Views
4 years ago

2018-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Jaar
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Bedrijf
  • Boord

De Binnenvaartkrant 4 13

De Binnenvaartkrant 4 13 maart 2018 Overslagbedrijf Speksnijder vof Te Koop kraanponton Sanitas Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) mit Patent bis Mannheim für einen Koppelverband in der Trockenschifffahrt (186 m x 11,45 m) Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Lengte: 30 m. - Breedte: 9 m. BJ 1991 Kruiplijn 7,2m. Voorzien van woning, werkplaats en verhaallieren. Met PLM draadkraan type 520 van 2006. 5 ton tot 20 meter. Gieklengte 26 m. Verhoogde cabine. Incl. div. grijpers. Met werk. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar 0651 809092 of 0620 704015 Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl De beste stuurlui staan niet aan wal Wechseln Sie den Kurs Ihrer Karriere RsR Nemo Ltd. is de aanbieder van nautisch management voor de binnenvaart riviercruiserederijen. Op dit moment beheert RsR Nemo Ltd. meer dan 26 riviercruiseschepen en is met een medewerkers aantal van meer dan 220 één van de grootste nautisch management bedrijven voor de riviercruisevaart. Voor onze klanten zijn wij op zoek naar: 1 e en 2 e Kapitein • i.b.v. Rijnpatent min. tot Mannheim • Donaupatent is een pré • Ervaring in de passagiersvaart • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal • Representatief uiterlijk • Goede vrijetijdsregeling en salariëring • Zwitsers contract Bent u de juiste persoon voor één van bovengenoemde functies, dan kunt u uw sollicitatie richten aan: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | pz@rsrnemo.com Voor meer informatie: +31 621839314 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld! RsR Nemo Ltd. ist der Anbieter von nautische Management für Flusskreuzfahrtunternehmen. Zu diesem Zeitpunkt führt RsR Nemo Ltd. mehr als 26 Flusskreuzfahrtschiffe und ist mit einer Anzahl von mehr als 220 Mitarbeitern eine der größten Managementgesellschaften für die Flusskreuzfahrt. Wir suchen: Steuermann • i.b.v. Rhein- und/oder Donaupatent ist ein Vorteil • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Matrose/Motorwart • i.b.v. ein Dienstbuch mit der Rhein und Donau Qualifikation Matrose und Motorwart • Kenntnisse der Deutschen und/oder Englischen Sprache • Repräsentatives Erscheinungsbild • Gutes Freizeitschema und gute Entlohnung Sind Sie die richtige Person für eine der oben genannten Positionen dann senden Sie bitte Ihre Bewerbung an: RsR Nemo Ltd. | A1 Agias Zonis & Thessalonikis street | Nicolaou Pentadromos Center Block A, Floor 7, Office 708 | 3025 Limassol, Cyprus | pz@rsrnemo.com Für weitere Informationen: +31 621839314 Keine Akquisition über diese Anzeige durch Personalvermittlungen erwünscht! Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM Nautical Expertise for Maritime Operations WWW.RSRNEMO.COM

De Binnenvaartkrant 5 13 maart 2018 Maritieme topregio wil passende opleiding DOOR JOHAN DE WITTE Hoe kunnen we met het bieden van de juiste leerstof studerenden motiveren om de maritieme en technische ontwikkelingen van morgen beheersen? Een vraag die politici uit de Drechtsteden en vertegenwoordigers van opleidingscentra en maritieme bedrijven woensdag 7 maart samen probeerden te beantwoorden. Uit deze ‘trechter aan kennis’ kwam niet de ultieme oplossing; het besef van urgentie is wel duidelijk aanwezig. Gemeente Hardinxveld-Giessendam organiseerde een bijeenkomst bij Den Breejen Shipyard. Centraal thema was de behoefte aan een passende opleiding voor de maritieme topregio die het gebied van de Drechtsteden, Gorinchem en Werkendam samen vormen. Ilona den Breejen heette als gastvrouw de meer dan honderd deelnemers welkom. Gastspreker Kommer Damen van de gelijknamige scheepsbouwgroep vond het niveau van stageplekken in het algemeen onvoldoende. Juist daar filter je de beste krachten uit. Hij suggereerde om reclame te maken voor technisch onderwijs met eventueel baangaranties. De scheepsbouwportefeuilles zijn weer gevuld, hoe krijgt de sector voor het werk de goede mensen? Buitenlands personeel is ‘second best’. Een technische opleiding voor Nederlandse jongens en meisjes is de kans van hun leven voor carrière. Erik van Noordenne vraagt Kommer Damen naar diens ervaringen. (foto’s Johan de Witte) Leren moet aantrekkelijk zijn, volgens Corné Hulst van het STC. Het STC heeft over de opleidingsbehoefte van de regionale maritieme, technische en logistieke sector een lijvig onderzoeksrapport samengesteld. Sluiten onderwijs en trainingen aan bij het bedrijfsleven is hierin een van de vragen. Met ‘nee’ als antwoord. Alle zeilen bijzetten Hoe leid je mensen op, welk niveau vraagt het bedrijfsleven? Nu en in de toekomst. De leerstof moet de technologie volgen en moet naar het niveau van hbo+, maar tegelijkertijd is er bijvoorbeeld ook vraag naar technisch opgeleide chauffeurs. Het onderwijs moet net als het bedrijfsleven innoveren. De school moet naar de klant toe en werkgevers moeten naar de school om studenten een baan te bieden. Karin Struik van Werkendam Maritime Industries zet alle zeilen bij om de aandacht van de pers te vangen en haar punt te maken. Ze is niet bescheiden in haar doelen en nodigt bij de oplevering van een schip scholen uit. In ruil ontvangt zij verrassende reacties van geïnteresseerde jongelui. Struik motiveert en informeert jonge mensen die overwegen voor de scheepsbouw te kiezen. Het onderwijs worstelt ook met het aantrekken van goede docenten. Dagvoorzitter Erik van Noordenne, directeur van Bouwmensen Zuid-Holland Zuid, het opleidingscentrum voor de bouw in de regio Drechtsteden, daagde bedrijven uit om mee te doen aan educatie. Bedrijven willen investeren in opleiding, training en het tewerkstellen van studenten. De overheid moet dan wel een zetje geven en ‘verstandig versterken’. Kijken wat partijen samen kunnen doen, aldus Van Noordenne. Niet denken in tegenstellingen. De maritieme cluster in de regio is van wereldklasse; het is de uitdaging om dat zo te houden. Complex Na twee uur informatie en debat wordt duidelijk hoe complex het is om in de maritieme maakindustrie kandidaten zodanig op te leiden dat ze met de techniek van morgen overweg kunnen. In de binnenvaart zijn er opleidingsmogelijkheden voldoende – de motivatie en vakbekwaamheid van instromers zijn echter onvoldoende. Opmerkelijk was dat de binnenvaart als belangrijke opdrachtgever voor de maritieme maakindustrie in de Drechtsteden en Werkendam deze middag vrijwel niet genoemd werd en ook nauwelijks vertegenwoordig was. In de kern draait het om scheepvaart. Zonder scheepvaart zijn de scheepsbouw en gelieerde maakindustrie én de opleidingen daarvoor namelijk overbodig! De inspanning van het STC en andere organisaties voor het opleiden van varenslieden is groot. De omvang van daadwerkelijk afgeleverd personeel dat ook nog op het water blijft werken, is echter gering. Evenwel zijn er geen scheepvaartondernemers en hun vertegenwoordigers present bij dergelijke bijeenkomsten. Gastvrouw Ilona den Breejen heette de meer dan honderd deelnemers welkom. Gerard Kester leidt ESO Gerard Kester is benoemd als de nieuwe secretaris-generaal van de ESO. Hij is de opvolger van Hester Duursema. Duursema stopt binnenkort als algemeen directeur van Koninklijke BLN- Schuttevaer, dat aangesloten is bij de ESO. Kester werkt daar als beleidsadviseur. De benoeming werd bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ESO op 26 februari. Voorzitter Christiaan van Lancker sprak lovende woorden over Duursema. Hij vatte haar bijdrage samen als “subliem”. Gerard Kester. (foto BLN-Schuttevaer) Duursema zei op haar beurt dat ze haar opvolger helemaal bij de ESO vindt passen: “Gerard heeft niet alleen ongelofelijk veel kennis van de binnenvaart, maar hij heeft ook nog eens enorm veel hart voor de sector. Dat zijn dingen waar ESO om bekend staat: passie en kennis van zaken.” Kester is al tientallen jaren betrokken bij de binnenvaart. Eerst in dienst van de ONS, later bij Kantoor Binnenvaart en BLN- Schuttevaer. Eind jaren 70 was zijn eerste klus om ervoor te zorgen dat vrouwelijke bemanningsleden een gelijke positie kregen als hun mannelijke collega’s. “Rijnbruggen verkeren in zorgwekkende toestand” De Unie van Europese Industrieen Handelskamers (UECC) maakt zich grote zorgen over de toestand van de bruggen over de Rijn. Een deel van de Rijnbruggen verkeert volgens de UECC in zeer slechte staat. De UECC roept de Rijnoeverstaten op om vernieuwingen sneller te plannen en uit te voeren. 25 snelwegbruggen en drie spoorbruggen dreigen de komende jaren volledig of gedeeltelijk gestremd te moeten worden voor het verkeer. Tussen Rotterdam en Bazel zijn er 95 bruggen over de Rijn. 28 hiervan zijn volgens de UECC dringend aan renovatie toe. Het gros hiervan ligt in Duitsland. In Nederland gaat het om bruggen bij Gorinchem (A27), Dordrecht (N3), Alblasserdam (N915) en Rotterdam. Rijnoeverstaten moeten snel in actie komen vindt de UECC. Het zou grote economische gevolgen hebben als bruggen in de toekomst deels of zelfs volledig moeten worden gesloten voor het verkeer. In Duitsland was dat de laatste jaren al vaak het geval. Veel animo voor Binnenvaartvlog.nl De op 27 februari gelanceerde website Binnenvaartvlog.nl wordt volop bezocht door mensen binnen en buiten de branche. Er hebben zich inmiddels ook al nieuwe vloggers gemeld die bijdragen gaan leveren. De filmpjes stromen binnen en de vloggers krijgen veel positieve reacties. De website verzamelt uiteenlopende vlogs en video’s die het leven in en rond de binnenvaart laten zien. Op een positieve manier, maar wel realistisch. Het doel is op die manier met name jongeren van de wal inzicht te geven in het werken en leven in de binnenvaart. Daardoor worden ze wellicht enthousiast voor een maritieme carrière. Binnenvaartvlog.nl is een initiatief van deze krant. “Als krant zijn we natuurlijk nauw verbonden met de branche en de mensen die er in werken en ondernemen”, vertelde commercieel manager Ken Rijkers in de editie van 27 februari. “We zijn trots op de binnenvaart en willen dat meer mensen zien en ervaren hoe mooi en belangrijk de branche is. Maar er is ook een enorm personeelstekort en dat levert een serieus probleem op. "Wij willen een rol vervullen in het helpen oplossen daarvan. Door de video’s kunnen jongeren zien hoe afwisselend en leuk het werk in de binnenvaart is – aan boord maar ook bij bedrijven aan de wal. Daar moeten ze toch wel enthousiast van worden…Hopelijk vergroot daardoor de instroom.” Die interesse is er, zo is aan het gedrag en de reacties van de bezoekers van Binnenvaartvlog.nl af te lezen. “Er wordt na een filmpje vaak doorgeklikt naar het menu over carrière en opleiding en op de beschikbare mogelijkheden en links geklikt. We krijgen uit alle hoeken van het land, en zelfs België, opleidingsmogelijkheden aangeboden om onze website uit te bouwen. en dat is mooi, want we willen dit op de eerste plaats samen met de hele branche doen”, besluit Rijkers. www.binnenvaartvlog.nl

Binnenvaartkrant