Views
3 years ago

2018-03 Innovatie

  • Text
  • Schepen
  • Jaar
  • Januari
  • Haven
  • Procent
  • Onze
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Miljoen
  • Sluis

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 30 januari 2018 Was verlangen wir von Ihnen: • Rheinpatent bis Mainz und / oder Donau (strecken) patent • Erfahrung in Führungspositionen • Gute kommunikative und repräsentative Fähigkeiten • Gute Sprachkenntnisse in Deutsch oder Englisch Rivertech versorgt mit ihrem Team überwiegend das Nautische und Technische Management für Luxus Flusskreuzfahrtschiffen. Die Schiffe innerhalb unsere Flotte fahren auf dem Rhein, Main und Donau Wegen Ausbreitungen sind wir auf der Suche nach: Erste und Zweite Kapitäne Für diese Positionen suchen wir jemanden mit Erfahrung in der Flusskreuzfahrt und minimal Rheinpatent und / oder Donaupatent Unser Angebot: • Gute Arbeitsbedingungen in ein motiviertes Team • Freizeit: 2-2 / 4-2 / 4-4 • Professionelle Unterstützung • Schweizer Vertrag • Komplette Sozialleistungen • Attraktives Gehalt Wir würden uns freuen über Bewerber aus der Fracht,- Tankschifffahrt, welche eine Karriere auf Flusskreuzfahrtschiffen Überwegen! Rivertech BV Delta 60, 6825 MS Arnhem T +31 (0)26 362 03 40 E info@rivertech.nl Nautical Manager: Richard Wubbeling Kom jij ons team versterken? Ben jij representatief, stress-bestendig, Ben communicatief jij representatief, vaardig stress-bestendig, en hou je van communicatief een dynamische vaardig werkomgeving? en hou je van een Dan dynamische zijn wij op zoek werkomgeving? naar jou! Dan zijn wij op zoek naar jou! KAPITEINS (Grootvaarbewijs A/B, binnenvaartdiploma, radardiploma binnenwateren, Marifoon certificaat) KAPITEINS (Grootvaarbewijs A/B, binnenvaartdiploma, radardiploma MATROZEN binnenwateren, (Dienstenboekje Marifoon matroos, certificaat) BHV) MATROZEN (Dienstenboekje matroos, BHV) STEWARDS (BHV) STEWARDS (BHV) Wil jij deel uitmaken van het Waterbus-Team? Stuur dan snel je CV met een duidelijke foto naar Wil jij deel uitmaken van het Waterbus-Team? INFO@DEWATERBUS.BE Stuur dan snel je CV met een duidelijke foto naar INFO@DEWATERBUS.BE Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 11 30 januari 2018 Zesde boek uit serie gepresenteerd aan Havenman Erik de Neef Nóg meer mooie schepen en interessante banen Vrijdag 19 januari is het zesde deel verschenen van de serie Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam. Ook dit boek laat zien hoe divers de schepen en banen zijn: van cruiseschip AIDAprima tot roroschip Yasmine, van radio-surveyor tot directeur van een afvalverwerkingsbedrijf. Speciale aandacht besteden de schrijvers, Cees de Keijzer en Piet van Dijk, deze keer aan scheepsmilieuzaken en de offshore. De twee zijn bestuurslid van de Rotterdamse afdeling van de World Ship Society. Voorzitter De Keijzer, verantwoordelijk voor de teksten over de schepen, schreef de eerste boeken nog samen met havenjournalist Hans Roodenburg. Die deed de interviews met de geportretteerde mensen uit de haven. Roodenburg stopte na vijf delen. WSS-secretaris Van Dijk nam het stokje van hem over. Nog zes andere WSS-leden leverden foto’s van schepen: luchtfotograaf Dick Sellenraad, Arjan Elmendorp, Jan de Jonge, Erik de Koning, Reinier van de Wetering en de inmiddels overleden Bert Bot. Een aantal van de belichte schepen kwam de afgelopen jaren in de door WSS Rotterdam verzorgde rubriek Wereldschepen aan bod in De Binnenvaartkrant. KRVE Samen reikten De Keijzer en Van Dijk het eerste exemplaar van het nieuwe boek uit aan Erik de Neef. De voorzitter van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, in 2016 uitgeroepen tot Havenman van het jaar, was 19 januari gastspreker op de clubavond van WSS Rotterdam. In het Vlaardingse Hotel Ibis – waar de vereniging elke twee maanden bijeenkomt – waren deze keer ruim honderd leden aanwezig. De Neef vertelde over het werk, de historie en ontwikkeling van de inmiddels 123 jaar bestaande KRVE. De laatste jaren doet de Erik de Neef (links) nam het eerst exemplaar in ontvangst van Piet van Dijk. Achter hen Cees deKeijzer. coöperatie met 278 leden en 125 werknemers veel méér dan zeeschepen afmeren. Zo hebben de roeiers een eigen scheepswerf en ontwikkelen ze in eigen beheer nieuwe producten. Zoals boeien, trossenklemmen en een botenlift. Verder geven de roeiers advies en doen ze maritieme projecten in havens en voor de offshoreindustrie wereldwijd. Ook verzorgt de KRVE het vervoer van de loodsen naar en van schepen binnen de Rotterdamse haven. ShoreTension Hét succesnummer is de Shore- Tension, waarvoor een apart bedrijf is opgericht. Deze ‘walspanner’ zorgt ervoor dat zeeschepen stormvast worden afgemeerd. Meer dan 110 zijn er al van verkocht – aan havens en overslagterminals over de hele wereld. Tijdens de storm van 18 januari kon de KRVE in Rotterdam niet voldoen aan de vraag. Alle achttien beschikbare ShoreTensions waren in bedrijf. Voor andere schepen zat er niets anders op dan buiten op zee te wachten. Pikken Aandeelhouder van ShoreTension is Hutchinson Whampoa, het Chinese moederbedrijf van ECT. Dat was een strategische keuze, vertelde De Neef. “Als we alleen waren gebleven, hadden we het niet gered. Dan hadden andere bedrijven de uitvinding gekopieerd.” Hutchinson is een Chinese gigant. Dat bedrijf helpt nu bij de bescherming van de ShoreTension. De Neef vertelde dat er een bedrijf was dat het idee pikte, maar de dreiging dat ze Hutchinson als klant zouden verliezen was voldoende om het bedrijf op andere gedachten te brengen. Dat zou veel meer omzet kosten dan de ShoreTensionkloon kon opbrengen. ‘Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam' is uitgegeven door Coolegem Media en telt 112 pagina’s. Het is voor € 18,95 verkrijgbaar in de boekhandel en te bestellen via www.coolegem-media.nl. Grootschalige aanpak oudere bruggen en sluizen Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat de komende decennia tientallen bruggen, sluizen en tunnels vernieuwen en verduurzamen. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen half januari bekend. De grootschalige aanpak is noodzakelijk, zo maakte ze duidelijk. Veel bruggen, sluizen en tunnels zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 en naderen het einde van hun levensduur. Ook zorgt de gevorderde leeftijd van de kunstwerken ervoor dat de kans op storingen toeneemt. “De investering in de bestaande infrastructuur is van belang om de betrouwbaarheid en de beschikbaarheid van (vaar)wegen te kunnen blijven garanderen”, aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Uitval en storingen leiden tot maatschappelijke hinder en economische schade. Door de groei van de mobiliteit neemt de impact hiervan toe. Investeren in de bestaande infrastructuur is daarmee naast aanleg van nieuwe wegen bijzonder effectief en verdient daarom meer aandacht waardering.” Meer geld nodig De afgelopen decennia is de intensiteit van het verkeer enorm toegenomen en is ook het vrachtverkeer zwaarder geworden. Dit leidt tot een hogere belasting van de infrastructuur dan bij de aanleg was voorzien en zorgt ervoor dat renovaties of vervangingen eerder moeten worden uitgevoerd. Voor het Programma Vervanging en Renovatie is de komende jaren een hoger budget nodig om de bestaande infrastructuur aan te pakken. Van gemiddeld circa 150 miljoen euro per jaar in de periode tot 2020 tot ruim 350 miljoen euro per jaar daarna. Naast het verlengen van de levensduur van bruggen, sluizen en tunnels leent het programma zich voor de toepassing van de nieuwste technieken om toekomstige storingen te voorkomen en om de constructies en installaties zodanig te vernieuwen dat ze ook klaar zijn voor de toekomst, aldus het ministerie. Sensorsystemen “We gaan niet alleen meer slechts vervangen maar zetten slimme innovaties in: zowel op de hardware als de software van de objecten.” Het gaat bijvoorbeeld om verdere standaardisatie en ontwikkeling van nieuwe ICT-oplossingen. Zoals de inzet van innovatieve sensorsystemen die slijtage meten zodat vroegtijdig actie kan worden ondernomen en (dreigende) storingen worden voorkomen. “Het gaat ook om analyses van big data, zodat we beter kunnen voorspellen waar onderhoud nodig is en we het beschikbare geld doelmatiger kunnen inzetten.” Zuid-Holland De operatie start in Zuid-Holland. “Omdat in deze regio op korte termijn al een grote opgave ligt", verklaart het ministerie. "Het gaat om een groot aantal objecten en trajecten die komende jaren op de nominatie voor renovatie staan, zoals de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug.” Veel belangstelling op open dagen Op 19 en 20 januari was het BVB aanwezig op de open dagen van het STC in Rotterdam. We stonden hier samen met ‘binnenvaartvlogger’ Liana, die erg actief is om de binnenvaart op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Ze vaart zelf ook; dus spreekt ze echt vanuit de praktijk. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Ze doet dit met berichten op LinkedIn en Instagram en sinds kort ook met een vlog. Bovendien heeft ze zelf op het STC gezeten en kon ze zodoende uit eigen ervaring vertellen hoe het op de school is. De open dagen waren druk bezocht en hebben ook veel inschrijvingen ter plekke opgeleverd. Dus dat is heel positief. Daarnaast hebben we bij veel jongeren interesse kunnen wekken, die wellicht later nog inschrijven. Op zaterdag 3 februari staat het BVB nog in Vlissingen op het Maritiem College De Ruyter; woensdag 7 februari in IJmuiden op het Nova College; en zaterdag 10 februari op het Nova College in Harlingen. De open dagen bij het STC. (foto BVB) Luistertip: Reporter Podcast Reporter Radio heeft diverse podcasts die beluisterd kunnen worden. Een podcast is een soort radioprogramma op het internet, dat dus via het web te beluisteren is op het moment dat jij dat wil. Handig als je in de stuurhut even tijd hebt. Op 19 januari plaatste Reporter een podcast met als titel ‘Varen voor je leven’. In de reportage spreekt de interviewster met Wouter Abrahamse (27) van de Challenger en met Herman Bruins Slot (30) van de Victus. Beiden jong, schipper en zelfstandig ondernemer. Ze spreken onder andere over emissieloos varen en smart shipping. De podcast is online te beluisteren via Soundcloud en iTunes. In deze rubriek op de website www.binnenvaartkrant.nl treft u de betreffende links aan.

Binnenvaartkrant