Views
4 years ago

2017-20-Binnenhavens

  • Text
  • Nieuwe
  • Havens
  • Bedrijven
  • Binnenhavens
  • Jaar
  • Zwolle
  • Groei
  • Logistieke
  • Haven
  • Amsterdam

De Binnenvaartkrant 21

De Binnenvaartkrant 21 Binnenhavens 6 26 september 2017 Port of Zwolle steeds belangrijker logistiek knooppunt DOOR JITZE HOOGHIEMSTRA Bijna twee jaar nu bestaat de coöperatie Port of Zwolle. Als één ding duidelijks is geworden, is dat het een steeds belangrijker logistiek knooppunt wordt in Noordoost-Nederland. Sinds de oprichting op 1 november 2015 van de Port of Zwolle waarin de havens van Zwolle, Meppel en Kampen samenwerken, zijn er volop ontwikkelingen gaande. Ook zijn al diverse mooie opdrachten uitgevoerd door de bedrijven waarvoor Port of Zwolle een faciliterende rol speelt. Zo is onlangs, dankzij de gemeente Meppel, de eerste paal geslagen voor een nieuw distributiecentrum van FrieslandCampina in Meppel. Terwijl in opdracht van Enercon Zwagerman International de op- en overslag regelt van windturbineonderdelen via de Katwolderhaven in Zwolle. Eén havenverordening Een andere ontwikkeling die nu gaande is, is dat vanwege klantvriendelijkheid en tijdsbesparing voor de binnenvaart wordt onderzocht om te komen tot één havenverordening en één havengeldverordening. In het eerste kwartaal van 2018 komt er meer duidelijkheid over hoe het geld geïnd gaat (foto Port of Zwolle) worden. Dat wordt dan nog wel voorgelegd aan de leden van de coöperatie. Zij hebben een belangrijke stem in de beslissing. Port of Zwolle zegt een actieve rol te willen spelen om het havengebied en de bedrijven die daar gevestigd zijn op de kaart zetten. Om die reden wordt voor het eerst samen met het Nieuwsblad Transport het jaarlijkse NT Multimodal Event gehouden op 19 oktober in het IJsseldelta Center in Zwolle. ’s Ochtends kunnen de deelnemers mee naar een bedrijfsbezoek, onder andere bij Scania, Wehkamp, Salland Olie, DHL en MCS. Aanzuigende werking “Wij wilden graag meehelpen het NT Multimodal Event te organiseren omdat het een enorme aanzuigende werking op logistiek Nederland heeft. Het is voor ons dan ook een manier om te laten zien hoe vooruitstrevend de samenwerking is tussen de gemeentes Zwolle, Meppel en Kampen en de provincies Overijssel en Drenthe”, zegt Jeroen van den Ende, managing director van Port of Zwolle. “Die samenwerking is vooral ontstaan na advies van de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Zij gaven aan dat meer massa gemakkelijker is te vinden voor de binnenvaart. Dat Port of Zwolle aanslaat, blijkt wel uit de vele positieve reacties die wij hebben gekregen en nog altijd krijgen. Het is bovendien bijzonder dat gemeenten voor de samenwerking over hun schaduw zijn heengestapt.” Achter de schermen wordt ondertussen druk gewerkt om Port of Zwolle verder te ontwikkelen en nog beter bereikbaar te maken. Zo wordt gelobbyd om de N50, die via het noorden van het land langs Kampen richting Zwolle loopt, van twee naar vier rijstroken uit te breiden. Daarnaast is een traject gestart om een spoorterminal in de haven van Zwolle te laten uitkomen. Het verbreden van de sluis bij Kornwerderzand en het verdiepen van de vaarroute over het IJsselmeer hebben eveneens de aandacht. Van den Ende: “Wij zijn al aantrekkelijk voor de binnenvaart omdat we goed bereikbaar zijn. Uiteraard blijven we continu werken aan een nog betere bereikbaarheid. Er wordt voortdurend gekeken naar nieuwe ontwikkelingen.” Zo wordt onderzocht of realisatie van een LNG-bunkerfaciliteit mogelijk is. Dat is volgens Van den Ende nog wel toekomst muziek. “Verder zijn we bezig om de marketing en acquisitie nog beter gestroomlijnd te krijgen. We willen namelijk als één gezicht naar buiten treden en zo aan potentiële klanten laten zien wat er bij ons als logistiek knooppunt van Noordoost Nederland allemaal mogelijk is.” www.portofzwolle.nl Ruimte voor ondernemen Binnen Port of Zwolle is volop ruimte om te ondernemen en te investeren. Maak kennis met de bedrijven en mensen die werkzaam zijn binnen ons havengebied. Hard werkende professionals die van aanpakken weten en de klant op de eerste plaats hebben staan. • Strategisch gelegen in het midden van Nederland. • Gelegen aan grote binnenvaarwateren. • Uitstekende weg- en spoorverbindingen. soorten ladingen. • Verschillende mogelijkheden en kavels vrij voor investeringen.

Binnenvaartkrant