Views
2 years ago

2017-20

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Boord
  • Onze
  • Aqua
  • Nieuwe
  • Goede

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 26 september 2017 SCHROEFASSEN TOT 12 METER Het vervaardigen en monteren van complete schroefasleidingen is al jaren één van onze specialismen. Assen worden in opdracht gefabriceerd op draaibanken van respectievelijk 8 en 12 meter lengte. Vakmanschap zorgt er voor dat dit tot op 1/100 millimeter nauwkeurig gebeurt. Montage kan plaatsvinden op locatie of in één van onze dokken. Eerste klas kwaliteit is verzekerd. Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140. www.breejen-shipyard.nl Dubbelwandig tankschip gezocht Vinotra uw innovatieve partner voor transport en bunkering van zwarte en blanke producten actief in Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en de Noord-Europese waterwegen. Om aan de vraag van onze klanten te voldoen, breiden wij onze vloot uit. Beschikt u over een dubbelwandig tankschip met een capaciteit tussen 1000mt tot 4000mt voor het transport van blanke of zwarte producten? Dan zijn we op zoek naar u. Vinotra is - Betrouwbaar - Flexibel - Innovatief - Transparant - Iso 9001 en 14001 gecertificeerd Voor meer informatie neem contact op met Jan Verbergt of Koen Geeraerts op het telefoonnummer: +31 (0)85 064 60 40 (Main and AOH number) of per e-mail op info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda mogelijkheden tot time-charter TE KOOP Duwsleepboot Groenland Afm. 23mx5,70mx2,20m Motor 730 pk gm . Kijkhoogte 9 meter Evt. met werk financiering mogelijk Evt. voor mogelijkheden starter Inruil mogelijk Tel: +31653153374 • Email: Oossi@planet.nl

De Binnenvaartkrant 13 26 september 2017 Eén contract voor zeven nieuwe bruggen over Albertkanaal DOOR NOUD VAN DER ZEE De Vlaamse Waterweg en de Via T. Albert hebben een PPS-contract gesloten voor verhoging van bruggen over het Albertkanaal. Het gaat om het ontwerp, de bouw, de financiering en 30 jaar onderhoud van zeven bruggen. De herbouw van de zeven bruggen maakt deel uit van een groter project. Dat heeft als doel om over de gehele lengte van het Albertkanaal de doorvaarthoogte te vergroten tot minimaal 9,10 meter. Binnenvaartschepen kunnen dan vier lagen containers vervoeren, waardoor het rendement voor binnenvaartondernemers stijgt en het containervervoer per schip aantrekkelijker wordt voor verladers. Het wegwerken van de beperkingen op het Albertkanaal is van groot belang, als je kijkt naar de prognoses van het vervoer over deze waterweg in de komende jaren. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts: “Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Vandaar dat we investeren in alternatieven, zoals onze waterwegen. Door de bruggen over het Albertkanaal te verhogen, bieden 6 oktober: informatiedag ‘stoppen met varen’ we ondernemers een aantrekkelijk alternatief voor het vrachtwagentransport.” Eén type brug Via T. Albert is speciaal voor dit project opgericht en bestaat uit Franki Construct, Kumpen, Aswebo, Aelterman en Hye. De voorbereiding van de bouw start nog dit najaar. De zeven bruggen worden stalen boogbruggen van eenzelfde type. Dat verkort de ontwerptijd, drukt de ontwerpkosten en verkort de uitvoeringstermijn van het project. Planningstool voor sluis Terneuzen Het gaat om de bruggen van Zutendaal, Eigenbilzen, Stokrooie, Ham-Zwartenbroek en drie bruggen in Antwerpen: Eindhout, Geel-Stelen en Herentals-Lier. Het werk moet in mei 2020 klaar zijn. Steunpunt Binnenvaart organiseert vrijdag 6 oktober in samenwerking met Stichting ABRI opnieuw een voorlichtingsdag over stoppen met varen. Tijdens de besloten bijeenkomst op museumschip René Siegfried in Dordrecht wordt gesproken over de financiele en fiscale consequenties van pensionering en bedrijfsbeëindiging. er komen ook veel praktische en sociale zaken aan bod. De informatiedag wordt voor de negende keer gehouden. “Gemiddeld komen er zo’n dertig mensen. Variërend van mensen die net gestopt zijn, tot zestigers die binnen een paar jaar willen stoppen en willen weten waar ze rekening mee moeten houden”, zegt Lilian van Hiele van Steunpunt Binnenvaart. ADVERTENTIE De AOW-leeftijd gaat steeds verder omhoog en de partnertoeslag voor jongere partners is afgeschaft. Wat is dan een goed moment om te stoppen? Wat zijn de financiële en fiscale consequenties als je stopt? Kun je die (vooraf) nog beïnvloeden? Is je schip te verkopen? Hoe kun je het bedrijf overdragen aan je kinderen? Wat gebeurt er met eventuele restschulden? Hoeveel geld heb je aan de wal per maand nodig? Kun je beter een huis huren of kopen? Deelnemen kan alleen na aanmelding. Mail naar info@steunpuntbinnenvaart.nl of bel naar 0620 11 23 19. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl (foto Rijkswaterstaat) Met de Planningstool Binnenvaart Terneuzen kunnen schippers zich voortaan vooraf melden om te schutten. In 2018 start de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen en daardoor kunnen wachttijden voor de scheepvaart oplopen. Om de hinder daardoor zoveel mogelijk te beperken is de planningstool Terneuzen, die eerst alleen voor zeeschepen werkte, nu ook beschikbaar voor de binnenvaart. Binnenvaartschippers kunnen zich nu maximaal 24 uur van te voren aanmelden via elektronisch meldsysteem BICS, via de telefoon of via www.sluisplanning.nl. Op deze website kunnen schippers die zich al hebben aangemeld, zien hoe laat en in welke kolk ze zijn ingedeeld. “Schippers kunnen hierop hun reisplan afstemmen, door bijvoorbeeld langzamer te varen en brandstof te besparen”, licht Rijkswaterstaat toe. “Een ander voordeel is dat schippers op grotere afstand van de sluis kunnen wachten op hun schutting op ligplaatsen die minder druk bezet zijn.” Niet verplicht Binnenvaartschippers zijn niet verplicht de planningstool te gebruiken. Schepen kunnen zich in het zicht van de sluis blijven aanmelden via de marifoon; dan worden ze ingedeeld op basis van de eerst mogelijke vrije positie. Het kan dus zijn dat schepen die later aankomen, eerder aan de beurt zijn omdat ze zich al eerder hebben aangemeld via de planningstool. Voor het aanmelden van de aankomsttijd bij de sluis of het eventueel wijzigen van de aankomsttijd als de reis anders verloopt, zijn spelregels opgesteld. Tijdens de startfase die tot het eind van dit jaar duurt, gelden de bestaande regels voor het indelen van de schuttingen. “Vanaf 1 januari 2018 hanteren we de werkafspraken die eerder dit jaar door de partners het Havenbedrijf Gent, Zeeland Seaports, het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen, de Koninklijke BLN- Schuttevaer, Maritieme Dienstverlening en Kust en Rijkswaterstaat zijn bekrachtigd.” Wachtenden in zicht Word jij ook zo gek van al die reclame folders in je brievenbus of ben je dol op het doorspitten van al het nieuws en alle aanbiedingen? Pagina’s vol met kleurrijke artikelen waaruit je kunt kiezen. Het helpt als je weet waar je naar op zoek bent, maar wat voor merk wil je en moet het een specifieke kleur hebben? GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart Om dat allemaal uit te zoeken, ben je wel een tijdje bezig. De jongere gene ratie doet veel vooronderzoek via het internet en bestelt vaak ook via dit medium. Dat is al heel wat overzichtelijker dan al die losse folders, maar het helpt als de website zelf ook gestructureerd is. De SAB begrijpt dat als je een antwoord op een vraag nodig hebt, je dit graag snel wilt vinden. Daarom is sinds maandag 11 september de nieuwe website van de SAB in de lucht. Er is geprobeerd om alle onderwerpen zo duidelijk mogelijk te vermelden door bijvoorbeeld afbeeldingen van de vaardocumenten toe te voegen, die een link vormen naar de betreffende informatie. De belang rijkste en meest gevraagde basisinformatie, zoals de openingstijden, het adres en het telefoonnummer, vind je op de pagina waarop je binnenkomt, de homepage. Onder aan de homepage staan links waarmee je versneld naar veelgevraagde onderwerpen kunt, zoals de lijst met keuringsartsen voor een medische keuring binnenvaart en de aanvraagformulieren voor vaardocumenten. En…er is een noviteit toegevoegd aan de site. Op de homepage vind je nu rechts bovenin informatie over het aantal wachtenden bij de SAB-balie op dat moment. Het blijft natuurlijk een momentopname, maar als je in de buurt bent kun je even een kijkje nemen of het loont om even te wachten met het bezoek of om de documenten af te geven en op een later afgesproken moment weer op te halen. Let op! Wil je een functiewijziging laten doorvoeren, houd er dan rekening mee dat de functie Matroosotordrijver vanaf 1 december van dit jaar komt te vervallen. Er wordt ook regelmatig gevraagd naar de stempel op bladzijde 10 van het dienstboekje, waarmee je aangeeft dat je als stuurman niet voornemens bent om het Groot of Rijnschipperspatent te halen c.q. uit te breiden. Je hoeft met deze stempel het boekje niet meer jaarlijks af te stempelen. Heb je later tóch weer vaartijd nodig voor bijvoorbeeld het Rijnpatent, weet dan dat eerst het dienstboekje weer geldig gestempeld moet worden, vóórdat de gemaakte reizen weer meetellen voor de Strecke.

Binnenvaartkrant