Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 32 5

De Binnenvaartkrant 32 5 december 2017 Koersbepalend in verzekeren Gespecialiseerd in binnenvaart Beurs-World Trade Center Beursplein 37 Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Recycling drijvend materieel +31 (0)38 477 29 35 Oslokade 1 8326 CH Kampen In- en verkoop van: • Schroot en metalen • Drijvende objecten • Bruikbare onderdelen Vergunt voor verwerking van ongereinigde tankers Hijsen en slopen van grote constructies met eigen drijvende bok www.hoebenrdm.nl

De Binnenvaartkrant 33 5 december 2017 Consortium met Damen Shipyards bereikt doorbraak: Eerste scheepsschroef uit de 3D-printer DOOR JOHAN DE WITTE Een consortium van Damen Shipyards Group, RAMLAB, Promarin, Autodesk en Bureau Veritas presenteerde 30 november ‘s werelds eerste gecertificeerde, 3D geprinte scheepsschroef. De schroef is geproduceerd met behulp van Wire Arc Additive Manufacturing: WAAMtechnologie. Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, was te gast bij de happening in het hoofdkantoor van Damen in Gornchem. Op zijn initiatief werd precies een jaar geleden het RAMLAB geopend in het RDM Innovation Dock. Dat is het 3D-fieldlab voor metaalprinters, waar bedrijven uit de havengerelateerde industrie kunnen experimenteren. Allard Castelein: “Achter dit succes staan denkers en doeners met een maritiem hart.” Vertegenwoordigers van het consortium, partners en meewerkende technici onthulden de 1.350 millimeter grote en 200 kilo zware propeller die op een Damen Stantug 1606 is gemonteerd. Dat gebeurde ten overstaan van vele genodigden en journalisten. Ook tijdens de ontwikkeling van deze naar de technologie genoemde ‘WAAMpeller’ volgde men het unieke proces vanuit alle windstreken met grote belangstelling. Wat rolt er straks uit de printer? Er komt nog heel wat kijken bij dat 3D-printen. De hardware/ software-interactie is bij het aanbrengen van 298 lagen nikkelaluminium-brons-legering van essentieel belang. Daarvoor moeten alle procesparameters strak worden beheerst. Dit eiste van het productieteam grote alertheid en inzet. Na 384 printuren in een 24/7-schema was de propeller gereed. Promarin tekende voor het ontwerp. Het 3D-programma, het engineeren van de apparatuur en materiaal, het printen, slijpen en balanceren… In totaal nam het project zeven maanden in beslag. De ingenieurs van Damen hebben de WAAMpeller op 20 november operationeel getest in aanwezigheid van vertegenwoordigers van alle consortiumpartners. Tijdens het productieproces en testen is Bureau Veritas bij elke stap getuige Het moment van de onthulling. De Waampeller wordt straks echt gebruikt. Hij is gemonteerd op een Stantug 1606. (foto’s Johan de Witte) geweest, waarna de propeller geschikt bevonden is voor commerciële toepassing. Jong De eerste propeller is een voorschot op de toekomst. Als het gaat om materialen en uitvoeringen zullen de komende decennia grote transities plaatsvinden. De printer zal daarbij een grote rol spelen, zo verwachten deskundigen. Ook voor de logistiek van grondstoffen en eindproducten. “Deze Waampeller is een sterk voorbeeld van hoe snel studenten en jonge medewerkenden kennis tot zich nemen en waartoe zij in staat zijn”, zei Allard Castelein. “Achter dit succes staan denkers en doeners met een maritiem hart.” Hij nam de gelegenheid om de succesvolle samenwerking van alle partners in het proces te benadrukken. “Als haven werken we mee en implementeren we ontwikkelingen die we kunnen gebruiken. Dit Waampeller-project laat de scheepsbouwindustrie de waarde zien van 3D-technieken voor de productie van scheepsonderdelen. Onderzoek op dit gebied blijven we intensief voortzetten. Als Europa’s grootste haven moeten we zoeken naar innovatieve bouwstenen en streven we ernaar om leidend te zijn.” Hernieuwde stimuleringsregeling richt de blik op NRMM Stage V Per 1 december is de 'Stimuleringsregeling Schone binnenvaart en duurzame logistiek in Rotterdam’ wederom geopend. Drie eerdere edities leverden aansprekende projecten op. Met de blik gericht op de aankomende NRMM Stage V-richtlijn verwacht Bas Kelderman van het EICB ook dit jaar de nodige innovatieve projectvoorstellen. De regeling is eerder opengesteld geweest in 2011 en 2012. In die jaren zijn twintig projecten medegefinancierd, die het innovatieve karakter van de binnenvaart naar een hoger plan hebben helpen tillen. Bas Kelderman, senior projectmanager bij het Expertise- en Innovatie Centrum Binnenvaart (EICB) en verantwoordelijk voor de coördinatie van de regeling, blikt terug: “De toegekende projectvoorstellen betroffen toen onderwerpen die varieerden van luchtemissiemetingen, een CO 2 - berekeningstool tot magnetisch afmeren, een dedicated binnenvaartterminal en een studie naar een LNG-schip.” Ook in 2016 was de stimuleringsregeling van kracht. “Toen zijn vijf projecten toegekend. Dat waren onder meer de inzet van een accupakket ter vervanging van dieselgeneratoren, een dieselelektrische kraanschip in combinatie met nabehandelingstechniek, een kostenefficiënte uitvoering van nabehandeling en een systeem voor bodemhoogtemetingen door zelfvarende schepen.” Succesvol aanvragen De opsomming van Kelderman biedt een exclusief inkijkje in de innovatieve paden die onlangs zijn bewandeld in de binnenvaartsector. Deels worden die paden uitgezet door de subsidievoorwaarden en dat is ook dit keer het geval. “Er is gekozen om de stimuleringsregeling te publiceren in hernieuwde vorm in aanloop naar de aankomende NRMM Stage V-richtlijn”, verduidelijkt Kelderman. Volgens de letter van de stimuleringsregeling is deze bedoeld voor iedereen met ‘initiatieven die bijdragen aan het verminderen van door de binnenvaart veroorzaakt brandstofverbruik, broeikasgasemissies en emissies naar de lucht in de regio Rotterdam’. Kelderman licht toe: “Let op, het is hierbij wel belangrijk dat de regeling projecten voortbrengt die voorbíj de status quo gaan. Initiatieven die alleen richting de CCR2-norm gaan, gelden in dat opzicht als te beperkt. Projecten die op voortstuwing zijn gericht, zijn dus pas echt kansrijk als ze minimaal aan de Stage V-eisen voldoen of die zelfs voorbij gaan. Het kan ook in verbeterde efficiëntie zitten. Om die reden is ‘duurzame logistiek’ opgenomen in de titel van de regeling.” Bas Kelderman. (foto EICB) Beoordelingscommissie Kelderman treedt op als eerste aanspreekpunt voor partijen die een aanvraag willen indienen. Zij kunnen bij hem terecht voor nadere inlichtingen. Het EICB controleert tevens of de aanvragen tijdig en compleet zijn ontvangen. Wat gebeurt er in de volgende fase? “Een beoordelingscommissie van experts vormt samen de Innovatieraad. Zij bespreken de ontvangen voorstellen en rangschikken de aanvragen vervolgens op milieurendement per in het initiatief geïnvesteerde euro. Ook verzekert de Innovatieraad zich ervan dat genoemde verwachtingen van het project realiseerbaar en betrouwbaar zijn.” Voorwaarden De stimuleringsregeling biedt een financiële bijdrage van 25 procent voor in aanmerking komende onderzoeksprojecten. Voor projecten gericht op concrete uitvoering van demonstratieprojecten is dit 75 procent. De deadline voor het indienen staat op 28 februari 2018. “De benodigde formulieren, waaronder een voorbeeld van een projectplan, hebben we beschikbaar gesteld op onze website www.eicb.nl”, zegt Kelderman tenslotte. “En voor nadere inlichtingen zijn we bereikbaar op (010) 798 98 30.”

Binnenvaartkrant