Views
5 years ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 4 15

De Binnenvaartkrant 4 15 augustus 2017 The Rivertech team is mainly focusing on nautical and technical management on luxury river cruise ships. The ships within our fleet sail on the Rhine, Main and Danube. Due to growth, we are immediately looking for: Engineers For the above mentioned position, we ask for someone who has experience in the river cruising industry and in the possession of Service booklet “Engineer”. Für unsere erfolgreich wachsende Reederei suchen wir Schiffsführer (m/w) mit Patent bis Mannheim Job requirements: • Service Booklet (River Seaman’s book) “Engineer” • Experience with Diesel, Electrical & Electronics, Hydraulics, Vacuum System, Refrigeration Technology • Good communication and representative skills • Good knowledge of the English and/or German language What do we offer: • Pleasant working environment in a great team • Professional support and guidance • Free time system: 4 – 4 • Cyprus/Swiss contract Arbeitsplatz: Fahrtgebiet: Schichtsystem: Sozialleistungen: Containerschiff Rheinstrom und ARA-Raum 14 / 14 Tage oder 21 / 21 Tage Luxemburger Konditionen Gerne erwarten wir Ihre Bewerbung an: Reederei Deymann Management GmbH & Co. KG Papenwiese 5 • D- 49733 Haren (Ems) info@reederei-deymann.de / info@navitrans.lu Tel.: 0049(0)172 2889169 Ralph van Beek Rivertech BV Delta 60, 6825 MS Arnhem T +31 (0)26 362 03 40 E info@rivertech.nl Managing Director: Alexander Oost Voor de eigen vloot (mineraal & chemie) zijn wij op zoek naar enthousiaste: (Licht)matrozen In het bezit van een geldig dienstboekje en bezig met binnenvaart gerelateerde opleiding. Aan boord van onze schepen wordt gewerkt TE WEINIG RUIMTE? Om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. onder Luxemburgse arbeidsvoorwaarden zoals een uitstekende vrijetijdsregeling op basis van 25 weken varen en 27 weken vrij per jaar. INTERSTREAM BARGING, ÉÉN VAN DE GROOTSTE BINNENVAARTBEVRACHTERS IN EUROPA MET KANTOREN IN GEERTRUIDENBERG, DUISBURG, MANNHEIM, HAMBURG EN LUXEMBURG, VERVOERT VOOR HAAR OPDRACHTGEVERS IN DE PETROCHEMISCHE INDUSTRIE VLOEIBARE CHEMICALIËN, MINERALE OLIËN, EETBARE OLIËN EN VETTEN OVER DE EUROPESE BINNENWATEREN. MET 250 GOED GETRAINDE EN GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS EN EEN GEAVANCEERDE, VOORNAMELIJK DUBBELWANDIGE VLOOT VAN MEER DAN 150 SCHEPEN BEANTWOORDT INTERSTREAM VOLLEDIG AAN DE HOGE STANDAARDEN VAN HAAR OPDRACHT- GEVERS OP HET GEBIED VAN VEILIGHEID, MILIEU EN KWALITEIT. Durf je de verantwoordelijkheid en de uitdaging aan, wil je graag verder groeien, studeren en bovenal een goed salaris? Neem dan telefonisch contact op met de afdeling crewing (tel.nr. +352 2786 1335). Of mail je brief met CV naar crewing@interstreambarging.lu www.interstreambarging.com

De Binnenvaartkrant 5 15 augustus 2017 Wat is de waarde van certificering? DOOR EVERT BRUINEKOOL Een jaar geleden brak op het historische zeilschip Amicitia de mast af, die op het voordek viel. Dat kostte drie opvarenden het leven. Een tragisch slot voor de zeilweek op de Wadden van een Duitse familie. De Onderzoeksraad voor Veiligheid kwam eind juli dit jaar met harde conclusies na dit ongeval te hebben onderzocht. Bij keuringen in de bruinevlootsector houden keuringsinstanties zich niet aan de wettelijke voorschriften en toezicht vanuit de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) ontbreekt. Gelden deze conclusies voor de hele binnenvaart? Iedere schipper is ongeacht de certificaten die hij heeft, zelf aansprakelijk voor de staat van zijn schip. Het certificaat is enkel een toetsing of alles klopt aan een schip. ILenT beantwoordt op dit moment geen vragen, vertelt woordvoerster Lianne Sleutjes. De kamer heeft vragen gesteld naar aanleiding van de conclusies van de onderzoeksraad. ILenT wil pas reageren na behandeling door de kamer antwoord. “De antwoorden die de minister eind van de maand moet geven, gaan voor op antwoorden aan de pers”, zegt Sleutjes. Wat is de waarde van de certificaten voor de binnenvaart? Spelen daar soortgelijke zaken zoals capaciteitsgebrek, kennisachterstand en de wens voor een terugtrekkende overheid? Blijft overheidstoezicht en handhaving hier achterwege? Ook de onderzoeksraad maakt die opmerkingen naar aanleiding van het ongeluk in de chartervaart. Het Communautair Binnenvaart Certificaat bijvoorbeeld bleek niet op de juiste wijze verstrekt, stelt de Raad. Moeten schippers/eigenaren zich zorgen gaan maken? Ze zijn immers zelf verantwoordelijk voor het voldoen aan de wet van hun schip. Zij gebruiken de certificaten als bewijs dat het echt klopt. Complex en beter Henk Arntz, directeur NBKB (Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart), is genuanceerder over het onderzoek. Hij stelt dat certificering op een hoog niveau staat. “Ik denk dat wij het beter doen met certificering dan in het verleden ooit gebeurde.” Daarnaast is het NBKB niet betrokken bij het ongeval, het heeft echter zelf wel onderzoek gedaan om er lering uit te kunnen trekken. Wat meespeelt is dat er de laatste jaren veel veranderd is op keuringsgebied. “Jarenlang werd er gekeurd door een erkende deskundige, maar sinds 2013 is dat veranderd. Het moet nu onder een erkende commissie gebeuren. De BSB (binnenschepenbesluit – red.) is er niet meer. Een ander nadeel is het verschil tussen de geldigheidsduur van certificaten voor bijvoorbeeld radarbochtaanwijzing, AIS, masten en tuigage, brandblussers en gaskeuring. Ze hebben allemaal een andere geldigheidstermijn, waardoor deze niet samenlopen met de hercertificatie-termijn en dus de tijdige hercertificatie aan de eigenaar blijft. Alleen een gascertificaat vindt zijn weg via de keuringsinstantie door de noodzakelijke administratieve aanpassing in hiervoor in het certificaat.” Als voorbeeld geeft Arntz de tuigagekeuring. “Elke 2,5 jaar wordt de mast meegekeurd met de tuigage. Na zes jaar moet de mast eruit om horizontaal gekeurd te worden.” De inspecteurs voor het Communautair Binnenvaart Certificaat controleren al die certificaten van “Stadsvaart-project vervijfvoudigt binnenvaartvolume” De realisatie van het project Stadsvaart in Brugge levert netto 24 miljoen euro op. Dat blijkt uit de onlangs afgeronde kosten-batenanalyse. Door Stadsvaart zal het goederenvolumen van de binnenvaart op de Ringvaart in Brugge tegen 2035 vervijfvoudigen. Het Stadsvaart-project moet de huidige knelpunten voor de binnenvaart rond Brugge wegwerken en daarmee de haven van Zeebrugge beter ontsluiten via de waterweg. Binnenschepen tot 2500 ton zullen hierdoor in de toekomst via de Ringvaart van en naar de haven van Zeebrugge kunnen varen. Het onderzoek ging eind 2014 van start. Inmiddels ligt er een voorkeursscenario op tafel: de bouw van een nieuwe Dampoortsluis opwaarts van de huidige sluis en de realisatie van een hogere brug ten noorden van de ophaalbrug in Steenbrugge. De stuurgroep Stadsvaart heeft het voorkeursscenario al bekrachtigd maar vraagt nog om bijkomend onderzoek naar een aantal knelpunten rond de nieuwe sluis. “Het is nu aan de Vlaamse regering om te beslissen over de verder uit te werken alternatieven”, laat de stuurgroep weten. Ondertussen is er al het nodige administratieve werk verricht. De eerste fase van het project-MER voor de Steenbruggebrug is in maart bekrachtigd. Het strategische MER voor de sluis moet nog door de dienst MER worden bekrachtigd. Uit het onderzoek (Foto: Stadsvaart) gas, brandblussers enzovoorts. Zij zijn geen gas- of AIS-inspecteur, daar zijn specialisten (erkende deskundigen) voor. Zij geven de uiteindelijke goedkeuring aan die certificaten na een papieren controle. “Uiteraard doen zij vaak een visuele controle als zij op het schip zijn, maar doormeten en testen kunnen zij niet”, vertelt Arntz. “Dat vraagt voor elk certificaat specialisme. Vaak hebben keurders ook een commercieel belang, zij verkopen bijvoorbeeld die producten. Dat mogen onze inspecteurs al helemaal niet. Wij kunnen wel de erkende deskundige op elk vakgebied gaan erkennen, dat hebben wij dan ook voorgesteld aan ILenT. ILenT vindt vooralsnog dat dit een overheidstaak moet blijven.” Controle “Wij worden van alle kanten gecontroleerd.” Ik denk dat wij het nu veel beter doen dan in het verleden. Er zijn veel reality checks en audits”, Stelt Arntz. “De keuringen gebeuren naar het beste weten van onze inspecteurs. Natuurlijk zien ze ook weleens iets over het hoofd. De wet is complex.” Er wordt nog veel aangepast aan de wet. De inspecteurs komen soms vreemde misstanden tegen door gebrek aan kennis of gebrek aan geld bij schippers. “Dat is echt erg. Daarom zijn we met zijn allen bezig, eigenaar, ILenT en inspectiebureaus, om het goed te doen. Dat is nog geen garantie voor de toekomst dat er niets meer gebeurt.” Er staan ook dingen in de wet die zelfs de inspecteurs niet waar kunnen maken. Bijvoorbeeld: een elektrische installatie moet blijven functioneren bij min 20 graden en 45 graden slagzij. “Zou iemand ons alsjeblieft kunnen vertellen blijkt dat er tegen 2035 drie keer zoveel schepen op de Ringvaart zullen varen met vijf keer zoveel volume. Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) onderstreept de maatschappelijke baten van het Stadsvaart-project, waarvan het netto batig resultaat volgens de onderzoekers 24 miljoen bedraagt: “Investeren in binnenvaart loont dus overduidelijk en blijft broodnodig.” De werken zouden volgend jaar starten. (foto Evert Bruinekool) hoe wij daarop moeten keuren? Het staat in de wet, maar je kunt dit niet controleren.” Voor certificering van drijvende werkvaartuigen zijn er nog veel onduidelijkheden, gezien de grote variëteit aan vaartuigen die alleen met een ontheffing aan de wet kunnen voldoen. Er wordt nog nagedacht over mogelijke aanpassingen aan de wet. De wet is gemaakt Rijnvaartcommissaris namens Rotterdamse haven in NRW Wolfgang Hönemann, voormalig vicevoorzitter van de Duitse binnenvaartbond BDB, vertegenwoordigt sinds begin deze maand het Havenbedrijf Rotterdam in Noord- Rijn-Westfalen (NRW). Hij is er het persoonlijke aanspreekpunt van de Rotterdamse haven voor verladers, operators, expeditiebedrijven, vervoerders, industriebedrijven, bonden en administratie. Zijn taak is de contacten tussen Rotterdam en partners in NRW te versterken en de efficiëntie van de supply chain verder uit te bouwen. Hönemann heeft er al een carrière van 35 jaar opzitten met focusgebied binnenvaart. Van 2012 tot 2016 was hij directeur van Rhenus PartnerShip in Duisburg en Rhenus Mierka Danube Shipping in Krems. voor vrachtschepen. Maar je hebt open rondvaartboten, rondvaartboten, sleepboten en er wordt met een RIB op zeilscholen ook gesleept. Voor deze schepen zijn er nog veel hiaten in de wet. De wet is complex en voor een heel diverse uitgebreide markt. Dat maakt het erg ingewikkeld. (Foto: Port of Rotterdam) Daarvoor werkte hij als directeur van Wincanton in Mannheim en Lehnkering in Duisburg. Hij was jarenlang directeur en vicevoorzitter van binnenvaartbond BDB. Sinds 1996 is hij Rijnvaartcommissaris bij de CCR in Straatsburg.

Binnenvaartkrant