Views
1 year ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 22

De Binnenvaartkrant 22 15 augustus 2017 KOM AAN BOORD VAN ONZE BUNKERVLOOT! Uitstekend zeilschip voor grotere groepen, restaurant capaciteit tot 32 personen moet beslist weg !! zie ook Fikkers.nl ref.3055 Wij zoeken: • gemotiveerde medewerkers voor diverse functies (kapitein, stuurman, matroos, deksman); • ervaring op bunkerschepen is een pluspunt; • beheersing Nederlandse én Engelse taal; • in het bezit van een dienstboekje en overige certificaten (ADN, Vaarbewijs, Radar, enz.). Wij bieden: • vast contract • vaste ploegen 1 / 1 systeem; • doorgroeimogelijkheden voor gemotiveerde medewerkers. Interesse? Stuur dan vandaag nog je sollicitatiebrief, CV en kopieën van je documenten naar: info@vinotra.com Vinotra - Brugsteen 4, 4815 PL Breda HOOGE DER A 36/37 GRONINGEN TEL 050-3111404 • Gelegen aan de Wilhelminahaven (zeehaven) met loswal en 6 m -NAP diep voor de kade • Geschikt voor binnenvaartschepen en coasters • Geschikt voor opslag en overslag en verladen • Weegbrug aanwezig • Beschikbare opslagloodsen van 1.600 en 850 m 2 • Opslagterrein ca 3.000 m 2 • Overslagkraan met ca 400 ton capaciteit per uur • Lossen en-of beladen van schip in auto met silo of shovel en met kraan P. van der Kooij Groep N.V. Nieuwe Waterwegstraat 21 . 3115 HE Schiedam Tel. 010 426.44.44 . Info@kooijgroep.nl . www.kooijgroep.nl

De Binnenvaartkrant 23 15 augustus 2017 WPS breidt uit aan Albertkanaal DOOR NOUD VAN DER ZEE Wessem Belgium NV heeft enkele hectares industriegrond gekocht van de gemeente Lanaken in het in ontwikkeling zijnde Europark. De locatie, grenzend aan het Albertkanaal, zal gebruikt worden voor tijdelijke opslag van bulkgoederen en de overdekte bewerking van grondstoffen. Wessem Belgium is onderdeel van de Wessem Port Services Group (WPS), die ook vestigingen in Nederland heeft. WPS had al een vestiging aan het Albertkanaal en heeft in Lanaken een verdeelcentrum van zand en grind. De haven beschikt over 350 meter kade en is bereikbaar voor binnenvaartschepen tot 3.000 ton en is ingericht voor bulkoverslag. Voor opslag beschikt het bedrijf over een verharde kaderuimte aan het kanaal en huurt het speciale loodsen voor droge opslag van gevoelige producten. Zand en grind In 1968 begon WPS in de Limburgse havenplaats Wessem als een bescheiden overslagbedrijf in zand en grind. In de afgelopen decennia groeide de groep uit tot een grote logistieke dienstverlener in bulkgoederen. De handel werd uitgebreid met steunpunten in Maastricht en Lanaken. In 1995 nam het bedrijf de logistieke havenactiviteiten over van DSM Agro in Stein. Dit werd de basis van de groei in de logistieke activiteiten voor de regionale industrie. In 2004 werd Container Terminal Stein opgericht. De Wessem Port Services Group is een familiebedrijf met als directie Bob Joosten, Loek Havens en Peter van Gemert. Het bedrijf telt 75 vaste medewerkers en heeft een omzet van 25 miljoen euro per jaar. Joosten: “Wij willen in deze Euregio een belangrijke aanbieder zijn van havenfaciliteiten met een duurzame logistieke dienstverlening en primaire bewerkingstechnieken.” Van Gemert vult aan: “Wij proberen dat te doen met maatoplossingen. Wij hebben voor transport, overslag, opslag van droge bulk en containers een volledig multimodaal logistiek pakket. Hiervoor gebruiken wij ons netwerk van eigen havens, maar kijken we ook naar uitbreidingsmogelijkheden op andere plekken langs het water.” Duurzaam Duurzaam transport is voor Wessem een belangrijk gegeven. Van Gemert: “Voor ons bedrijf is de binnenvaart een belangrijke schakel. Per jaar handelen wij 3.500 schepen af. In België en Nederland beschikken wij over lange laad- en loskades en we ondersteunen de Vlaamse en Nederlandse overheid in hun plannen voor meer vervoer over water.” De directeur voor commerciële zaken vertelt dat zijn bedrijf zo min mogelijk lege kilometers wil maken en daarom ook van andere modaliteiten gebruik maakt. Wessem heeft een eigen transportbedrijf met onder andere kiepwagens. Stein De trimodale op- en overslaghaven in Stein is het uithangbord van WPS. Deze haven, met een overslag van meer dan 2,5 miljoen ton per jaar is uitgegroeid tot een van de grootste binnenhavens van Nederland. Een echte doorvoerhaven, die de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen verbindt met de Euregio en het Duitse achterland. Van Gemert: “We bieden ook wereldwijd containertransporten aan en maken gebruik van diverse multimodale containerterminals in de regio. Met dagelijkse diensten per schip naar Antwerpen en per spoor naar Moerdijk en terminals in Noord-Italië.” Vandaag de dag bestaat circa 20 procent van de opslag uit recyclingmaterialen. Van Gemert ziet in deze business veel mogelijkheden in de toekomst. “Samen met andere bedrijven willen wij ons richten op duurzame recycling en daarin kan het vervoer over water Seven Borealis: pijpenlegger met opties De scheepsnaam doet enigszins cryptisch aan, maar ‘Seven’ is afgeleid van de bedrijfsnaam Subsea 7 en ‘Borealis’ van het sterrenbeeld Corona Borealis. Het staat bij ons bekend als Noorderkroon en is een klein sterrenbeeld aan de noorderhemel, met Alphecca als helderste ster. Daarentegen is het offshore installatie- en constructiebedrijf Subsea niet als klein te kwalificeren, want met 33 eenheden, waaronder 19 pijpenleggers, kraan-, duik- en onderzoekschepen, is het met contracten in alle werelddelen een toonaangevende speler. S-lay of J-lay De Seven Borealis is een van hun pijpenleggers en tevens een kraanschip met een hijscapaciteit van 5.000 ton. Het schip kan op twee manieren pijpen leggen: met de S- lay- en de J-lay-methode. Met de S-lay methode kan dat voor pijpen met een diameter tot 46 inch, waarbij als geleidebaan de witte stinger (in neergelaten toestand) wordt gebruikt. Voor dieper water hanteert men de J-lay techniek voor maximaal 24 inch pijpen. Dat gaat via de hoge toren, die onder een kleine hoek gekanteld wordt en dus verticaler pijpen legt dan de horizontaler leggende stinger. Aan boord is opslagruimte voor Directeur Peter van Gemert bij het overslagstation in Stein. (foto Noud van der Zee) 2.800 ton aan pijpen en er zijn twee ROV’s (Remotely Operated Vehicles). Dit zijn onderwaterrobots een heel belangrijke factor worden.” die via een navelstreng vanaf de brug bediend kunnen worden. Nijldelta De Seven Borealis was op de foto (genomen in juni) onderweg naar Franklin in de Heijsehaven om in gereedheid gebracht te worden voor een project in het Atoll Field bij de Nijldelta. Voor de Pharaonic Petroleum Company, waarin BP deelneemt, moet op 100 meter diepte 40 kilometer gaspijpleiding met bijbehorende structuur aangelegd worden om verbonden te worden met het bestaande Taurtgasveld. Daarnaast moet er een 105 kilometer lange verbinding komen van het Atoll Field naar het vasteland. Aanvang is in de tweede helft van dit jaar Oplevering begin 2018. Vorlopig kostenplaatje: 200 tot 300 miljoen dollar. TEKST EN FOTOGRAFIE: CEES DE KEIJZER WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl

De Binnenvaartkrant