Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 18 5

De Binnenvaartkrant 18 5 december 2017 Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de Wat wij doen: VOORHEEN BARTH AGGREGATEN Specialist in aggregaten en motoren Revisie van aggregaten en motoren Inbouw, installatie, onderhoud en reparatie op locatie Noodstroominstallaties 24-uurs storingsdienst Griendweg 39, 3295 KV ‘s-Gravendeel T+31 (0)78 - 673 37 99 info@vandalenaggregaten.nl www.vandalenaggregaten.nl

De Binnenvaartkrant 19 5 december 2017 De Calypso met ‘stormy weather’ WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl De Calypso is een vrolijke dans die haar oorsprong vond op Trinidad. Maar of men zich aan boord van de Calypso wel zo vrolijk voelt, is de vraag. De 88 meter lange kustvaarder is nog maar net buitengaats en pikt nu al een paaltje. Het is, zoals dat heet ‘stormy weather’ en dat heeft eveneens een link met muziek. Het betreft een bekende jazzstandard die goed in het gehoor ligt en nog vaak wordt gespeeld. Het nummer werd al in 1933 geschreven en is door talloze jazzmusici vertolkt. Tien jaar later werd zelfs de musical Stormy Weather geproduceerd. Deze Calypso danst hier in de Noordzee en doet dat onder Neder landse vlag met Rotterdam als thuishaven. Het schip werd in 2011 gebouwd in het Friese Bergum door Damen Shipyards aldaar. Met een draagvermogen van 3.800 ton opereert het door heel Europa voor Capelle Chartering & Trading. Het bedrijf heeft acht schepen in de shortsea en is gevestigd aan de Fascinatio Boulevard in Capelle aan den IJssel. In Rotterdam werd een lading veevoer gelost en het schip is hier op weg naar de Middellandse Zee, oftewel de Méditerranée. En daar zit ook muziek in, want het is de titel van een bekend liedje van Toon Hermans. Het is te hopen dat men daar, en op weg ernaartoe, beter weer had. Het schip is uitgerust en gecertificeerd door Lloyd’s Register en heeft Ice Class 1D, waarmee het in lichte ijscondities in bijvoorbeeld de Oostzee mag varen. De kustvaarder heeft een ruim zonder tussendek, waarin ook containers vervoerd kunnen worden. De totale capaciteit hiervoor is 188 TEU, waarvan er 108 in het ruim en 80 aan dek gestuwd kunnen worden. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP Minder weerstand, meer draagvermogen >> Vervolg van pagina 17 De Dettmer Tank 128 heeft een afwijkend model, groot draagvermogen en manoeuvreert uitstekend. Gebr. De Jonge bouwde het casco overeenkomstig het ontwerp van Frans van Meerendonk van Aqua-Logic. Accent Reinder de Jonge vertelt: “Reeds een aantal jaren is er contact met Frans. Van zijn concept en onze visie voor weerstandvermindering hebben we bij diverse schepen het ‘De Jonge Eco-Nomy’ concept in onderdelen toegepast." "De bekendste hiervan is de Onderneming IV, een dubbelschroever van 135 meter, specifiek gebouwd op snelheid. Eigenaar De Korte claimt een aanmerkelijke rendementsvermeerdering.” Het accent voor de nieuwe Dettmertankers ligt op draagvermogen en minimaal brandstofverbruik. In ballast met de kolomstuurhut aan dek duikt het schip onder de 4 meter. 3-roersysteem In overleg met Van Meerendonk heeft het voorschip maar liefst 52 kuub meer draagvermogen dan een standaardmodel. Het achterschip werd 11 kuub voller en op de (meestal te grote) koelboxen is nog eens 2 kuub gewonnen. Aanvullend heeft de tekenaar van Shipyard Kladovo het casco door materiaalbesparing 15 ton lichter gemaakt. De schroefaslijnen lopen ten opzichte van de kiel 5 graden schuin naar achter met als positief gevolg eennatuurlijke aanstroming naar de schroeven met een diameter van 1,40 meter. Er zijn geen tunnels! Het 3-roersysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig het Aqua-Logic-systeem. Door deze ultradunne roeren binnen te voorzien van vleugelprofiel en buiten recht te houden, met daarbij een roerschep van 16 tot 21 graden naar buiten ten opzichte van de roerblad centerline, wordt het rendementseffect versterkt. Proefvaart 1.250 ton lading bij 2,50 diepgang – twee maal 500 pk Volvo D13 met Reintjes-keerkoppelingen en slechts 1,40 diameter schroeven... en toch 18,5 kilometer snelheid! De decibels bleven hierbij beperkt tot 52/56. Een proefvaart met waardering voor cascobouwer Gebr. de Jonge van Shipyard Kladovo en Breko Shipbuilding & Repair voor de afbouw en oplevering van deze fraaie, zeer goed uitgeruste en eigentijdse milieuvriendelijke tanker. Lloyds beloonde dit met een ‘1-motor-certificaat’. Frans van Meerendonk van Aqua- Logic mocht deze proefvaart niet meer meemaken. Frans overleed zondag 26 november in zijn woonplaats Sluiskil. (Lees het In Memoriam op pagina 7) Aan mts Dettmer Tank 128 leverden onder andere: Shipyard Kladovo pompbediening in EXd dekbehuizing com- - 2 x ladingpomp EPS 250 met een ladingverwarmingsinstallatie. - Bediening wegafhankelijk incl. Bouw Casco. plete PLC installatie. capaciteit van 250m3/h bij 6 bar, voorzien Hoveko B.V. omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf; Gebr. de Jonge Shipbuilding Services Den Breejen Shipyard van een frequentiegeregelde ABB explosie Complete tankmeting en -alarmering met - Één (1) Atlas Copco schroefcompressor B.V. Schroefasinstallatie. veilige Eex-de IIB T4 motor met een behulp van Saabradars, alsmede de tempe- MAS GA7 FF op 500l ketel. Gehele levering schip. Dik den Hollander Maritiem B.V. vermogen van 63 kW; ratuur- en drukmeting. VE-woning en scheepsstoffering Breko Shipbuilding & Repair Complete stoffering woning en stuurhuis, - 1 x strippomp EPS15 met een capaciteit Lloyd’s Register EMEA Ve-screen zonwering tbv stuurhuis. Complete afbouw. inclusief marmoleum vloeren, raambekle- van 13m3/h bij 4 bar, voorzien van een Classificatie. Visscher Scheepsreparatie B.V. Berger Maritiem Sales & Service V.O.F ding / zonwering, meubels, matrassen en explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met Muehlhan B.V. - 2x Volvo Penta D13-500 2x Reintjes WAF Twee CFD geoptimaliseerde 3-blads bedtextiel, witgoed en huishoudpakket. een vermogen van 3 kW. Tanks gestraald en gecoat. 164 keerkoppelingen. 2x Start/stopkasten scheepsschroeven. Dolpower B.V. Foresta Trading B.V. PSI Piping incl. touchscreens en dubbele ZF hendel. VICUSdt - Generatorset 1 t.b.v. aandrijving - Complete pakket F.T. VICTOR Complete leidingsystemen aan dek en in W & O Europe Afsluiters en appendages. Ontwerp en productie van twee CFD ge- boegschroef en ladingpompen 370kVA. dienstpompen; machinekamers. Willemsen interieurbouw & optimaliseerde 3-blads scheepsschroeven. Motor John Deere, type 6135. - 2x F.T. ballast/stripping ejector 200 m³/u Reintjes Benelux BVBA scheepsbetimmering B.V. Alubouw de Mooy B.V. Generator Stamford HCM434. per stuk; 2 x Reintjes Isolatie en betimmering van achterwoning Kolom stalen onderbouw, aluminium - Generatorset 2 t.b.v. boordnet en - F.T. hydrofoors met luchtgekoelde keerkoppeling, type WAF 164 / 4,56:1 en stuurhut. stuurhuis, aluminium voormast, aluminium ladingpompen 120kVA. frequentieregelaar; Speedheat Breda WindeX Engineering B.V. heklicht, aluminium boordlichtbakken, Motor John Deere, type 4045. - F.T. smeerolie haspelsets; Vloerverwarming. - Airconditioning; aluminium roeiboot david, rvs lekbakken, Generator Stamford UCM274. - F.T. gasolie trimpomp; Verhaar Omega B.V. - Overdrukinstallatie; gepolijst rvs uitlaten voor- en achterschip. - Generatorset 3 t.b.v. boordnet 62kVA. - F.T. RVS butterwash pomp. - Eén (1) Verhaar Omega Boegschroef- - RVS Klaproosters; C-Systems B.V. Motor John Deere, type 4045. Groenendijk & Soetermeer installatie type VBS1000sr (schroefdiam - Ventilatoren. De complete elektrische installatie stalen Generator Stamford UC224. Lek- en stabiliteitsberekeningen. 1000mm) verticale opstelling, 282 kW bij custom build lessenaar automatische EPS European Pump Services B.V. Heatmaster B.V. Thermische vloeistof 1800 omw/min; DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Binnenvaartkrant