Views
1 year ago

2017-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Boord
  • Onze
  • Aqua
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 8 26

De Binnenvaartkrant 8 26 september 2017 Wij feliciteren DAK Shipping van harte met mts Nina DE BINNEN VAART KRANT Shipyard Maritieme betimmeringen en interieurbouw Non Ferro bv info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl LEVERING EN INSTALLATIE EN COMPLETE AFBOUW Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor DAK Shipping Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Hoofdmotor: Caterpillar voortstuwingsmotor type 3508C Boegschroef/pompmotor: Caterpillar C18 Generatorsets: JohnDeere mts Nina succes en veel probleemloze draaiuren dolderman.nl postbus 266, NL-3300 AG dordrecht | binnenkalkhaven 17, NL-3311 JC dordrecht tel. +31(0)78-6138277 | fax +31(0)78-6144887 | info@dolderman.nl

De Binnenvaartkrant 9 26 september 2017 Tanker Nina: compleet nieuw ontwerp met optimaal draagvermogen Op vrijdag 15 september is de Nina gedoopt. Van die taak kweet naamgeefster Nina Damen zich met verve. Zij is de dochter van één van de vennoten van DAK Shipping, Kommer Damen junior, dat de tanker in de vaart brengt. De Nina (84,70 x 9,60 x 3,40 meter) is een geheel nieuw ontwerp, ontwikkeld en geleverd door RensenDriessen. “RensenDriessen mocht het complete schip ontwerpen, bouwen en opleveren”, vertelt directeur Wim Driessen. “Onze project leider Nicolae Per Adrian verzorgde het bouwtoezicht op de cascowerf. Onze chief designer Mirek Kowalski zorgde voor de gekeurde set bouwtekeningen.” Kruiplijn van 3,80 meter Het schip is een compleet nieuw ontwerp, en zodoende ook genoemd naar Nina. Driessen: “We hebben een optimaal draagvermogen en lage kruiplijn nagestreefd, maar wel op een dusdanige manier dat we een goed, sterk en solide schip behouden.” TankStar verzorgde de stabiliteitsberekeningen en de stabiliteitssoftware aan boord. Het schip heeft een kruiplijn van slechts 3,80 meter. Dat was een uitdrukkelijke wens van DAK Shipping, vertelt Damen. “Het schip kan zodoende uitstekend uit de voeten op de Duitse kanalen, al zullen we het ook in het ARAverkeer inzetten.” Enkelschroefs Het schip heeft één voortstuwingstrein. Daarover vertelt Driessen: “Wij geloven sterk in het enkelschroefsconcept omdat dit – zeker op termijn – voor de eigenaar economischer is. We zouden wellicht nog een ton of 30 tot 40 op diepgang kunnen ‘winnen’ maar dan zullen er ook weer andere concessies moeten worden gedaan. Dit bestuderen we op dit moment met ons team.” Zone II De Nina is zó ontworpen en afgebouwd dat het schip geschikt is voor Zone II. De afbouw is verzorgd door Dolderman in Dordrecht. Liquid Control Trading leverde de ladingpompen van DW Pumps. Deze in rvs uitgevoerde centrifugaalpompen hebben een extra lange verticale as met de aandrijving aan dek. Schegro uit Zwijndrecht leverde de complete scheepsuitrusting, van de keukeninrichting tot en met de bijboot. “Deze week worden nog de laatste restpuntjes aan boord uitgevoerd”, zegt Damen tot slot, “en dan gaat de Nina volop aan de slag. Wij zijn erg tevreden over het schip. We wilden kwaliteit en die hebben we beslist gekregen.” Aan mts Nina leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip. Dolderman B.V. Complete afbouw, Cat 3508C, Inbouw machinekamer en uitlijnen motoren. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Installatie tankinhoudsmeting en tankalarmeringen. Gasdetectie systemen voor stuurhuis en woning. Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers. Blommaert BVBA - Aluminium davit; - RVS Roeftrap; - Boordlichtbakken type ISIS; - Heklichtbeugel type ISIS; - Voormast type Arizona. DBS Scheepsservice Aluminium machinekamervloeren. Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie. Dijvler Materiaal B.V. - Boeg- en achterankerlier; - Ankers; - Ankerdamkettingen; - Ankerdraad. Dolpower BV - Generatorset 1 t.b.v. boegschroefaandrijving 335 eKW (419kVA) Motor John Deere, type 6135. Generator Stamford marine. - Generatorset 2 t.b.v. noodladingpompbedrijf 125kVA. Motor John Deere, type 6068. Generator Stamford marine. - Generatorset 3 t.b.v. boodnet 62,5kVA Motor John Deere, type 4045. Generator Stamford marine. Foresta Trading B.V. - Complete pakket F.T. VICTOR dienstpompen; - F.T. ballast/stripping ejectors 200 m³/u per stuk; - F.T. smeerolie haspelsets; - F.T. gasolie trimpomp. GeMa Services Complete conservering en verfpakket. Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Volledige betimmering van achterwoning en stuurhuis. Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis + hefgeleidekoker. Kampers Pompservice B.V. 1 Kampers 2M98 pomp voor stripping/slops. Liquid Control Trading BV Ladingpompen. Lloyd’s Register EMEA Classificatie. Orlaco Products B.V. CCTV-systeem. ProMarin Propeller- und Marinetechnik GmbH Main propeller, diameter 1650mm, 4 blades, high skew design. RAFA Scheepsramen B.V. Ramen. RuGotech Pijpleidingen B.V. Complete dek-leiding systeem. Verhaar Omega B.V. - Eén (1) Verhaar Omega Stuurrooster installatie type VBS1000sr (schroefdiam 1000mm) verticale opstelling, 300 kW bij 1800 omw/min. - Bediening wegafhankelijk incl. omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf. VE-woning en scheepsstoffering Complete stoffering woning en stuurhuis incl. ve-screen zonwering. Werkina Werkendam B.V. - De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing; - Monitoringsysteem met touchscreenbediening; - Compleet nautisch pakket; - Camerasysteem; - Complete airco installatie; - Satellietsysteem; - Tankmeetsysteem; - Ecdis Inland Viewer; - AIS installatie. WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdruk installatie. DE VOLLEDIGE LIJST VINDT U OP VLOOTSCHOUW.NL Bijeenkomst Flevokust Haven Op 20 september vond een ondernemersbijeenkomst plaats in Lelystad. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door provincie Flevoland, samen met evofenedex en CTU Flevokust. De nieuwe terminal in Flevoland is nog in aanbouw, maar er worden nu al containers afgehandeld. Ondernemers uit de regio kregen deze middag inzicht in de voordelen van vervoer over water, de mogelijkheden van exploitant CTU Flevokust, en hoe ze de omschakeling naar water mogelijk kunnen maken. VOORTOUW Nieuws van het BVB www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Het BVB was ook aanwezig en heeft samen met evofenedex de diverse Maatwerk-projecten toegelicht die op dit moment lopen in Zuid-Holland, Gelderland en Overijssel. Maatwerk Voorlichting Binnenvaart is onderdeel van het BVB en geeft middels praktisch advies op maat de mogelijkheden van de binnenvaart aan lokale verladers. Het BVB ziet in deze provincies nog vele kansen om meer vrachtwagenladingen naar het water te halen, maar loopt hier af en toe ook tegen knelpunten aan. Samen met de diverse partijen wordt gekeken hoe deze op te lossen zijn. Snuffelstage Het BVB krijgt geregeld vragen binnen over het doen van een snuffelstage aan boord van een binnenvaartschip. Vaak van jongeren die willen kijken of werken aan boord wat voor hen is. Maar onlangs kwam een vraag van een ouder iemand die eventueel via het zij-instroomtraject in de binnenvaart wil gaan werken. Eigenaar Verschuure van het ms Laetitia had eerder bij het BVB aangegeven open te staan voor snuffelstages en heeft de man onlangs een paar dagen mee laten varen. Hij heeft zo mee kunnen kijken en werken aan boord en een klein inkijkje gehad in de praktijk. Hij mocht zelfs een stukje sturen om meer een gevoel bij het varen te krijgen. (foto) Met dank aan de heer Verschuure voor de gastvrije ontvangst en het wegwijs maken van deze geinteresseerde in de binnenvaart. Tegen ‘the real thing’ kan geen informatiefolder op; het mensen zelf laten ervaren maakt veel meer indruk. Mocht u het nu ook leuk vinden om mee te werken aan het promoten van uw beroep en bedrijfstak en snuffelstagiars aan boord te ontvangen? Stuur het BVB dan even een bericht en we zetten u op de lijst voor het geval er weer een verzoek binnen komt. Binnenvaartcafé Op 11 oktober vindt het volgende Binnenvaartcafé plaats in het World Port Center in Rotterdam. Tijdens deze netwerkbijeenkomst zal aandacht besteed worden aan online bevrachtingsplatforms. 4Shipping en TEUbooker zullen beide hun platform toelichten en uiteraard is er gelegenheid vanuit de zaal vragen te stellen en in gesprek te gaan. De nieuwe programmamanager van het BVB, Mariska van der Starre, zal de bijeenkomst voorzitten. Zij zal ook aandacht besteden aan de plannen van het BVB, onder andere voor arbeidsmarktcommunicatie. De sector heeft sterk behoefte aan gekwalificeerd personeel en het BVB ziet hier als promotieorganisatie een taak voor zichzelf. Uiteraard samen met de diverse stakeholders in de sector. Wilt u aanwezig zijn bij het Binnenvaartcafe, laat het dan weten via info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl.

De Binnenvaartkrant