De Binnenvaartkrant 22 13 februari 2018 Koedood Dieselservice realiseert duurzame innovatie met resultaat op kvb Panerai Duurzaamheid en innovatie gaan hand in hand bij Koedood Dieselservice. Ook opdrachtgevers hechten steeds meer waarde aan die kwaliteiten. Zo ook rederij Ruijven B.V. die zelf een groene innovatieve toepassing aandroeg voor de machinekamer haar nieuwe koppelverband Panerai I en II. In nauw overleg met de klant én met Concordia en CCM3, waarmee we dit project samen uitvoerden, werd een passende oplossing uitgewerkt en geleverd. THINK INNOVATE CREATE THINK Samen kun je meer. Door vooraf alles uit te denken en heldere afspraken te maken hebben Concordia, CCM3 en Koedood Dieselservice het koppelverband Panerai 1 + 2 gerealiseerd. Op twee verschillende locaties welteverstaan. Het bleek namelijk het meest praktische om de duwbak op de werf in Werkendam te bouwen en het motorschip bij ons in Hendrik-Ido-Ambacht. Wij verzorgden immers ook de voorstuwing en alles wat daarmee samenhangt. En dat was nog wat, want naast de twee Mitsubishi-motoren (S12 MPTAW, elk goed voor 1.040 kW bij 1.650 toeren) installeerden we ook de Emigreen NOx-katalysator, die nog eens extra is voorzien van een Orcan ePack restwarmte-terugwininstallatie. INNOVATE Rederij Ruijven B.V. heeft uit oogpunt van kostenbesparing en duurzaamheid gekozen voor een Orcan ePack restwarmte-terugwininstallatie. Dit is een warmtewisselaar die zorgt voor een hogere energie-efficiëntie. De innovatieve technologie maakt het mogelijk om een deel van de restwarmte uit de uitlaatgassen te benutten. Die kan worden omgezet in elektrische of mechanische energie. We hebben het Orcan ePack gecombineerd met de door ons geleverde Emigreen-installatie. Dat maakt de Panerai niet alleen zuiniger maar ook groener. CREATE De Mitsubishi-motoren vormen samen met de Emigreen-installatie en het Orcan ePack een betrouwbare en zo duurzaam mogelijke constellatie. Die vertaalt zich in minder brandstofverbruiken een lagere uitstoot van zowel CO2 als NOx. De ePack is gekoppeld aan de krukas van de motor en levert zodoende extra vermogen voor de schroef. Daarnaast kan de door de ePack opgewekte elektriciteit worden gebruikt om het boordnet te voeden.
De Binnenvaartkrant 23 13 februari 2018 Innovatieve restwarmte-terugwininstallatie aan boord van koppelverband Panerai DOOR JAN HOEK Op locaties die zo’n 40 kilometer van elkaar liggen een koppelverband afbouwen op zo’n manier dat beide schepen één geheel vormen, vereist goed overleg en de nodige flexibiliteit. Dat deze werkwijze in de praktijk goed mogelijk is, werd bewezen met de afbouw van koppelverband Panerai I (3.334 ton) en II (2.487 ton), een uitbreiding van de vloot van de Werkendamse rederij Ruijven. De Chinese casco’s werden geleverd door Concordia Werkendam, de afbouw van het achterschip werd in Hendrik-Ido- Ambacht verricht door Koedood Dieselservice en de bak werd in Werkendam door CCM3 afgebouwd. Een noviteit aan boord van het koppelverband is het gebruik van de Orcan ePack restwarmte-terugwininstallatie. Met deze technologie wordt de restwarmte gebruikt om het brandstofverbruik van de motoren omlaag te brengen. In combinatie met de door Koedood geleverde Emigreen-installatie is de Panerai niet alleen zuiniger maar ook groener. De werfproefvaart van de Panerai ging uitstekend, maar vlak voor de geladen proefvaart ging het mis… Als je met een binnenvaartschip het landelijk nieuws haalt, is er veelal sprake van een probleem. Dat was ook nu het geval. Gertjan de Gelder, senior salesmanager bij Koedood, vertelt daarover: “Op maandag 18 december zouden wij de geladen proefvaart houden met het nieuwe innovatieve koppelverband Panerai. Op zaterdag 16 december hebben wij met een leeg schip eerst onze werfproefvaart gehouden en dat is allemaal goed en tot volle tevredenheid verlopen. Aansluitend aan de werfproefvaart is de Panerai naar de Dintelhaven gevaren en heeft daar als verband met twee extra bakken circa 11.000 ton kolen geladen.” Maandagmorgen vroeg zou het verband zich naar de voorhaven van de Volkeraksluizen verplaatsen om de hele delegatie aan boord te nemen voor de officiële proefvaart bij Tiengemeten. De Gelder vervolgt: “Alleen liep dat geheel anders; het Orcan-systeem was nog niet geheel afgenomen en via dat systeem is er gedurende de nacht water in de machinekamer terecht gekomen. Toen dat bekend werd bij de bemanning is er direct adequaat gereageerd en is door het juiste handelen erger voorkomen. RWS en de pompboot uit Dinteloord zijn nog wel ter plaatse geweest. Door de bijzondere samenwerking van de bemanning van de Panerai, Oechies, EMS en Koedood hebben ze aan het einde van de dag de beide motoren weer draaiende gekregen. Het gehele verband is Aan kvb Panerai I en II leverden onder andere: op eigen kracht vertrokken naar Duisburg om te lossen.” Aansluitend ging de Panerai weer naar Koedood om de, vooral elektrische, schade te repareren en onderdelen te vernieuwen. De proefvaart werd uitgesteld tot 29 januari. Die keer verliep alles prima. Samenwerking Naast de complete afbouw van de Panerai I leverde Koedood onder meer de twee Mitsubishi S12 MPTAW motoren van 1.040 kW en 1.650 toeren en de in de Emigreen NOx-reinigingsinstallatie ingebouwde warmte wisselaar. Henri Kruisinga, afbouwbegeleider namens Koedood, roemt de samenwerking tussen Concordia, CCM3 en Koedood tijdens de afbouwperiode van de Panerai. “Er was voortdurend sprake van goed overleg en er werd niet weggelopen bij problemen. En als er al iets was, dan werd het altijd tot tevredenheid van alle partijen opgelost. Het achterschip (106 x 11,45 meter) en de bak (76 meter) vormen één fraai geheel.” Ceylan Düzdüsen heeft 25 jaar ervaring in de binnenvaartbranche en is tegenwoordig managing director van CCM3 uit Werkendam. Hij zegt: “Wij hebben in opdracht van Concordia het ‘voorschip’ afgebouwd. We hebben de pompen, generatoren en motoren, waaronder een Mitsubishi S6A3 van 664 pk, en het leidingwerk geïnstalleerd.” “We noemen ons innovatieve specialisten, waarbij leidingwerk een van de specialiteiten van CCM3 is. Naast het opmeten en ontwerpen verrichten we met ons eigen team ook de constructie- en installatiewerkzaamheden. Aan boord van de Panerai II hebben (foto Jan Hoek) we verder het nodige staalwerk gedaan en de aluminium vloer gemaakt.” Orcan ePack en Emigreen Orcan Energy AG uit München ontwikkelt restwarmte-terugwininstallaties met de productienaam ePack. Die gebruiken restwarmte van de scheepsmotoren. Op uitdrukkelijk verzoek van rederij Ruijven is het systeem aan boord van de Panerai geïnstalleerd. Met deze technologie is het mogelijk om de CO 2 -voetafdruk van een schip significant te verkleinen en is er sprake van gemiddeld 8 procent brandstofbesparing. Henri Kruisinga zegt over de innovatieve en duurzame techniek: “Dit systeem, waarbij de installatie van een speciaal hiervoor ontworpen generator een onderdeel vormt, is nieuw in de binnenvaart maar wordt al langer met succes toegepast in grote olietankers alsook elektriciteitsinstallaties. Aan boord van schepen wordt met het ePack de restwarmte-energie in uitlaatgassen van de verbrandingsmotor, die normaal gesproken verloren gaan, voor een deel teruggewonnen.” Hermann Iding van Orcan Energy meldt als aanvulling: “Hiermee geven we de ORCtechnologie (Organic Rankine Cycle, red.) een toepassing binnen de scheepvaart. Door het ePack-systeem wordt een koudemiddelvloeistof, dat ook wordt gebruikt in bijvoorbeeld koel- en vrieskasten en airco’s, door het motorkoelwater en de uitlaatgassenwarmte onder een druk van 20 bar verhit tot zo’n 140°C. De druk wordt achtergelaten in de stroomexpander, die hierdoor met bijzonder veel kracht begint te draaien. Via de aan het systeem gekoppelde krukas van de motor wordt de schroef aangedreven. Omdat de motoren in dit geval enigszins worden ontzien, is er sprake van minder brandstofverbruik.” Het via het ePack opgewekte vermogen (max 100 kW) kan met behulp van een hydraulisch aangedreven generator via de bakboordmotor gebruikt worden om het boordnet te voeden. De unieke samenwerking tussen Koedood, Concordia, CCM3 en later ook de bemanning van de Panerai, Oechies en EMS in combinatie met het gebruik aan boord van het Orcan ePack en de installatie van Emigreen maken het koppelverband Panerai niet alleen een spraakmakend innovatief koppelverband, maar ook zuinig en groen. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@electricmarinesupport.nl www.electricmarinesupport.nl Wij bedanken Ruijven B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen kvb Panerai 1 en 2 een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Koedood Dieselservice B.V. - Complete afbouw; - Schip: 2x Mitsubishi S12R-Z3MPTAW-2 (1040 kW @ 1650 omw/min; - 2x Masson Marine W5200 red. 4,962:1; - 1x Mitsubishi S6A3-MPTAW (boegschroef) - Bak: 1x Mitsubishi S6A3-MPTAW (hekschroef) - 1x Mitsubishi S6A3-MPTAW (boegschroef) Concordia Damen Levering casco en afbouw. CCM3 Pompsysteem, aluminiumvloer en afbouw machinekamers. All Pumps Holland B.V. Complete pompen pakket inclusief appendages. Alphatron Marine B.V. 2x JMA-610 radars MFM-line navigatie apparatuur Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. - Twee efficiency PACKS (restwarmtegeneratoren) t.b.v. CO 2 -reductie en brandstofbesparing (6-9%); - Twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven t.b.v. CO 2 -reductie en brandstofbesparing. Orcan Energy AG Ontwerp en productie van twee efficiency PACKS (restwarmtegeneratoren) t.b.v. CO 2 -reductie en brandstofbesparing (6-9%). VICUSdt Ontwerp en productie van twee CFD geoptimaliseerde scheepsschroeven t.b.v. CO 2 -reductie en brandstofbesparing. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers Blommaert BVBA - Boordlichtsteunen; - Improval Voormast; - Stuurhuttrap; - Heklichtbeugel Isis; - Boordlichtvleugels Portello; - Dakradarmast Futura; - Telescoop radarmast RVS. ClimaLogic B.V. - Airco-installatie; - Machinekamerventilatoren; - RVS afsluitbare roosters; - Ruimventilatoren; Dutch Marine Technology B.V. Nautisch apparatuur. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Electric Marine Support Binnenvaart B.V. (EMS) Complete elektrische installatie. Hoko Installatiebedrijf Al het loodgieterswerk. Licorne Petroleum Nederland BV Q8. Orlaco Products B.V. CCTV systeem. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. Tresco Engineering bvba Tresco Navigis. Van der Velden Marine Systems - Stuurpaneel: SP2700; - Hydraulisch aggregaat: type HPP2700-360} 2-1-0/11 kW; - Roeraandrijving: 4 DWKK 6080/75; - Hydrodynamische profielroeren: 4 stuks XR 200/1700. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. - Autokraan 20 mtr. 2000 kg; - Ankerlieren-koppellieren; - Hefkolom-stuurhuis. Van Wijk Stuurhuizen B.V. Aluminium bovenbouw en aluminium deuren. Veth Propulsion B.V. - 1 Veth-Jet, type 4-K-1300 (396 kW/1800 rpm); - 1 Ballastpomp. VE woning en scheepsstoffering Ve-screen zonwering t.b.v. stuurhuis. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl