Views
5 years ago

2017-25

  • Text
  • Schip
  • Binnenvaart
  • December
  • Schepen
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Goede
  • Eerste
  • Twee

De Binnenvaartkrant 10 5

De Binnenvaartkrant 10 5 december 2017 Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@electricmarinesupport.nl www.electricmarinesupport.nl Wij wensen de fam. Vanlooy heel veel succes met mvs Cortina. Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN . T +31 481 438310 . F +31 481 438315 . info@heijmen.nl www.bunkerstationheijmen.nl . www.scheepsuitrusting.nl . www.stuurstoelen.com Wij bedanken fam. Vanlooy voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mvs Cortina een goede vaart. Wij verzorgenden de complete E-installatie. MVS CORTINA VEKA WENST FAM. VANLOOY EN DE BEMANNING VAN MVS CORTINA EEN BEHOUDEN VAART. VEKA WENST GENERAL BUNKERING SERVICES BVBA EN DE BEMANNING VAN MTS CHOPIN EEN BEHOUDEN VAART. VEKA SHIPBUILDING B.V. LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA SHIPBUILDING LEVERDE HET COMPLETE SCHIP. VEKA Shipbuilding B.V. | T: +31 (0)183 505 230 | info@vekagroup.com | www.vekagroup.com DE BINNEN VAART KRANT Wij wensen fam. Vanlooy veel succes met het mvs Cortina Aan mvs Cortina leverden onder andere: VEKA Shipbuilding B.V. Bunkerstation Heijmen B.V. Dik den Hollander Maritiem B.V. Kampers Shipyard B.V. Van Wijk Machinefabriek B.V. Het complete schip. Gasolie en complete scheepsinventaris. Alle pvc vloeren voor- en achter woning en Het stuurhuis + hefkolom. Spudpalen en autokraan. Blommaert BVBA Clean B.V. Volledig conserveren van het stuurhuis, tapijt en raambekleding. Lloyd’s Register EMEA Veth Propulsion B.V. - Dakradarmast type Loma; voor en achterschip en de machinekamers. Electric Marine Support Binnenvaart Gecertificeerd en geklasseerd. 1 x Veth Stuurrooster Type VSG-1300 - Roeftrap; De Waal Machinefabriek B.V. B.V. (EMS) RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. 590pk / 1800 rpm. - Alu stuurhuttrap; - Stuwa Schroefasinstallatie met Complete E-installatie. Stam Constructie B.V. Willemsen interieurbouw & scheeps- - Voormast type Improval; schroefasrem; Kalkman Scheepstechniek B.V. - Hoogglans gepolijst railingwerk op betimmering B.V. Isolatie en betimmering - Boordlichtvleugels; - Stuwa Stuurmachine; 1- Kalkman ballastjet type 1200, 1200 achterboeing en rondom roef; van achterwoning en stuurhut. - Heklichtbeugel type Isis; - EasyFlow Roersysteem; ton ballastwater per uur met een 11 KW - Scepters in gangboorden met rvs WindeX Engineering B.V. - 1 HLW 10/6000, 29 FRK 10.100/3670/2,5. - Leidingwerk. elektromotor. railingdraden. RVS Klaproosters. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

De Binnenvaartkrant 11 5 december 2017 Elegante inrichting en vernieuwende details voor mvs Cortina (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Het mvs Cortina van de familie Vanlooy is een drogeladingschip met vernieuwende details. Een chic vormgegeven stuurhuis en stuurroosters in plaats van een kanalenboegschroef. Samen proefvaren met het koppelverband Vera Pax heeft zijn voordeel voor het twee bakkencertificaat. De Cortina is 135 x 11,45 meter, heeft een diepgang van 3,60 meter en een laadvermogen van 3.933 ton. VEKA Shipbuilding leverde het complete schip. Opvallende details aan het schip zitten onder meer in de machinekamer voorop. “Vaak wordt er gekozen voor een kanalenboegschroef, in dit geval is gekozen voor twee direct aangedreven stuurroosters”, vertelt Han Kamphuis, VEKA’s projectmanager voor de Cortina. “De stuurroosters worden direct aangedreven door elk een C18 Caterpillar.” Stuurroosters “Het grote voordeel van stuurroosters is dat ze minder ruimte in nemen dan kanalenboegschroeven”, vertelt Kamphuis. “Hierdoor kan je een compactere machinekamer in het voorschip maken, waardoor het ruim groter is.” Als er twee kanalenboegschroeven geplaatst zouden worden, moest de ruimte aanzienlijk groter zijn. Dit om de kanalen vrij te houden van elkaar; ze mogen elkaar immers niet kruisen. Daarnaast geeft een kanalenboegschroef de romp meer weerstand dan een stuurrooster. De twee stuurroosters zijn onder 45 graden geplaatst in de machinekamer op het voorschip. Minder weerstand Een stuurrooster heeft dan weer iets minder rendement, maar dat resulteert in een rompvorm met minder weerstand. Dit uit zich door sneller of zuiniger varen. Bij de proefvaart bedroeg de snelheid 20,6 kilometer. De hogere snelheid is mede te danken aan de innovatieve Easyflowroeren op de Cortina. Volgens ontwikkelaar en leverancier De Waal levert het Easyflow-roer 5 tot 10 procent brandstofbesparing op. Het aantal decibels bleef bij de Cortina ruim beneden het toegestane geluidsniveau. In de machinekamer is de uitlaat al voorbereid op een nabehandelingsysteem voor het reduceren van de uitstoot. Er staan twee 8- cilinder 5308-Caterpillars in van elk 1.050 pk. Een ander opvallend detail aan het schip is het stijlvolle, mooi afgewerkte stuurhuis. De lessenaar heeft mooie rondingen en een elegante zithoek. De woning is eveneens stijlvol ingericht, met ledverlichting. De ledverlichting op het schip zorgt weer voor energiebesparing. Voor het gemak van de schipper en zijn bemanning is het schip uitgerust met spudpalen. Bijzondere proefvaart De proefvaart was een opvallende proefvaart met het 135 meter lange schip met 3.344 ton lading. De Cortina moest gecertificeerd worden voor twee bakken. Het koppelverband Vera Pax, gelijktijdig afgebouwd door VEKA, moest ook een bakkencertificaat hebben. Beide schepen hielden gelijktijdig hun proefvaart en hielpen elkaar daarmee. Eerst ging de Vera Pax met 5.000 ton lading langszij van de Cortina. Vervolgens werden de tests gedaan, beurtelings functioneerde elk schip als bak. Tenminste 15 kilometer per uur varen als combinatie, vervolgens op de kopschroef 6,5 kilometer per uur kunnen varen… Dat is met stuurroosters, met iets minder vermogen, een uitdaging voor de Cortina, dacht iedereen vooraf. Het bleek echter geen enkel probleem. Beide schepen kwamen glansrijk door de proefvaart heen en zijn inmiddels gecertificeerd voor twee bakken.

Binnenvaartkrant