Views
1 year ago

2017-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Boord
  • Onze
  • Aqua
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 26 september 2017 Elektrische installaties voor de binnenvaart MAAND ACTIES OP=OP Blauw bord motor Lineair motor tbv blauw bord. Deze krachtige 24V lineair motor heeft een slag van 150mm 149, 00 165,00 11, 99 Bay15D Bay15D Led navigatielamp* 10-30VDC 3,5W 6000K 300lumen 16x45mm * niet gekeurd in combinatie met navigatielantaarn Portofoon VX241 Marifoon antenne Mp4 coacial diopole marifoon antenne. De meest gebruikte marifoon antenne in de binnenvaart 67, 50 57, 50 8, 99 Vergunningsvrije portofoon met 16 kanalen in een stof- en waterbestendige behuizing. Deze degelijke IP65 bediening heeft 6 functies. (ook verkrijgbaar in 2- en 4-voudig). Voedingsspanning 24/48/110/220/380 VAC of 12/24VDC. Compleet met batterijen, lader, draagkoord, 185, 00 Radiografische afstandsbediening handleiding en symboolstickers 00 455,00 399, Marifoon M35 Marifoon met groot helder display, laag energieverbruik en geavanceerde microfoonfunctie. In het water laten vallen? Geen man overboord, deze topper blijft drijven! 209, 00 Deze aanbiedingen gelden tot het einde van de maand, of zolang de voorraad strekt. Genoemde prijzen zijn exclusief BTW. Zet- en drukfouten voorbehouden. 172, 50 149, 00 Verkoop, installatie en reparatie BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP INSTALLATIE REPARATIE Buyck Techniek is gespecialiseerd in het ontwerpen, leveren, installeren en repareren van alle voorkomende hydraulische installaties voor scheepvaart & industrie. Buyck Techniek is gevestigd op een gunstige plaats gelegen tussen de grote havens van Antwerpen, Rotterdam en Moerdijk. 0167 - 52 45 65 | HEIJNINGEN | INFO@BUYCKTECHNIEK.NL | WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Oechies is al meer dan 50 jaar uw vertrouwde adres voor elektrotechniek. In onze winkel aan de Waalhaven in Rotterdam kunt u terecht voor Accu’s en laders, antennes, schakelmateriaal, pompen, verlichting, etc. Onze servicedienst staat 24/7 voor uw klaar voor reparatie en onderhoud.Uiteraard zijn wij er ook voor u voor elektrische installaties, zoals dieselelektrische en hybride aandrijvingen, verlichting, gasdetectie, tankmeting en nautische installaties.Zo bieden wij u complete zorg voor uw schip. Niet voor niets zeggen wij daarom: Oechies, uw partner in de binnenvaart! elektrotechniek service shop Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! www.oechies.nl Waalhaven Z.z. 42 - 3088 HJ Rotterdam T 010 - 297 39 99 - F 010 - 484 28 74 - E info@oechies.nl Dichtstbijzijnde aanlegsteiger (50mtr) 2242-6 Ma/vrij 8.00-16.30 uur, Za 9.00-13.00 uur Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727

De Binnenvaartkrant 19 26 september 2017 Union is unieke kans voor scholen (en leerlingen) DOOR EVERT BRUINEKOOL Het nieuwe opleidingsschip voor het vmbo-niveau van het Maritiem College IJmuiden en de Maritieme Academie Harlingen is gedoopt. Het werd op 14 september in de stromende regen in gebruik genomen. Het bijzondere is dat het schip is gebouwd door andere leerlingen, met een leer-werkproject van scheepswerf De Chinook in IJmuiden. Het ms Union is 14 meter lang en 4,50 meter breed. Het opleidingsschip is gedoopt door Inge Marang-Baarspul van de Stichting Union in Nederland, de voormalige Nederlansche Vereniging tot Bescherming van Jonge Meisjes. Na de doop werd het schip direct officieel overgedragen aan het Maritiem College IJmuiden. Een aantal weken per jaar gaat het schip naar Harlingen om de leerlingen daar dezelfde kans te bieden als de leerlingen in IJmuiden. Doopvrouw Inge Marang-Baarspul legt tijdens haar doopspeech uit dat de doelstelling van de stichting inmiddels is gewijzigd in het onder steunen van goede doelen. De Union is voorzien van alle moderne nautische apparatuur en er is een klein klaslokaal aan boord, zodat leerlingen veel kennis en ervaring daadwerkelijk op het water kunnen opdoen. Nooit gedacht Directeur Nelie Groen van Maritiem College IJmuiden is verheugd over het nieuwe schip. “Een nieuw schip, ik had nooit gedacht dat dit tot stand zou kunnen komen. Enkel doordat het een leer-werkbedrijf is dat de Union bouwde en er sponsors zijn, was dit project mogelijk voor de school.” Betalen kan de school het anders niet. Arjen Mintjes, directeur van Maritieme Academie Holland, heeft als gunst voor IJmuiden de bouwbegeleiding gedaan. “Door dit hele voortraject is het voor de leerlingen die ermee varen duidelijk dat een schip gebouwd wordt en er niet zomaar is. Beide De doop was 14 september in de stromende regen. (foto Maritieme Academie Harlingen) Directeur Nelie Groen met docenten Jan-Henk Braam en Guido Kapetijn. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) maritieme scholen starten het komend seizoen met een opleiding scheeps- en jachtbouw.” Er is een leslokaal aan boord voor groepen van twaalf leerlingen, die per keer een dagdeel aan boord verblijven. Het schip dient ook als uitvalsbasis voor de andere lessen van de vmbo-leerlingen. Zij krijgen les in wrikken en roeien. Daarnaast zullen de lessen knopen en splitsen aan boord gegeven worden. Nautische handelingen die zij aan boord leren, zijn manoeuvreren, werken met AIS en radar, wegvaren met stroming en wind en afmeren. “Lesgeven aan boord past ook in de vernieuwing van het vmbo-onderwijs. Wij gaan het lespakket aan boord dan ook langzaam uitbreiden.” Fouten maken mag De Union mag gevaren worden met klein vaarbewijs en heeft maar weinig manoeuvreerruimte nodig. Het schip is uitgerust met een Perkins motor van 225 pk. Daarnaast is het schip uitgerust zoals in de binnenvaart gebruikelijk is: een dubbele marifoon, AIS en radar, het nieuwste van het nieuwste. “Leerlingen maken kennis met een schip zoals dat in de binnenvaart gebruikelijk is”, vertelt Jan-Henk Braam, docent Binnenvaartkunde. “Het voordeel ten opzichte van het ms Maxima (het andere instructieschip van Maritiem College IJmuiden en de Maritieme Academie Harlingen, red.) is dat door het kleinere schip de leerlingen sneller en zelfstandiger dingen uitvoeren.” Groen vult aan: “Om te leren kunnen ze zonder schade aan te richten veel meer zelf doen, om te leren moet je fouten mogen maken en dat kan makkelijker met een klein schip.” Het gaat hier al om kinderen vanaf twaalf jaar. “Het zijn kinderen die heel gepassioneerd bij de school komen.” Scheepsbouwvak De bouw duurde circa drie jaar. De Chinook is een Perspectief Leerwerkbedrijf. Daar kregen leerlingen die zijn uitgevallen in het reguliere onderwijs de kans om te werken aan dit project. Dat gebeurde onder begeleiding van leermeesters Ed Zijlstra en Michel Kaspers. Onder leiding van ervaren vakmensen kwam dit trainingsschip tot stand. In een team van vijftien deelnemers komen diverse werkzaamheden van het scheepsbouwvak voorbij. Van lassen tot constructiebankwerker. Kortom, leren en werken op een volwaardige scheepswerf. Speurwerk naar verdwenen pensioen Hannie kijkt verbaasd en tuurt nogmaals naar het scherm. We zitten in een klein kantoortje en hebben een gesprek over haar nieuwe pensioenregeling. Een verdieping lager lost een beunschip zijn lading. “Het klopt niet”, zegt ze weifelend. Ik geef aan dat de site www. mijnpensioenoverzicht.nl redelijk goed werkt en vraag of ze zich niet vergist; het is tenslotte al even geleden. Was ze misschien te jong toen of heeft ze iets afgekocht? “Nee, echt niet, meneer.” Nou heeft Hannie alles bewaard en na enig zoekwerk toont ze een salarisstrook van lang geleden, met daarop inderdaad de premie voor het pensioen bij haar toenmalige werkgever, een schildersbedrijfje. En het is duidelijk dat er op dit moment geen potje van PENSIOENPRAAT Stefan Lans is als pensioenspecialist verbonden aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Hij schrijft deze rubriek op persoonlijke titel en behandelt in Pensioenpraat onderwerpen en voorvallen uit de praktijk waarmee ondernemers, werkgevers en werknemers hun voordeel mee kunnen doen. De voorbeelden behelzen geen adviezen, maar zijn illustratief. Voor informatie in specifieke situaties kan men het beste een persoonlijk gesprek aangaan met een pensioenadviseur. dit pensioenfonds op haar staat te wachten. En dat is vreemd, vinden we allebei. Speurwerk dus. Ik begin bij het pensioenfonds, waar ze mij berichten dat ze het bedrijf wel kennen, maar Hannie niet. Het bedrijf wordt daar een slaper genoemd; er zijn allang geen actieve werknemers meer. Bij de Kamer van Koophandel moeten ze even zoeken en uiteindelijk vertelt een vriendelijke meneer dat het schildersbedrijfje reeds lang geleden ter ziele is gegaan. Als ik de curator van toen spreek, weet die er niets meer vanaf. Maar uit het dossier blijkt een hele berg schulden en geen bezittingen. De verloren pensioenen van werknemers zeggen hem niets. Op verzoek van Hannie speur ik verder en ik kom eerst terecht bij een oud-collega. Ook deze dame weet niets van pensioen, maar ze weet wel waar de zeer bejaarde exeigenaar van het schildersbedrijfje woont. Een paar dagen later spreek ik de oude baas. Eerst is hij wantrouwend; later losser. Hij vertelt trots over de gloriejaren – mooie klanten en goede winst – en later over de crisis en het daaropvolgende faillissement. Over het pensioen van werknemers weet hij niets meer, hij liet dat doen door zijn boekhouder. Het is simpelweg te lang geleden. Terug bij Hannie… Ze begrijpt het wel, maar is toch een beetje bozig. Het nooit afgedragen pensioengeld is in de zakken van het bedrijf verdwenen, simpel gesproken. Ik reken nog even kort uit wat ze betaald heeft en uiteindelijk valt de schade wel mee. Ze vraagt of er echt niets aan te doen is. “Nou nee, eigenlijk niet zo heel veel, Hannie.” Het spijt mij en ik realiseer me dat haar vertrouwen in pensioenen niet meer zo groot wordt.

De Binnenvaartkrant