Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 6 5

De Binnenvaartkrant 6 5 december 2017 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website TE KOOP TUKKERVLET 14,90 Gevraagd op MS Taling AK BJ 2000 Stuurman/kapitein Breedte 4,7, diepgang 1,4, met patent hoogte 3,43 / 2,92 tot Mannheim, 14 op/14 af, Motor DAF 615 keerkop PRM evt. op aflosbasis. Loon 500 D3 schroef 30 “ N.O.T.K., Generator 13KVA/1500 goed Zondag wordt niet gevaren. geïsoleerd. Meer info: Tel. 06-54 95 76 45 debleserguy@mac.com of 06-53 53 61 75 Te Koop Gevraagd Volvo Cummins Perkins etc, Overweegt u een Aggregaten, HERMOTORISERING? Scheepsmotoren etc. Shipfix Techniek ’s-Gravendeel Contante betaling en snelle is uw merkonafhankelijke afwikkeling. leverancier en inbouwer voor E: vemodieselmotoren@live.nl al uw boegschroef- en T: 0031-6551 868 23 voorstuwingsmotoren en aggregaten. Werkschip Janny BEMANNING NODIG? www.shipfixtechniek.nl Gerwil Crewing Letland SIA info@shipfixtechniek.nl biedt u per direct aan : (licht) Tel. 06-15 204 640 matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, Rondvaartschipper (m/v) T. 0527-690032 gezocht Oproep of ZZP Gevraagd op MS Taling I.b.v. groot vaarbewijs Volmatroos/Stuurman Schottel-ervaring en bekend in zonder patent, Amsterdam zijn een pré evt. stel. 14 op/14 af, Solliciteren? Mail naar Loon N.O.T.K., Zondag wordt werving@blueboat.nl niet gevaren. of bel 020-820 45 45 Tel. 06-54 95 76 45 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Licht(matrozen) en Stuurmannen beschikbaar Zeer interessante tarieven. Via Upstream Crew bel 085-877 23 24 of email ons info@upstreamcrew.com Aziatisch óf Roemeens Personeel Vanaf 100 euro per dag. Tel. 06-52 68 82 52 óf www.alfuru.com Te Koop 2 Spudpalen 10m onder schip uit. Boterman Techniek BV Tel. 06-54 28 73 73 HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + verven Hydrojetten 2500 BAR Tel. 0617324458 Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 117,00 per dag, lange periode. Barko UG Duisburg. Tel. +49-3222-1096-896. Of : + 31-1025-799-22 (tijdverschil + 7 uur) E: sales@barkocrewing.eu www.barkocrewing.eu GEVRAAGD: KAPITEIN OP MTS gespecialiseerd in spijsolie Ibv Rijnpatent min. tot Mannheim en radarpatent Tankerervaring is een pre 2 weken op-2 weken af Goede sociale voorzieningen en loon Tel. 0653-42 70 81 Gezocht kapitein, stuurman en matroos per direct contactgegevens: euroshipping@inos.lu tel. +35226705277 Adverteren in onze kerstspecial van 19 december? sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 Kapitein gevraagd voor motorvrachtschip Vast werk tussen Nederland en België. Loon en vrije tijd te bespreken. Tel: 0611597383 Gezocht kapitein, stuurman en matroos per direct contactgegevens: oxford@chemcontrans.ch tel. +41417102134 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! TE KOOP Duwsleepboot Groenland Afm. 23m x 5,70m x 2,20m Motor 730 pk gm Kijkhoogte 9 meter Evt. met werk financiering mogelijk Evt. voor mogelijkheden starter Inruil mogelijk Tel: +31653153374 Email: Oossi@planet.nl M EJANA ARAJO Gevraagd nette kapitein/stuurman containervaart i.b.v. rijnpatent tot min. Mannheim 2 weken op / 2 weken af Inl.: 06-10562437 drenth-meinen@solcon.nl Te koop ms Interverlina 667 ton afm 60x6.60x247 bj 1961 Ruim inhoud 1050 m 3 stalen vloer Hoofdmotor Scania 527 pk uren stand 15.090!!! Si geldig tm 12-2021 kompleet schip Vraagprijs € 125.000 Info 0624214668 GEZOCHT 2e kapitein of stuurman voor een koppelverband In het bezit van; Rijnpatent (tot Mannheim is een pre) Wij bieden; Marktconform salaris Vaarschema 14/14 Nederlandse condities Kost/inwoning en reiskosten vrij TTK Shipping B.V. E: info@ttkshipping.nl Tel: +31 6 13 16 18 36 We zoeken: 2e kapitein met patent • Auto van de zaak • Vrije tijd 7/7 • Conforme beloning • Tanker ervaring is een pre Interesse? Bel met: Hendrik Jansen, tel 0632275374 GEZOCHT stuurman op MTS La Pareja NL-/Duits- talig tankschip ervaring is een pré 2 weken op/2 weken af ARA- en Rijnvaart Loon n.o.t.k. goede secundaire arbeidsvoorwaarden. 0652-630725 lapareja@live.nl TE KOOP GEVRAAGD Enkelwandige tanker vanaf 1970. Goed onderhouden schip met een snelloper van minimaal 900 pk. Een schip van 80-85 x 8.20-9.50 m. E-mail: szuidgeest97@gmail.com Tel: 0624257476 Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be WITJES TOLKAMER Te koop M.B.S. Thetis Lengte: 67,0 meter Breedte: 8,29 meter Diepte: 2,63 meter Tonnage: 901 Ton Vast werk bespreekbaar! Gezocht: Vrachtschepen tot 105 meter Voor meer informatie over onze schepen, bezoek de website! www.witjestolkamer.nl Email: info@witjestolkamer.nl Telefoon: 06 53681317

De Binnenvaartkrant 7 5 december 2017 Smart Shipping Challenge laat zien: binnenvaart bruist van innovaties Vrij baan voor tests met autonoom varen De rijksvaarwegen en de 12-mijlszone op zee zijn beschikbaar voor tests en experimenten met autonoom varen. Minister Cora van Nieuwenhuizen maakte op de Smart Shipping Challenge in Rotterdam bekend dat ze daarvoor de juridisch nodige stappen neemt. “Ik heb een speciaal meldpunt in het leven geroepen. Iedereen die een experiment wil doen op Nederlandse wateren kan zich hier melden. Samen met Rijkswaterstaat en de Inspectie zullen we dan meedenken en kijken onder welke voorwaarden dat experiment uitgevoerd kan worden.” De minister van Infrastructuur en Waterstaat sloot donderdag 30 november de Smart Shipping Challenge af. Die dag waren ruim 400 mensen uit de scheepvaart verzameld in Rotterdam voor presentaties, demonstraties en een informatiemarkt over nieuwe technologieën en ontwikkelingen. “Deze eerste Smart Shipping Challenge in de geschiedenis is een fantastisch innovatief visitekaartje van maritiem Nederland. U laat zien wat er kán. En dat is veel”, stelde Van Nieuwenhuizen vast. “Er is hier vandaag een enorme drive zichtbaar en voelbaar om te vernieuwen en de grenzen te verleggen om de scheepvaart slimmer te maken." "Nederland heeft op dat gebied een traditie hoog te houden. Vernieuwen zit in ons DNA. We zijn een land dat de duikboot heeft uitgevonden, de bagger molen, de zeekaart, en recent ook de opvouwbare container. En u laat vandaag zien dat er nog veel meer aan komt! We hebben een glimp gezien van de scheepvaart van de toekomst. Veelbelovende voorbodes van een sector die nog sterker, veiliger en duurzamer en kan worden.” Veiliger, schoner en concurrerender Van Nieuwenhuizen had eerder die middag meegevaren met de Saluté. Aan boord van dat containerschip, eigendom van Shipping Factory en varend voor Alcotrans, werd gedemonstreerd wat technisch al mogelijk is op het gebied van (semi-)autonoom varen. “De meeste indruk maakte de stuurhut, die automatisch zakte toen we de brug naderden. Mooi ook die combinatie van alle slimme technologieën aan boord die eraan bijdragen om efficiënter te werken. Door ook risico’s uit te sluiten. Ongelukken ontstaan toch vaak door menselijke fouten.” “Aan alles merk je dat de scheepvaart aan het begin van een nieuw tijdperk staat. Er zijn veel nieuwe mogelijkheden om de scheepvaart veiliger, schoner én concurrerender te maken; dat is steeds het Er waren tal van demonstraties in de Rijnhaven en aan boord van schepen die aan de Wilhelminapier lagen afgemeerd konden bezoekers een kijkje nemen. Minister Cora van Nieuwenhuizen voer (samen met de Chinese onderminister voor Scheepvaart) mee met de Saluté. Rechts Remco Pikaart. (foto Rijkswaterstaat) doel, en daar zijn nog veel ideeën voor nodig.” “De uitgangspositie is goed, maar tegelijkertijd kan het altijd nog beter. Want onze vaarwegen hebben bijvoorbeeld nog een enorme potentie, terwijl de wegen steeds meer dichtslibben. Er zijn nog veel verladers die verleid kunnen worden door de binnenvaart, en hoe efficiënter en veiliger we varen, bedienen en beladen, hoe beter dit lukt.” Ze wil daarbij helpen, zei Van Nieuwenhuizen. Onder meer door het sluiten van de Green Deal die ook al in het regeerakkoord werd aangekondigd. Missing link Het evenement liet zien dat er veel ontwikkelingen zijn, en dat die snel gaan. Het bruist van de innovaties. Smart Shipping Challenge heeft ze aangejaagd en partijen met elkaar in contact gebracht. Dat maakte het verhaal van Remco Pikaart van Shipping Factory duidelijk. Hij maakte bekend dat hij een joint venture sluit met Xomnia, een bedrijf dat big data gebruikt voor kunstmatige intelligentie om besturingssoftware voor schepen te ontwikkelen. Er vaart al een testsloep in de Amsterdamse grachten. Samen gaan Shipping Factory en Xomnia werken aan het een autonoom varend binnenschip. Pikaart: “Na een paar keer te hebben meegevaren tijdens het testen van de zelfvarende sloep van Xomnia wist ik: dit is de missing link in de binnenvaart.” De gegevens van Shipping Factory’s eigen schepen dienen daarvoor als bron. Het bedrijf vervoert containers met de Factotum, de Factofour en de Saluté. Pieter Boon, mede-eigenaar van Xomnia: “Jaarlijks verscheept Shipping Factory een kleine 100.000 containers tussen Rotterdam, Antwerpen, het Ruhrgebied, Düsseldorf en Keulen. Er valt flink wat data te verzamelen aangezien er tientallen reizen per maand worden gedaan, wat een goede basis is voor het eerste zelfvarende binnenvaartschip.” In Memoriam Frans van Meerendonk Zondag 26 november is Frans van Meerendonk thuis overleden aan een hartstilstand. De eigenaar van Aqua-Logic was 74 jaar. Frans van Meerendonk werd geboren op 9 april 1943 in Terneuzen. Met zijn echtgenote Cathy voer hij vele jaren door Europa. Vanaf het motorschip Franca ging het echtpaar ‘voor anker’ in Sluiskil. Stilzitten kon Frans echter niet. Scheepsontwerp zat in zijn DNA, zijn drive om de rompweerstand van een varend schip te verminderen was chronisch. Door zijn ervaring, visie en gedrevenheid kreeg hij erkenning als scheepsontwerper. Dit jaar nog werd zijn bedrijf Aqua- Logic voor een Maritime Innovation Award genomineerd voor zijn schroefwateraccelerator. Scheepsbouwkundige elementen implementeren ter realisering van een beter voortstuwingsrendement… Frans ervoer het in de branche als een traject van ongeloof. Na eeuwen scheepsbouwontwikkeling was zijn idee revolutionair onmogelijk volgens de branche. Niettemin vond Frans de natuurlijke afstroming van water bij de huidige scheepsmodellen onvoldoende. Zijn ideeën leverden op het ms Onderneming 4 ruim 20 procent rendementsverbetering: het eerste wapenfeit. Er volgden meer successen dankzij de combinatie rompmodel, trimplaat, roeren en tests bij het MARIN. Diverse scheepsbouwers gingen na de aantoonbare verbeteringen met Aqua-Logic in zee. Frans’ scheepsbouwkennis was volop in ontwikkeling. Het is een gemis voor de scheepvaart dat hij zijn werk niet mocht afmaken. In zijn hart was plaats voor vriendschap. Humor en ondeugendheid waren zijn ‘wapens’. Hij genoot van een praatje in het gangboord. Het hield hem op de hoogte. Zelf was hij gesloten. Ingrijpende dingen bleven bij hem. Op zijn woord kon je bouwen en hij was goudeerlijk. Een saluut voor een aimabel mens: Frans van Meerendonk! De Binnenvaartkrant wenst Cathy, dochters, familie en nabestaanden veel sterkte met het grote verlies. Waarom zou je stoppen? Boudewijn van Ruysevelt voegt een nieuwe bladzijde toe aan zijn carrière. De 74-jarige routinier is op het onlangs geopende Antwerpse kantoor van NPRC begonnen als bevrachter. Van Ruysevelt is een bekende in de Belgische wereld van logistiek, havens en de binnenvaart. Hij werkte circa vijftig jaar bij Lalemant. ADVERTENTIE Boudewijn moet er nog niet aan denken om het rustig aan te gaan doen. “Mijn lichaam en geest zijn daar gewoon nog niet aan toe. Ik heb ontzettend veel plezier in mijn werk, dus waarom zou je dan stoppen? Ik vind het fantastisch om de komende tijd bij een succesvol kantoor als de NPRC in Antwerpen betrokken te zijn.” ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant