Views
2 years ago

2017-22-Europort

  • Text
  • Marine
  • Europort
  • Onze
  • Maritime
  • Holland
  • Benelux
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Oktober
  • Engineering

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant Europort 22 24 oktober 2017 we know how Metaal en techniek kennen voor ons al lang geen geheimen meer. Met name wanneer metaal en PU gecombineerd kunnen worden voor een speciale toepassing zijn wij uniek. We zijn op ons best wanneer we u van dienst kunnen zijn met onze complete dienstverlening: advies op maat, (pre) engineering, prototype- en machinebouw, laswerk, alle vormen van CNC-verspaning, volledige productie, revisie en logistiek. Kortom: één aanspreekpartner voor al uw technische vraagstukken. ISO 3834 BUREAU VERITAS Certification ISO 3834 BUREAU VERITAS ISO Certification 3834 BUREAU VERITAS Certification Schotsbossenstraat 16 Roosendaal T. +31 (0)165 581840 info@matecs.nl Schotsbossenstraat 16 Roosendaal T. +31 (0)165 581840 Schotsbossenstraat info@matecs.nl 16 Roosendaal www matecs nl T. +31 (0)165 581840 info@matecs.nl www.matecs.nl www.matecs.nl JMA 610 rivier radar Daar vaart u de juiste koers mee Kan op iedere bestaande radarkabel worden aangesloten Graag ontmoeten wij u op Europort stand 3405 T 010 453 4079 E binnenvaart@alphatronmarine.com W alphatronmarine.com

De Binnenvaartkrant Europort 23 24 oktober 2017 TeamCo Shipyard bestelt innovatieve producten bij Van der Velden Marine Systems FLEX Tunnels en BOSS eco-systemen maken nieuwe XXL-tankers beduidend zuiniger STAND 1221 Van der Velden Marine Systems heeft van TeamCo Shipyard opdracht gekregen voor de levering van FLEX Tunnels voor twee nieuw te bouwen schepen. Het gaat om binnenvaarttankers die de werf in Heusden volgend jaar bouwt voor de Belgische rederij Somtrans. Beide schepen worden ook uitgerust met BOSS eco, een intelligente, brandstof besparende verbruiksindicator. De binnenvaarttankers komen in 2018 in de vaart. Ze zijn gebaseerd op een nieuw casco-ontwerp. Van der Velden Marine Systems, dat ook de roeren levert, paste het ontwerp van de FLEX Tunnels daarop aan. De bunkerschepen worden namelijk de grootste in hun soort: 135 x 22 meter. Ze worden dan ook met ‘XXL’ aangeduid. “Geen probleem”, aldus Leo van Zon, verkoopdirecteur bij Van der Velden. “Al moesten we wel flink rekenen en tekenen. Zeker toen in de ontwerpperiode het aantal aandrijftreinen van drie naar twee terugging. Dat heeft als gevolg dat we een derde van de roercapaciteit verloren. Voor een goede manoeuvreerbaarheid waren daarom grote re roeren en dus ook schroeven nodig. Dat werd mede dankzij de FLEX Tunnel mogelijk.” Meer brandstofbesparing en minder uitstoot TeamCo werkt al meer dan tien jaar samen met Van der Velden. “Sinds de start van onze werf in 2006”, vertelt directeur Gerrie van Tiem. “Ze werken oplossingsgericht en blijken keer op keer een innovatieve partner. Ze bekijken altijd de beste manier van voortstuwing en de FLEX Tunnel is daar een goed voorbeeld van. Door de jaren heen heeft Van der Velden bewezen een belangrijke speler in de maritieme sector te zijn en door hun ervaring toegevoegde waarde De tunnel is intrekbaar en daardoor flexibel in te zetten al naar gelang de omstandigheden. te bieden.” Over de keuze voor FLEX Tunnels voor de nieuwe Somtrans-schepen zegt Van Tiem: “Het past binnen het algehele concept: Somtrans kiest voor een duurzaam concept. De combinatie van de gasaandrijving en de FLEX Tunnel moet zorgen voor meer brandstofbesparing en minder uitstoot.” FLEX Tunnel De FLEX Tunnel is een revolutionair tunnelsysteem, bedacht door onderzoekers van DST Duisburg en verder ontwikkeld door Van der Velden. De tunnel is intrekbaar en daardoor flexibel in te zetten al naar gelang de omstandigheden. Met name de diepgang van het schip en de beschikbare waterdiepte van de vaarweg zijn bepalend. Een tunnel is gunstig bij leegvaart en bij ondiep water. Dan zorgt hij voor een betere aanstroming van het water naar de schroeven, zonder lucht. Maar als er voldoende water staat en/of het schip geladen vaart, heeft de tunnel geen nut. Het effect is zelfs nadelig, doordat aan het ontwerp van het onderwaterschip concessies zijn gedaan om de tunnel te kunnen plaatsen. Met de FLEX Tunnel is wél een optimale rompvorm mogelijk, legt Van Zon uit. “Zo zijn de vaareigenschappen te allen tijde ideaal. Is er voldoende water onder het (geladen) schip, dan is de FLEX Tunnel ingetrokken. In ondiep water of met een leeg schip, zakt hij naar beneden. Dan werkt de FLEX Tunnel net als een vaste tunnel.” Meer vermogen; minder brandstof Een belangrijk verschil is dat de FLEX Tunnel luchtdicht afsluit op de straalbuizen. Daardoor kunnen grotere schroeven en roeren worden toegepast. De luchtdichte afsluiting zorgt voor onderdruk in de FLEX Tunnel, zodat het waterniveau in de tunnel stijgt en zo krijgt de relatief ver boven de waterlijn uitstekende schroeven toch voldoende water. De schroeven werken beter en leveren meer vermogen. De FLEX Tunnel zorgt voor een grotere efficiëntie. Meer vermogen op de schroeven betekent dat de motoren minder hard hoeven te draaien. Dat levert brandbesparing op. Die besparing bedraagt, afhankelijk van het vaarprofiel, al snel 20 tot 25 procent ten opzichte van een vergelijkbaar schip met conventionele tunnels. Dat komt mede doordat schepen gemiddeld 80 procent van de tijd geladen varen en de weerstand die een vaste tunnel veroorzaakt dus nadelig en onnodig is. Door toepassing van de FLEX Tunnel kan het hydrodynamische ontwerp van de scheepsromp bovendien beter worden afgestemd op het operationele profiel en het vaargebied van het schip. De grotere brandstofefficiëntie is onder meer gebleken uit praktijktests. “Metingen aan boord van het koppelverband Rhenus Duisburg, dat in 2015 als eerste schip met FLEX Tunnel in de vaart kwam, wezen zelfs een besparing van 29 procent uit”, vertelt Van Zon trots. BOSS eco De nieuwe Somtrans-tankers worden ook uitgerust met BOSS eco-systemen. De intelligente brandstof besparende verbruiksindicator is de nieuwste innovatie uit de koker van Van der Velden Marine Systems. Het bedrijf introduceerde de stuurhulp afgelopen mei tijdens Maritime Industry in Gorinchem. Een schot in de roos, zo blijkt, want er zijn al tien systemen besteld die op zeer korte termijn geplaatst zullen worden. Eenzelfde hoeveelheid zeer binnenkort in opdracht verwacht. Het systeem verwerkt informatie van diverse – doorgaans al aanwezige – scheepssensoren om de meest efficiënte roerbeweging te berekenen. Continu en afgestemd op de actuele vaarsituatie. Het touch screen display is een hulpmiddel voor de roerganger en voorkomt overmatige roerbewegingen. Van Zon: “Elke roerbeweging veroorzaakt namelijk extra weerstandsverlies. Door overmatige stuurcorrecties (of die nu van de persoon aan het roer komen, de rivierpiloot of de bochtaanwijzer) te voorkomen wordt brandstof bespaard.” Die besparing door efficiënt navigeren is gemiddeld 10 tot 12 procent. Het BOSS eco-systeem toont de actuele brandstofbesparing en de daarmee samenhangende lagere CO 2 -uitstoot. Die informatie kan in combinatie met het tripregistratiesysteem worden gebruikt als bewijs aan opdrachtgevers die in toenemende mate oog hebben voor hun CO 2 -footprint. De BOSS eco is geschikt voor alle binnenvaartschepen, zowel bestaand als nieuwbouw. Dat Somtrans een van de eerste kopers is, verbaast Van Zon niet. “Het is een vooruitstrevende rederij, die vooroploopt in de markt. Dat merk je aan de schepen die straks bij TeamCo worden gebouwd. Je ziet het ook aan de toepassing van duurzame innovaties als deze.” www.vdvms.com Het BOSS eco-systeem is een intelligente brandstof besparende verbruiksindicator. (foto’s Van der Velden Marine Systems) Standtijd Mobil Delvac kan naar 1.000 uur STAND 8204 Na een periode van intensief testen heeft Den Hartog de vrijgave ontvangen op de Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 voor een standtijd tot 1.000 uur op de Mitsubishi S12A2-motoren, geleverd door Koedood Dieselservice. Samen met Koedood en Exxon- Mobil heeft Den Hartog verschillende laboratoriumtests laten uitvoeren om te ontdekken welk Mobil-product het best aansluit bij de eisen die een Mitsubishimotor aan het smeermiddel stelt. Daaruit bleek dat de Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 uitstekende reinigende eigenschappen heeft bij een relatief lage temperatuur. Tijdens de tests bleven de brandstofleidingen, stoterstangen en tuimelaars onder de kleppendeksels schoon, aldus Den Hartog. Het bedrijf citeert trots een dieselmonteur van Koedood: “We zien vaak dat de aanvoerleiding van de gasolie naar de verstuiver nog wel zwart aangeslagen is, terwijl de retourleiding schoon is. Dit doordat de aanvoerleiding kouder is dan de retourleiding. Echter, bij gebruik van deze smeerolie zijn beide leidingen brandschoon." Uit een nadere inspectie, uitgevoerd door Koedood Dieselservice, bleek dat ook de verbrandingsruimtes van de cilinders prachtig schoon zijn. Op de beelden van de videoscoop waren nauwelijks sporen van slijtage te ontdekken. Op basis van de positieve resultaten heeft Koedood Dieselservice besloten om de Mobil Delvac XHP ESP 10W-40 vrij te geven voor een standtijd tot 1.000 uur in de Mitsu bishi S12A2-modellen. www.denhartogbv.com

Binnenvaartkrant