Views
1 year ago

2018-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Haven
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Voorraad
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 16

De Binnenvaartkrant 2 16 januari 2018 M OSCHIPPER / AFLOSSCHIPPER MATROOS / STUURMAN Trafuco nv is een dynamisch familiebedrijf, gevestigd in Schelle en de haven van Antwerpen dat gespecialiseerd is in tank-, container- en huiftransport, en de bunkering van zeeschepen. Via haar bunkermaatschappij Beltra-B bevoorraadt Trafuco zeeschepen met smeerolie. Hiervoor hebben wij vijf eigen binnenschepen in beheer. Voor meer informatie kunt u terecht op onze website www.trafuco.eu. Om deze schepen te bemannen zijn we op zoek naar een schipper, aflosschipper, matroos en stuurman (dagvaart, variabel uurrooster). EJANA ARAJO Gevraagd nette kapitein/stuurman containervaart i.b.v. rijnpatent tot min. Mannheim 2 weken op / 2 weken af Inl.: 06-10562437 drenth-meinen@solcon.nl VAN GOGH NAUTIC SOLUTIONS vraagt voor luxe passagiersschepen enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1STE KAPITEIN, 2DE KAPITEIN STUURMAN, MACHINIST (Vrije tijds regeling in overleg). Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Heb je interesse? Stuur dan je cv naar nathalie.goevaerts@trafuco.be. Voor meer informatie kan je ook steeds bellen naar Nathalie Goevaerts op het nummer: 03/880.72.79 Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. Trafuco nv, Brandekensweg 17, 2627 Schelle Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of email je CV naar patrickvanhengst@me.com Hoeykens B T. 0032 479 27 25 54 T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Container en tankvaart: Tripolis, Aquapolis en Metropolis ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Moderne schepen met nette woning • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim // Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij hebben plaats voor kapiteins, stuurlieden en matrozen. Heb je interesse of vragen, neem dan contact met ons op. WWW.HOEYKENSTRANSPORT.BE BEN JIJ EEN MARITIEM TALENT? Wir bieten: bieten: Hohes Hohes Sicherheitsverständnis Sicherheitsverständnis Attraktive Attraktive Schweizer Schweizer Arbeitskonditionen Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1:1 Gutes Betriebsklima Gutes Betriebsklima Wir freuen uns uns auf auf Ihre Ihre Bewerbung – einfach – einfach bewerben bewerben über über unsere unsere Webseite! Wij Wij bieden: bieden: Veiligheid Veiligheid hoog hoog in in het het vaandel vaandel Aantrekkelijke Aantrekkelijke Zwitserse Zwitserse arbeidsvoorwaarden arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende werktijd en vrije & inspirerende tijd bedrijfscultuur Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Sollicitaties eenvoudig via onze website! Sollicitaties eenvoudig via onze website! +32 497 08 44 62 christophe@shipping.lu Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Auhafenstrasse Hafenstrasse 8735 E CH-4132 CH-4127 Birsfelden MUTTENZ jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker tanker shipping shipping | tank | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 3 16 januari 2018 PTC onderzoekt varen op waterstof De Particuliere Transport Coöperatie onderzoekt de toepasbaarheid van waterstof in de binnenvaart. De PTC wil achterhalen of het technisch en financieel haalbaar is om bestaande schepen om te bouwen zodat ze emissieloos kunnen varen. De PTC is al een jaar of vijf actief op zoek naar oplossingen om schoner te vervoeren. Directeur Martin Seine legt uit waarom dat – voor de hele branche – belangrijk is. “Als een soort overlevingsplan voor de binnenvaart. Zoals de wetgeving er nu voorstaat en met de plannen van havens om voor 2020-2025 eigen emissieeisen in te stellen, zien wij een gigantisch fiasco op de branche afkomen. 20 tot 25 procent van de vloot dreigt naar de sloop te gaan doordat ze niet aan de nieuwe Overslagrecord havens Noordzeekanaal Het gunstige economische tij heeft de overslag van goederen in de Amsterdamse haven in 2017 met 2,5 procent doen groeien tot 81,3 miljoen ton. Samen met de andere havens in het Noordzeekanaal-gebied kwam de overslag uit op 100,8 miljoen ton. Dat is een absoluut record. Vrijdag 12 januari maakte Havenbedrijf Amsterdam de voorlopige overslagcijfers over 2017 bekend. Alle havens in het beheergebied plusten. In IJmuiden steeg de overslag met 7 procent tot 18,5 miljoen ton. Beverwijk zag de overslag met 6 procent toenemen tot 800.000 ton. Zaanstad boekte een stijging van 35 procent naar 300.000 ton. Nederrijn-havens gaan nauw samenwerken De havens van Wesel, Voerde, Rheinberg-Orsoy en Emmerich gaan zich profileren onder de naam DeltaPort Niederrheinhäfen. Ze hebben begin dit jaar een gezamenlijke marketingorganisatie opgericht. emissie-eisen kunnen voldoen. "Dat kunnen we ons niet veroorloven. We hebben die schepen gewoon hard nodig; anders verliest de binnenvaart veel lading aan de weg.” De stijging in de Amsterdamse haven is met name veroorzaakt door meer overslag van olieproducten en agribulk. De olieproducten stegen met 4 procent naar 44,4 miljoen ton en agribulk nam met 5 procent toe naar 8,3 miljoen ton. De overige natte bulk, zoals chemische basisproducten, daalde echter met 27 procent tot 2,2 miljoen ton. Ook in de kolenoverslag was opnieuw sprake van een daling: met 3 procent naar 15,8 miljoen ton. Door de PR-krachten te bundelen, hopen de havens hun positie in de markt verder uit te kunnen bouwen. De oprichting van een gezamenlijke marketingorganisatie is één van de adviezen uit het havenconcept van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. De havens kozen voor de naam ‘DeltaPort Niederrheinhäfen’ aangezien DeltaPort nu al een sterk merk is. Havenbedrijf DeltaPort exploiteert de havens van Wesel en Voerde. De haven van Emmerich is eigendom van de Stadtwerke Emmerich. De haven Rheinberg-Orsoy wordt uitgebaat door de Niederrheinische Verkehrsbetriebe AG (NIAG). Belangrijke regio De Nederrijn is binnen Europa een belangrijke logistieke regio. De havens in Wesel, Voerde, Rheinberg en Emmerich hebben als directe achterlandhavens van de ARA-havens een sleutelrol. Machinekamer De afgelopen jaren lag de focus van de PTC op mogelijkheden om bestaande motoren op te waarderen naar de CCR2-norm. Dit jaar mogen scheepseigenaren waarschijnlijk via ‘meten aan de pijp’ aantonen hoe schoon of vies ze daadwerkelijk varen. “Maar dan zijn we er nog niet. Dat is pas de eerste fase. We willen er naartoe dat bestaande schepen emissieloos gaan varen. Dat kan alleen als we waterstof gaan gebruiken.” Op 21 november 2017 belegde de PTC een eerste bijeenkomst met onder meer opdrachtgevers, vertegenwoordigers van ministeries, techneuten en scheepseigenaren. Vervolgens is op 8 januari aan boord van een van de schepen die voor de coöperatie vaart, de Archimedes, gekeken welke aanpassingen in de machinekamer nodig zouden zijn. Ruimte is er op het in 2010 gebouwde schip in elk geval voldoende voor een eventuele proefperiode. Wat capaciteit en functionaliteit betreft, vullen ze elkaar goed aan. Dit gaat ze nu ook versterkt laten zien via gezamenlijke marketingacties en reclame-initiatieven. DeltaPort Niederrheinhäfen staat open voor toetreding van andere binnenhavens aan de Nederrijn. Containeroverslag Een van de speerpunten is de open overslag van containers. De haven van Emmerich heeft zijn capaciteitsgrenzen op containergebied bereikt, terwijl de andere Delta- Port-havens nog ruimte hebben. Door ladingsstromen door te schuiven kunnen de havens hun Betaalbaar? Volgens de Technische Universiteit Delft, die ook bij het project betrokken is, is ombouw naar een voortstuwing met een elektromotor die op waterstof draait, technisch haalbaar. Dat bleek 8 januari ook, vertelt Seine. “Maar is het ook betaalbaar? Dat moeten we uitzoeken. En er zijn allerlei vormen van waterstof en verschillende technieken om die toe te passen. Sinds kort is het bijvoorbeeld mogelijk om de energie op te slaan in poedervorm. Voor auto’s bleek dat niet interessant; voor schepen misschien juist wél.” Lange weg Eind februari komen de partijen weer samen. “Dan hopen we tot antwoorden te komen: wat is mogelijk, wat is de beste vorm en dan komt ook het financiële plaatje op tafel. Uitgangspunt is dat het in elk geval niet duurder mag zijn dan de ombouw naar Stage V.” Dan is varen op waterstof een waardevol alternatief, maakt Seine duidelijk: “Dan maak je ineens de stap naar emissieloos varen.” “We hebben nog een lange weg te gaan. Het liefst zouden we eind 2019 of begin 2020 een proef doen. Ondertussen moet dan ook wel de wetgeving worden voorbereid. We hebben gezien hoe lang dat heeft geduurd voor LNG.” Overige droge bulk, waaronder bouwmaterialen, steeg met 12 procent naar 8,1 miljoen ton. De overslag van containers bleef in 2017 stabiel. Net als in 2016 bedroeg die 600.000 ton (56.191 TEU). roro en overig stukgoed stegen met 11 procent tot 1,9 miljoen ton. (foto Havenbedrijf Amsterdam/Henk Honing) klanten betrouwbaarheid blijven bieden. In Emmerich wordt dit jaar een van de twee containerkranen vervangen door een nieuwe. Ook de spoorinfrastructuur op de containerterminal in Emmerich wordt gemoderniseerd. De districtsregering onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de haven verder uit te breiden. Naarmate steeds meer bulkgoederen in containers worden vervoerd, is ook in de haven van Rheinberg-Orsoy behoefte ontstaan om in overslaginstallaties voor containers te investeren. Gasgaten ‘Gasbaten’ stond vroeger voor het dichten van gaten. Het rijmt wel maar het dicht niet. Hooguit dicht het gaten in de begroting. Verblind door de winst voor het hele land zuigen we de bodem onder de huizen van de Groningers weg. Waarom krijgen die Groningers niet gewoon een fiks deel van de aardgasbaten? Niet-Groningers blijven heel nuchter onder de schokkende gebeur tenissen in het Noorden. Dat is heel simpel te verklaren. Hoe anders zou het zijn geweest als in 2013 bij de eerste bevingen een youtube-filmpje van een instortend huis – ontredderde, bloedende slachtoffers incluis – viral was gegaan? Dan was de behoefte aan gas verdampt en had heel Holland allang elektrisch gekookt. Gelukkig hoefde niemand te worden geofferd om ‘Den Haag’ te overtuigen. Nou ja ‘Den Haag’, minister van Economische Zaken en Klimaat Eric Wiebes zag het licht in Groningen toen hij de plaats des onheils bezocht na de zwaarste beving sinds jaren, vorige week maandag. Die beving kwam als geroepen voor de Groningers want Wiebes zat zich net af te vragen waarom die gas kraan eigenlijk dicht moest. Aardgas wordt nog steeds gezien als schone energie en daar kon hij internationaal klimaat-technisch gesproken mee voor de dag komen. Nu kon hij niet anders dan meeleven tonen voor de getroffen landgenoten. Waar zo’n werkbezoek al niet goed voor is. Politici met de neus op de niet-alternatieve feiten drukken werkt altijd, zoals we al jaren weten met de doeltreffende werkbezoeken die het BVB organiseert in de binnenvaart. Ineens snappen politici en derge lijke dat binnenvaart iets heel anders is dan een trekschuit in de Amsterdamse gracht. Dat lees je niet in de samenvatting van een consultancyrapport. Helaas blijft bij politici na een werkbezoek alleen hangen dat ze hun schoenen uit moesten trekken. Werkte het werkbezoek van Wiebes aan Groningen? Als het effectief was, dan toch niet voor het klimaat, want zonder gas zullen de kolencentrales waarschijnlijk langer openblijven. De Groningers zijn blij, want Wiebes hield niet op met de omstanders omstandig een hart onder de riem te steken. Als het woord ‘doodknuffelen’ nog niet was uitgevonden, dan was dit een mooie gelegenheid om het te bedenken. Dat betekent dat je ze zoveel gelijk geeft, dat ze niks meer in kunnen brengen. Het betekent ook dat ze er niks aan hebben, want ook Wiebes weet heus wel hoe verslaafd Nederland aan het gas is en dat er loodzware, internationale levercontrac ten liggen. Beloftes verdampen voor Wiebes als de herinneringen aan een werkbezoek wegzakken. En hij kon gewoon z’n schoenen aan houden. EÉN POT NAT door Michel Gonlag

De Binnenvaartkrant