Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 2 5

De Binnenvaartkrant 2 5 december 2017 W hebben plaats voor kapiteins, stuurlieden en matrozen. BEN J EEN MARITIEM TALENT? Heb je interesse of vragen, neem dan contact met ons op. A de Groot Olietransport is een familiebedrijf wat zich na oprichting in 1954 ontwikkeld heeft tot een vakbekwaam en gespecialiseerd bedrijf. Met drie tankschepen transporteren wij minerale oliën naar depots hoofdzakelijk binnen Nederland. Wij zijn op zoek naar een gemotiveerde STUURMAN die ons team wil komen versterken. Functie-eisen STUURMAN • • Groot Vaarbewijs B • ADN (of bereid te leren) • Radar (of bereid te leren) • Een positieve instelling Heb je interesse informeer dan snel naar de mogelijkheden die wij jou kunnen bieden. +32 497 08 44 62 christophe@shipping.lu Kooijweg 34 . 8715 EP Stavoren . Tel: 0514-681433 info@adegroot-stavoren.nl . www.adegroot-stavoren.nl Overslagbedrijf Speksnijder vof Wij zijn op zoek naar een enthousiasteKAPITEIN WIJ BIEDEN: Vast dienstverband Nederlandse salariscondities Vaste wisseldagen 1 week op / 1 week af of 2 weken op / 2 weken af Goed opgeleide en zeer gemotiveerde collega’s Sociale werkvloer WIJ VRAGEN: Rijnpatent minimaal tot Mannheim Radarpatent ADN-C Heb je interesse, neem dan contact op via +31 654 960 411 of mail naar info@mstshipping.nl Ook kun je onze website www.mstshipping.nl bezoeken en het sollicitatieformulier invullen. Ben je nog niet zover maar wel op zoek naar een baan en vind je het leuk om te leren, reageer dan ook! Wij leiden op, aan boord en/of in een simulator en investeren graag in kwaliteit van mensen! Te Koop kraanponton Sanitas Lengte: 30 m. - Breedte: 9m. - Hoogte: 2 m. BJ 1991. Kruiplijn 7,2 m. Voorzien van woning en werkplaats, 2 gen sets, verhaallieren en 2 sputpaalkokers. Met 4 draads PLM kraan type 520, BJ 2006. Gieklengte 26 m. Hyd. in hoogte verstelb. cabine. Incl. div. grijpers. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar 0651 809092 of 0620 704015 Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl Werken aan boord? Schipper / schippersechtpaar De leiding aan boord, fungeren als leermeester en verzorging van reparatie en onderhoud? Neem contact op om schipper op een van onze schepen te worden. Stuurman Als stuurman ben je de rechterhand van de schipper. Daarnaast beheer je de voorraad en plan je de verschillende werkzaamheden. De functie-eisen vind je op onze website. Matroos Onderhouds- en schoonmaakwerkzaamheden aan boord verrichten en daarnaast onder begeleiding leren varen? Wij bieden je een fulltime baan en een prettige werkomgeving. Ben jij degene die meerwaarde kan geven aan ons bedrijf? Bekijk meer info en de functie-eisen op www.htb-intermodaal.com/vacatures Aanvullende informatie kan worden ingewonnen bij D.P. Kalkman – 06 29 408 900 Solliciteren kan door motivatie + CV te mailen naar dirkpieter.kalkman@htb-intermodaal.com BUYCK TECHNIEK B.V. Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen WE WANT YOU AS OUR CAPTAIN auf einem unserer 12 modernen Oil oder Chemie Rhein Tankmotorschiffe Wir suchen: Rheinpatent bis Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Zertifikat Sprache: Deutsch und Niederländisch Wir bieten: Hohes Sicherheitsverständnis Attraktive Schweizer Arbeitskonditionen Permanente Weiterbildung Aufstiegschancen Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis - 1:1 Gutes Betriebsklima Wij zoeken: Rijn patent tot Mannheim / Basel Radarpatent ADN-Certificaat Taal: Nederlands en Duits Wij bieden: Veiligheid hoog in het vaandel Aantrekkelijke Zwitserse arbeidsvoorwaarden Mogelijkheden voor zelf ontplooiing Goede promotie kansen Comfortabele 1:1 verhouding van werktijd en vrije tijd Motiverende & inspirerende bedrijfscultuur Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung – einfach bewerben über unsere Webseite! Sollicitaties eenvoudig via onze website! HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Bewerbungen an: Jesko Wehrt Human Resources Manager Fluvia AG Auhafenstrasse 35 E CH-4132 MUTTENZ jesko.wehrt@fluvia.eu www.fluvia.eu/jobs tanker shipping | tank storage | tanker brokers

De Binnenvaartkrant 3 5 december 2017 Volledig elektrisch aangedreven containerschip vaart achttien uur op vier batterij-containers Zeven miljoen euro subsidie voor Port-Liner Port-Liner BV streeft ernaar om volgend jaar augustus het eerste volledig elektrisch aangedreven binnenschip in gebruik te nemen. Op de planning staat nog een serie van vijf schepen van 110 meter lengte en verschillende breedtes. De vier batterijcontainers (E-powerbox) zijn goed voor achttien uur vaartijd van het schip. Het bedrijf Port-Liner ontvangt voor de bouw van het schip een CEF-subsidie van bijna 7 miljoen euro. Het systeem is ook toepasbaar als retrofit in bestaande binnenschepen en is tevens geschikt voor het gebruik van andere energiebronnen, zoals waterstof. Het ontwerp voor de volledig elektrisch aangedreven Port-Liner (illustratie Design en presentatie Omega Architects). Vrijdag 1 december ontving Port- Liner BV de beslissing van de Europese Commissie voor toekenning van de CEF-subsidie (CEF staat voor Connecting Europe Facility). Volgens de beoordeling van de Europese Commissie zal deze steun voor het project bijdragen aan de bespoediging van het gebruik van elektrische aandrijving in de binnenvaart. Met name de sociaaleconomische en milieuimpact worden door de commissie als zeer positief beoordeeld. E-powerbox De energie voor de elektromotoren van de Port-Liner-schepen komt van vier E-powerboxen ter grootte van 20 voets ISO-containers. Omdat elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, blijft er ruimte over. Deels wordt die in beslag genomen door vier containers met batterijen, die kunnen worden omgewisseld of opgeladen bij de containerterminals. De woning van twee etages kan door de ruimtewinst deels verzinken en dat biedt plek om de stuurhut te laten ‘landen’. Die staat niet op een hydraulische hefkolom, maar gaat op en neer met behulp van twee robuuste armen, die hol zijn en tevens dienen als de (afgesloten) toegangstrappen. Er blijft nog steeds meer ruim over voor de lading. De laadruimte is 8 procent groter dan die van vergelijkbare schepen. Met vier lagen containers vervoert de Port-Liner 224 TEU. Het eerste schip van 110 bij 11,45 meter met een kruiplijn van 5,50 meter is in voorbereiding. Gepland is snel daarna een tweede te bouwen identiek aan de eerste. De daaropvolgende vier zullen breder zijn. De schepen hebben Lloyd’s -certificering en voldoen aan de ADN-eisen. Tevens zijn de schepen voorbereid op onbemand varen. Ze worden volledig in Nederland gebouwd, bij Asto Shipyard. Werkina verzorgt de elektrische installatie. Opladen kunnen de containers bij de terminals waar wordt geladen en gelost. Er zijn al charters opgemaakt voor de geplande schepen. Onder andere GVT Group of Logistics in Tilburg zal gebruik maken van de eerste twee schepen. Barge Terminal Tilburg maakt deel uit van GVT en zal met de inzet van deze nul emissie-schepen de eerste volledig ‘groene terminal’ zal zijn. Schip ramt brug Zutphen Kosten De kostenopbouw van deze nieuwe aandrijving verschilt sterk van die van de huidige binnenschepen. De E-powerboxen zijn eigendom van de leasemaatschappij en de schipper betaalt per gebruikte kW. Investeringen en rendementen van elektrische en andere aandrijvingen verschillen zo sterk dat ze nauwelijks één op één met elkaar zijn te vergelijken. De verwachting van Port-Liner BV is dat de exploitatie ongeveer gelijk zal zijn aan die van een nieuw schip met dieselaandrijving. Hoe de kosten zich in de toekomst ontwikkelen, zal voor een belangrijk deel afhangen van de hoeveelheid schepen die direct elektriciteit afnemen. Port-Liner BV berekende dat zes schepen 18.000 ton CO2 per jaar minder uitstoten dan vergelijkbare dieselaangedreven binnenschepen. Stroomversnelling Scheepsmotoren mogen vroeg of laat geen druppel meer uitstoten, hoe je het schip ook wendt of keert. In extremis (dat betekent dus niet: ‘in blessuretijd’) is het ideale schip een schip dat elektrisch wordt aangedreven zonder dat fossiele stoffen worden verbrand. Het wachten was op iemand die zo’n enorme batterij in een schip zet dat je er ook echt een fatsoenlijk stuk mee kan varen. En warempel: als het meezit, vaart dat schip volgend jaar. Na de erkenning door de Europese Commissie raakt project Port-Liner in een stroomversnelling, om een mooie beeldspraak te gebruiken voor het bespoedigen van elektrische toepassingen. Omdat de elektromotoren geen machinekamer nodig hebben, is er genoeg plek voor vier TEU aan batterijen. De rest is een rekensom (kosten van aanschaf kiloWatts afzetten tegen liters gasolie of LNG) en een netwerk van laadpunten creëren. De meeste terminals zijn wel aangesloten op het stroomnet, dus het begin is er. De batterijcontainers zijn ‘vrij simpel’ te vervangen door waterstofeenheden of futuristische cellen waar we nog geen weet van hebben. Wat we wel weten is dat de toekomst met een ruk dichterbij komt als deze schepen grootschalig kunnen worden ingezet in de concurrentie met trucks en treinen. Je haalt de wind uit de zeilen van onheilsprofeten die roepen dat de binnenvaart last heeft van een remmende voorsprong met z’n (nog steeds) relatief lage CO2-uitstoot. Die uitstoot is dan namelijk niet relatief meer, niet eens meer laag, hij ontbreekt gewoon. Al moet de binnenvaart natuurlijk hard kunnen maken dat ze alleen wind-, water- en zonne-energie gebruikt. Bij elektrische auto’s en treinen is dat kennelijk niet relevant. De Port-Liner-schepen zullen ondanks dat ze heel stil zijn, zoveel aandacht trekken dat de binnenvaart een boost krijgt van heb ik jou daar, en ze zijn in meer dan één opzicht een showcase. Voor het grote pu bliek, voor verladers en de Nederlandse overheid wordt ook wel een keer wakker. En in de binnenvaart zelf, want het systeem is toe te passen bij bestaande voortstuwing. Wacht maar tot de ingenieuze partijen die ook de LNG-schepen en de hybride en dieselelektrische vaartuigen produceren, zich hierop werpen. Dit is een nieuw hoofdstuk in de pageturner ‘Binnenvaart en het milieu’ en laten we eerlijk zijn: elektrisch varen heeft nogal wat voordelen: het is stil en niet alleen qua uitstoot schoner. Ik sprak bij het CBRB-diner de eigenaar van een rondvaartbedrijf uit Groningen. Hij had drie jaar geleden zijn schepen verbouwd en vaart nu elektrisch. Een hele investering, maar hij kon zich niet meer voorstellen dat hij die niet had gedaan. Dat gaan we vaker horen. EÉN POT NAT door Michel Gonlag Een onder Duitse vlag varende tanker is vrijdagochtend 1 december rond 10.00 uur tegen de Oude IJsselbrug in Zutphen gevaren. Het stuurhuis werd daardoor zwaar beschadigd. Niemand raakte gewond. Het schip kon doorvaren en heeft op eigen kracht afgemeerd bij de sluis in Eefde. Het treinverkeer werd tijdelijk stilgelegd zodat de schade aan de brug geïnspecteerd kon worden. (foto: GinoPress)

Binnenvaartkrant