Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 38 5

De Binnenvaartkrant 38 5 december 2017 Wij feliciteren F. de Wachter van harte met kvb Vera Pax DE BINNEN VAART KRANT

De Binnenvaartkrant 39 5 december 2017 “CCR en VBW al 140 jaar sterke partners” In 140 jaar tijd heeft de Europäische Vereinigung für Binnenschifffahrt und Wasser straßen (VBW) zich ontwikkeld van de eerste belangenvertegenwoordiger voor de binnenvaart in Europa tot een internationaal gewaardeerde denktank. Tijdens het jaarlijkse buffet in Duisburg vertelde CCR-secretaris-generaal Bruno Georges over het jarenlange sterke partnerschap tussen de Centrale Commissie voor de Rijnvaart en de VBW. De VBW, in 1877 opgericht als ‘Verein zur Wahrung der Schiffahrtsinteressen’, ontstond vanuit de samenwerking tussen twaalf Duitse binnenvaartbedrijven. In 1906 fuseerde de vereniging met de Verein Rheinischer Binnenschifffahrtsinteressen. Na de Eerste Wereldoorlog stond de VBW aan de wieg van de werkgeversorganisaties voor de Rijnvaart en havenbedrijven. Na de Tweede Wereldoorlog kwam het schoolschip RHEIN in handen van de VBW, al snel gevolgd door een tweede schoolschip. Aanpassingsvermogen In 1977 volgde de fusie met de Zentralverein für die Deutsche Binnenschifffahrt. De vereniging, die werd omgedoopt tot “Verein für Binnenschifffahrt und Wasserstraßen”, kreeg nu een echt Europees karakter en focuste zich steeds sterker op het internationale vaarwegsysteem. In 1995 werd de VBW eigenaar van Bouw Watertruck-bakken start Concordia Shipbuilding uit Werkendam start binnenkort met de bouw van Watertruck-bakken voor kleinere vaarwegen. De eerste kleine duwbakken zouden in het voorjaar van 2018 te water gaan. Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vracht verschuiven van de weg naar het water. Het CEF TEN-T-project wordt in opdracht van de Vlaamse overheid uitgevoerd door de vaarweg - beheerder in samenwerking met expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School. Het idee is om kleine, al dan niet zelfvarende bakken te laden aan kaaien langs kleine vaarwegen. Vandaaruit vertrekken de bakken naar grotere vaarwegen, waar ze als konvooi verder varen. Zeventien kandidaten hadden ingetekend op de oproep om de vaartuigen te bouwen. De keuze viel op Concordia Shipbuilding. VBW-voorzitter Heinz-Josef Joeris (links) en Bruno Georges. (foto Sarah De Preter) Het bedrijf gaat de eerste achttien duwbakken bouwen voor 9,5 miljoen euro. Het gaat om tien zelf-aangedreven duwbakken van CEMT-klasse I: 38,50 meter lang, 5,05 breed, met een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden zes eenheden uitgerust met een boegschroef en vier met een boeg- en hekschroef. Verder komen er twee duwbakken van de CEMT-klasse II ‘short’: 40 bij 6,60 meter, met een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven. Tot slot zes duwbakken van de CEMT-klasse II ‘long’: 50 bij 6,60 meter, met een diepgang van 2,80 meter, waarvan drie eenheden met een boegschroef. Voor de duwboot ontving Watertruck+ geen passende offertes. De procedure is daarom opgesplitst in design en bouw. Het design is gegund aan INEC. Voor de bouw en afbouw wordt begin volgend jaar alsnog een offerteaanvraag gedaan. Haus Rhein, waar behalve de VBW zelf ook andere binnenvaartorganisaties gevestigd zijn. Haus Rhein werd uitgebouwd tot een competentiecentrum voor de binnenvaart. Een “Hebewerk für Ideen”, zoals voormalig VBW-voorzitter Dierk Schröder het ooit noemde. De VBW ziet het aantal leden al jaren groeien en wordt op internationaal vlak zeer gewaardeerd. Bruno Georges ging in zijn jubileumspeech op zoek naar een verklaring voor deze positieve ontwikkeling in tijden van toenemend individualisme. Veel heeft te maken met het vermogen van de VBW om zich voortdurend aan te passen aan de tijd. Maar ook met het vasthouden aan de langetermijnvisie. “De VBW heeft zich nooit laten leiden door de politieke waan van de dag. Er is veel kennis in huis en aandacht voor interdisciplinaire samenwerking. Dat zijn zaken die onze beide organisaties delen.” Internationaal actief De CCR is vanaf het prille begin bij de VBW betrokken: de eerste directeur van de VBW was de toenmalige secretaris van de CCR. “Als CCR ondersteunen wij de samenwerking tussen bedrijven. Hierdoor kunnen we leren van de De Watertruck-vloot zal worden uitgebaat door Group De Cloedt en André Celis. De vaartuigen gaan gedurende een proef jaarlijks 300.000 ton vervoeren over de Vlaamse en Noord-Franse kleine vaarwegen. Het moet gaan om stromen die nu nog via de weg worden vervoerd. De proefvaarten starten in de zomer van 2018 en duren tot maart 2020. brede kennis die in de sector aanwezig is”, aldus Bruno Georges. De CCR kreeg in de loop der jaren veel impulsen vanuit de VBW. Onder andere over de aanpassing van bemanningsvoorschriften, de toepassing van walstroom en het werken met simulatoren tijdens de opleiding. Voormalig VBW-directeur Gunther Dütemeyer was een gewaardeerde deelnemer aan de CCR-vergaderingen. Het afschaffen van de douanecontrole voor de binnenvaart aan de Duits-Nederlandse grens was mede te danken aan de inzet van de VBW. En zonder VBW zou er vandaag de dag in Duisburg-Homberg geen beroepscollege voor de scheepvaart zijn. Bruno Georges benadrukte de hoge kwaliteit van de VBWcommissies voor binnenvaart, vaarwegen en havens, binnenvaartrecht, verkeerswetenschap en telematica. De CCR neemt regelmatig deel aan de bijeenkomsten van de commissies. Via de commissies is de VBW betrokken bij diverse Europese projecten rond onder meer innovatie in de binnenvaart. Gezamenlijk met de IVR heeft de VBW gewerkt aan internationale regelgeving. De vereniging is medeorganisator van de jaarlijkse Mannheimer Rechtstage voor de binnenvaart. Op 17 oktober 2018 wordt in Mannheim de 150e verjaardag van de Akte van Mannheim gevierd. CESNI In Duitsland is de VBW momenteel actief in de discussie rond de hervorming van de scheepvaartrechten. Het feit dat de vereniging zowel leden van de verladers- als de havenzijde heeft, is volgens Georges zeer nuttig in deze kwestie. “Wij volgen deze discussie in Straatsburg met veel belangstelling en staan altijd open voor uw argumenten.” De betrokkenheid van de VBW bij de CCR-werkgroep voor technische voorschriften (CESNI) sterkt volgens Georges het goede partnerschap tussen de beide organisaties. “Wij kijken uit naar een goede voortzetting van onze samenwerking. De toekomst bouwen we samen.” Financiële impuls voor NxtPort Havenbedrijf Antwerpen en de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM) stoppen 5,25 miljoen euro in NxtPort, waardoor het platform verder kan worden ontwikkeld. Met NxtPort zet de Antwerpse haven in op digitalisering van de logistieke processen in de haven. Dit moet leiden tot een beter gebruik van de havenvoorzieningen. De bedrijven die in de haven actief zijn, hebben veel data, maar delen die niet altijd. Het gevolg is vertraging en andere inefficiënties. “NxtPort maakt deze data inzichtelijk en transparant voor alle spelers in de logistieke keten”, zegt Daniel Lievens, CEO van NxtPort. “Vorige maand zijn de eerste diensten gelanceerd. Momenteel werken we aan toepassingen om de douaneprocessen te verbeteren." Daarnaast bekijken we hoe we de capaciteit op de terminals beter kunnen benutten door de verschillende spelers meer inzicht te geven in het traject dat de goederen volgen richting het achterland. Ook de betere afhandeling van de containerbinnenvaart staat nog op het lijstje van projecten voor de korte termijn.” “We kunnen de toenemende volumes in onze havens alleen afhandelen door een combinatie van voldoende beschikbare ruimte en optimale logistieke processen”, aldus Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf. “Van beide elementen maken we werk. Als Havenbedrijf beschikken we over open, publieke data. We gaan deze in het platform inbrengen om zo een goede doorstroom van data te faciliteren. De hele havengemeenschap zal hiervan profiteren.” In de toekomst wil NxtPort ook een rol spelen in de digitale verbetering van logistieke ketens buiten de haven.

Binnenvaartkrant