Views
2 years ago

2017-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Boord
  • Onze
  • Aqua
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 14

De Binnenvaartkrant 14 26 september 2017 J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk. Wij wensen het mts Aqua Mosa een behouden vaart, en…. gaat er toch iets mis, dan kunt u op ONS rekenen. Van harte proficiat !! SAA OVERVLIET ASSURANTIEMAKELAARS +31 (0)10-411 95 95 - WWW.OVERVLIET.NL Wij wensen Aqua Mosa B.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Aqua Mosa. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland, 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail info@shipbuildingservice.nl Shipyard Kladovo Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com

De Binnenvaartkrant 15 26 september 2017 Mts Aqua Mosa is onderscheidend in slops DOOR JOHAN DE WITTE Voor de kleine en op leeftijd gekomen Aqua Mosa is de decennialange slopsinname voorbij. Via de sloophamer wordt ze gerecycled. Haar opvolger realiseerde Breko Shipbuilding & Repair voor Ships Waste Oil Collector (SWOC). Deze nieuwe, 86 x 9,60 meter en 1.751 ton grote sloptanker, die eveneens Aqua Mosa heet, is voorzien van een eigen stikstofinstallatie waarmee ook overslag kan plaatsvinden buiten de Petroleumhavens indien met blauwe kegel gevaren wordt! SWOC is met zes lichters (waarvan drie dubbelwandige type C- schepen - twee met eigen inertsysteem) uniek in Europa. Met het gereedkomen van de nieuwe Aqua Mosa is het bedrijf uit Rotterdam klaar om scheepeigenaren en lading belanghebbenden een passende oplossing te bieden voor het vloeibare afval dat zich aan boord bevindt. Slopsinzameling waarbij separatie in de verschillende bestanddelen herwinning en hergebruik (nuttige toepassing) mogelijk maakt, behoort tot de meest gecontroleerde activiteiten in de haven. Overeenkomstig ISO9001 en ISO14001 en door ILT afgegeven vergunningen voor het inzamelen van alle soorten vloeibare scheepsafval is SWOC voor de havenautoriteiten een officiële ontvangstvoorziening (foto Johan de Witte) van scheepsafvalstoffen. Bij SWOC staan C.A. de Koning en Th. Wubben ‘aan het roer’. Het bedrijf is opgericht in 1974 als inzamelaar van vloeibare afval, scheepslading en aan de (petro) chemische industrie gerelateerde stoffen. Niet zomaar een type C-tanker Breko realiseerde al de Aqua Albis in 2010 en de Aqua Ligera in 2013 en nu deze Aqua Mosa (Latijn voor Maas). Wanneer we na de proefvaart aan boord stappen, zegt de technische man van de firma, Hendri Blaak, onverholen trots: “Dit is niet zomaar een type C-tanker.” Oké waarom niet? “Het is een gerenommeerd model, door de Gebr. De Jonge in Kladovo gebouwd. PSI heeft het aangepaste leidingwerk er in Kladovo al opgelegd. Met dubbele leidingen en terugslagkleppen tussen elke tank kunnen dampen zich niet vermengen en daardoor hebben we separatiemogelijkheden in het kwadraat.” Hendri heeft vanaf het begin de afbouw begeleid. Techniek, functie, gebruiksvriendelijk en het er netjes uit laten zien werd zijn hobby. Logisch dat SWOC-manager Edwin Michels hem vroeg of hij als technische man en projectleider bij nieuwbouw aan de wal wilde stappen. Vonkvrij Hij kreeg de vrije hand. Zijn specifieke sloptankervaring en dat van de collega’s implementeerde hij in dit nieuwe schip. Hij ging nog wat verder; onder andere door in de materiaalkisten aan dek vonkvrij TL-verlichting te plaatsen en, omdat zo’n klep nogal eens een aanslag pleegt op vingers, gasveren die dat verhinderen. De samenwerking met Breko’s projectleider Alex Mutsaars was waardevol en plezierig, aldus Hendri. Daarnaast heeft hij met zijn kompanen de Aqua Mosa uitstekend in de verf gezet. Als we het schip bekeken hebben en hem succes wensen, vertelt zijn brede lach ons dat afbouwen zijn ding is! Verre van standaard “Februari 1991”, zegt Alex Mutsaars, als je vraagt wanneer hij bij Breko in dienst kwam. Voor zijn wapenfeiten heeft deze krant niet voldoende pagina’s. Van tanker tot zeevaart, specifieke vaartuigen en nog veel meer. Het feit dat geen schip hetzelfde is, maakt installeren voor Alex een blijvende uitdaging. Zo min mogelijk werkbesprekingen; aan een half woord heeft hij voldoende. Lees verder op pagina 17 >> Wij feliciteren Aqua Mosa B.V. van harte met mts Aqua Mosa SAAOVERVLIET Shipyard J GEBR DE JONGE SHIPBUILDING SERVICES B.V. J Non Ferro bv SALES & SERVICE maritiem werkendam DE BINNEN VAART KRANT 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com info@foresta-trading.nl www.foresta-trading.nl

Binnenvaartkrant