Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2017-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Schip
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Moeten
  • Eigen
  • Twee

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 10 oktober 2017 Broekman wil aanvoer vooral via water Nieuw DC op DSM-terrein DOOR NOUD VAN DER ZEE Op het voormalig DSM-terrein in Venlo komt een nieuw distributiecentrum van Broekman Logistics uit Rotterdam. Broekman gaat het DC huren van de Belgische investeerder Heylen Groep. De locatie ligt op een strategische positie nabij de industriehaven. De uitbreiding van de opslag- en distributiecapaciteit in Venlo is onderdeel van de Europese groeistrategie van het bedrijf. Het nieuwe distributiecentrum moet in de herfst van 2018 gebruiksklaar zijn. De binnenvaart zal waarschijnlijk profijt gaan hebben van deze investering, want Broekman Logistics verwacht dat het grootste deel van de binnenkomende vracht over water zal worden vervoerd. Willem Jan van Amersfoort, managing director warehousing & distribution bij Broekman Logistics: “Wij verwachten het merendeel van het inbound volume via de bargeterminal te vervoeren.” Industriehaven De nieuwe Broekman-vestiging komt op een strategische locatie nabij Greenport, in het hart van de multimodale transporthub van Venlo. De bargeterminal en de railterminal bij de industriehaven liggen om de hoek. En voor deze haven bestaan forse uitbreidingsplannen, die in een vergevorderd stadium verkeren. Wethouder Stephan Satijn is in zijn nopjes met de ontwikkelingen nabij de industriehaven: “Venlo is zeer blij met deze investering. Naast alle positieve ontwikkelingen op Trade Port Noord krijgt nu ook het voormalige DSM-terrein een uitstekende invulling.” Broekman Logistics gaat het distributiecentrum gebruiken voor de logistiek en opslag van zowel ongevaarlijke als gevaarlijke stoffen. De ontwikkeling wordt in fasen gerealiseerd en de werkgelegenheid groeit naar verwachting parallel van 150 naar uiteindelijk 300 banen. Venlo is in trek De provincie Limburg heeft het voormalige DSM-terrein aangekocht voor 12 miljoen euro en geeft het in erfpacht uit aan Groep Heylen. De Belgische vastgoedinvesteerder bouwt op het perceel een nieuw DC en verhuurt het aan Broekman. Broekman Logistics (jaaromzet 200 miljoen euro) is meer dan 55 jaar geleden ontstaan in de Rotterdamse haven en is uitgegroeid tot een fullservice logistieke dienstverlener met 800 medewerkers en vestigingen in Nederland, België, Polen, Tsjechië, China, India en Singapore. Het provinciebestuur en de gemeente Venlo onderzoeken of er een natte verbinding kan komen van de toekomstige locatie van Broekman naar de containerhaven van het ELC, zei gedeputeerde Twan Beurskens van Economische Zaken desgevraagd. Het distributiecentrum van Broekman Logistics is de zoveelste recente investering in Venlo. Eerder dit jaar werd bekend dat internetwarenhuis Vida XL, supermarktdiscounter Lidl, logistieke dienstverlener DSV en Schenker Logistics een distributiecentrum in de Limburgse logistieke hotspot vestigen. J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Waalhaven Z.Z. 52-66 . 3088 HJ, Rotterdam . The Netherlands Tel. + 31 (0)10 428 52 33 . marine@roodhart.com . www.roodhart.com Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk. “Zeeuwse containers liever over water” Verladers in Zeeland zouden meer containers per binnenschip moeten laten vervoeren naar en van de Rotterdamse haven. Dat is het doel van een nieuw project van Zeeland Connect en De Verkeersonderneming. Ze willen het aantal vrachtwagenritten tijdens de spits verminderen. Veel import- en exportcontainers van Zeeuwse verladers worden over de weg van en naar de Rotterdamse haven vervoerd; een groot deel daarvan tijdens spitsuren. Zeeland Connect en De Verkeersonderneming promoten nu de containerbinnenvaart als alternatief. Bij de start richt het project zich op temperatuurgevoelige lading. Er wordt een binnenvaartschip voorzien van extra stroomcapaciteit voor reefers. Ook voor niet-gekoelde lading wordt binnen het project gekeken naar de voordelen van de binnenvaart. Het project loopt tot en met december 2018. De doelstelling is minstens 2 miljoen wegkilometers per jaar te vervangen. Volgens Zeeland Connect staat het bedrijfsleven ervoor open om vervoer over water als duurzame modaliteit in Zeeland en van en naar de havens van Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) te stimuleren. “Dit project biedt kansen de containerlogistiek van en naar Zeeland te versterken door de voordelen voor de verlader te combineren met de logistieke mogelijkheden in de regio.” Wij wensen Dettmer Group en de bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Dettmer Tank 126. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland, 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL WIJ WENSEN DETTMER TANK 126 EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Wij feliciteren Dettmer Group met mts Dettmer Tank 126 en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727

De Binnenvaartkrant 23 10 oktober 2017 Flitsende proefvaart voor Dettmer Tank 126 DOOR EVERT BRUINEKOOL Een snelle korte proefvaart op het Hollands Diep… De Dettmer Tank 126 rolde er vlekkeloos doorheen. Terug bij de Volkeraksluis werd dan ook direct getoost aan dek door directeur Peter Kazen van Breko Shipbuilding & Repair. Iedereen kreeg champagne. “Een nieuw schip... Gebeurt niet iedere dag.” Rob de Leeuw, managing director van B. Dettmer Reederei uit Hamburg, neemt het eerste uur van de proefvaart het roer van de Dettmer Tank 126 in eigen hand. Hij is te spreken over het nieuwe schip. “We zijn nu met een inhaal- en verduurzamingsslag bezig. In de jaren 90 hadden we 120 schepen. Er zijn nog een tiental enkelwandige schepen, die moeten nog worden vervangen.” Hij gelooft niet dat in totaal het meer schepen worden dan de circa 45 die nu met de Dettmer-vlag in top varen. Het is een moeilijk voorspelbare markt voor de tankvaart, dit in verband met de ontwikkeling van productstromen op langere termijn. De Dettmer 126 is 85 bij 9,60 meter. Er volgt nog een tweede schip, de ‘128’. Ze zijn speciaal bestemd voor de Duitse kanalen en de oost-westverbinding. Daarnaast is het schip aangepast voor de eigen overslag MUT in Maagdenburg. Hier wordt de lading van de schepen op eigen treinen en vrachtauto’s overgeslagen met de speciale eigen aansluiting. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Effectieve maat “Klein, met een speciale maat en erg wendbaar met veel tonnen. Er is tegen relatieve gunstige kostprijs mee te varen. De markt is hard. Een goed concurrerende uitgangspositie voor het nieuwe dubbelwandige tijdperk is belangrijk”, vertelt De Leeuw. “Dat kan met dit type schip: efficientie, kwaliteit en zekerheid voor de optimale kostprijs. Met deze maat is optimalisatie bereikt voor kleine kanalen in Duitsland.” Het maximale laadvermogen is 1.650 ton. Bij 2,50 meter diepgang is het 1.200 ton. Door de ene meter korter kunnen ze een paar extra vaargebieden ook goed bereiken. Het tweede schip wordt begin december geleverd. Reinder de Jonge van Gebr. De Jonge Shipbuilding Services en eigenaar van Shipyard Kladovo: “Wij hebben het schip als hoofdaannemer opgeleverd aan onze klant. Het casco is gebouwd op Shipyard Kladovo in Servië. Volgens het Aqua Logic-concept van Frans van Meerendonk en vervolgens afgebouwd op de werf van Breko Nieuwbouw & Repair.” “Wij zijn continu aan het nadenken hoe wij bestaande concepten kunnen verbeteren of kunnen combineren. De innovatie van het Aqua Logic-concept is vooral het onderwaterschip, het roer en de schroeven”, vertelt De Jonge. “Een dubbelschroever met speciaal ontwikkelde 3-bladsschroeven, met twee kleine 6-cilinder Volvo Penta-motoren (D13 MH) van 500 pk bij 1.800 toeren. Dit totale plaatje is de winst.” Het 3-roerssysteem is door Van der Velden geleverd overeenkomstig het Aqua Logic-systeem. Het schip neemt gemiddeld 100 ton meer mee dan een vergelijkbaar schip van deze lengte en het is toch zuiniger. Er is heel bewust gekozen voor kleine automotoren die onder Stage V vallen. “Op klantverzoek zit er op dit schip een stoomketel om door middel van spiralen de lading te kunnen verwarmen. Daarnaast is er een butterwash-systeem geplaatst om de tanks te kunnen reinigen. Dat komt weinig voor bij tankers.” Sinterklaaspresentje Alex Mutsaars is namens Breko projectmanager van de Dettmer Tank 126 en de Dettmer Tank 128. “De Dettmer Tank 126 is net klaar en met Sinterklaas, op 5 december, leveren we de Dettmer Tank 128 af. Het is project 5 dat we nu opgeleverd hebben. Het leidingwerk is door ons bedrijf PSI Piping Servië op de werf in Kladovo gedaan.” Qua leidingwerk wordt in Servië tijdens de cascobouw zoveel mogelijk gedaan. Dat bespaart tijd met de afbouw in Nederland. Het kale casco wordt bij Breko afgebouwd, de machinekamer wordt gevuld en de motoren komen er in. Dan het stuurhuis en het interieur in de woning afbouwen. Na vijftien weken wordt het schip aan de klant geleverd. Meer laadcapaciteit Er zijn kleine verschillen met de twee voorgangers van dit schip: de leidingstraat is een meter opgeschoven naar het hart van het schip. Meestal liggen ze iets naar bakboord, evenals de ballastleiding. “Casco’s die hier aankomen, liggen negen van de tien keer een beetje schuin over bakboordzijde. Dat hebben we geprobeerd bij deze laatste te veranderen, dit is op 1,5 centimeter na gelukt”, vertelt Mutsaars. Een van de voordelen is dat het schip niet geballast hoeft te worden, wat weer brandstofverbruik scheelt en ook meer laadcapaciteit oplevert. Breko gaat – doordat de schepen seriematig gebouwd worden – steeds meer optimaliseren en finetunen. Mutsaars is daar groot voorstander van: het scheelt tijd. Als voorbeeld noemt hij de gecoate beunkast, die met de afbouw weer open gebrand zou moeten worden, waardoor de gesloten coating beschadigt. Opnieuw coaten is dubbel werk. Gebeurt het aansluiten van de leidingen in Servië, dan liggen de leidingen hier op hun plaats en bespaart dat tijd. Mutsaars zegt: “Steeds verder perfectioneren brengt de kwaliteit nog verder omhoog.” Aan mts Dettmer Tank 126 leverden onder andere: Shipyard Kladovo Bouw Casco. Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Levering casco en afbouw. Breko Shipbuilding & Repair Complete afbouw. Alubouw de Mooy B.V. Kolom stalen onderbouw, aluminium stuurhuis, aluminium voormast, aluminium heklicht, aluminium boordlichtbakken, aluminium roeibootdavid, rvs lekbakken, gepolijst rvs uitlaten voor- en achterschip. Berger Maritiem Sales & Service V.O.F Twee CFD geoptimaliseerde 3-blads scheepsschroeven. VICUSdt Ontwerp van twee CFD geoptimaliseerde 3-blads scheepsschroeven. C-Systems B.V. De complete elektrische installatie stalen custom build lessenaar automatische pompbediening in EXd dekbehuizing complete PLC installatie. EPS European Pump Services B.V. - 2 x ladingpomp EPS 250 met een capaciteit van 250m 3 /h bij 6 bar, voorzien van een frequentiegeregelde ABB explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een vermogen van 63 kW; - 1 x strippomp EPS15 met een capaciteit van 13m 3 /h bij 4 bar, voorzien van een explosieveilige Eex-de IIB T4 motor met een vermogen van 3 kW. Foresta Trading B.V. - Complete pakket F.T. VICTOR dienstpompen; - 2x F.T. ballast/stripping ejector 200 m³/u per stuk; - F.T. hydrofoors met luchtgekoelde frequentieregelaar; - F.T. smeerolie haspelsets; - F.T. gasolie trimpomp; - F.T. RVS butterwash pomp. installatie type VBS1000sr (schroefdiam 1000mm) verticale opstelling, 282 kW bij 1800 omw/min. - Bediening wegafhankelijk incl. mschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf. - Één (1) Atlas Copco schroefcompressor MAS GA7 FF op 500l ketel. VE-woning en scheepsstoffering Ve-screen zonwering tbv stuurhuis. W & O Europe Afsluiters en appendages. Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering van achterwoning en stuurhut. WindeX Engineering B.V. - Airconditioning; - Overdrukinstallatie; - RVS Klaproosters; - Ventilatoren. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Groenendijk & Soetermeer Dik den Hollander Maritiem B.V. Lek- en stabiliteitsberekeningen. Complete stoffering woning en stuurhuis, inclusief raambekleding, meubels, matrassen en bedtextiel, witgoed en huishoudpakket. Dolpower B.V. - Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 370kVA Motor John Deere, type 6135 Generator Stamford HCM434; - Generatorset 2 t.b.v. boordnet en ladingpompen 120kVA Motor John Deere, type 4045 Generator Stamford UCM274; - Generatorset 3 t.b.v. boordnet 62kVA Motor John Deere, type 4045 Generator Stamford UC224. Heatmaster B.V. Thermische vloeistof ladingverwarmingsinstallatie. Hoveko B.V. Complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. PSI Piping Complete leidingsystemen aan dek en in machinekamers. Reintjes Benelux BVBA 2 x Reintjes keerkoppeling, type WAF 164 / 4,56:1. Roodhart Marine Services B.V. PTFE Tankdeksel pakking. Speedheat Vloerverwarming. Verhaar Omega B.V. - Eén (1) Verhaar Omega Boegschroef- DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL

Copied successfully!

Binnenvaartkrant