Views
1 year ago

2017-19-Kalkar

  • Text
  • Kalkar
  • September
  • Binnenvaartkrant
  • Glas
  • Kwaliteit
  • Motoren
  • Beurs
  • Binnenvaart
  • Scheepsramen
  • Jaar

De Binnenvaartkrant 47

De Binnenvaartkrant 47 STL Kalkar 2 12 september 2017 PETERSON ZOEKT: GEMOTIVEERDE BINNENVAARTONDERNEMERS & SCHEEPVAART PERSONEEL VERVOER VAN WAAR OP BASIS VAN • Veevoedergrondstoffen • Diverse droge bulkladingen • Diverse neo bulkladingen • Nederland • Duitsland • België/Frankrijk • Daghuur • Dagvracht • Loondienst Aan startende ondernemers kan een financiële ondersteuning geboden worden. Wir würden uns freuen, Sie auf unserem Stand 115 begrüßen zu dürfen. CONTACT Afdeling Binnenvaart • 010-2823200 • biva@onepeterson.com • onepeterson.com Instandhaltung aller Schiffshaupt- und Hilfsdiesel- Motoren bis 7.000 kW Motoren- und Ersatzteile im Tausch Service für Abgasturbolader und Einspritzpumpen Mechanische Bearbeitung und Fertigung Besuchen Sie uns auf der STL 2017 Kalkar Stand 166 August Storm GmbH & Co. KG · August-Storm-Straße 6 · 48480 Spelle Fon +49 5977 73-0 · Fax +49 5977 73-138 info@a-storm.com · www.a-storm.com

De Binnenvaartkrant 46STL Kalkar 3 12 september 2017 Shipping-Technics-Logistics 2017: verschuiving naar meer Duitse exposanten STL Kalkar gaat dit jaar voor 6.000 bezoekers De enige Duitse binnenvaartbeurs Shipping Technics Logistics (STL) in Kalkar beleeft dit jaar de vierde editie. Beursmanager (vanaf de prille start) Leon Westerhof ziet hoe deze beurs evolueert naar een meer Duits signatuur. Dat betekent dat steeds meer aan de scheepvaart leverende bedrijven in Duitsland erkennen dat het hen voordeel biedt als zij in Kalkar in september hun producten aanbieden. “Het wordt weer een mooie beurs”, aldus de vastbesloten Westerhof. Is het dan ook meer een Duitse beurs geworden? “Wellicht leidt dit ook tot meer Duitse bezoekers, omdat de exposanten hun klanten uitnodigen om hen te ontmoeten op de beurs”, aldus Leon Westerhof, die dit jaar wil gaan voor zo’n 6.000 bezoekers. De verschuiving van het accent naar de Duitse exposanten gaat wel voor een deel ten koste van het aandeel van de Nederlandse toeleveranciers in de binnenvaart. “Dat is een ontwikkeling die je niet altijd in de hand hebt. Natuurlijk is de Duitse vloot veel kleiner dan die van Nederland, maar de industrie van toeleveranciers in Duitsland is zeker ook interessant voor de Nederlandse binnenschippers.” Route Vorig jaar werd een aantal aanpassingen van de beurs doorgevoerd, nadat Leon Westerhof van de exposanten had gehoord dat ze over bepaalde zaken niet 100 procent tevreden waren. Zo werd een route vastgelegd tussen de ingang in de ene hal en de uitgang in een andere, waardoor alle bezoekers langs vrijwel alle stands zouden worden geleid. Dat werkte goed, want de klacht dat sommige standhouders in een hoek stonden waar geen bezoekers langskwamen, heeft hij niet meer gehad. Die route blijft dus gehandhaafd. Ook de veranderingen in het restaurant – toch belangrijk voor alle aanwezigen op de beurs – zijn goed bevallen. In het buffetrestaurant worden de gerechten nu zichtbaar voor de gasten klaargemaakt door de koks, waarbij de gasten kunnen zien hoe alle regionale, verse producten worden geprepareerd terwijl de gasten met de kok een praatje kunnen maken. Dit draagt ook bij aan de goede sfeer die altijd hangt in en om de Kalkar-beurs, zoals de beurs in de volksmond is gaan heten. De naam van het beurs- en evenementencentrum is Messe Kalkar, onderdeel van Kernwasser Wunderland (het Hotel-Beurs-Familiepark) met de markant geschilderde koeltoren – ooit gebouwd als koeling voor de snelle kweekreactor Kalkar die er nooit is gekomen – op de linkeroever van de Rijn. De Nederlandse ondernemer Hennie van der Most maakte er een succesvol familiepark van met hotels en met enkele beurshallen. De nabijheid van de drukst bevaren rivier van Europa maakt het voor een scheepvaartbeurs een wel heel toepasselijke plek, temeer daar zowel Rotterdam, Antwerpen als Duisburg goed zijn aan te rijden vanaf Kalkar. Kwaliteit Leon Westerhof relativeert wel het belang van de hoeveelheid bezoekers: “Natuurlijk gaat het er om dat de exposanten goed kunnen netwerken. Het gaat daarom in de eerste plaats om de hoge kwaliteit van de bezoekers.” Omdat de beurs wordt gehouden in het tamelijk afgelegen gebied op de oever van de Rijn, trekt het weinig nieuwsgierigen zonder enige vakmatige kennis of belangstelling, die soms beurzen extreem druk kunnen maken. De presentaties in het auditorium zijn dit jaar alleen op de tweede dag van de beurs, waardoor het voor velen ook die tweede dag interessant is om de beurs te bezoeken. De STL wordt net als vorig jaar voorafgegaan door Binnenschifffahrts Treffen, een vakmatige conferentie over de huidige situatie in de Europese binnenvaart. De beurs wordt dinsdagmorgen geopend door een vertegenwoordiger van het Duitse transportministerie. All inclusive De ‘all inclusive’-service van de beurs maakt het zowel voor de standhouders als voor de bezoekers een ontspannen beurs, waar de focus ligt op de tentoongestelde producten en services en de organisatie perfect in handen is van het beurscentrum. Omdat het een vakantieresort is, zijn er ’s avonds ook echte uitgaansgelegenheden. Geen enkel format bij andere beurzen is daar ook maar de in de verte mee te vergelijken. Of je in een rustige bar wilt vertoeven of meer de ambiance van een gezellig druk café op wilt zoeken, het kan allemaal. Ook dit jaar is dat ’s avonds beschikbaar, met een ‘Superveranstaltung’ Dock & Rock met live muziek, gesponsord door Wittig Schiffsausrüstung. Messe Kalkar houdt op 26 en 27 september 2017 de Nederlands-Duitse vakbeurs Shipping- Technics-Logistics-Kalkar op een oppervlakte van 9.000 m².

De Binnenvaartkrant