Views
5 years ago

2017-17

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Nieuwe
  • Onze
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Meter
  • Binnenvaart
  • Reich

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 15 augustus 2017 VOS Kaiser GmbH & BING Kaiser east - west connections T +49 (0) 62 23 86 16 26 F +49 (0) 62 23 86 16 53 M +49 (0) 170 35 73 922 E tiberius.kaiser@bingvoskaiser.de I www.bingvoskaiser.de Traditie combineren met moderne kennis. Luxe passagiersschepen, grote jachten en binnenvaartschepen worden door Da-Capo voorzien van een volledig interieur. ADVIES TEKENINGEN BINNENVAARTSCHEPEN Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • info@da-capobv.nl • www.da-capobv.nl BOUWBEGELEIDING GOEDKEURING SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Koersbepalend in verzekeren Gespecialiseerd in binnenvaart OUTSOURCING WWW.BINGVOSKAISER.DE STAALBOUWBEDRIJVEN EN INDUSTRIËLE KLIMMERS Beurs-World Trade Center Beursplein 37 Rotterdam Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl

De Binnenvaartkrant 21 15 augustus 2017 Damwanden van gerecyclede polyester boten Harder dan hout DOOR EVERT BRUINEKOOL Waterschap Zuiderzeeland, Hogeschool Windesheim, Reimert Bouw en Infrastructuur en CompoWorld hebben bij de Beatrixsluis in Flevoland de eerste damwand geplaatst van gerecyclede polyester boten. “Deze duurzame oeverbeschoeiing gaat naar verwachting veel langer mee”, vervolgt hij. “Na circa twintig jaar begint hout op de waterlijn slecht te worden. Ik verwacht dat deze damwand wel zestig jaar meegaat en misschien nog wel langer.” Windesheim, die de oplossing uitwerkte: recycling. Daarna hebben zij andere partijen gezocht voor de uitvoering: het Waterschap Zuiderzeeland en Reimert Bouw en Infrastructuur zijn verantwoordelijk voor het plaatsen van de tachtig planken lange damwand. Doorgaans zijn damwanden voor oeverbeschoeiing gemaakt van tropisch hardhout. “Door oude of afgedankte polyester boten voor oeverbeschoeiing te gebruiken wordt afval een bruikbare grondstof. Dat vormt een mooi voorbeeld van de circulaire economie. Vanwege het gebruik van polyester (thermoharde composieten) voor oeverbeschoeiing hoeven geen bomen gekapt te worden”, stelt Albert ten Busschen, associate lector Kunststoftechnologie aan de Hogeschool Windesheim. Composiet “Twee jaar geleden, aan het begin van het project, heb ik de zaadjes in de grond gestopt”, vertelt Jasper Klarenbeek, business developer bij stichting CompoWorld. “Wij ondersteunen en zorgen deels voor de financiering van innovatieve ideeën in composiet. Het doel is om ze daarna naar de markt te brengen.” CompoWorld bracht de partners bijeen: bootsloperij het Harpje, die met het polyester afval van de oude rompjes zit, en Hogeschool Het restmateriaal wordt met een kleine laag hars weer samengevoegd tot een nieuwe plank. Stroken Hoe werkt het? Een oude polyester boot wordt volledig gestript waarna het polyester overblijft als restafval. Door dat in stroken te zagen kan het materiaal hergebruikt worden. Deze repen hebben hun volledige sterkte nog en blijken ideaal als versterkende kern voor de planken. In combinatie met polyester vlokken worden van het materiaal door toepassing van vacuüminjectie nieuwe planken gemaakt. Het restmateriaal wordt met een kleine laag hars weer samengevoegd tot een nieuwe plank. Het materiaal is harder dan hout en moet met diamantzagen en -boren bewerkt worden, net als steen. “Composieten bestaan sinds de Tweede Wereldoorlog. Het materiaal zelf is nog goed en te hergebruiken”, aldus Ten Busschen. “Op dit moment is het maken van de planken nog arbeidsintensief en daarom duurder dan hout. De komende twee jaar wordt er gewerkt aan het vereenvoudigen van In Flevoland is de eerste damwand geplaatst van gerecyclede polyester boten. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) het productieproces, waardoor de productie goedkoper wordt. Daarnaast moet er een methode ontwikkeld worden om aan de planken een kwaliteitskenmerk te koppelen. Dat is de belangrijkste opgave om het economisch interessant te maken.” Deskundigenraad begeleidt verdere Donau-aanpassing Nu de pilotfase van het “Totaalproject Donau” afgerond is, gaat Oostenrijk een maatregelenpakket omzetten om de ecologische en nautische toestand van de Donau ten oosten van Wenen te verbeteren. In juli is een raad samengesteld, die de werkzaamheden zal begeleiden. De raadsleden zijn vertegenwoordigers van milieuorganisaties, het verkeersministerie, de internationale commissie ter bescherming van de Donau, verladers en vaarwegbeheerder via donau. Door deze samenstelling kunnen alle belangen die spelen tijdens de aanpassing van de Donau zo goed mogelijk worden vertegenwoordigd. Indien wenselijk kan de raad worden ondersteund door vakmensen uit de milieukunde, waterbouw en scheepvaart. De maatregelen die voor de Donau zijn ontwikkeld, moeten voorkomen dat het waterpeil verder zakt en de uiterwaarden van de rivier ten oosten van Wenen beschermen. Tegelijk verbeteren ze de nautische omstandigheden voor de binnenvaart. Ze borduren voort op de verworven inzichten uit de pilotfase die de afgelopen jaren plaatsvond. Binnenvaart vervoert fruit naar Brussel Groep A. De Witte, internationaal groothandelaar in groenten en fruit, heeft voor het eerst pallets met gekoelde versproducten per binnenschip vanuit Antwerpen naar de haven van Brussel laten brengen. Het ging met name om ananas. De groep heeft steeds meer last van de fileproblemen rond Antwerpen en Brussel. Daarom worden al veel transporten ’s nachts uitgevoerd en maakte het bedrijf nu ook gebruik van de binnenvaart. Als er geen files staan, zijn de binnenvaart en het wegvervoer tussen Antwerpen en Brussel qua kosten en reistijd aan elkaar gewaagd. Helaas liep het eerste binnenvaarttransport vertraging op doordat aan de terminal in Antwerpen een zeeschip voorrang kreeg. (Foto: via donau)

Binnenvaartkrant