Views
1 year ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 6 15

De Binnenvaartkrant 6 15 augustus 2017 Adverteren in een thema of special? Neem contact op met 010-414 00 60 of sales@binnenvaartkrant.nl AANKOMENDE EDITIES EDITIE 18 Drechtsteden EDITIE 19 STL Kalkar EDITIE 20 Binnenhavens EDITIE 22 Europort RESERVEER METEEN UW ADVERTENTIERUIMTE TE KOOP? INFORMEER NAAR DE ADVERTENTIE MOGELIJKHEDEN +31(0)10-414 00 60 DE BINNEN VAART KRANT STL KALKAR WIJ STAAN ER! Overweegt u een HERMOTORISERING? Shipfix Techniek ’s-Gravendeel is uw merkonafhankelijke leverancier en inbouwer voor al uw boegschroef- en voorstuwingsmotoren en aggregaten. Werkschip Janny www. shipfixtechniek.nl info@ shipfixtechniek.nl Tel. 06-15 204 640 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van De Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht) matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: 085-877 2324 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 GEZOCHT Stuurman / 2 e kapitein Voor koppelverband Breitling!!! i.b.v. Rijnpatent/radar, enige ervaring is een pré. 14/14 loon n.o.t.k. Info: +31 (0)6 – 50282734 Email: vogelaarshipping@ shipmail.nl Gesucht Schiffsführer auf N-Tanker Patent min Mannheim. ADN Mail: scan40@gmx.net Tel: D+4915786404329 Lux +352621709263 KICKERS Kleine advertentie met een verzoek, een aanbod of een mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst direct op via onze website Werkendam 0183 67 80 30 Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. incl. voorrijden Keuring brandblusser aan boord: €8,50 excl. btw Gevraagd op MS Taling Stuurman/kapitein Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 met patent tot Mannheim, 14 op/14 af, evt. op aflosbasis. Loon N.O.T.K., Zondag wordt Rhein-Main-Donau niet gevaren. Schifffahrtsagentur GmbH Tel. 06-54 95 76 45 Vermittlung von Lotsen und Rondvaartschipper (m/v) Ablösern in der Binnenschifffahrt gezocht Wir bieten Ihnen selbständige Kapitäne an Oproep of ZZP und suchen Kapitäne die auf I.b.v. groot vaarbewijs selbständiger Basis arbeiten möchten. Schottel-ervaring en bekend in Amsterdam zijn een pré Solliciteren? Mail naar Neue Adresse: werving@blueboat.nl Dyckerhoffstr. 16, 55276 Oppenheim of bel 020-820 45 45 Neue Festnetznummer und Faxnummer: 0049 61339242949 Fax. 0049 61335799044 Gemotiveerde ervaren Aziatische bemanning Kontakt: rhein-main-donau@t-online.de Afdrachten en verzekeringen conform wetgeving. Vanaf Euro 117,00 per dag, Ik wil een boot over 1000 t Op zoek naar lange periode. huren. binnenvaartpersoneel? Barko UG Duisburg. Ik zal exploitatiekosten en www.alfuru.com Tel. +49-3222-1096-896. de kosten voor de Of : + 31-1025-799-22 bemanning betalen. N E X T V E S S E L. C O M (tijdverschil + 7 uur) E: dorijansucu1@gmail.com Makelaardij in zee- en E: sales@barkocrewing.eu binnenvaart ! www.barkocrewing.eu HOLLAND SHIP CLEANING Scheepsruimen 500 BAR + Te Koop Recreatiesleepboot ! verven Hydrojetten 2500 BAR 12 meter, uitstekende staat. Tel. 0617324458 Inruil mogelijk. Inlichtingen 06-55 848 263 Gevraagd: Bemanning voor mvs 85x11,40 m Traject: B-NL Aankoop van het schip is mogelijk zonder eigen kapitaal. Vast werk met langdurig contract. Volmatroos eventueel beschikbaar. Tel.: +32 475 499448 - +31 611 370447 Reserveer nú uw advertentieruimte in de beursspecial via ken@binnenvaartkrant.nl of rica@binnenvaartkrant.nl +31(0)10-4140060 BUYCK TECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Hydraulische stuurmachines Roeren en Hennegatkokers Stuurhut hefkolommen Revisie - fabricage hydraulische cilinders 06-51125174

De Binnenvaartkrant 7 15 augustus 2017 Strenger toezien op certificering door Binnenvaartwet DOOR EVERT BRUINEKOOL Met het naderende einde van de overgangsregeling van de Binnenvaartwet (per 31 december 2018) wordt strenger toegezien op vaartuigen die geregistreerd staan als zeeschip, maar daar geen certificaat voor hebben. Daarover zijn handhavers, klassebureaus en keuringsinstanties het eens geworden. Als zo’n vaartuig op binnenwateren vaart moet het gewoon voldoen aan de CvO-eisen als het onder de criteria daarvoor valt. Een CE-markering van de fabrikant heeft dan bijvoorbeeld geen waarde. Er wordt doorlopend gewerkt aan de eenduidige interpretatie en toepassing van de wetgeving voor certificering van binnenvaartschepen. Onlangs hebben de betrokken partijen vastgesteld hoe ze voortaan omgaan met de certificering van zeeschepen die op binnenwateren varen. Dat geldt zowel voor beroeps- als recreatieschepen. Een eigenaar van een schip beslist zelf of het schip gebouwd wordt volgens de regels voor de zeevaart, de binnenvaart of de visserij. Officieel gecertificeerde zeeschepen kunnen op de Nederlandse binnenwateren volstaan met de certificaten voor de zeevaart. Zeebrief “Een zeeschip dat geen certificaat van de vlaggenstaat heeft waaruit blijkt dat het een toereikend veiligheidsniveau heeft voor de vaart op zee, moet op de binnenwateren voldoen aan de voorwaarden zoals die van toepassing zijn voor eenzelfde type binnenvaartschip”, vertelt Robin Hoekstra, inspecteur bij Bureau Scheepvaart Certificering (BSC). “Documenten zoals een zeebrief en een CE-markering zijn niet gelijkwaardig aan een certificaat gebaseerd op veiligheidseisen.” Als voorbeeld noemt Hoekstra een pleziervaartuig dat geregistreerd staat als zeeschip, maar daar geen officieel certificaat voor heeft. “Dat moet op binnenwater gewoon voldoen aan de eisen voor een binnenvaartpleziervaartuig als er certificaatplicht is.” Ofwel: als de lengte groter is dan 20 meter of de volumemaat groter dan 100 kubieke meter (als vierkante doos berekend: lengte x breedte x diepte) is een certificaat verplicht. Tot eind 2018 mag voor een bestaand binnenvaartpleziervaartuig dat niet volledig aan de nieuwe Europese Richtlijn voldoet, bij de certificaataanvraag gebruik worden gemaakt van de overgangsbepaling op voorwaarde dat er geen “klaarblijkelijk gevaar” is. Het certificaat krijgt dan van een bijlage waarin is aangetekend aan welke wettelijke eisen het schip niet voldoet. Moderne herstart voor een historisch haventerrein Toen in 2015 ECT Home terminal in de Eemhaven de poorten sloot, leek het voorbij voor de grote stroom containers naar de Eemhaven. Verwacht werd dat er woningen zouden worden neergezet. Al spoedig werd het plan opgevat om iets anders te doen met deze plek waar in 1966 de containeroverslag voor Rotterdam begon. Intussen wordt daar een nieuwe terminal gerealiseerd: efficiënt, modern en voor alle takken van sport interessant. De City Terminal lijkt perfect aan te sluiten op shortsea, wegvervoer, spoor en uiteraard binnenvaart. Op 22 juni dit jaar werd de ‘Gate Reeweg’ geopend, waardoor vrachtauto’s een nieuwe toegang kregen tot het terrein van de City Terminal. Verwacht wordt dat er op hoogtijdagen per etmaal zo’n 3.000 vrachtauto’s de poorten in en uit zullen rijden. Dat is meer dan driemaal het maximale aantal in de tijd van de ECT Home Terminal. Verregaande modernisering van werkwijze en infrastructuur (aansluiting op de A15) moet ook bij deze veel bredere stroom trucks files voorkomen. Ook het tegen de terminal aan liggende Rail Service Center wordt uitgebreid, als eigenaar Deutsche Bahn daar toestemming voor geeft. Aan de waterkant van de terminal wordt nog gewerkt, maar ook daar hoort het natuurlijk druk te worden. De City Terminal wordt gezien als een belangrijk shortseacluster en dat is ook logisch: Rotterdam is een zeehaven en deepsea schepen hebben inmiddels een formaat dat alleen nog op de Maasvlakte past. De containeroverslagbedrijven RST (Rotterdam Er wordt gewerkt aan de aanleg van de kade in de City Terminal. (foto Ries van Wendel De Joode) Shortsea Terminals) en Uniport – beide eigendom van Steinweg – zullen het shortseaverkeer van en naar de terminal verder uitbreiden. Containeroverslagbedrijf Kramer en dienstverlener Mainport Rotterdam Services vestigen empty depots op de terminal. Met binnenschepen die pendelen tussen de Maasvlakte en de City Terminal worden ook zeecontainers naar de terminal gehaald. Zo kan deze terminal een belangrijke hub worden voor de binnenvaart. Coolport – onderdeel van Kloosterboer – heeft een groot koel- en vriescentrum gevestigd op de City Terminal en overweegt nu al uitbreiding omdat alle 40.000 beschikbare palletplaatsen zijn verhuurd. De kosten van de terminal worden geschat op meer dan 150 miljoen euro. In het kader van het herinrichten van het havengebied is een deel betaald door het Havenbedrijf, een deel door de gemeente en een ander deel door de provincie Zuid-Holland. De Coolport wordt belangrijk geacht voor de greenports in de provincie. Politie Belgisch Limburg koopt zelf een boot In de Belgische provincie Limburg heeft de regionale politie voor As, Bocholt, Bree, Genk, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Meeuwen-Gruitrode, Opglabbeek en Zutendaal een eigen boot met buitenboordmotor aangeschaft. De boot wordt in de zomermaanden voornamelijk in het toeristisch gebied rond jachthaven De Spaanjerd in Kinrooi ingezet voor controles. Dit is de grootste binnenjachthaven van Europa. Ook op de omliggende Maasplassen gaat de regionale politie toezicht. In combinatie met de onderwaterrobot van de politie kan de boot ook ingeschakeld worden voor zoekopdrachten in het water. Het scheepvaartverkeer op de Maas bij Kinrooi wordt elke zomer drukker. Plezierboten varen voorbij en er wordt gezwommen, gezeild en gesurft. Maar het toezicht op de Maas en de plassen dreigde deze zomer te ontbreken. De nationale scheepvaartpolitie laat zich hier nog maar sporadisch zien. Daarom besliste de regionale politie om zelf een boot aan te schaffen. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant