Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 24 5

De Binnenvaartkrant 24 5 december 2017 Sectorupdate ABN AMRO: Omzet en personeelstekort groeien In het eerste half jaar van 2017 steeg de omzet in de binnenvaart met 5,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Ondernemers in de zee- en kustvaart verdienden bruto 4,6 procent meer. Dat staat in de nieuwe Stand van Transport, de driemaandelijkse sectorupdate van ABN Amro. De transportsector schreef over de gehele linie betere cijfers. Het wegvervoer pluste het meest: 6,9 procent. Logistieke dienstverleners haalden 5 procent meer omzet dan in hetzelfde kwartaal van 2016. Bij opslagbedrijven was de stijging minder hoog: 1,4 procent. Tot nu toe werd in 2017 zowel minder droge bulk als natte bulk vervoerd in de binnenvaart. De tankvaart zag in het derde kwartaal wel een duidelijke verbetering, stelt ABN Amro. Toen steeg het vervoerde volume met 2,7 procent. Containers De echte groei zit in de containers. De economen van de bank schrijven: “Net als in de Rotterdamse haven doet het containervervoer het goed. Het aantal containers dat door de binnenvaart werd vervoerd in de eerste drie kwartalen van 2017 steeg met 5,3%. “ Dat is nog wel minder dan de toename in de Rotterdamse haven. "De containeroverslag is de uitblinker in de Rotterdamse haven. In de eerste drie kwartalen van 2017 werden er 11,7% meer containers overgeslagen." “Nu het vervoer van droge bulk blijft tegenvallen, is dit voor droge bulkschepen een goed alternatief. Ook wordt droge bulk steeds vaker in containers vervoerd, waardoor in de toekomst het containervervoer verder kan stijgen ten koste van het vervoer van droge bulk.” Personeel Het tekort aan personeel loopt op in de transportsector. Eén op de zes bedrijven geeft aan met een tekort aan werknemers te kampen. Dit aandeel is nog nooit zo hoog geweest. Er zijn grote verschillen tussen de transportbranches. De binnenvaart en het wegvervoer hebben de grootste problemen. “Inmiddels zegt 20,5% van de binnenvaartondernemers hier moeite mee te hebben. De binnenvaart heeft naast economische groei ook te maken met vergrijzing.” Aldus ABN Amro. In het wegvervoer geeft zelfs 29,1 procent aan een tekort aan personeel hebben. Dit komt vooral door de snelle groei van de Nederlandse economie. Wij wensen fam. Mathys-Van Ballaert heel veel succes met ms Amara. Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN . T +31 481 438310 . F +31 481 438315 . info@heijmen.nl www.bunkerstationheijmen.nl . www.scheepsuitrusting.nl . www.stuurstoelen.com

De Binnenvaartkrant 25 5 december 2017 Asto Shipyard verzorgt afbouw Amara DOOR JAN HOEK Met vooruitziende blik en gevoel voor traditie en vakmanschap nam ondernemer Sjef Peters in 1995 de kleinschalige machinefabriek Asto in Raamsdonksveer over. De afgelopen 22 jaar bouwde hij Asto uit tot een bedrijf dat een reputatie hoog te houden heeft op het gebied van nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van schepen en aan de scheepvaart gerelateerde projecten. Enige tijd geleden besloot Peters het wat rustiger aan te gaan doen. In Karst van der Wiel, ruim tien jaar ervaring in de binnenvaartbranche, vond hij een geschikte opvolger. Sinds 1 januari 2017 is Van der Wiel de nieuwe directeur-eigenaar van Asto. Dat betekent dat het bedrijf ook in de toekomst een klantgerichte innovatieve totaaloplosser blijft die garant staat voor vakmanschap en kwaliteit. Dat werd weer bewezen met de overdracht van de Amara, een multifunctioneel drogeladingschip van 110 x 11,45 meter, gebouwd in opdracht van de Belgische familie Mathys-Van Ballaert. Gemoedelijke sfeer Onlangs werd het door Asto Shipyard afgebouwde motorvrachtschip Serenitas overgedragen aan het bedrijf Lautertrans uit Antwerpen. In 2007 had Asto voor de familie Lauter voormalig mvs Dirk Romy omgebouwd tot poedertanker Sonia, terwijl in 2014 ms Silani werd afgebouwd op de werf in Raamsdonksveer. Tijdens de overdracht van de Serenitas hield Sjef Peters zijn laatste toespraak namens Asto. Sinds dat moment ligt die taak in handen van zijn opvolger Karst van der Wiel. “Ik heb hem leren kennen als een eerlijk persoon met verstand van zaken. Ik heb er alle vertrouwen in dat Asto onder zijn leiding een prima toekomst tegemoet gaat”, aldus Peters. Van der Wiel zegt in een reactie: “Het is een heel mooi bedrijf, waar uitstekende vakmensen werken en waar een gemoedelijke sfeer heerst. Bijzonderheid is dat alle werkzaamheden, op de betimmering na, onder ons eigen dak plaatsvinden.” Een substantieel deel van het werk wordt uitgevoerd voor Belgische opdrachtgevers. Mond-totmondreclame zorgt ervoor dat steeds meer Belgische schippers en rederijen zich melden bij Asto Shipyard. De familie Mathys-Van Ballaert was op zoek naar een scheepswerf die kon voldoen aan hun wensen en eisen. Antwerpenaar Gino Debruyne van GSK Brokers gaf hun de tip voor de afbouw van hun eerste nieuwbouwschip contact met Asto op te nemen. Damen River Liner Het casco is van het type Damen River Liner. Het bijna 3.300 ton metende drogeladingschip Amara wordt voortgestuwd door een Caterpillar 3512 van 1.622 pk. Het schip beschikt over twee spudpalen en een Van Wijk-boegschroef, geleverd met een schroef van 1.400 millimeter en een 639 pk Catarpillar C18. De uit 22 luiken bestaande Friese kap zorgt ervoor dat de Amara een multifunctioneel schip is. Asto beschikt over een uitstekend toegeruste elektroafdeling. Vanwege drukke werkzaamheden is voor het elektrische gedeelte aan boord van de Amara ditmaal de hulp ingeroepen van Scheepselektro De Backer. Het schip is uitgerust met een fiks aantal camera’s. Op de Amara is veel RVS te vinden, maatwerk dat wél in eigen huis geproduceerd is. In de luxe betimmering is veel ledverlichting verwerkt. Die betimmering is verzorgd door Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen; het interieur is ontworpen door WOW Interieur Design van Wilma Branderhorst, de partner van Karst van der Wiel. In korte tijd zijn bij Asto Shipyard (foto’s Jan Hoek) vier schepen afgebouwd. Naast de Serenitas en de Amara, zijn dat passagiersschip Hermes en de tanker Nevada. “Er liggen twee schepen voor hermotorisering. Verder hebben we de opdracht voor de bouw van een kraanschip voor Leenman Waterwerken uit Wijk en Aalburg, waarvan momenteel het casco wordt gebouwd in Orsova. Daarnaast liggen er verschillende type binnenvaartschepen aan de kade voor renovatie en reparatie.” “Om schepen nog sneller droog te kunnen leggen voor werkzaamheden als het plaatsen van straalbuizen en tunnelaanpassingen, wordt het hefvermogen van ons eigen stevendok van 30 x 15 meter vergroot. Er ligt bij Asto een constante focus op duurzaamheid, veiligheid en een schoner milieu. Als ‘totaaloplosser’ denken we graag mee in zaken als groen (af) bouwen. We willen in alle gevallen alleen de beste kwaliteit leveren; dan moet alles perfect zijn. Pas als de klant tevreden is, zijn wij het ook”, stelt een gemotiveerde Karst van der Wiel. Vervolgens verontschuldigt hij zich. Hij moet nog een speech schrijven voor de overdracht van de Amara, één van zijn (nieuwe) taken als directeur-eigenaar van Asto. Aan mvs Amara leverden onder andere: Asto Shipyard Complete afbouw. All Pumps Holland B.V. Complete pompen pakket. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers. Blommaert BVBA - Stuurhuttrap; - Dakradarmast type Loma; - Roeftrap; - FRK triopanelen; - Hydraulische luikenwagen type HLW 10/6000; - Heklichtbeugel type Arizona; - Voormast type Improval; - Boordlichtvleugels type Portello. Bunkerstation Heijmen B.V. Materialen en bunkerovereenkomst. CCM3 Pompsysteem, aluminiumvloer, aansluiten motoren (leidingwerk & uitlaatsysteem) en aansluiten generatoren (leidingwerk & uitlaatsysteem). De Waal Machinefabriek B.V. - Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem; - Stuwa Stuurmachine; - Tankset. Den Breejen & Zn. Schilderwerken B.V. Schilderwerk. Dik den Hollander Maritiem B.V. Stoffering voor-, achterwoning en stuurhuis, inclusief raambekleding en hoekbank. Groothandel Francois BVBA Scheepsinventaris. Hoko Installatiebedrijf Complete sanitaire installatie. Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw - Hoogglans gepolijste uitlaten voor en achterschip; - Hoogglans gepolijste plaat achter anker. Tresco Engineering BVBA Tresco navigis. Van Wijk Machinefabriek B.V. - Autokraan 15-24 mtr. 3000 kg.; - Boegschroef SD 1400 C; - Spudpalen. WindeX Engineering B.V. - RVS Klaproosters; - Ventilatoren. Leveren complete betimmering van achterwoning, voorwoning en stuurhuis. Lloyd’s Register EMEA Gecertificeerd en geklasseerd. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. Speedheat Breda Vloerverwarming. Stam Constructie - Hoogglans gepolijst railingwerk rondom roef; DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant