Views
2 years ago

2018-06 OSD Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Onze
  • Jaar
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schip
  • Bedrijf
  • Boord

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 13 maart 2018 TE KOOP Sleepduwboot Afm. 23m x 5,70m x 2,20m Motor 730 pk gm Kijkhoogte 9 meter Evt. met werk financiering mogelijk Evt. voor mogelijkheden starter Inruil mogelijk Tel: +31653153374 Email: Oossi@planet.nl Gevraagd op MTS-OASE: KAPITEIN Met Rijnpatent tot minimaal Mannheim, ADN,RADAR, en Marifoon. Tankvaart, vaarschema 14 op en 14 af. Loon is n.o.t.k.. Voor contact: Wichard van Huizen Telefoonnr: +31624258095 E-mail: vanhuizenshipping@hotmail.nl Overslagbedrijf Speksnijder vof Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met drie kraanpontons in Amsterdam. Voor deze kraanpontons hebben wij de volgende vacatures: kraanmachinist, schipper, bobcatrijder/ tremmer Werkzaamheden in de haven van Amsterdam voor overslag bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u, net als wij, dat werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het draaien met draadkraan/ varen met ons eigen materiaal/ rijden op de schrankladers, onderhoud/ tremwerkzaamheden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn. Functie eisen; Voor de vacature schipper: in bezit van vaarbewijs Voor de overige vacatures: rijbewijs en ervaring in bulk overslag en scheepvaart. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO, ploegentoeslag en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn, een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding plus voedingsregeling. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar 0651 809092 of 0620 704015 Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl SCHEEPSMAKELAAR In opdracht van Meester Patrick De Ferm, AAK Advocatenkantoor, in zijn hoedanigheid van Curator van het faillissement van Wiltra NV, veilen wij de Duwsleepboot “RAM” Afmetingen: L: 11,76 m - B: 3,36 m – D.: 1,26 m Bouwjaar: 1972 te Sliedrecht, bij J. Schlieker & Zn Hoofdmotor: Fabr.: GM, kW: 177/240 pk, type: 8V71N Keerkoppeling: Fabr.: Twin Disc - Type: MG 509 – red.: 4,9/1 Stuurwerk: hydraulisch, één roer Elektriciteit: 24 V Woning: Stuurhut met zitbank en keukenblok Stuurhut: verhoogde stuurhut, bovenbouw klapbaar Ankerlier: 1 hekanker met draadlier Koppellieren: 2 met elektromotor Certificaten: CBB geldig tot 12/04/2024 met duwbijlage Diktemeting: vlakrapport aanwezig Ligplaats: op het Albertkanaal boven sluis Genk, R.O. Bezichtiging: zonder afspraak op 17+19+23/03/2018 van 11.00 tot 15.00 uur Biedingen aan: Theo Moons via e-mail: theomoons@skynet.be of Fax: +32 11 422152 Info: Theo Moons, 7/7 bereikbaar tel.: +32 475 499448 of +31 611 370447 Afsluitdatum van de biedingen: 30/03/2018 om 18 h De omschrijving wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het vaartuig zich bevindt. Deze staat is goed gekend door de Koper, met alle zichtbare en onzichtbare gebreken, zonder enige garantie door de Verkoper. De verkoop geschiedt onder de volgende voorwaarden: - Met goedkeuring van de Curator en de Rechter-Commissaris. - Door het faillissement gebeurt de verkoop onder toezicht van de Rechtbank. - Eventuele tussentijdse verkoop door de Curator is mogelijk. - Levering voor vrij en onbelast. Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer u. Steuerleute (m/w) mit Patent bis Mannheim Arbeitsplatz: Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Containerschiff Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek

De Binnenvaartkrant 11 13 maart 2018 Binnenvaart European Centre of Excellence: De vlag is gezet DOOR JOHAN DE WITTE De Economic Development Board Drechtsteden heeft Cees-Willem Koorneef gevraagd om het actieplan uit te voeren waarmee het Binnenvaart European Centre of Excellence in de Drechtsteden (BCoE) gerealiseerd wordt. Voluit klinkt BCoE ambitieus; het gaat dan ook over scheepvaart ‘die niet binnen grenzen blijft’ en waarbij de kennis van de scheepvaartondernemer centraal staat. Gezonken door de vorst De Flandria, de voormalige R. van Hasselt, is gezonken in het ijs. Het schip (het middelste op de foto) hangt in de haven Oude Zeug bij Wieringerwerf aan de trossen van zusterschip C. Bosman. Het dek stond onder water. De schepen hebben lange tijd aan de kade bij Mammoet gelegen in Lelystad. Later verhuisden zij naar Lemmer, in de haven van VEKA. Cees-Willem Koorneef: “Ondernemers moeten elkaar kunnen vinden en versterken.” (foto Johan de Witte) Koorneef bezoekt komende maanden de maritieme branche, verzamelt kennis over onder andere techniek, bedrijfsopvolging, problematiek, visie op innovatie en andere ondernemersvraagstukken. Het is zijn taak om de scheepvaartondernemer met de juiste andere bedrijven en overheidsinstellingen in contact te brengen en de weg te effenen voor verwerkelijking van ideeën. Het BCoE zelf is geen organisatie, maar een optelsom van projecten en een bundeling van expertise waarbij de ondernemer leidend is en het schip primair. Het heeft geen projectenbudget; investering moet uit de branche zelf komen. Koorneef kent de ins and outs van scheepvaart. Hij was onder andere senior inspecteur Gevaarlijke Stoffen & Milieu, nadien hoofd Inspectie bij het Havenbedrijf Rotterdam. Wanneer er iets in de haven misging, stond hij ‘aan dek’. In de haven is elk schip eigen grond of een stukje buitenland, waar je diverse culturen tegenkomt. Als actief inspecteur sprak en werkte hij met de bemanning om ervan te leren. De mens achter het bedrijf is zijn motief. Dat het BCoE overeind staat en binnenvaart een eigen ‘diplomaat’ heeft, is uniek. Koorneef vraagt medewerking om een succes te maken van dit prijzenswaardig initiatief van de Economic Development Board Drechtsteden. Inmiddels lagen ze naast Jongert in de haven bij Wieringerwerf te wachten op een restauratie. Onbekend is wie nu de eigenaar is van de schepen. In 2013 redde Jan van Seumeren de voormalig stoomschepen Flandria en C. Bosman van de sloop. Beide schepen werden in 1915 gebouwd bij J. & K. Smit’s Scheepswerven te Kinderdijk. Ze hebben tot Wat waren uw bevindingen na de onderzoeksfase? “Afstand tussen ondernemers onderling, maar zeker naar de innovatieprogramma’s en kennis instellingen is groot. De binnenvaart is niet een gezamenlijke sector, maar ieder voor zich. Dat bundeling van kennis, krachten, innovatie en marktmodellen niet voldoende is omdat ondernemers vaak te druk zijn met ondernemen en aan boord zijn. Dat het idee van een centrum/ netwerk ‘voor en door de ondernemer’ aanspreekt. Evenals een kleine en lichte organisatiestructuur, voorsorterend op de rest van het ecosysteem (EICB, onderwijs, Innovation Quarter et cetera). Dat dit Centre of Excellence niet moet concurreren met het bestaande ecosysteem.” Is de sector verdeeld? “Scheepvaartondernemers zijn in september 1959 dienst gedaan op de veerdienst Enkhuizen-Stavoren. De Flandria is later in Antwerpen gaan varen als passagierschip en de C. Bosman is lange tijd gebruikt als opleidingsschip Nederlander. “Ze mogen de schrootbak niet in”, zei Van Seumeren in 2011 nog. “Ze moeten gerestaureerd worden.” (tekst en foto Evert Bruinekool) de regio niet goed zichtbaar. De Ondernemersvereniging Zwijndrecht vraagt mij hoe dit kan en dat in Zwijndrecht, thuishaven van de binnenvaart! Dat ga ik met het BCoE anders aanpakken; ondernemers moeten elkaar kunnen vinden en versterken.” Kennis delen en saamhorigheid tussen ondernemers is heel belangrijk. Innovatie, verduurzamen en bedrijfsopvolging is het waarborgen van toekomst. Het vraagt Paspoort Cees-Willem Koorneef is een Zwijndrechter met roots naar het Develstein College. Hij begint bij de Marechaussee (waar hij onder andere bij de inlichtingendienst werkte) en leert Russisch. Daarna is hij werkzaam bij de Douane Rotterdam. In 1990 start hij bij het Havenbedrijf Rotterdam als controleur Gevaarlijke Stoffen. Hij blijft er 25 jaar in diverse functies, doorloopt een strakke carrière en verlaat het bedrijf als hoofd Inspectie. Als zelfstandig adviseur werkt hij via AddVision uit Vlissingen, gespecialiseerd in projectontwikkeling en managementondersteuning. Hiervoor treedt hij op als interimmanager, begeleidt onder andere maritieme startups en bedrijven. om informatie en durf evenals het een grote financiële impact heeft. Ondanks veel vakkennis lopen ondernemers hierbij soms tegen problemen aan en kan hulp welkom zijn. Onze wereld verandert snel, ideeën implementeren verlangt een groot netwerk. Dat matcht niet altijd met het DNA van een scheepvaartondernemer, echter als je elkaars concurrent bent, vraagt vooruitgang juist om ondernemen! Cynisme moet overboord. Geef het BCoE een kans. Durf te delen waar je mee zit. Voor vraagstukken waar je niet uitkomt, is wellicht verandering van beleid de oplossing. Realiseer je dat innoveren zonder dat het milieu er iets mee opschiet, niets met duurzaamheid van doen heeft. De afstand tussen overheden en ondernemers is vaak groot; Koorneef kan daar verandering in brengen. Hiervoor hebben de Drechtsteden alles op de plank liggen. Het Centre of Excellence zal voorsorteren met concrete ondernemersvraagstukken op de bestaande en erkende instituties van belangenorganisaties, kennisinstellingen en overheden. Niettemin staat of valt het initiatief met goodwill uit de sector. De manager heeft als voormalig gevaarlijke-stoffen-man ‘chemie’ met de scheepvaart. Hij heeft echter ‘zuurstof’ nodig voor verbindingen en acties! Hij vindt het boeiend om lastige dingen inzichtelijk te maken en private en publieke partijen c.q. projecten aan elkaar te knopen. Het publieke belang dienen loopt als een rode draad door zijn carrière. Sinds januari 2018 is hij manager bij het Binnenvaart European Centre of Excellence. Hobby’s zijn fitness, duiken en reizen. Hij is voorzitter van basket ballclub Forward Lease Rotterdam die uitkomt in de Eredivisie. Speelt keyboard in twee bands. Bach beschouwt hij als z’n muzikale basis. Heeft passie voor topsport en is alleen onbereikbaar als Feyenoord speelt. Hij woont samen met zijn partner en dochter in Zwijndrecht en is trots op z’n studerende dochter. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant