Views
1 year ago

2018-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Haven
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Voorraad
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 16 januari 2018 OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU scheepsramen voor de beroeps- en pleziervaart Het beste zicht op service, kwaliteit en innovatie Omru Scheepsramen levert: • kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • standaard profi elen én geïsoleerde profi elen; • vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. Offerte aanvragen? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Bij onze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg. En informeren u van begin tot eind over de voortgang. mogelijkheden tot time-charter Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda Kelvinweg 12a . 6101 WT Echt 9 (afstand vanaf Maasbracht 2 km) T +31(0) 475 580 488 . E info@omruscheepsramen.com I www.omruscheepsramen.com

De Binnenvaartkrant 17 16 januari 2018 Pieter van Oord, Rotterdams Havenman van het Jaar, gelooft heilig in offshore wind “Energietransitie is grootste uitdaging" Pieter van Oord, CEO van de maritiem aannemer Van Oord, heeft maandagavond 8 januari de titel Rotterdams Havenman van het Jaar 2017 ontvangen. De jury waardeerde met name de manier waarop hij het bedrijf leidt. Hij wist Van Oord te versterkem door naast baggeren en offshore olie en gas een derde pijler op te bouwen: offshore wind. Lof was er ook voor zijn inspanningen om de klimaatverandering tegen te gaan en de CO 2 -uitstoot te verminderen. Samen met Boskalis is Van Oord als Nederlandse baggeraar wereldwijd toonaangevend. Het Rotterdamse bedrijf, meer dan 150 jaar geleden in Werkendam ontstaan, is onder meer bekend van de realisatie van het Palmeiland bij Dubai en de aanleg van Maasvlakte 2. De term baggeraar, volgens Pieter van Oord nu een geuzennaam, dekt de lading dan ook niet meer. Het bedrijf profileert zich nu als allround maritiem aannemer. Pieter van Oord (1961) ontving zijn titel, de bijbehorende penning, oorkonde en een speld tijdens een feestelijke bijeenkomst aan boord van de Smaragd 1. Voor zijn vrouw waren er bloemen. Uitstekend jaar De ceremonie vond plaats in het bijzijn van vrijwel alle nog in leven zijnde vroegere Havenmannen en de enige Havenvrouw (Mai Elmar), vertegenwoordigers van de Rotterdamse havengemeenschap en havenjournalisten. Stichting Havenman/-vrouw van het Jaar, die de prijs jaarlijks toekent, is voortgekomen uit de vroegere Rotterdamse havenpersclub Kyoto. Voorzitter Frank de Kruif, zelf (haven)journalist, blikte terug op het voor de Rotterdamse haven uitstekende jaar 2017. “Een succesvol jaar, met 1,5 procent groei. Dat lijkt misschien bescheiden Pieter van Oord (midden) ontving de bij de titel behorende attributen van stichtingsvoorzitter Frank de Kruif. Links mevrouw Van Oord. maar is op 460 miljoen ton fenomenaal. De groei van 10 procent bij containers is nog indrukwekkender – zeker vergeleken met de cijfers van concurrenten Antwerpen en Hamburg.” Discussies Maar de haven staat ook voor grote opgaven, signaleerde De Kruif. “De helft van de overslag bestaat uit fossiele producten, en daar willen we (met het oog op de klimaatverandering, red.) met z’n allen vanaf. Discussies over wel of geen kolenoverslag, biomassa en CO 2 -opslag raken de haven. Het zijn discussies die we ook niet uit de weg moeten gaan.” Toch is er geen reden voor pessimisme, vindt De Kruif: “Als de haven maar de tijd krijgt om te veranderen en de transitie in Europees perspectief worden gezien.” Waarmee hij bedoelde dat de regelgeving voor alle havens gelijk en gelijktijdig moet gaan gelden. Op het gebied van energietransitie geldt Pieter van Oord als een voorloper. Hij realiseerde, in de woorden van De Kruif, binnen het inmiddels bijna 5.000 werk nemers tellende familiebedrijf “een energietransitie in het klein”. Na de verbreding van het oorspronkelijke baggerbedrijf met offshore olie en gas, groeit het aandeel offshore wind de laatste jaren hard. Een bewuste keuze, onder meer resulterend in de bouw van de Aeolus, het installatieschip dat in 2014 in de vaart kwam. Pieter van Oord vertelde in zijn dankwoord dat hij in 1989 als trainee begon bij Van Ommeren. Hij moest daarvoor op sollicitatiegesprek bij Carel van den Driest, de Havenman van 2005. Na vijf jaar stapte hij over naar het familiebedrijf, “toen nog een baggerbedrijf pur sang”. Met de overname van Ballast Nedam Dredging in 2003 werd Van Oord in één klap drie keer zo groot. Pieter werd in 2008 CEO, zodat het bedrijf in handen kwam van – pas – de vierde generatie. Hij besloot tot de bouw van het nieuwe, huidige hoofdkantoor: in Rotterdam, aan de voet van de Van Brienenoordbrug. Sinds 2012 is het bedrijf daar gevestigd. De tien jaar daarvóór zat Van Oord in een met andere bedrijven gedeeld kantoor bij Alexandrium. “Met uitzicht op de Schoenenreus en Blokker”, aldus Pieter. “Nu kijken we uit over de Nieuwe Maas. De keuze voor Rotterdam was bewust. Onze onderneming past bij Rotterdam. Om de mentaliteit van ‘niet lullen maar poetsen’ en omdat het een internationale stad is. Ik vind dat Rotterdam een goede uitstraling heeft; het is een goede stad voor medewerkers om te wonen.” Nieuwe Waterweg De relatie van het bedrijf met de stad en de haven gaat al veel verder terug, zei Van Oord. Al bijna 150 jaar. Adriaan Volker, opgegaan in Van Oord, was betrokken bij de aanleg van de Nieuwe Waterweg. “De bedenker, Pieter Caland, dacht dat de vaarweg onderhoudsvrij zou zijn. Dat pakte anders uit. Pas toen Adriaan Volker hopperzuigers introduceerde, kon de Nieuwe Waterweg op diepte gehouden worden. Dat doen wij nu nog steeds, en daar zijn we heel blij mee.” En de Rotterdamse haven ook, want de directe verbinding met de Noordzee maakte dat die kon uitgroeien tot mainport. Van Oord ging dieper in op de noodzaak om de CO 2 -uitstoot terug te dringen. “Dat is de grootste uitdaging voor de haven. In het regeerakkoord is vastgelegd dat in 2030 een reductie van 49 procent (ten opzichte van 1990) moet zijn gerealiseerd. Aangezien 20 procent van de CO 2 -uitstoot afkomstig is van het havenindustrieel complex in Rotterdam, moet er wel iets gebeuren.” Nederland haalt volgens Van Oord slechts 6 procent van z’n energie uit duurzame bronnen. “En pas 1 procent van de auto’s rijdt elektrisch. Nederland is in Europa een van de achterblijvers. We moeten versneld over op elektriciteit. Dat kan onder andere door wind op zee. Wind is potentieel een van de grootste bronnen om in Noordwest-Europa energie te maken.” Geluk Met de ligging aan de Noordzee heeft Nederland geluk, vertelde hij. “Ondiep, een zanderige bodem en het waait er altijd. Dat is een vrij unieke combinatie in de wereld. Wind op zee is nu al concurrerend met op kolen en gas gestookte centrales.” Dat op de door Van Oord (samen met Boskalis) aangelegde Maasvlakte 2 nu een Offshore Center komt, maakt de cirkel rond. De fundaties die Sif en mogelijk andere bedrijven daar bouwen of samenstellen, wordt straks door schepen van Van Oord naar nieuwe windmolenparken getransporteerd en daar geïnstalleerd. Tijd van verbroedering of toch niet? Terugkijkend op de afgelopen feestdagen, maar ook benieuwd wat dit komende jaar weer voor ons in petto heeft. Helemaal vlekkeloos zijn de afgelopen feestdagen niet verlopen als je het nieuws hebt gevolgd. Volop met je hoofd bij de ‘Jingle bells’ op Sky Radio en vlak vóór de Kerstdagen kwam Camiel Eurlings volop in het nieuws. Deze voormalig oud-minister en oud-topman van de GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart KLM heeft tweeënhalf jaar geleden zijn toenmalig vriendin mishandeld. Ook al bood hij nu alsnog zijn excuses hiervoor aan, voor veel mensen kwam dit excuus als te laat. Eurlings zelf liet weten dat hij bewust de luwte had gekozen en dat niet alle naar buiten gebrachte informatie op waarheid gebaseerd was. Voor een prominent lid van het IOC is dit echter geen goed visitekaartje. Losstaand van de discussie over het wel of niet aanblijven, moet het gaan om de sport en de sporters. Derhalve heeft hij laten weten met pijn in het hart af te treden als IOClid. Loopt hij extra gezichtsverlies op doordat de informatie extra is aangedikt? Een kwestie van eigen schuld, dikke bult, of moet iemand na een gemaakte fout en berouw de draad weer op kunnen pakken? Kan dat dan in dezelfde openbare positie? Wat vind jij? Is hem uiteindelijk een oor aangenaaid of is het terecht dat hij in de hoek van aftreding is gedreven? Ook rapper Boef liet zich van zijn niet-beste kant zien. Je mag dan ergens een mening over hebben, maar om een hele bevolkingsgroep grof te beledigen gaat te ver. Zeker als je na pech met je auto een helpende hand krijgt aangereikt in de vorm van een lift naar huis. Wat had jij gedaan? Hem langs de snelweg uit de auto gezet? Hem toch maar op de plaats van bestemming afgezet omdat het hebben van een mening hem vrij staat? De bovenstaande zaken zijn op zich vrij duidelijk, maar ook in de binnenvaart wordt onderling niet altijd prettig met elkaar omgegaan. Je hebt hetzelfde beroep als je buurman, dus dat schept een band. Zou je denken… Waarom zou je een medeschipper een oor aannaaien door hem bewust met extra kosten op te zadelen om zelf te besparen? Hoe zou je het vinden als je ’s morgen aan het werk gaat en je vindt in je gangboord zakken met afval die niet van jou zijn? Helaas gebeurt dit de laatste tijd en is het geen incident. Wat zouden de betreffende ‘afvaldumpers’ gedacht hebben? Mijn buurman heeft wel een afvalabonnement? Ach, hij heeft nog wel genoeg kilogrammen over in zijn abonnement? Verbroedering tijdens de feestdagen blijft toch een mooi gegeven. Zo zou het ’t hele jaar door moeten zijn, maar helaas hebben sommige mensen een heel vreemde manier om collega’s iets cadeau te doen.

Binnenvaartkrant