonie in Werkendam Vanwege het 150-jarig bestaan van Van Oord en de doop van hun eerste LNGkraanschip, de Werkendam, organiseerde Van Oord samen met de gemeente en Werkendam Maritime Industry (WMI) op 13 en 14 april diverse activiteiten in de Biesboschhaven in Werkendam. Vrijdagochtend 13 april kregen zo’n 120 vmbo-scholieren uit de regio op het terrein onder andere een rondleiding op het kraanschip en een 360-graden-film-experience in een koepelvormige tent. Het BVB was samen met Koninklijke BLN-Schuttevaer aanwezig met de VR-bril en divers folder- en postermateriaal om VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl de leerlingen meer over de binnenvaart en de opleidingsen beroepsmogelijkheden te vertellen en hen zelf virtueel een stukje te laten varen. Daar werd veelvuldig en enthousiast gebruik van gemaakt. BBL-informatiemarkt Vandaag (dinsdag 24 april) vindt in het WTC in Rotterdam een informatiemarkt plaats speciaal voor BBLleerlingen van alle niveaus. Diverse onderwijsinstellingen namen deel aan dit event, in samenwerking met partners in Rotterdam om de Rotterdamse arbeidsmarkt te stimuleren. Naast Zadkine, Albeda en TCR (Techniek College Rotterdam) waren ook de mbo-instellingen STC, Lentiz en Wellant De doop van de Werkendam werd aangegrepen voor promotie van de binnenvaart onder 120 vmbo-scholieren. (foto BVB) vertegenwoordigd. Bezoekers aan de infomarkt waren leerlingen die al ingeschreven staan op een onderwijsinstelling, maar nog geen werkplek hebben, en daarnaast ook potentiële leerlingen voor BBL en andere werkzoekenden. De beurs was ingedeeld in pleinen: Zorg en Welzijn, Handel & Horeca, Voeding & Leefomgeving en Haven & Techniek. Op deze pleinen was een (breed) aanbod van verschillende soorten bedrijven uit de bedrijfstak van dat plein. Het BVB stond bij Haven & Techniek om aandacht te geven aan een baan in de binnenvaart. We trokken hierin op met binnenvaartvlogster Liana. Met veel enthousiasme en informatiemateriaal hebben we de sector onder de aandacht gebracht en de mogelijkheden voor een carrière in de binnenvaart in de kijker gespeeld. Arbeidsmarktagenda Maandag 16 april vond een voortgangsoverleg plaats voor de werkgroep die aan de strategische arbeidsmarktagenda werkt. Achter de schermen heeft het BVB, in samenwerking met Koninklijke BLN- Schuttevaer, de resultaten uit de kick-off in februari verwerkt en in een conceptagenda gegoten. Dit concept is op detailniveau doorgenomen en wordt door de diverse partijen uit de werkgroep aangevuld en aangescherpt. Zo wordt het een breed gedragen agenda waar iedereen zijn steentje aan bijdraagt en zich in kan vinden. Eind mei zal de agenda tijdens de beurs in Gorinchem aan de sector gepresenteerd worden. Tevens spreken de diverse betrokken partijen uit de sector die dag hun commitment uit om de agenda samen uit te gaan voeren. We zullen u tegen die tijd nader informeren. Hou dinsdag 29 mei van 10.00 tot 13.00 uur alvast vrij in uw agenda.

De Binnenvaartkrant 18 24 april 2018 feliciteert Paans Van Oord van harte met kraanschip “De Werkendam” www.mteck.nl

Binnenvaartkrant